Gå til innhold

Er de kristne de som er mest dømmende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor et sted på vestlandet der det er et utbredt bedehus og kirkemiljø. Har derfor både venner, kollegaer og familie som er kristne.

Min erfaring er faktisk at de kristne ikke er så "gode" som oss ikke kristne. De er veldig kjapt ute med å dømme. De snakker negativt om homofili (spesielt om at homofile får gifte seg i kirka). De dømmer folk som drikker, får barn uten å være gift. Mange er også veldig abortmotstandere og ikke redde for å snakke høyt om det! Jeg har også fått høre av en kollega at det er så trist at jeg ikke er kristen for jeg som er så snill burde jo ikke havne i helvete😳

De er også flinke på å utestenge andre. Fester du er du ikke god nok til å være venn med. En jeg kjenner som er personlig kristen mistet mange av vennene sine når han stod frem som homofil😭

Jeg må selvfølgelig legge til at dette ikke gjelder alle kristne! 80% er åpne, fine mennesker som ikke er dømmende og godtar at andre gjør andre valg og har en annen tro enn dem. Men det er noen som er nokså ekstreme. Og jeg kan innrømme at de er en av veldig få grupper jeg selv dømmer.

Jeg er i 20 årene, og det er faktisk de på min egen alder som er "verst". 

Anonymkode: 6de69...cb7

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer.  Ingen er så dømmende som veldig kristne. 

Anonymkode: 69b6b...5d0

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bor et sted på vestlandet der det er et utbredt bedehus og kirkemiljø. Har derfor både venner, kollegaer og familie som er kristne.

Min erfaring er faktisk at de kristne ikke er så "gode" som oss ikke kristne. De er veldig kjapt ute med å dømme. De snakker negativt om homofili (spesielt om at homofile får gifte seg i kirka). De dømmer folk som drikker, får barn uten å være gift. Mange er også veldig abortmotstandere og ikke redde for å snakke høyt om det! Jeg har også fått høre av en kollega at det er så trist at jeg ikke er kristen for jeg som er så snill burde jo ikke havne i helvete😳

De er også flinke på å utestenge andre. Fester du er du ikke god nok til å være venn med. En jeg kjenner som er personlig kristen mistet mange av vennene sine når han stod frem som homofil😭

Jeg må selvfølgelig legge til at dette ikke gjelder alle kristne! 80% er åpne, fine mennesker som ikke er dømmende og godtar at andre gjør andre valg og har en annen tro enn dem. Men det er noen som er nokså ekstreme. Og jeg kan innrømme at de er en av veldig få grupper jeg selv dømmer.

Jeg er i 20 årene, og det er faktisk de på min egen alder som er "verst". 

Anonymkode: 6de69...cb7

Ja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de dømmer alle som ikke er helt like seg selv. Kristendommen er hovedårsaken til at det er så mye lidelse i verden, desto raskere kristendommen forsvinner desto bedre. 

Anonymkode: 67acb...994

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mennesker er nå bare mennesker uansett. Vil tro det er generelt jevnt fordelt i de fleste miljøer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, de dømmer alle som ikke er helt like seg selv. Kristendommen er hovedårsaken til at det er så mye lidelse i verden, desto raskere kristendommen forsvinner desto bedre. 

Anonymkode: 67acb...994

Og du dømmer de, å sånn går hjulet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannabanna skrev (1 minutt siden):

Og du dømmer de, å sånn går hjulet. 

Man kan fint dømme folk som er umoralske og fæle mot andre. Problemet med de kristne er at de dømmer folk som ikke har gjort noe galt/umoralsk. 

Anonymkode: 67acb...994

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan fint dømme folk som er umoralske og fæle mot andre. Problemet med de kristne er at de dømmer folk som ikke har gjort noe galt/umoralsk. 

Anonymkode: 67acb...994

Men i deres øyne har de det. Så de dømmer folk som var gjort noe galt/umoralsk. Akkurat som deg. 

Anonymkode: 22bbd...3e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad du la til den siste delen. For mange mennesker er litt vel flinke til å dømme folk for religionen sin, og generaliserer religiøse for å være nettopp det. Jeg er kristen og ser på meg selv som ganske tolerant. Det er faktisk litt vanskelig å leve med at så mange dømmer meg bare jeg sier at jeg er kristen. Jeg er nesten litt redd for å si det, men jeg vet jo at det ikke er min feil hvis jeg blir dømt for det.

At noen religiøse dømmer andre vel fort har du nok rett i. Jeg oppfatter likevel at noen av de som ikke er religiøse også kan dømme andre fort, bare på annet grunnlag. Likevel tror jeg de fleste, religiøse og ikke-religiøse, har forståelse for at folk er forskjellige og har hatt ulik oppvekst. De som er litt annerledes enn en selv trenger jo ikke være dårligere mennesker.

Anonymkode: f7216...8c8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stemmer.  Ingen er så dømmende som veldig kristne. 

Anonymkode: 69b6b...5d0

Helt enig. Kraftig dømmende. Du må lete lenge for å finne en som ikke dømmer.

Anonymkode: 33722...5a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er jo helt ekstreme at det er skremmende, men inntrykk at de fleste er ganske åpne og ikke dømmende. 

Har venner som er kristne, men aldri snakker om det eller dømmer andre. 

Anonymkode: 57594...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del mennesker har behov for å trykke ned andre for å komme høyere selv, i egne (og andres) øyne. Noe mer innviklet er det ikke, tror jeg. Kristne som dømmer er slike mennesker, om de ikke var kristne, ville de likevel baktalt andre. Vi har vel alle møtt vår andel av baktalende mennesker. 

Nå har baktalende kristne mye mer å "ta av" i og med at mye kristne anser for synd, ikke er syndig for andre ikke-religiøse mennesker. Men mekanismen er den samme, man må trykke ned andre for å føle seg bedre selv. 

Jeg synes synd i dem, de har dårlig selvfølelse og det er ikke godt å føle på. Selvfølgelig er ikke løsningen å baktale/dømme andre, men jobbe aktivt for å bedre sin egen selvfølelse. Men det er jo litt jobb det da, så mange velger den enkle løsningen; kortsiktig "bedre selvfølelse" ved å baktale og dømme andre. 

Anonymkode: 69d1a...698

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også lagt merke til at de mest kristne vennene mine har null toleranse for andre religioner også. Viste en venninne bilder av buddhistiske templer fra min tur i Asia. Det var så vidt hun ville se det og sa «hmf, de er litt fine da…». Ei annen venninne nekter å snakke med folk fra andre religioner.  Jeg mener… jeg er ateist og humanist og liker å snakke med mennesker med alle slags bakgrunner. Det er spennende og utvidende for horisonten. Og hun bibelbeltekristne som var livredd for å møte på lesbiske på Lesbos for 10 år siden… 🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 69b6b...5d0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt. Verden over er det de mest religiøse som dømmer mest.

Anonymkode: ed1e3...08f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kristendommen har skylda for myyye lidelse, ja.

Anonymkode: 85ab4...a03

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er min opplevelse også

Anonymkode: fd8d2...c13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er person avhengig. Om det skal konsentreres inn til religiøs overbevisning, må jeg nok si muslimer er verstingene

Anonymkode: 33121...fd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinneguiden er et sted som er veldig dømmende mot kristne og andre religioner....

Anonymkode: 01ba3...c4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...