Gå til innhold

Koronasertifikat - Etisk dilemma

Fremhevede innlegg

Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Det er lenge til vi er der. Vi er praksis tomme hele tiden, da det vi får inn brukes.

Vi snakker nok sent 2021 for unge voksne og langt inn i 2022 før barn vil bli forherliget med et koronapass. 

Sjekket min kommune nå da vi har etterlyst vaksine til en i husstanden som er i risiko. Det skal kalles inn til vaksine nå i mai.

Hos kommunen står det at de har 1500 personer som er i risikosonen som skal vaksineres nå i mai. Det er satt av 250 vaksiner til dem... så ja, vi har ikke nok vaksiner. 

Skulle linket inn men ønsker ikke å avsløre bosted.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er tidlig i 40 åra og er frisk som en fisk. Antar at jeg står sist i vaksinekøen. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor jeg ikke skal unne de som er vaksinerte å vende tilbake til normalen? Og ikke minst håper jeg at resturanter, puber, hoteller og turistnæring ol kan åpne så fort som mulig! Synes det er hinsides selvsentrert og navlebeskuende å ikke unne de som har fått vaksine å få tilbake livene sine

• Liker 14
Skrevet
Jeffe skrev (15 minutter siden):

Yepp best at alle holder seg hjemme. Da får alle også lik mulighet til å starte opp nye bedrifter som erstatter de som går konkurs i år 

Men må alle holde seg hjemme da? 

• Liker 1
Skrevet
Jojoen skrev (2 minutter siden):

Jeg er tidlig i 40 åra og er frisk som en fisk. Antar at jeg står sist i vaksinekøen. Jeg forstår imidlertid ikke hvorfor jeg ikke skal unne de som er vaksinerte å vende tilbake til normalen? Og ikke minst håper jeg at resturanter, puber, hoteller og turistnæring ol kan åpne så fort som mulig! Synes det er hinsides selvsentrert og navlebeskuende å ikke unne de som har fått vaksine å få tilbake livene sine

Jeg får vaksinen nå neste uke, men jeg forstår godt hvorfor det er svært problematisk at noen få stenges ute fra samfunnet. 

Jeg får livet mitt tilbake, men de stakkars friske, de skal helst holde seg borte. 

Det går ikke. Spesielt ikke når vi ikke vet hvor fort vi får vaksinert alle. Det er jo så mye problematikk rundt disse vaksinene. Jeg forstår godt hvorfor folk blir frustrerte. 

Eller så får vi vel også en haug som utsetter seg for smitte. 

• Liker 13
Skrevet

Så flott at vi kan få vaksinepass slik at samfunnet raskest mulig kan vende tilbake til normalen!

Jeg har ingen tro på tankegangen om at "alle må ha det like ille". Denne tankegangen fra venstresiden har jeg aldri skjønt. Målet i samfunnet må da heller være at alle har det best mulig?

For det første så unner jeg alle sammen, og spesielt de i risikogruppene, å få tilbake et normalt liv. For det andre så håper jeg økonomien kan komme igang igjen, og da trenger næringslivet kunder å leve av. 

Jeg håper også at de nedprioriterer oss friske i førtiårene og heller prioriterer ungdommer i vaksinasjonskøen. De unge har betalt mye av prisen for denne pandemien, og jeg unner dem av hele mitt hjerte å få tilbake ungdomstiden sin så fort som mulig. 

Vaksinepass er en flott ide! 

• Liker 4
Skrevet

Nå er jo allerede utesteder og restauranter åpne i store deler av Norge for alle. Skal man ikke ha det, og la de heller selv velge sine kunder med vaksinepass?

Jeg er redd dette blir en hvilepute, og at samfunnet blir stengt lenger enn nødvendig for uvaksinerte. 

• Liker 6
Gjest Rocka69
Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

Det er lenge til vi er der. Vi er praksis tomme hele tiden, da det vi får inn brukes.

Vi snakker nok sent 2021 for unge voksne og langt inn i 2022 før barn vil bli forherliget med et koronapass. 

Og hvor har du tallene for unge voksne? Hvis man ser på hvor mange doser som vil komme i løpet av juni/juli/august, så vil trolig alle over 18 år være fullvaksinerte innen 1. oktober. 

Trolig vil Pfizer vaksinen bli godkjent for barn mellom 12-16 år i juni. Moderna er bare noen få uker etter, så her kan godkjenningen for barn mellom 12-16 komme i august. Det FHI og EU mener er alle over 12 år vil være vaksinert innen 1. desember. I tillegg så er testing av Moderna begynt på barn mellom 6-12 år, og de vil søke godkjenning for alle barn mellom 6 -16. I tillegg så har Pfizer under uttesting en medisin mot Covid-19 (kan ikke tas som forebyggende, kun for de som er blitt smittet - på samme måte som Tamiflu ble brukt til Svineinfluensaen i 2009 - fikk den når vi ble syke). Denne skal kunne tas av barn helt ned mot 1 år. Og denne medisinen kan bli godkjent til høsten. Og vil kunne skrives ut i fra oktober/november til barn under 12 år. Det vil si at det er godt mulig at man kan leve et "normalt" liv fra september hvis man er mer pessimistisk enn Preben Aavidtsland (tulling forresten) - https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nye-vaksinefunn-i-israel-dette-er-et-mirakel-mener-preben-aavitsland.2nKyKNLUQ?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1 

Han tror nå pga resultatene med Pfizer i Israel, at Covid-19 pandemien er over i juni/juli. Kaller det et vitenskapelig mirakel. Og blir Pfizer og Moderna godkjent i juni og juli for barn mellom 12-16, og Moderna for 6-12 i august. Og Pfizer sin medisin som kan gis til barn(1-6 år) i september - så er det de barna som er under 1 år da vi må gjøre noe med.

I tillegg så går det mot at patentene på alle vaksinene blir åpnet, de blir public domain. Dvs at de farmasiselskapene som ikke har kommet frem til egne vaksiner enda, kan i stedet fritt starte å produsere vaksiner basert på Pfizer eller Moderna (f.eks. Merck, Norvartis)

I tillegg så har Moderna begynt med testing av boosters som virker veldig godt mot den Sør Afrikanske og Brasilianske. Og er i gang med forskning på den indiske.

Leser du aviser? Ser du nyheter - eller det bare Klassekampen.

Dette har vært i VG, på NRK, CNN, FoxNews, TYT(The Young Turks - venstreorientert nettkanal i USA), Skynews, BBC, France24 de siste to ukene. 

Du er mer pessimistisk enn meg. Men det jeg er veldig pessimistisk er hotellbransjen og flybransjen. Som toppsjefen i Lufthansa er bekymret for er at utsjekkssertifikater på piloter vil gå ut - og at man ikke vil se en normal flytrafikk før i 2025. Og vil man vil får færre flygninger, til en langt høyere pris. De lave prisene man så før Covid, vil man ikke se i stort mon før 2025. Hotellbransjen, f.eks Oslo Plaza som har stengt 18 etasjer - det vil ta de et halvt år med opplæring av erstatningspersonell  for de som har forsvunnet fra hotellet - før de kan være i full drift igjen. 

Skrevet
Rocka69 skrev (1 time siden):

Og hvor har du tallene for unge voksne? Hvis man ser på hvor mange doser som vil komme i løpet av juni/juli/august, så vil trolig alle over 18 år være fullvaksinerte innen 1. oktober. 

Trolig vil Pfizer vaksinen bli godkjent for barn mellom 12-16 år i juni. Moderna er bare noen få uker etter, så her kan godkjenningen for barn mellom 12-16 komme i august. Det FHI og EU mener er alle over 12 år vil være vaksinert innen 1. desember. I tillegg så er testing av Moderna begynt på barn mellom 6-12 år, og de vil søke godkjenning for alle barn mellom 6 -16. I tillegg så har Pfizer under uttesting en medisin mot Covid-19 (kan ikke tas som forebyggende, kun for de som er blitt smittet - på samme måte som Tamiflu ble brukt til Svineinfluensaen i 2009 - fikk den når vi ble syke). Denne skal kunne tas av barn helt ned mot 1 år. Og denne medisinen kan bli godkjent til høsten. Og vil kunne skrives ut i fra oktober/november til barn under 12 år. Det vil si at det er godt mulig at man kan leve et "normalt" liv fra september hvis man er mer pessimistisk enn Preben Aavidtsland (tulling forresten) - https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/nye-vaksinefunn-i-israel-dette-er-et-mirakel-mener-preben-aavitsland.2nKyKNLUQ?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1 

Han tror nå pga resultatene med Pfizer i Israel, at Covid-19 pandemien er over i juni/juli. Kaller det et vitenskapelig mirakel. Og blir Pfizer og Moderna godkjent i juni og juli for barn mellom 12-16, og Moderna for 6-12 i august. Og Pfizer sin medisin som kan gis til barn(1-6 år) i september - så er det de barna som er under 1 år da vi må gjøre noe med.

I tillegg så går det mot at patentene på alle vaksinene blir åpnet, de blir public domain. Dvs at de farmasiselskapene som ikke har kommet frem til egne vaksiner enda, kan i stedet fritt starte å produsere vaksiner basert på Pfizer eller Moderna (f.eks. Merck, Norvartis)

I tillegg så har Moderna begynt med testing av boosters som virker veldig godt mot den Sør Afrikanske og Brasilianske. Og er i gang med forskning på den indiske.

Leser du aviser? Ser du nyheter - eller det bare Klassekampen.

Dette har vært i VG, på NRK, CNN, FoxNews, TYT(The Young Turks - venstreorientert nettkanal i USA), Skynews, BBC, France24 de siste to ukene. 

Du er mer pessimistisk enn meg. Men det jeg er veldig pessimistisk er hotellbransjen og flybransjen. Som toppsjefen i Lufthansa er bekymret for er at utsjekkssertifikater på piloter vil gå ut - og at man ikke vil se en normal flytrafikk før i 2025. Og vil man vil får færre flygninger, til en langt høyere pris. De lave prisene man så før Covid, vil man ikke se i stort mon før 2025. Hotellbransjen, f.eks Oslo Plaza som har stengt 18 etasjer - det vil ta de et halvt år med opplæring av erstatningspersonell  for de som har forsvunnet fra hotellet - før de kan være i full drift igjen. 

Det er ingenting som tilsier at alle voksne i Norge vil få en vaksine før 1. juli. Hvis vi da tenker 12 uker mellom dosene snakker vi fort et stykke ut mot høsten før alle er fullvaksinerte. Barna vil da kunne få vaksiner, dersom de blir godkjent for barn.

Jeg er pessimist fordi vi hele tiden endrer grensene for hvor mye smitte vi tåler. Vi nærmer oss en nullvisjon, og det er ikke holdbart.

Samfunnet bør være åpent i sommer. For alle.

Får man ikke til det,  har man feilet i strategien i mine øyne.

• Liker 11
Skrevet
Jojoen skrev (2 timer siden):

Men alle er ikke friske, mange syke står helt uten de tilbud de ellers har hatt for å holde seg litt oppe bla psykisk syke og mennesker som virkelig lider under ensomhet. Det er uendelig mange syke som ikke kvalifiserer for å gå foran i vaksinekøa. 

• Liker 1
Skrevet
Duff skrev (17 minutter siden):

Men alle er ikke friske, mange syke står helt uten de tilbud de ellers har hatt for å holde seg litt oppe bla psykisk syke og mennesker som virkelig lider under ensomhet. Det er uendelig mange syke som ikke kvalifiserer for å gå foran i vaksinekøa. 

Det er jo et argument FOR vaksinepass og å la flest mulig få tilbake normaliteten raskest mulig. 

• Liker 5
Skrevet
Hippogriff skrev (10 timer siden):

Det er jo et argument FOR vaksinepass og å la flest mulig få tilbake normaliteten raskest mulig. 

Ikke hvis et vaksinepass forlenger de generelle tiltakene, noe det trolig vil gjøre. 

For det er ingen tvil om at et vaksinepass vil være en hvilepute for myndighetene. Samtidig vil man få mer smitte, da ikke vaksinene er 100 % effektive, folk vil gi mer faen I smittevernstiltakene og en del vil bli smittet med vilje.

• Liker 4
Gjest Rocka69
Skrevet
Example skrev (7 minutter siden):

Ikke hvis et vaksinepass forlenger de generelle tiltakene, noe det trolig vil gjøre. 

For det er ingen tvil om at et vaksinepass vil være en hvilepute for myndighetene. Samtidig vil man få mer smitte, da ikke vaksinene er 100 % effektive, folk vil gi mer faen I smittevernstiltakene og en del vil bli smittet med vilje.

Bruk ordet coronapass! Det er ikke snakk om vaksinepass - det kan du få fra fastlegen din allerede (og har kunnet det for Covid hvis du er vaksinert i månedsvis). Et vaksinepass(vaksinekort) vil angi alle vaksiner du har fått de siste årene - ikke bare Covid, men også difteri, gulfeber, stivkrampe, polio, BCG etc - og det vil du måtte ha i tillegg hvis du skal til enkelte land for å få visum.

Coronapass vil si om du har hatt Covid-19 de siste 6 måneder, er delvis eller helt vaksinert eller er testet de siste 24 timene. Og i løpet av juni så vil det også komme på plass at du kan få hjemmetester i apotek og dagligvare.  

Skrevet

Jeg vil være ferdigvaksinert i midten av juni (er i risikogruppe). Jeg mener man ikke blr knytte mange rettigheter opp til koronapasset før alle har fått tilbud om vaksine.

Om det er lov å reise til utlandet før dette er jeg redd mange vil utsette seg for koronasmitte med vilje, og jeg tror det vil skape en dårlig stemning generelt. Det vil jo i hovedsak bety at eldre kan reise, mens unge må holde seg hjemme. Vi har stått i denne pandemien sammen, og da synes jeg vi skal stå sammen på oppløpssiden også. 

Men når alle som vil har fått tilbud om vaksine så er det bare å kjøre på med koronapass! 

• Liker 5
Skrevet

Super løsning

• Liker 2
Skrevet
Rocka69 skrev (2 minutter siden):

Bruk ordet coronapass! Det er ikke snakk om vaksinepass - det kan du få fra fastlegen din allerede (og har kunnet det for Covid hvis du er vaksinert i månedsvis). Et vaksinepass(vaksinekort) vil angi alle vaksiner du har fått de siste årene - ikke bare Covid, men også difteri, gulfeber, stivkrampe, polio, BCG etc - og det vil du måtte ha i tillegg hvis du skal til enkelte land for å få visum.

Coronapass vil si om du har hatt Covid-19 de siste 6 måneder, er delvis eller helt vaksinert eller er testet de siste 24 timene. Og i løpet av juni så vil det også komme på plass at du kan få hjemmetester i apotek og dagligvare.  

Hva man kaller det, er rimelig irrelevant. Det er en passerseddel.

Og hjemmetester? Tvilsomt. Det Erna var veldig tydelig på var at vi skulle kunne stole på passet. Da holder det ikke med selvrapportering.

• Liker 5
Gjest Rocka69
Skrevet

Vel de hjemmetestene vil være det samme som på arrangement. Altså spyttester, som gir deg svar i løpet av minutter.

Og rapporterer du feil, så kan du straffes både etter Smittevernloven, Straffeloven - inkludert for dokumentfalsk - hvis noen blir smittet av deg.

Skrevet
Rocka69 skrev (50 minutter siden):

Vel de hjemmetestene vil være det samme som på arrangement. Altså spyttester, som gir deg svar i løpet av minutter.

Og rapporterer du feil, så kan du straffes både etter Smittevernloven, Straffeloven - inkludert for dokumentfalsk - hvis noen blir smittet av deg.

Det kan man umulig bli straffet for. Vi vet jo allerede at hurtigtestene ikke er like gode som PCR-testene. Man kan også få falske negative svar. Det vil ikke være mulig å bevise at man har jukset på disse.

Skal et vaksinepass ha noe for seg, må det være til å stole på, og tester må verifiseres.

• Liker 1
Skrevet
Example skrev (5 timer siden):

Jøss. Du har litt av en tiltro til verden rundt deg. Myndighetene leter etter hvileputer, folk gir faen og folk lar seg smitte med vilje. Noen flere konspirasjonsteorier mens vi først er i gang? 

• Liker 4
Skrevet
Hippogriff skrev (27 minutter siden):

Jøss. Du har litt av en tiltro til verden rundt deg. Myndighetene leter etter hvileputer, folk gir faen og folk lar seg smitte med vilje. Noen flere konspirasjonsteorier mens vi først er i gang? 

Dette er ikke konspirasjonsteorier. Vaksinepass blir en hvilepute for myndighetene, da grunnlaget for å ha smittevernstiltak for vaksinerte mennesker minker, og at man da heller åpner for dem og ikke alle.

Jeg skulle virkelig ikke trodd at vi hadde sittet her i 2021 og diskutert dette, men det er jo realiteten. Vi er ikke mange ukene unna man vil kreve helseopplysninger av folk for å gå på fotballkamp. Arbeidslivet og butikker i smitteutsatte områder har også blittnevnt, og regjeringen har uttalt at de ønsker å se på flere områder hvor dette passet kan brukes.

Det er vel også gode grunner til å tro at smitte vil skje på arrangementer med et slikt pass,noe at det vil gjøre Norge lenger stengt for de som ikke har fått et slikt pass.

• Liker 7
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJzMyj/bekymret-for-unge-coronasertifikat-kan-bli-slutten-paa-dugnadsaanden

Bekymret for unge: − Coronasertifikat kan bli slutten på dugnadsånden

Oda Sofie Pettersen (21) er bekymret for at coronasertifikatet vil gjøre studenter og unge demotivert til å fortsette med smitteverntiltakene.

Torsdag gikk etikkprofessor Bjørn Morten Hofmann ut i VG og fortalte at unge som ikke er prioritert i vaksinekøen, kan bli fristet til å la seg smitte av coronavirus for å få fordeler ved coronasertifikat.

• Liker 4
  • Opprett ny...