AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #41 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jo bare vås. Arbeidsgiver har plikt til å påse at den ansatte tar den lovfestede ferien. Hvis arbeidsgiver er slepphendt på dette kan de få en reaksjon fra myndighetene. Det har ingenting med å stole på eller ikke. Når det gjelder dokumentasjonen som kreves - Er litt usikker på om det er arbeidsgiver eller ansatt som misforstår i dette tilfellet, da det er litt rart at en stor arbeidsgiver med flere avdelinger roter med dette. Anonymkode: 532c2...8d4 Jeg har skiftet jobb flere ganger og har aldri opplevd at arbeidsgiver har krevd dokumentasjon på at jeg ikke har full opptjening. Anonymkode: 2373a...742
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #42 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): I ditt tilfelle ville jeg funnet skattemeldingen og bare klippet ut der det står hva jeg tjente i fjor. Anonymkode: 9e147...b85 Det hun tjente i fjor inneholder også feriepenger utbetalt i fjor og skal ikke være med i grunnlaget for årets feriepenger. Anonymkode: 2373a...742 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #43 Skrevet 7. mai 2021 De trenger ikke skattemeldingen da feriepengene dine ikke står spesifisert der. Det kan du jo bare fortelle de. Lønna på skattemeldingen kan jo i enkelte tilfeller være flere hundre tusen høyere enn feriepengegrunnlaget. Du kan jo sende de sammenstillingsoppgaven der feriepengene står spesifisert. Men samtidig er jo ikke dette fullgod dokumentasjon heller, da det jo ikke står noe om stillingsprosenten du har hatt på sammenstillingsoppgaven. Hvis du har et feriepengegrunnlag på 450 000 i fjor, så kan de jo ikke vite om dette da var lønnen din i en 100 % stilling, eller om lønn ved 100 % hadde vært 550 000. Det eneste som kan bekrefte hvor mye du jobbet i fjor er jo kontrakt fra tidligere arbeidsgiver med spesifisert stillingsstørrelse eller lønnsslipper fra de enkelte månedene med timeantall dersom du jobbet på timer. Syns hele greia høres litt rar ut, og de vet jo tydeligvis ikke hva de driver med siden de ber om skattemeldingen. Anonymkode: 829da...daa 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #44 Skrevet 7. mai 2021 Hvis du har 5 ukers ferie, så er det bare 4 av disse ukene arbeidsgiver kan kreve at du tar ut med hjemmel i ferieloven. Det må være avtalt i tariffavtalen for at arbeidsgiver kan kreve at du tar den femte ferieuken. Anonymkode: 2373a...742
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #45 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men arbeidsgiver har plikt til å påse at lovfestet ferie tas ut, og eneste grunn til å ikke ta den lovfestede ferien er hvis feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet. Arbeidsgiver kan komme i en skvis hvis det blir kontroll, og disse retningslinjene ikke er fulgt. Så når ts sier at hun ikke ønsket full ferie, må det dokumenteres på en eller annen måte. Men skattemeldingen er ganske intetsigende i så måte. Anonymkode: 532c2...8d4 Nå har jeg søkt rundt på internett og jeg finner ingenting om hvilke myndigheter som evt. skulle kontrollere dette og jeg finner heller ingen kontrollhjemmel. Arbeidstilsynet veileder om ferieloven, mens evt. tvister må avgjøres av domstolene. Jeg tviler sterkt på at det er mange arbeidsgivere som går til sak mot egne ansatte pga at de ikke tar ut ferien. Anonymkode: 2373a...742
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #46 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå har jeg søkt rundt på internett og jeg finner ingenting om hvilke myndigheter som evt. skulle kontrollere dette og jeg finner heller ingen kontrollhjemmel. Arbeidstilsynet veileder om ferieloven, mens evt. tvister må avgjøres av domstolene. Jeg tviler sterkt på at det er mange arbeidsgivere som går til sak mot egne ansatte pga at de ikke tar ut ferien. Anonymkode: 2373a...742 Arbeidstilsynet foretar kontroller. Enten stikkprøvekontroller, eller kontroller på bakgrunn av meldinger. Nei, det er nok ingen arbeidsgivere som går til sak mot ansatte, men det kan fort være at ansatt går til sak mot arbeidsgiver, og da bør arbeidsgiver kunne dokumentere at de har sitt på det tørre. Anonymkode: 532c2...8d4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #47 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Arbeidstilsynet foretar kontroller. Enten stikkprøvekontroller, eller kontroller på bakgrunn av meldinger. Nei, det er nok ingen arbeidsgivere som går til sak mot ansatte, men det kan fort være at ansatt går til sak mot arbeidsgiver, og da bør arbeidsgiver kunne dokumentere at de har sitt på det tørre. Anonymkode: 532c2...8d4 Ikke i følge nettsiden til Arbeidstilsynet. Det er ingen kontrollhjemmel i ferieloven. https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/om-regelverket/ Anonymkode: 2373a...742
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #48 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke i følge nettsiden til Arbeidstilsynet. Det er ingen kontrollhjemmel i ferieloven. https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/om-regelverket/ Anonymkode: 2373a...742 Jeg orker ikke lete fram linker med bevis på at det føres kontroller, men dette er ganske strengt lovregulert, så hvis det er mistanke om brudd, eller det kommer varsel om brudd på ferieloven, så må det selvfølgelig følges opp. Anonymkode: 532c2...8d4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #49 Skrevet 7. mai 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke det de ser etter heller. De vil vite hvor mye hun har fått i feriepenger fra tidligere arbeidsgiver. Anonymkode: dc2c4...fe3 Det er jo irrelevant. Summen sier jo ikke noe om antall dager. Det er jo avhengig av lønnsnivå. Det jeg fikk i feriepenger fra min gamle arbeidsgiver tilsvarer ikke full feriepenger hos mine nye, ca 70% vil jeg tro. Anonymkode: 15a92...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #50 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg orker ikke lete fram linker med bevis på at det føres kontroller, men dette er ganske strengt lovregulert, så hvis det er mistanke om brudd, eller det kommer varsel om brudd på ferieloven, så må det selvfølgelig følges opp. Anonymkode: 532c2...8d4 Arbeidstilsynet har sikkert ikke like mye peiling som deg. Anonymkode: 2373a...742
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #51 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Arbeidstilsynet har sikkert ikke like mye peiling som deg. Anonymkode: 2373a...742 Det virker ikke som at du forstår hva jeg skriver, så jeg tenker vi avslutter her Anonymkode: 532c2...8d4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #52 Skrevet 7. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det virker ikke som at du forstår hva jeg skriver, så jeg tenker vi avslutter her Anonymkode: 532c2...8d4 Helt greit for meg når du ikke kan vise til noen hjemmel for kontroll eller hvem som er kontrollmyndighet. Anonymkode: 2373a...742
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå