Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette høres veldig useriøst ut!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei jeg bare spurte hva som var vanlig der når man ikke har jobbet der året før og ikke har tjent opp feriepenger der. Da sa de at hvis man hadde jobbet 100% så var man pålagt 25 dager ferie, og hvis man ikke hadde jobbet 100% så måtte de beregne det. Og det skal de altså ha skattemeldingen til, siden jeg i en periode i fjor jobbet bare 30%. 

Jeg har fått feriepenger for i fjor, og har så langt ikke kommet dit at jeg har fått bedt om ferie. Jeg hadde tenkt å ta ut litt mindre ferie i år siden jeg fikk mindre feriepenger siden jeg jobbet så lite en periode. Men alle er på hjemmekontor og jeg har bare jobbet her i en drøy måned, så jeg vet ikke hvem jeg skal snakke med om det heller. Så jeg sendte en Mail til HR, og fikk da dette kravet om skattemelding tilbake. Det gjentas flere ganger at de trenger skattemeldingen, og at jeg finner den på altinn eller Skatteetaten.. 

Anonymkode: ed1b5...e8f

Dette gjør jo at det stiller seg litt annerledes. Man har plikt etter ferieloven å ta all ferie - minimum 4 uker og 1 dag. Man kan nekte å ta full ferie hvis man ikke har opptjent nok feriepenger i fjor til å dekke lønnsbortfallet under ferien. Men da må HR-avdelingen vite hvor mye du fikk i feriepenger av forrige arbeidsgiver, slik at de kan regne ut hvor mange dager du må ta.

Men skattemeldingen sier jo ikke noe om dette, feriepengegrunnlaget er jo ikke det samme som lønn. Men du skal ha fått en sammenstilling av lønnsopplysninger i januar av din forrige arbeidsgiver. Kan det være sammenstillingsoppgaven de er ute etter?

Anonymkode: 532c2...8d4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis du krever mindre ferie enn 4+1/5 uker, så trenger de å vite hvor mye feriepenger du fikk da du slutta i den forrige jobben din. Skal du ta ut hele ferien din regner jeg med de ikke har noe behov for å se noe som helst.

Anonymkode: dc2c4...fe3

Men dette står det jo ingenting om i skattemeldingen.

Anonymkode: 0bdd4...0bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjør jo at det stiller seg litt annerledes. Man har plikt etter ferieloven å ta all ferie - minimum 4 uker og 1 dag. Man kan nekte å ta full ferie hvis man ikke har opptjent nok feriepenger i fjor til å dekke lønnsbortfallet under ferien. Men da må HR-avdelingen vite hvor mye du fikk i feriepenger av forrige arbeidsgiver, slik at de kan regne ut hvor mange dager du må ta.

Men skattemeldingen sier jo ikke noe om dette, feriepengegrunnlaget er jo ikke det samme som lønn. Men du skal ha fått en sammenstilling av lønnsopplysninger i januar av din forrige arbeidsgiver. Kan det være sammenstillingsoppgaven de er ute etter?

Men det står endel opplysninger i årsoppgaven som jeg ikke ville utlevert til andre uten videre.

Jeg har aldri opplevd at ny arbeidsgiver har brydd seg om hvor mye ferie jeg har opptjent i tidligere jobb. Jeg har til og med hatt full opptjening, men ikke tatt ut full ferie. Bare fått spørsmål om hvor mange dager jeg ville ta og blitt trukket i lønn for det.

Anonymkode: 2373a...742

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sendte inn årsoppgaven i går, det står bare på den hvor mye jeg tjente i fjor, og det er ingen hemmelighet. Men har ikke hørt noe fra dem i dag. Jeg begynner å bli litt skeptisk kjenner jeg. Jeg har to barn i barnehage og må nesten ha noe ferie mens de har ferie fra barnehagen. 

Stort firma, har lokaler i flere fylker, virket veldig seriøse på intervjuene og så langt i arbeidet.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sendte inn årsoppgaven i går, det står bare på den hvor mye jeg tjente i fjor, og det er ingen hemmelighet. Men har ikke hørt noe fra dem i dag. Jeg begynner å bli litt skeptisk kjenner jeg. Jeg har to barn i barnehage og må nesten ha noe ferie mens de har ferie fra barnehagen. 

Stort firma, har lokaler i flere fylker, virket veldig seriøse på intervjuene og så langt i arbeidet.. 

Er feriepenger utbetalt i fjor spesifisert i årsoppgaven? Total/skattepliktig lønn er inkludert feriepenger utbetalt i fjor og de skal ikke være med i feriepengegrunnlaget for årets feriepenger. Skjønner ikke at det hjelper arbeidsgiver noe å få opplysninger om total lønn i fjor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er feriepenger utbetalt i fjor spesifisert i årsoppgaven? Total/skattepliktig lønn er inkludert feriepenger utbetalt i fjor og de skal ikke være med i feriepengegrunnlaget for årets feriepenger. Skjønner ikke at det hjelper arbeidsgiver noe å få opplysninger om total lønn i fjor.

På sammenstillingen er FP-grunnlaget spesifisert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men det står endel opplysninger i årsoppgaven som jeg ikke ville utlevert til andre uten videre.

Jeg har aldri opplevd at ny arbeidsgiver har brydd seg om hvor mye ferie jeg har opptjent i tidligere jobb. Jeg har til og med hatt full opptjening, men ikke tatt ut full ferie. Bare fått spørsmål om hvor mange dager jeg ville ta og blitt trukket i lønn for det.

Men arbeidsgiver har plikt til å påse at lovfestet ferie tas ut, og eneste grunn til å ikke ta den lovfestede ferien er hvis feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet. Arbeidsgiver kan komme i en skvis hvis det blir kontroll, og disse retningslinjene ikke er fulgt.

Så når ts sier at hun ikke ønsket full ferie, må det dokumenteres på en eller annen måte. Men skattemeldingen er ganske intetsigende i så måte.

AnonymBruker
Skrevet
On 5/5/2021 at 9:24 PM, AnonymBruker said:

Nei jeg bare spurte hva som var vanlig der når man ikke har jobbet der året før og ikke har tjent opp feriepenger der. Da sa de at hvis man hadde jobbet 100% så var man pålagt 25 dager ferie, og hvis man ikke hadde jobbet 100% så måtte de beregne det. Og det skal de altså ha skattemeldingen til, siden jeg i en periode i fjor jobbet bare 30%. 

Som de fleste har svart, dette er bare tull. De ser jo ikke fra skattemeldingen din hvor mange feriedager du har hatt.

Anonymkode: 8819a...439

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Som de fleste har svart, dette er bare tull. De ser jo ikke fra skattemeldingen din hvor mange feriedager du har hatt.

Anonymkode: 8819a...439

Det er ikke det de ser etter heller. De vil vite hvor mye hun har fått i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men arbeidsgiver har plikt til å påse at lovfestet ferie tas ut, og eneste grunn til å ikke ta den lovfestede ferien er hvis feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet. Arbeidsgiver kan komme i en skvis hvis det blir kontroll, og disse retningslinjene ikke er fulgt.

Så når ts sier at hun ikke ønsket full ferie, må det dokumenteres på en eller annen måte. Men skattemeldingen er ganske intetsigende i så måte.

De fleste arbeidsgivere stoler såpass på sine ansatte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke det de ser etter heller. De vil vite hvor mye hun har fått i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. 

De ser ikke det heller.

Anonymkode: 0bdd4...0bd

• Liker 2
Skrevet

Det de trenger å vite står vel på siste lønnslipp fra gammel arbeidsgiver, ettersom feriepengene som ble opptjent i fjor og hittil i år sannsynligvis ble utbetalt sammen med siste lønning? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

De fleste arbeidsgivere stoler såpass på sine ansatte. 

Lite relevant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lite relevant.

Det er relevant fordi de som ikke stoler på sine ansatte tydeligvis ikke har peiling på hva slags dokumentasjon de trenger og kan krev.

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ønsker full ferie har du rett på det. Men du har jo ikke rett på feriepenger fra nåværende arbeidsgiver til å dekke inntektsbortfallet under ferie. 

Hvis du ikke vil ta full ferie kan du vise arbeidsgiver dokumentasjon på hva du har av feriepenger fra forrige arbeidsgiver som var ment for 2021. Skattemelding hjelper ingenting, men du har vel en lønnsslipp eller et sluttoppgjør som viser dette. Eller så kan du be forrige arbeidsgiver om skriftlig bekreftelse. 

Ville sagt til HR at de ikke har rett til å se skattemeldingen, og at siden den ikke svarer på det de lurer på er du veldig nysgjerrig på hva de mener denne skal hjelpe dem med? Så ville jeg skrevet hva du fikk i feriepenger for 2021. 

Du har uansett rett på mer ferie enn feriepengene dekker hvis du ønsker det. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke gir seg hadde jeg på trass sendt en sladdet versjon av skattemeldingen. Hadde også sladdet de linjene som ikke er dult ut for at de ikke skulle kunne se hvilke deler su har fylt ut og ikke. Hadde bare latt lønn stå igjen. 

Anonymkode: 6cdeb...ad0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg funnet skattemeldingen og bare klippet ut der det står hva jeg tjente i fjor.

Anonymkode: 9e147...b85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I ditt tilfelle ville jeg funnet skattemeldingen og bare klippet ut der det står hva jeg tjente i fjor.

Anonymkode: 9e147...b85

Problemet med det er at skattemeldingen ofte viser en god del mer enn selve FP-grunnlaget, så det er misvisende, og arb.giver kan da forlange at den ansatte skal ta mer ferie enn hun har feriepenger til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er relevant fordi de som ikke stoler på sine ansatte tydeligvis ikke har peiling på hva slags dokumentasjon de trenger og kan krev.

Dette er jo bare vås. Arbeidsgiver har plikt til å påse at den ansatte tar den lovfestede ferien. Hvis arbeidsgiver er slepphendt på dette kan de få en reaksjon fra myndighetene. Det har ingenting med å stole på eller ikke.

Når det gjelder dokumentasjonen som kreves - Er litt usikker på om det er arbeidsgiver eller ansatt som misforstår i dette tilfellet, da det er litt rart at en stor arbeidsgiver med flere avdelinger roter med dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...