Gå til innhold

Brannfakkel: pedagoger er de verste foreldrene.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg slenger ut en brannfakkel.

Jeg mener pedagoger (unntak finnes naturligvis) er de verste foreldrene med tanke på barneoppdragelse. 

Barna skal hele tiden spørres og få velge og føle så mye at de vokser opp mer eller mindre uten grenser og som sutrete egoister. Verden dreier seg kun om dem selv og deres følelser og behov. De har null forståelse for andres behov, og setter seg selv fremst i ett og alt. 

Kjør debatt, dette er ikke en trolletråd. Jeg er interessert i synspunkter fra alle parter. 

Anonymkode: bf45c...56e

Minner meg på pastoren som bad alle foreldrene når møtet startet om å holde orden på barna sine. Ganske kort etterpå kryper datteren hans rundt og drar ut kontakten så det brått blir ingen lyd fra mikrofonen. Flaut hahahaha...

Anonymkode: 6e331...312

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
timbar skrev (7 timer siden):

Men det er ikke det det kommer an på for det finnes ingen fasit på barneoppdragelse. Man må tilpasse barneoppdragelse til hvilken personlighet barnet har. Jeg har jobber med mange pedagoger og er uenig med deg I at pedagoger gjør en bedre jobb enn foreldre flest. Også blant pedagoger er dette noe som diskuteres at de oftere enn andre foreldre får ufordragelige  barn 

Jeg har lyst å fortelle om et godt eksempel, en pedagoger og mor mente at sønnen måtte lære seg og tåle å slå og skade seg under fotballkamper. Hun løp ikke ut og trøstet barnet sitt som andre gjorde. 

Det var hjerteskjærende og se på og det gikk da heller ikke så bra med denne sønnen. Nå skal ikke jeg dømme og si at det var pga det men det er et av de grelleste eksemplene jeg har sett på typisk fasitoppdragelse.

Er du gal. Det hadde tatt seg ut om alle foreldre springer ut på banen hver gang et barn ramler/ koliderer eller får en ball i seg. Litt må dem tåle når dem er med. Ungene er jo ikke så små når dem starter ballidretter.

Anonymkode: 6e331...312

• Liker 1
Gjest Lommerusk
Skrevet

Jeg er barnehagelærer og kjenner meg ikke igjen i dette. Er tvert imot lite pedagogisk mot mine egne. Man er jo litt sliten når man kommer hjem 😂 og klarer jo da naturligvis ikke å være et prakteksemplar på hjemmebane alltid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnevernspedagog i barneverntjenesten og det er ingen motsetning mellom validering av barn og grensesetting. Barn trenger begge deler.

Anonymkode: 45bc6...50e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spesialpedagog her. Se for deg mine barn. Stakkars unger....

Anonymkode: aa84a...7f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Spesialpedagog her. Se for deg mine barn. Stakkars unger....

Anonymkode: aa84a...7f1

Det er eventuelt ikke dine unger det er synd på, det er alle de som må omgåes dem. 

Anonymkode: bf45c...56e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ei venninne/mamma til en i klassen til mitt barn som er spes.ped. Barnet hennes snakker ikke helt rent og kan ikke si R. ( hun er nå riktignok ikke logoped da) og hun får MYE pes fra læreren som bruker utdannelsen hennes som argumentasjon til at barnet burde være bedre. Som hun sier selv, jeg er bare en vanlig mamma jeg også. Jeg er ikke pedagog hjemme. 

Så ikke enig. 

Anonymkode: 4c86e...116

AnonymBruker
Skrevet

Jaja, da har mine barn kommet greit ut av det da - til tross for at jeg er pedagog 😅 

Og jeg må tilføye at jeg synes heller at barn av pedagoger eller lignende yrker, gjerne er barn som faktisk er i overkant omtenksomme, inkluderende og heller lar seg overkjøre. Vet ikke helt hvor du har fått dine erfaringer med "ped.barn", Ts? 💁‍♀️

Anonymkode: c2227...b1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lommerusk skrev (19 timer siden):

Jeg er barnehagelærer og kjenner meg ikke igjen i dette. Er tvert imot lite pedagogisk mot mine egne. Man er jo litt sliten når man kommer hjem 😂 og klarer jo da naturligvis ikke å være et prakteksemplar på hjemmebane alltid. 

Dette er en observasjon jeg har tenkt på etter mange år i barnehage. Barna til de beste pedagogene i bhg kan være skikkelig gærninger  og bortskjemte (ta dette med en klype salt, dette er satt veldig på spissen)😅 barna lurer de trill rundt. selvfølgelig ikke alle. Men jeg har nok underliggende forventning av at pedagogene skal være flinkere foreldre! Så legger mer merke til de kanskje?  

Jeg tok pedagogutdanning nå i voksen alder etter jeg ble mor og det har hjulpet meg i foreldrerollen. Følte jeg ble en tryggere og mer avslappa mor. 

Anonymkode: deb9b...b4c

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg kjenner to pedagoger godt som begge har gått i samme fellen. Eldste har de vært for streng med i barndommen og gitt for lite kjærlighet og omsorg oppigjennom tenårene, har anstrengt forhold til de i dag. Han ene sier han ikke i det hele tatt har et forhold til Mamman sin. 
Mens med yngre/yngste barna lar de kjærlighet og omsorg ta av på en måte at de bærer de på puter eller sølvfat. Og selv om barna ikke oppfører seg, holder på med kriminalitet osv, så skal det snakkes ihjel, uten at barnet blir bedre av den grunn. 
Vi så det fra barna var små, men kunne jo ikke si noe. Hun var jo tross alt pedagog!

Anonymkode: 04aa1...3f3

Fascinerende at du kjenner ikke mindre enn to stykker som har "splittet personlighet" når det kommer til oppdragerstil (begge stiler selvsagt feil), som resulterer i ekstreme reaksjoner fra barna i hver sin ende. Er litt skeptisk må jeg innrømme, typisk folk som har hatt flaks med ungen(e) sin å tillegge dette sin egen fortreffelighet. Finnes mye annet som spiller inn, som gener, personlighet og øvrig miljø også.

Jeg har flere søstre på "begge sider" (halvsøsken) , med rimelig lik oppvekst og oppdragelse, som har blitt vidt forskjellige mennesker med forskjellige utfordringer. Vi har hatt perioder hvor vi har vært greie, perioder vi har vært vanskelige (for de aller fleste går det faktisk over, selv om man trasser som treåring eller er en ulidelig selvopptatt tenåring), det er helt naturlig. 

Jeg tror det generelt er sunnere med en moderne pedagogisk oppdragelse enn "gammeldags" oppdragelse. Man kan ikke kun måle vellykkethet ut i fra hvor høflig og korrekt man oppfører seg utad, eller hvor fin jobb man får etterhvert - hvordan man håndterer eget følelsesliv, relasjoner til andre mennesker, utvikler empati og et åpent, ikke-dømmende sinn er minst (!) like viktig for individet. Jeg har alltid vært forsiktig, "snill og grei" selv, men hatt vanskelig for å ta plass, stå på mitt, ha god selvfølelse og innsikt i egne følelser og reaksjonsmønstre, og det er ikke mye kult. Blir omtrent like glad som sliten av å observere min datters sterke følelsesuttrykk, "trass"/selvstendighet, mm, og håper tar mye med seg inn i voksenlivet, dog i en mildere versjon selvsagt. Har ingen mål om å skremme det ut av henne på noen måte (selv om hun selvsagt ikke kan bestemme alt hele tiden heller). 

Hilsen ikke-pedagog, men kunne ønske jeg var det, ser bare fordeler med mer kunnskap om barneoppdragelse 🙂

• Liker 1
Gjest Lommerusk
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er en observasjon jeg har tenkt på etter mange år i barnehage. Barna til de beste pedagogene i bhg kan være skikkelig gærninger  og bortskjemte (ta dette med en klype salt, dette er satt veldig på spissen)😅 barna lurer de trill rundt. selvfølgelig ikke alle. Men jeg har nok underliggende forventning av at pedagogene skal være flinkere foreldre! Så legger mer merke til de kanskje?  

Jeg tok pedagogutdanning nå i voksen alder etter jeg ble mor og det har hjulpet meg i foreldrerollen. Følte jeg ble en tryggere og mer avslappa mor. 

Anonymkode: deb9b...b4c

Jeg tenker at uansett hvor god pedagog man er spiller jo omgivelser og miljø inn til en viss grad på hvordan barna blir som individer. Så er jo unger glupe også, å lure foreldrene trill rundt er noe de kan 😂 

Opplever også meg selv som en tryggere og mer avslappet mor - og jeg tror pedagogyrket har gitt meg en god måte å møte barna på. Ikke alltid jeg klarer det på en like god måte... Men, vi får absolutt mye nyttige «verktøy» å bruke på hjemmebane :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en pedagog som jobber i bhg, og hun er langt fra pedagogisk. Hun driver med makt i de fleste relasjoner, og barna hennes tar etter henne. Ufordragelig både hun og barn.

Anonymkode: b1d8a...3ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som pedagog kan jeg si meg enig i at elever av pedagogforeldre er de verste elevene. Men det gjelder selvsagt ikke mine egne barn :blunke:

Anonymkode: 72dc0...66b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hei! Jeg er pedagog, og ser ikke på meg selv som verdens verste foreldre. 
men jeg føler jeg har mange gode verktøy som hjelper meg i barneoppdragelsen. Trygge rammer, forutsigbarhet og grenser skaper trygge barn. Gode samtaler har bedre effekt enn å kjefte på barna. Forskning viser at og straff og kjeft gjør barn utrygge og usikre på seg selv. 
mine barn er ungdommer nå, og de er rause, snille og har hjerte for andre. 
ikke egoister. 
men de har også en far som ikke er pedagog. Husk at vi pedagoger er pedagoger på jobb, hjemme er vi foreldre 

Endret av Sunnys
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lommerusk skrev (På 9.5.2021 den 23.43):

Da er du jo enig og ikke uenig med TS...

Anonymkode: 2ac85...79b

Gjest Lommerusk
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da er du jo enig og ikke uenig med TS...

Anonymkode: 2ac85...79b

Nei? 

«Barna skal hele tiden spørres og få velge og føle så mye at de vokser opp mer eller mindre uten grenser og som sutrete egoister. Verden dreier seg kun om dem selv og deres følelser og behov. De har null forståelse for andres behov, og setter seg selv fremst i ett og alt.»

Jeg er ikke enig i at alle pedagoger er slike foreldre nei. Du må nok lese første innlegg igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Pedagoger er kan også være dårlige foreldre men det er fordi de er utslitt av jobb, ikke fordi de ikke setter grenser.

Anonymkode: 90f93...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med pedagogforeldre som er veldig dårlige foreldre. Hun orker rett og slett ikke barna sine,og setter overhode aldri grenser eller lærer barna å behandle andre rettferdig. F eks å dele.

Anonymkode: 656a4...200

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 11.27):

Jeg synes generaliseringer er fordummende og uinteressante, og tror heller ikke at pedagoger generelt kjører den oppdragerstilen du skisserer. 

Anonymkode: 5f86a...23b

Ja, men nå er det slik at mennesker generaliserer og putter i bås. Det er en del av naturen vår. Du kan ikke utslette menneskenaturen. Alt som fraviker fra generaliseringsbåsene våre blir møtt med undring/nysgjerrighet/undersøkelse/lange blikk, så du fordummer jo egentlig bare alt. 

Anonymkode: 928a4...c7b

AnonymBruker
Skrevet

Tror heller yrkesgruppa med sosionomer er verst. Det FØLES og FØLES. Det er så synd på alle som er et resultat av traumer blablabla. Skal ikke holdes ansvarlig for sine handlinger, fordi de er jo skadd 😂😂😂🤮🤮

Anonymkode: 6ac62...995

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...