Boblerone Skrevet 7. mai 2021 #21 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er nå mange som reiser fra bikkjene også. En her i bygda reiste fra bikkja i to uker. Den fikk mat av en nabo en gang daglig og ellers stod den i hagen. Anonymkode: b1cf9...1ba Dere er klar over at det ikke er lov å reise fra hverken katter eller hunder slik? 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #22 Skrevet 8. mai 2021 Du skal være borte i et par dager bare, ikke flere uker. Får du en nabo til å komme innom to ganger om dagen til å mate og vanne og skifte på dokassa, så må vel det være greit? De har hverandre, og naboen som kommer innom kommer sikkert til å kose litt med de også. De fleste katter klarer seg fint alene i et par dager. Men å få en ungdom/eldre til å bo hos deg i de dagene er heller ikke dumt. Anonymkode: 21a75...3be 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #23 Skrevet 8. mai 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Du skal være borte i et par dager bare, ikke flere uker. Får du en nabo til å komme innom to ganger om dagen til å mate og vanne og skifte på dokassa, så må vel det være greit? De har hverandre, og naboen som kommer innom kommer sikkert til å kose litt med de også. De fleste katter klarer seg fint alene i et par dager. Men å få en ungdom/eldre til å bo hos deg i de dagene er heller ikke dumt. Anonymkode: 21a75...3be 3-4 dager er ikke et par, 2 er et par. Anonymkode: 369db...298 3
norw Skrevet 8. mai 2021 #24 Skrevet 8. mai 2021 tirben skrev (18 timer siden): Skjønner aldri at folk vurderer å reise fra katter i dagesvis! Ville man gjort det med en hund? Nei, og man bør heller ikke gjøre det med katter. Det finnes kattepensjonat, som man betaler for selvfølgelig. Men har man dyr, må man regne med at det medfører noen kostnader. Du kan ikke sammenligne å reise fra hunder vs katter. 1
tirben Skrevet 8. mai 2021 #25 Skrevet 8. mai 2021 Dette er hva Mattilsynet sier: https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/kan_man_reise_fra_katten_naar_man_skal_paa_ferie.16450 Presiserer at dette gjelder voksne katter. Kattunger bør man absolutt ikke overlate til seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2021 #26 Skrevet 8. mai 2021 Omtrent hvor i landet bor du, TS? Anonymkode: 60eb2...78a 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #27 Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 15.13): De er aldri ute alene. De er alltid ute sammen med meg, og holder seg i nærheten og følger etter meg overalt. Jeg bor landlig til uten trafikk og det er ingen farlige dyr her, så jeg tenker at det går greit så lenge de holder seg rundt meg. Det blir toppen en time om gangen uansett. De er sånn sett veldig klengete og jeg ville nok ikke gitt dem den friheten dersom de ikke hadde vært så lydige som de er. Jeg har katteluke men pleier å låse den når jeg ikke vil at de skal gå ut. Jeg vil bare at de skal bli vant til den så tidlig som mulig sånn at de kan bruke den fritt uten problem når de blir større. Anonymkode: e321f...580 Fortsatt alt for tidlig! Anonymkode: 0df79...42b 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #28 Skrevet 10. mai 2021 Om kattungene ikke er kastrerte burde de absolutt ikke gå ute. Min erfaring med kattunger er at de finner på mye rare sprell, så er du uheldig kan de rive ned noe og skade seg selv eller boligen når du er borte. Jeg forstår problemstillingen med at det ikke fins kattepensjonat i umiddelbar nærhet, men jeg har også selv kjørt katten i over en time til pensjonat. Kan de være inne på enkelte avsperrede rom eller etasjer hos noen du kjenner og stoler på? Da kan de få tilsyn ofte og sosialiseres, uten å gå oppå katter som allerede bor der. Går helt fint for noen dager. Anonymkode: f5ea9...1ec 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #29 Skrevet 10. mai 2021 norw skrev (På 8.5.2021 den 10.07): Du kan ikke sammenligne å reise fra hunder vs katter. Greit de kan ikke sammenlignes helt men at katter klarer seg så sykt mye bedre enn hunder er bare bullshitt. Fikk ønske man sammenlignet katter og hunder mer, da hadde nok ikke kattene hvert år fått frostskader og blitt bitt ihjel og forlatt alene i lengre perioder. Men kattunger kan man faktisk sammenligne, de skal ikke være alene. Katter kan få separasjonsangst, stress, kjede seg og trenger stimuli. Anonymkode: 98817...101 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #30 Skrevet 10. mai 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om kattungene ikke er kastrerte burde de absolutt ikke gå ute. Min erfaring med kattunger er at de finner på mye rare sprell, så er du uheldig kan de rive ned noe og skade seg selv eller boligen når du er borte. Jeg forstår problemstillingen med at det ikke fins kattepensjonat i umiddelbar nærhet, men jeg har også selv kjørt katten i over en time til pensjonat. Kan de være inne på enkelte avsperrede rom eller etasjer hos noen du kjenner og stoler på? Da kan de få tilsyn ofte og sosialiseres, uten å gå oppå katter som allerede bor der. Går helt fint for noen dager. Anonymkode: f5ea9...1ec Katten vår er snart ett og hadde aldri i livet latt han og eldstemann være alene hjemme mer enn et par timer, de river ned å setter seg fast i ting og er overalt så hadde ikke hatt samvittighet til å reist vekk uten å ordnet noe annet. Tenk om de sitter seg fast i noe eller får noe tung over seg og det ikke kommer noen på 12 timer å sjekker til de. Hadde også hatt vondt av å tenke på han ene som har litt separasjonsangst skulle vært så mye alene, de er og super sosiale katter så de hadde hatet det. Anonymkode: 98817...101 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2021 #31 Skrevet 10. mai 2021 Reiste fra katten min på under året i 2 netter. Kommer aldri til å gjøre det igjen. Katten hadde selvfølgelig tilgang på mat, vann og do. Ei venninne var også innom flere ganger om dagen, koste og lekte flere timer. Katten fikk likevel separasjonsangst. Det var grusomt. Anonymkode: c37db...d58 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå