Gå til innhold

J


Sappi

Anbefalte innlegg

Hvis din mor har verge, så er hun jo ikke samtykkekompetent. Da sier du til damen at din mor ikke kan inngå avtaler, det kan bare hennes verge gjøre. Det er uansett ingen gyldig avtale når det involverer svart arbeid. 

Så din mor kan la være å møte på "jobb", så må damen selv løse barnepass. Dette er en risiko damen selv tok når hun prøvde å utnytte en psykisk utviklingshemmet grovt. 

Så du bør kommunisere enkelt. Til damen sier du at <navn på din mor> vil ikke passe barnet hennes mer. Og hvis hun fortsetter å ta kontakt, blir hun anmeldt til politiet. Du vil også varsle skatteetaten.

Til din mor sier du at hun ikke trenger å passe barnet mer. Hun kan kose seg hjemme med det hun vil. Og hun skal ikke ta telefonen hvis damen ringer, hun er slem og vil utnytte henne. Damen ordnet barnepass på annen måte. Alt blir bra.

Bor du og din søster langt unna din mor? Kanskje bedre å snakke eller ringe, heller enn meldinger?

Anonymkode: 5c8d9...9ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde tatt en prat med denne damen og bedt henne selv å ringe bv hvis ikke gjør du det. Si også at gjentar dette seg en gang til vil det bli politi anmeldt.

Politiet vil nok reagere ganske strengt på dette pga din mors diagnose som denne damen vet om.

Anonymkode: 92966...055

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sappi skrev (21 timer siden):

Takk for at du tror på meg. Jeg har ikke energi til å sitte her og forklare meg selv om at det faktisk skjer. Jeg skrev en lang melding til henne, og nå fikk jeg til svar «what?» Hva er det denne dama ikke forstår? 

Skriv at du skal melde henne til barnevernet også. Stakkars unge ser knapt moren sin. Stå på ditt for en møkka kjerring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at din mor er lettere utviklingshemmet, da regner jeg med hun har blitt diagnostert korrekt i helsevesenet? Hvis det er tilfelle, så kan det være at du kanskje kan tre inn som lovlig verge? I så fall er det jo mye lettere å sette ned foten for sånt. 

Anonymkode: 3722c...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 12.15):

.

Anonymkode: 3722c...d48

.

Endret av Sappi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O.G.
Sappi skrev (22 timer siden):

Min mor er utrolig naiv. En dame her i nabogata kontaktet henne fordi hun vet hvor naiv og «dum» hun er, og kom med et jobbtilbud hvor min mor skulle være barnepass 5 ganger i uken, hvor hun må stå opp 6:30 for å bringe barnet til barnehagen, og hente kl 16.00 og være med barnet fra 16:00-23:00. Dette får hun kun 3000kr for. Svarte penger.

I tillegg mener hun at min mor må stille opp på lørdager og være med barnet fra 07.00 til 16.00. Jeg grep inn og sa min mor IKKE kunne stille opp på lørdager, og hver gang truer hun med å si at ja men da må jeg finne en ANNEN barnevakt! Og min mor er utrolig desperat, og lettere utviklingshemmet at hun ikke forstår hva som foregår.
 

Jeg trenger råd nå. Er det noe jeg kan si til hun dama som utnytter min mor slik at hun ikke kontaker min mamma igjen? Gjør hun dama noe ulovlig slik at jeg kan sende hun en melding og påpeke dette, og om hun kontakter min mor igjen kommer jeg til å gå til sak eller noe sånt? Jeg trenger råd. Føler meg så hjelpesløs. Alle utnytter min mor, og hun skjønner ikke noe.

Det der høres ut som en greie for barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 8.5.2021 den 12.23):

Det der høres ut som en greie for barnevernet.

.

Endret av Sappi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sappi skrev (3 minutter siden):

Min storesøster er verge for henne. Hun har fått diagnosen på papir av fastlege; lettere utviklingshemmet,ingen forståelsesevne og språkvansker. 

Skjønner. Men da ville jeg snakket med din søster og bedt henne ta en prat med denne naboen. 

Det er et høyt krav for umyndiggjøring av et menneske men hvis man faktisk ikke skjønner hva som skjer og ikke har forståelse i den grad man faktisk ikke har forutsetning for å ta gode valg for seg selv lenger, så kan det kanskje være et skritt dere blir nødt til å ta. Har dere snakket med legene om det?

Anonymkode: 3722c...d48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 12.26):

Skjønner. Men da ville jeg snakket med din søster og bedt henne ta en prat med denne naboen. 

Det er et høyt krav for umyndiggjøring av et menneske men hvis man faktisk ikke skjønner hva som skjer og ikke har forståelse i den grad man faktisk ikke har forutsetning for å ta gode valg for seg selv lenger, så kan det kanskje være et skritt dere blir nødt til å ta. Har dere snakket med legene om det?

Anonymkode: 3722c...d48

.

Endret av Sappi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis din mor har språkvansker og ingen forståelsesevne tror jeg ikke det er noen vits i å bruke ord som «utnytte» og lignende. Si til din mor at det er ulovlig å jobbe slik som hun har gjort (svart), og at du har stoppet det fordi du ikke vil at hun skal havne i fengsel (ville sagt det slik selv om det pga diagnosen er usannsynlig at hun vil havne i fengsel, bare for å få fram at det ikke er for å ødelegge for henne). 
 

Barnemor tenker jeg barnevernet må ta seg av. 

Anonymkode: 7aff7...92d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at denne jobben gjør at din mor føler seg betydningsfull? Trives hun med å passe barn? 

Har hun annen jobb eller virke som gjør at hun føler at hverdagen er meningsfull? 

Tenker du at dette ville vært greit om hun ble betalt mer? Jeg tenker ikke det er greit uansett.. Er noe istand til å ta vare på barnet? 

Kanskje lage en avtale om at mor kan passe noen lørdager. Kanskje til og med uten betalt. Kan være en slags bonus bestemor. Men at det ikke er lov med svart betalt og ikke kan være fast dagmamma. 

Anonymkode: 741bc...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff det er en vanskelig sak. Har du vurdert å snakke med politiet? Det er jo ikke akkurat lov å utnytte folk heller.

 

Angående din mor, så er jeg enig med de som sier du må forenkle det for henne. Bare si det er ulovlig og at hun ikke kan jobbe slik. Men har du mulighet til å finne et alternativ? Din mor kanskje savner å være nyttig og å være med barn? Jeg skjønner hun kanskje ikke bør passe barn alene, men finnes det andre naboer som hun kan være hos og "passe" barn mens foreldrene er til stede (mens de hviler, gjøre husarbeid etc?)? Eller at hun kan være assistent i en barnehage et par timer i uka? Her kan dere jo snakke med kommunene hva som finnes av tilrettelagte arbeidsplasser og muligheter.

Anonymkode: 275fa...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan det være at denne jobben gjør at din mor føler seg betydningsfull? Trives hun med å passe barn? 

Har hun annen jobb eller virke som gjør at hun føler at hverdagen er meningsfull? 

Tenker du at dette ville vært greit om hun ble betalt mer? Jeg tenker ikke det er greit uansett.. Er noe istand til å ta vare på barnet? 

Kanskje lage en avtale om at mor kan passe noen lørdager. Kanskje til og med uten betalt. Kan være en slags bonus bestemor. Men at det ikke er lov med svart betalt og ikke kan være fast dagmamma. 

Anonymkode: 741bc...aed

Greia er at jeg tviler på at denne dama vil betale noe til moren når hun allerede går full in for å utnytte moren, og motarbeide døtrene. Hun har null respekt for moren, og for de to andre kvinnene.  

Ja moren kan være barnevakt om det handler om å sitte litt med barnet mens det leker i sandkassa. Men da må det skje på hennes kompromiss, og ikke moren her som ser etter en slags reserve mor.

Anonymkode: 8972c...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen burde vært mangedobblet og barnevernet koblet inn.  Denne personen er jo ikke sammen med ungene i det hele tatt. 

Anonymkode: aee45...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter å lurer på hvorfor ikke bhg har meldt dette til bv? At en psykisk utviklingshemmet person med dårlig språk leverer og henter et barn hver dag? 

Moren din er sikkert kjærlig og snill, men det er langt fra nok til å ta vare på et barn. 

Nå sier du ca 7 timer (spiller ingen rolle når moren din står opp, vi står alle opp før jobb uten å få betalt) av og til kun to dager i uken... Det er ca 28 timer i mnd. Og da er ikke betalingen helt på tur.

Håper denne moren får hjelp nå som du har kontaktet bv. 

Anonymkode: 72dbf...312

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sappi skrev (1 time siden):

Ts her. Tusen takk for gode råd. Problemet er at min mor tror jeg gjør alt det jeg gjør nå for å ødelegge livet hennes og å «bestemme» over henne. Hun ser ikke selv at alt jeg gjør er fordi jeg bryr meg om henne, og ikke vil at noen skal utnytte henne. Jeg har sendt melding til barnevernet og beskrevet hele situasjonen. Min mor drar fortsatt tilbake til hennes dør, og da snakker denne damen tull til min mor og sier alle gjør en slik jobb for 3000kr. At det er normalt. Hun manipulerer min mor, for hun ser at min mor er ganske naiv. 

Husk hun har rett til å bestemme over seg selv selv om hun har verge til å styre økonomi mm. Hvis moren din syns dette er koselig, syns jeg du bør kanskje henne gjøre det. 

Anonymkode: b6806...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 12.33):

Kan det være at denne jobben gjør at din mor føler seg betydningsfull? Trives hun med å passe barn? 

Har hun annen jobb eller virke som gjør at hun føler at hverdagen er meningsfull? 

Tenker du at dette ville vært greit om hun ble betalt mer? Jeg tenker ikke det er greit uansett.. Er noe istand til å ta vare på barnet? 

Kanskje lage en avtale om at mor kan passe noen lørdager. Kanskje til og med uten betalt. Kan være en slags bonus bestemor. Men at det ikke er lov med svart betalt og ikke kan være fast dagmamma. 

Anonymkode: 741bc...aed

.

Endret av Sappi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 13.10):

Sitter å lurer på hvorfor ikke bhg har meldt dette til bv? At en psykisk utviklingshemmet person med dårlig språk leverer og henter et barn hver dag? 

Moren din er sikkert kjærlig og snill, men det er langt fra nok til å ta vare på et barn. 

Nå sier du ca 7 timer (spiller ingen rolle når moren din står opp, vi står alle opp før jobb uten å få betalt) av og til kun to dager i uken... Det er ca 28 timer i mnd. Og da er ikke betalingen helt på tur.

Håper denne moren får hjelp nå som du har kontaktet bv. 

Anonymkode: 72dbf...312

.

Endret av Sappi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 13.15):

Husk hun har rett til å bestemme over seg selv selv om hun har verge til å styre økonomi mm. Hvis moren din syns dette er koselig, syns jeg du bør kanskje henne gjøre det. 

Anonymkode: b6806...667

.

Endret av Sappi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...