AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #1 Skrevet 9. mai 2021 Jeg slenger ut en brannfakkel. Jeg mener pedagoger (unntak finnes naturligvis) er de verste foreldrene med tanke på barneoppdragelse. Barna skal hele tiden spørres og få velge og føle så mye at de vokser opp mer eller mindre uten grenser og som sutrete egoister. Verden dreier seg kun om dem selv og deres følelser og behov. De har null forståelse for andres behov, og setter seg selv fremst i ett og alt. Kjør debatt, dette er ikke en trolletråd. Jeg er interessert i synspunkter fra alle parter. Anonymkode: bf45c...56e 17
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #2 Skrevet 9. mai 2021 Da har du ikke forstått hva en pedagog er. Mener du f.eks at lærere er grenseløse? Anonymkode: 45bc6...50e 42
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 9. mai 2021 Jeg synes generaliseringer er fordummende og uinteressante, og tror heller ikke at pedagoger generelt kjører den oppdragerstilen du skisserer. Anonymkode: 5f86a...23b 53
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #4 Skrevet 9. mai 2021 Barnevernpedagog her og kjenner meg ikke igjen i dette. Ikke hos kollegene mine heller. Vi har fortsatt sunn fornuft vettu. Anonymkode: 39e1c...3c2 20
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #5 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg synes generaliseringer er fordummende og uinteressante, og tror heller ikke at pedagoger generelt kjører den oppdragerstilen du skisserer. Anonymkode: 5f86a...23b Generaliseringer og fordommer kan være veldig interessant det. Feks om noen sier "barn av leger er sykere enn andre" og man graver i det. Jeg kan forstå at ts tenker at mange pedagoger er hjemme som på jobb men det kan vi jo ikke være. Anonymkode: 39e1c...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #6 Skrevet 9. mai 2021 Enhver pedagog bør vite at grenser/rammer skaper trygghet for barna. Så jeg er ikke enig i påstanden. Anonymkode: 5d3b5...0a8 35
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #7 Skrevet 9. mai 2021 Tenker det, som alt annet, er fordelt på ulike grupper. Det finnes alle typer mennesker i alle yrker. Anonymkode: 581ed...b53 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #8 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg slenger ut en brannfakkel. Jeg mener pedagoger (unntak finnes naturligvis) er de verste foreldrene med tanke på barneoppdragelse. Barna skal hele tiden spørres og få velge og føle så mye at de vokser opp mer eller mindre uten grenser og som sutrete egoister. Verden dreier seg kun om dem selv og deres følelser og behov. De har null forståelse for andres behov, og setter seg selv fremst i ett og alt. Kjør debatt, dette er ikke en trolletråd. Jeg er interessert i synspunkter fra alle parter. Anonymkode: bf45c...56e La meg gjette, disse utsagnene er basert på empiri knyttet til en person du kjenner ikke sant? Det gir et godt grunnlag for generalisering siden alle pedagoger, og barnene deres, uavhengig av ting som kultur, etnisitet, kjønn etc., er helt like. Bra vi har slike som deg som kan komme med friske pust av objektive betraktninger som får oss til å tenke, det trenger vi! Anonymkode: 77b34...f7a 8
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #9 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Generaliseringer og fordommer kan være veldig interessant det. Feks om noen sier "barn av leger er sykere enn andre" og man graver i det. Jeg kan forstå at ts tenker at mange pedagoger er hjemme som på jobb men det kan vi jo ikke være. Anonymkode: 39e1c...3c2 Noen slenger ut en påstand - basert på hva, egen synsing? - og så tar man det som et fakta som skal undersøkes og diskuteres? Nei, jeg synes ikke det er interessant. Dersom man derimot formulerte det som et spørsmål og undersøkte det på en forskningsbasert måte, da kunne det vært interessant. Anonymkode: 5f86a...23b 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #10 Skrevet 9. mai 2021 Hva er brannfakkelen her? Vi er jo alle forskjellige, pedagoger eller ikke. Barn er jo også forskjellige. Anonymkode: d45b2...423 9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #11 Skrevet 9. mai 2021 Godt man har forskjellig oppfatninger I min jobb møter jeg lærere og barna deres stadig, og jeg vil vel heller si at mange lærerbarn har en tendens til å være mer skoleflinke og velfungerende enn snittet. Anonymkode: 54fb9...ec1 11
minister-mio Skrevet 9. mai 2021 #12 Skrevet 9. mai 2021 Pedagoger har mer kunnskap om viktigheten av grenser. Men de fleste foreldre har kunnskap om dette. Kjenner meg ikke igjen i påstanden. 2
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #13 Skrevet 9. mai 2021 Jeg observerer de fleste foreldrene i min omgangskrets driver og forhandler med ungene sine istedenfor å gi en klar beskjed.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #14 Skrevet 9. mai 2021 Mannen min er pedagog. Men hans rolle på jobb er ikke den samme som den han har hjemme. En skal da ikke behandle unger i barnehage og på skolen slik som man ville behandlet ens egne hjemme? Våre unger oppdras, de får til en viss grad være med å bestemme. Men de bestemmer ikke hva vi skal ha til middag, de får bestemme mellom to alternativer som vi gir dem. Det samme når det gjelder bekledning osv. De skal lære det at voksne bestemmer hva de får lov til eller ikke, men samtidig lærer vi dem hva voksne har lov til og ikke. Og vi lærer dem at de styrer selv hva de føler, har lyst til osv men at noen ganger så skal ting gjøre slik og slik. Vi skal jo lære dem å bli trygge og stabile voksne. Det er sikkert mye mer jeg skulle påpekt, men det er ikke jeg som er pedagog. Anonymkode: 3056b...ca0 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #15 Skrevet 9. mai 2021 Nja, etter å ha vært nabo med en lærer i 10 år som har barn i samme klasse som min, så vil jeg si jeg kjenner det igjen ja. Dvs hun er så pedagogisk i sin oppdragelse at hun ikke forstår at hennes barn faktisk kan gjøre noe galt, for HUN gjør jo alt riktig... Og er det konflikt mellom barna så er det alltid noen annens feil, for hennes barn er altså pedagogisk riktig oppdratt... Ironisk nok er hennes barn et av de som har en oppførsel mot moren og vet hva hun skal si til henne (lyver....) og en helt annen oppførsel når (hun tror) voksne ikke ser. Og forrige uke angrep denne jenta flere jenter og min på skolen med karateslag og spark i forbindelse med småkjekling i gymtimen, men det var jo klart det var slik at hennes jente ble jo provosert og slett ikke startet slåssingen til tross for halve klassen som vitner.... Hun er jo lærer, hun oppdrar jo sitt barn riktig og derfor gjør hennes barn aaaaldri noe galt.... 🙄 Anonymkode: 2ce5f...1db 10
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #16 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg slenger ut en brannfakkel. Jeg mener pedagoger (unntak finnes naturligvis) er de verste foreldrene med tanke på barneoppdragelse. Barna skal hele tiden spørres og få velge og føle så mye at de vokser opp mer eller mindre uten grenser og som sutrete egoister. Verden dreier seg kun om dem selv og deres følelser og behov. De har null forståelse for andres behov, og setter seg selv fremst i ett og alt. Kjør debatt, dette er ikke en trolletråd. Jeg er interessert i synspunkter fra alle parter. Anonymkode: bf45c...56e Jeg tror heller at du legger mer merke til dårlig oppførsel av barn av pedagoger enn andre barn. Og så klarer du ikke legge bort tanken om at fordi du kjenner noen pedagoger med krevende barn så er ALLE barn av pedagoger slik. Jeg er pedagog selv og jobber derfor med barn. Jeg har ikke, virkelig IKKE, samme inntrykk som deg. Barna til kollegaer er som regel langt foran de andre barna og er trygge og stabile barn med et sunt forhold til grenser og regler og har respekt for sine foreldre. Det er verre med de som ikke har lest noe om oppdragelse og som ikke vet at det å si nei ti ganger for så å si ja skaper dårlig forhold til barnet og at barnet sliter med å forholde seg til ting. Eller de foreldrene som gir barna premier for alt mulig de klarer. Eller de som lar barna sovne til iPad istedenfor å lese bok for dem. Osv osv. Pedagogene jeg kjenner er de flinkeste med barna sine jevnt over, men det er klart det finnes pedagoger som aldri burde hatt barn. Sånn er verden. Anonymkode: 2ac85...79b 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #17 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nja, etter å ha vært nabo med en lærer i 10 år som har barn i samme klasse som min, så vil jeg si jeg kjenner det igjen ja. Dvs hun er så pedagogisk i sin oppdragelse at hun ikke forstår at hennes barn faktisk kan gjøre noe galt, for HUN gjør jo alt riktig... Og er det konflikt mellom barna så er det alltid noen annens feil, for hennes barn er altså pedagogisk riktig oppdratt... Ironisk nok er hennes barn et av de som har en oppførsel mot moren og vet hva hun skal si til henne (lyver....) og en helt annen oppførsel når (hun tror) voksne ikke ser. Og forrige uke angrep denne jenta flere jenter og min på skolen med karateslag og spark i forbindelse med småkjekling i gymtimen, men det var jo klart det var slik at hennes jente ble jo provosert og slett ikke startet slåssingen til tross for halve klassen som vitner.... Hun er jo lærer, hun oppdrar jo sitt barn riktig og derfor gjør hennes barn aaaaldri noe galt.... 🙄 Anonymkode: 2ce5f...1db Så du og TS kjenner én pedagog og drar alle pedagoger under en kam. 🤣 Jeg jobbet med ca.100 pedagoger i min jobb og jeg er pedagog, og har vært pedagog, for flere av barna til mine kollegaer i over 10år. Felles er at det er meget tydelig hvem som er oppdratt av pedagoger og hvem som ikke er det. Jeg har en annen "gruppe" foreldre jeg reagerer mer på, men skal ikke nevne gruppen for det er ikke den gruppen denne tråden handler om. Denne tråden handler bare om at TS føler seg underlegen pedagoger flest og da er det lettere å tenke på den ene pedagogen som ikke oppdrar barna bra og se ned på hele denne gruppen istedenfor å gå inn i seg selv og finne ut hva man kan gjøre bedre selv. Anonymkode: 2ac85...79b 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #18 Skrevet 9. mai 2021 Ja, de få pedagogene jeg kjenner som foreldre, er de som har de mest uoppdragene og bortskjemte ungene, som kommer til å få seg en real vekker var verden når de en gang blir tvunget til å innse at måten de har blitt oppdratt på ikke samsvarer med virkeligheten der ute. Anonymkode: 96677...700 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #19 Skrevet 9. mai 2021 Jeg jobber som lærer på et sted hvor flere kollegaer også har eller har hatt barn. Som regel er disse barna veldig bra folk. Jeg har også inntrykk av at lærer-foreldre har mer innsikt i at barna deres også kan gjøre feil og være medskyldige i en konflikt. Etter min erfaring stemmer altså ikke det du skriver. Anonymkode: 4ad2a...050 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #20 Skrevet 9. mai 2021 Det her må vel være en som er ute etter å provosere? Jeg beit ikke på 😅 Hilsen pedagog og mamma Anonymkode: ae848...3e9 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå