Gå til innhold

Hva er ditt "sunne godteri" denne helga?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke noe som heter naturlig slank 😂. Det er forresten anbefalt å ha to mellommåltider (snack) per dag, så det har veldig lite med overvekt å gjøre. 

Anonymkode: 21e04...7e1

Det er ikke anbefalt, nei. 

Alle jeg kjenner som har et naturlig forhold til vekt og kropp, og er slanke, spiser 3-4 faste måltider om dagen. Ingen snoping, overspising eller snacking. Og heller ikke hysterisk redd for å bestille pizza take away, eller ta et stykke fredagskake på jobben, en gang i blant. 

Anonymkode: 27171...719

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tørr betyr ikke at det er lite sukker, bare så du vet det 😊

Anonymkode: d2cba...344

Under 3 gram sukker :) Aldeles nydelig ❤️

Anonymkode: a7fe8...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke noe som heter naturlig slank 😂. Det er forresten anbefalt å ha to mellommåltider (snack) per dag, så det har veldig lite med overvekt å gjøre. 

Tja.. Man er kanskje naturlig slank dersom man holder vekta uten dietter og forsaking av diverse matvarer 😉  Jeg spiser akkurat hva jeg vil, men har aldri hatt trang til å spise en hel sjokoladeplate, smake på alle kaker som tilbys på jobben, jevnlig ta lunchen på Mc Donalds, osv. (jeg spiser alt dette en sjelden gang, men jeg er rett og slett mer glad i ordentlig mat). 

Jeg tar meg også en snack innimellom, men synes det høres veldig rart ut at det skal være anbefalt å skulle gjøre det to ganger daglig 😄

Anonymkode: 9b2a4...710

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2ro skrev (15 timer siden):

Som sagt, det er en teori at kunstig søtning gjør at fettet legger seg mer rundt midjen og man blir mer følsom for kalorier. Vi inntar færre kalorier nå enn på 80 tallet men er betydelig fetere. Så noe har skjedd. En kalori er en kalori, men om kroppen blir påvirket på annet vis kan jo tenkes :) Gratulerer med flott vektnedgang. Her skjer det fint lite og derfor er det på tide å prøve noe annet. 

Kanskje det blir bringebær og blåbær til kos senere. Men det blir med moderasjon.

Men da må du jo spise i overskudd, du kan ikke legge fett rundt magen i underskudd uansett hvordan du vrir og vender på det. Da er jo problemet overskuddet og ikke pepsi max. 

Anonymkode: 18343...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er også en hel medisinsk studie i deg selv, altså. Gratulerer!

Anonymkode: e88b7...db6

Er du faktisk så lite opplyst at du ikke klarer å forstå at folk kan spise sjokolade hver dag og fortsatt være slanke? 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig er det noe som heter naturlig slank. Det finnes enormt mange mennesker der ute som har et helt naturlig forhold til mat og som har et helt naturlig aktivitetsnivå uten å begrense seg eller tenke over det og som derfor har vært slanke hele livet. Folk som spiser når de er sultne, stopper når de er mette og ikke har mat som en del av følelsesregisteret sitt feks. Har flere slike venninner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Teorien er at man blir mer følsom for kalorier. Derfor vil man trenge enda færre kalorier enn om man ikke hadde kunstig søtning. Dette har de sett på studier på mus, men også små studer hos mennesker. 

Jeg sier på ingen måte at det er likt for alle. Jeg sier ikke engang det er slik for meg. Men siden det er en vitenskapelig teori skader det ikke å prøve for meg. 

Jeg synes det høres veldig interessant ut med tanken på hvordan vekten har økt med innføring av kunstig søtning og andre tilsettinger. Selvsagt kan det være tilfeldig. 

Men cola med sukker smaker bedre enn uten, synes jeg. Så kanskje et glass på lørdag med sukker er bedre for helsen enn store mengder sukkerfritt i det daglige.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du faktisk så lite opplyst at du ikke klarer å forstå at folk kan spise sjokolade hver dag og fortsatt være slanke? 😂

Øh. Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, AnonymBruker said:

Og vi som er naturlig slanke, trenger ikke snacks overhodet.

Snakk for deg selv. Av min venninnegjeng på 16 så er 13 slanke og 3 er overvektige. Av oss slanke spiser 11 av oss gotteri og snacks flere ganger i uken så å påstå at slanke mennesker ikke spiser gotteri og snacks er bare tull.

Anonymkode: 4ad94...467

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Snakk for deg selv. Av min venninnegjeng på 16 så er 13 slanke og 3 er overvektige. Av oss slanke spiser 11 av oss gotteri og snacks flere ganger i uken så å påstå at slanke mennesker ikke spiser gotteri og snacks er bare tull.

Anonymkode: 4ad94...467

For en merkelig ting å ha full kontroll på. Med tanke på usunn innstilling til mat og vekt. 

Anonymkode: 27171...719

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerfri sjokoladepudding. Skjeia litt ut og tok på sukkerfri sjokoladesaus over 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjokoladesmoothie: en halv boks mager cottage cheese, 7 dadler, 2 store ss peanøttsmør, 2-3 ss kakaopulver, 12 isbiter - blendes i blender med melk til ønsket konsistens. (Dette blir en stor porsjon, nok til tre store glass kanskje)

Ofte har jeg i litt avokado eller frossen spinat også, og noen dråper sitronsaft og litt salt for å heve smaken.

Funker bra som kveldsmat når jeg er fysen på noe søtt, eller som lunsj i kombo med en god salat, knekkebrød eller noe annet.

Anonymkode: ac558...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cherrytomater og jordbær

Anonymkode: 7e240...ba4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men da må du jo spise i overskudd, du kan ikke legge fett rundt magen i underskudd uansett hvordan du vrir og vender på det. Da er jo problemet overskuddet og ikke pepsi max. 

Tror du at forbruket til kroppen er X uansett hva du gjør eller hva du spiser? Menneskekroppen er en avansert maskin, ikke en simpel forbrenningsmotor. Hva du spiser påvirker sult, metthet, hormoner, forbrenning, energinivå osv. Ikke bare mengden. Hvis du spiser sunt nok for din kropp, så vil du holde deg slank. Hvor mange dyr i naturen teller kalorier og holder seg slanke hele livet til tross for god tilgang på mat? Et dyr (inkludert mennesker) som har god tilgang på sunn mat blir ikke overvektig. Det blir mer fruktbar. For mennesket så sees dette for eksempel på sexlyst, sædkvalitet og regelmessig månlig mens. 

Pepsi Max er ikke sunt. Er det sunnere enn brus med sukker? Det vet vi ikke enda. Men det er for eksempel bevist at sukkerfri brus gir insulinutskillelse. Mer insulin gjør det vanskeligere å bruke fett som energi, så da kan du ende opp med å spise mer fordi kroppen mangler energi der og da og vil øke sulten. I tillegg kan det du spiser påvirke forbrenningen. To like kroppen kan ha veldig forskjellig kcal ut med lik aktivitet og lik kcal inn. 

Vi må slutte å telle kcal for å regulere vekt. Spiser man sunn mat, så trenger man ikke å telle kcal. Da regulerer alt seg selv og man spiser seg bare mett, og så spiser man når man blir sulten igjen. Så enkelt. Hvis du ikke kan spise deg mett og bli og holde deg normalvektig, så spiser du ikke sunt nok for din kropp.

Anonymkode: a9d28...a7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2ro skrev (13 timer siden):

Teorien er at man blir mer følsom for kalorier. Derfor vil man trenge enda færre kalorier enn om man ikke hadde kunstig søtning. Dette har de sett på studier på mus, men også små studer hos mennesker. 

Jeg sier på ingen måte at det er likt for alle. Jeg sier ikke engang det er slik for meg. Men siden det er en vitenskapelig teori skader det ikke å prøve for meg. 

Jeg synes det høres veldig interessant ut med tanken på hvordan vekten har økt med innføring av kunstig søtning og andre tilsettinger. Selvsagt kan det være tilfeldig. 

Men cola med sukker smaker bedre enn uten, synes jeg. Så kanskje et glass på lørdag med sukker er bedre for helsen enn store mengder sukkerfritt i det daglige.

Screenshot_20210509_145744_com.instagram.android.thumb.jpg.36d2285ab09fe8f1f61542356c75caa3.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2ro skrev (13 timer siden):

Screenshot_20210509_225955_com.instagram.android.thumb.jpg.b6f17f5338aafff9ed713d6bcd1678d4.jpgScreenshot_20210509_230003_com.instagram.android.thumb.jpg.542ace775715dd5734a142e93ee02be0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Han der "maksprestasjon" bruker altså én -1 - studie for å fremme et råd. Det er helt ekstremt useriøst. Ikke noen jeg vil høre på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 19.35):

Man kan også lære seg å leve helt uten godteri og annet søtt, og finne glede på helt andre steder.

Hilsen normalvektig som aldri har vært særlig glad i sukker, men som tvert imot blir uggen i kroppen av det. (Og kunstige søtningsmidler er enda verre,)

Og NB: Dette er på ingen måte nedlatende ment, for vi har alle vårt. Men som en person som nesten aldri spiser noe med tilsatt sukker, og som aldri har gjort det gjennom hele livet, ser sånne tråder svært merkelige ut.

Kroppen trenger ikke sukker (selv om det som finnes naturlig i melk, frukt/grønnsaker, osv. selvfølgelig er helt OK ettersom det er pakket inn på en fullstendig annen måte enn alt tilsatt sukker), så dermed er dette noe man bør bestrebe seg på å fjerne fra kostholdet.

Folk i denne tråden har fullstendig feil fokus, synes jeg. For her dreier det seg enten om å begrense godteri, eller om å erstatte søtt med kunstige søtningsmidler.

Hovedfokuset burde imidlertid være få få vekk den der søttrangen.

Ingen ville sagt til en alkoholiker at hen skal lære seg til å klare seg med to glass vin i helga, eller å drikke substituttprodukter.

Nei - vekk med alt sukker som ikke fins som en naturlig bestanddel i mat. DET burde være hovedmålet til alle som har et unaturlig forhold til sukker.

nja, man anbefaler jo røykere å slutte ved bruk av nikotintyggis, så helt fremmed er vel ikke fenomenet.

Anonymkode: 328e8...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...