Gå til innhold

Hva er ditt "sunne godteri" denne helga?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei altså jeg siktet til ab som mente at alle som spiser «sunt» godteri ikke klarer å holde vekta. Det jeg mente var noe sånn som at jeg holder vekta fordi jeg foretrekker såkalte sunne snacks (f.eks. Kesam med bær, fruktsalat, grønnkålchips osv). Dette fordi jeg har avvent meg vanlig godteri og liker nå de sunne alternativene jeg erstattet det med bedre. Søte småmåltider for meg er da med naturlig sukker gjennom frukt og bær, ikke zero gelé liksom. 

Anonymkode: 21e04...7e1

Og vi som er naturlig slanke, trenger ikke snacks overhodet.

Anonymkode: e88b7...db6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke noe som heter naturlig slank 😂. Det er forresten anbefalt å ha to mellommåltider (snack) per dag, så det har veldig lite med overvekt å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe som heter naturlig slank 😂. Det er forresten anbefalt å ha to mellommåltider (snack) per dag, så det har veldig lite med overvekt å gjøre. 

OK. Men jeg er slank fordi jeg ikke er opphengt i snacks, godteri og denslags.

Og dessuten: NEI, det er ikke anbefalt å ha to mellommåltider per dag. Det er fullstendig utdaterte råd.

Sånn ellers ser det ut til at du blander sammen det engelske begrepet for mellommåltid (altså, snack), med "snacks" slik det er brukt i det norske språket, som jo brukes om fullstendig unyttig mat som potetgull, chips, og ellers alt annet som spises utenom måltidene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg har kost meg med snop, men i mindre mengder. 

I går hadde jeg en kinder bueno-sjokolade (sånn med to barer inni pakken).

I dag hadde jeg en Eventyrsjokolade og to ruter mørk sjokolade med fyll.

I morgen har jeg en øl. 

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Deg om det. Jeg er slank (undervektig) men spiser sjokolade og potetgull flere ganger i løpet av en uke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Heisenberg skrev (3 minutter siden):

Deg om det. Jeg er slank (undervektig) men spiser sjokolade og potetgull flere ganger i løpet av en uke. 

Du er også en hel medisinsk studie i deg selv, altså. Gratulerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sånn ellers ser det ut til at du blander sammen det engelske begrepet for mellommåltid (altså, snack), med "snacks" slik det er brukt i det norske språket, som jo brukes om fullstendig unyttig mat som potetgull, chips, og ellers alt annet som spises utenom måltidene.

På engelsk vil "snacking"/"having a snack" for eksempel inkludere å spise noen cherrytomater, eller et par knekkebrød med lettost. 

På engelsk betyr det altså bare ganske enkelt å spise mellom måltidene.

(Noe som for øvrig bør unngås, enten det gjelder cherrytomater, eller om det gjelder potetgull)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er også en hel medisinsk studie i deg selv, altså. Gratulerer!

Det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at det er kalorier inn-kalorier ut som teller. Jeg forbruker ca 2500 kalorier pr dag siden jeg trener mye og er generelt veldig aktiv. Da er det helt fint rom for sjokolade og potetgull i tillegg til et sunt kosthold. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Heisenberg skrev (7 minutter siden):

Det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at det er kalorier inn-kalorier ut som teller. Jeg forbruker ca 2500 kalorier pr dag siden jeg trener mye og er generelt veldig aktiv. Da er det helt fint rom for sjokolade og potetgull i tillegg til et sunt kosthold. 

Jeg har aldri noensinne vært av den oppfatning at det er umulig å være slank om man spiser melkesjokolade eller annet godteri.

Jeg mener imidlertid at dersom man er overvektig (eller verre), så er sånt det aller første man bør slutte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

På engelsk vil "snacking"/"having a snack" for eksempel inkludere å spise noen cherrytomater, eller et par knekkebrød med lettost. 

På engelsk betyr det altså bare ganske enkelt å spise mellom måltidene.

(Noe som for øvrig bør unngås, enten det gjelder cherrytomater, eller om det gjelder potetgull)

Beklager, har bodd i flere land så jeg forbinder snack med mellommåltid/ spising mellom måltid (hvor det kan være både usunne og sunne vaner), og det er individuelt om dette fungerer for den enkelte. Rådet er ikke utdatert, men selvfølgelig passer det ikke for alle, men det bør heller ikke unngås som hovedregel. Det er ikke sikkert ditt spisemønster er best bare fordi du er slank 😉. Vi er mange slanke som «snacker» på cherrytomater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Beklager, har bodd i flere land så jeg forbinder snack med mellommåltid/ spising mellom måltid (hvor det kan være både usunne og sunne vaner), og det er individuelt om dette fungerer for den enkelte. Rådet er ikke utdatert, men selvfølgelig passer det ikke for alle, men det bør heller ikke unngås som hovedregel. Det er ikke sikkert ditt spisemønster er best bare fordi du er slank 😉. Vi er mange slanke som «snacker» på cherrytomater. 

Det er ikke individuelt, nei. Det er bra for kroppen å få pauser fra mat, enten det gjelder "sunne" ting som cherrytomater, eller om det gjelder mer usunne ting som potetgull.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke individuelt, nei. Det er bra for kroppen å få pauser fra mat, enten det gjelder "sunne" ting som cherrytomater, eller om det gjelder mer usunne ting som potetgull.

Har du hørt om søvn? Og bare fordi man har et eller to mellom/ snack måltider så spiser man da ikke konstant gjennom hele dagen. Og nei, IF har lite bevis i forskningen foreløpig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Heisenberg skrev (48 minutter siden):

Men for de overvektige, og enda mer når det gjelder de som er i fedmekategorien, så er jo sjokolade det aller første som må ryke. Og med de tusenvis av kalorier som de helt åpenbart  inntar hver dag, så burde det være ekstremt lett å kutte ned.

Men som sagt, de trenger sikkert psykologhjelp til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du hørt om søvn? Og bare fordi man har et eller to mellom/ snack måltider så spiser man da ikke konstant gjennom hele dagen. Og nei, IF har lite bevis i forskningen foreløpig. 

Jeg har hørt om søvn, ja. Faktisk.

Men det er enda bedre om kroppen får enda flere (og lengre) pauser enn det den får gjennom natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har hørt om søvn, ja. Faktisk.

Men det er enda bedre om kroppen får enda flere (og lengre) pauser enn det den får gjennom natta.

Det er ingen beviser i forskningen som viser at vi trenger flere lengre pausen er natten nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 18.22):

Det blir musserende vin. Tørr selvsagt. Kan kose meg hele kvelden på kalorier tilsvarende veldig lite snop.

Anonymkode: a7fe8...79f

Tørr betyr ikke at det er lite sukker, bare så du vet det 😊

Anonymkode: d2cba...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri noensinne vært av den oppfatning at det er umulig å være slank om man spiser melkesjokolade eller annet godteri.

Jeg mener imidlertid at dersom man er overvektig (eller verre), så er sånt det aller første man bør slutte med.

Da skjønner jeg hvert fall ikke hvorfor du mener jeg bør være en medisinsk studie. 
Ingen matvarer (også sjokolade) bør kuttes ut om man vil ned i vekt. Man må «bare» finne en balanse mellom inntak og uttak. Det betyr ofte en livsstilsendring. Skal den vare må den inneholde alle typer mat men med måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sluttet med søtt. Jeg spiser meg heller mett på næringsrik MAT. Det blir lettere og lettere å holde seg unna søtt jo lengre man holder seg unna søtt. Alle karbohydrater trigger søtsug for min del. Så jeg har kuttet dem ut og baserer kostholdet på fett og proteiner.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er ingen beviser i forskningen som viser at vi trenger flere lengre pausen er natten nei. 

Så nobel-prisen Yoshinori Ohsumi fikk på grunn av oppdagelsen hans om autofagi var basert på fantasi? Eller har du bare ikke fått det med deg? I så fall bør du ikke uttale deg så bastant. 

Anonymkode: a9d28...a7a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...