Samsung Skrevet 5. mai 2021 #1 Del Skrevet 5. mai 2021 (endret) Fikk vaksine i dag gjennom min arbeidsgiver siden jeg jobber i helsevesenet. Jeg fikk vite etter at jeg tok vaksinen at det skal gå 12 uker mellom hver dose. Jeg trodde det fortsatt var 6 uker. Problemet er at det er midt i ferien min. Etter å ha jobbet med Korona i lang tid er jeg veldig lei meg fordi ferien blir spolert. Jeg kommer til å tilbringe ferien i en øde kommune på andre siden av landet i telt. Bruker flere dager på å kjøre dit opp, og fly koster en formue. Jeg forsøkte å spørre om fastlegen min kunne sette ny dose før, men fikk beskjed om at det er de som har satt første som må sette andre. Det er også 12 uker jeg må forholde meg til. Endret 5. mai 2021 av Samsung Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 5. mai 2021 #2 Del Skrevet 5. mai 2021 De 12 ukene er jo for at det nå prioriteres at flest mulig skal få sin 1. dose så raskt som mulig. Kan du ikke be om en time for 2. dose etter at du er tilbake fra ferie? Det er vel ikke snakk om NØYAKTIG 12 uker, men minst 12 uker etter 1. dose. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsung Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mai 2021 Det gikk ikke fordi arbeidsgiver får bestemt antall doser og de har begrenset holdbarhet etter at de er delt ut. Det er bare den uken jeg er satt opp de har mulighet til å vaksinere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 5. mai 2021 #4 Del Skrevet 5. mai 2021 Samsung skrev (4 minutter siden): Det gikk ikke fordi arbeidsgiver får bestemt antall doser og de har begrenset holdbarhet etter at de er delt ut. Det er bare den uken jeg er satt opp de har mulighet til å vaksinere. Siden det er din arbeidsgiver som både skal sette opp time til vaksine, OG som har ansvar for at du får gjennomført den ferien du har lovmessig rett på, så bør du kanskje ta dialogen med arbeidsgiver? De bør enten klare å flytte ferien din, eller klare å flytte vaksinetimen din. De kan jo ikke kreve at du kommer hjem fra ferie for å ta vaksinedose 2. (I så fall må de dekke kostnaden OG bortfallet av feriedag) 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. mai 2021 #5 Del Skrevet 5. mai 2021 Jeg fikk Moderna vaksinen, og det er seks uker mellom dose en og to for meg, i alle fall. 12 uker har jeg ikke hørt før. Alle jeg vet om som har fått vaksine, har hatt seks uker i mellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsung Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 5. mai 2021 Jeg og min samboer har ikke hatt en hel ferie sammen på mange år og nå blir det spolert av vaksinen. Hun får ikke flyttet sin ferie. Jeg tror ikke jeg får flytte min heller fordi det alt er tatt inn vikarer for meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsung Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 5. mai 2021 Million skrev (10 minutter siden): Jeg fikk Moderna vaksinen, og det er seks uker mellom dose en og to for meg, i alle fall. 12 uker har jeg ikke hørt før. Alle jeg vet om som har fått vaksine, har hatt seks uker i mellom. Det er 12 uker nå slik at flere skal få første dose. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 5. mai 2021 #8 Del Skrevet 5. mai 2021 Million skrev (10 minutter siden): Jeg fikk Moderna vaksinen, og det er seks uker mellom dose en og to for meg, i alle fall. 12 uker har jeg ikke hørt før. Alle jeg vet om som har fått vaksine, har hatt seks uker i mellom. Det er en endring som ble innført med virkning fra 3. mai?, der de forlenger intervallet mellom 1. og 2. dose slik at flere får 1. dose raskere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 5. mai 2021 #9 Del Skrevet 5. mai 2021 Du gir arbeidsgiver beskjed om at du ikke er tilgjengelig for vaksine i det tidspunktet vaksinen skal settes. Så blir det arbeidsgivers problem å løse dette. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsung Skrevet 5. mai 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 5. mai 2021 Ulven skrev (9 minutter siden): Du gir arbeidsgiver beskjed om at du ikke er tilgjengelig for vaksine i det tidspunktet vaksinen skal settes. Så blir det arbeidsgivers problem å løse dette. Da får jeg ikke dose 2 sa de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 5. mai 2021 #11 Del Skrevet 5. mai 2021 4 hours ago, Samsung said: Da får jeg ikke dose 2 sa de. Vet du da hadde jeg ventet til du skal vaksineres ordinært. Å gå glipp av en etterlengtet ferie i et stritt coronaår for en dose nr to, hadde jeg ikke gjort. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StripeteOstepop Skrevet 5. mai 2021 #12 Del Skrevet 5. mai 2021 De jeg kjenner som har fått vaksine trengte "bare" å vente 6uker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poeten Skrevet 5. mai 2021 #13 Del Skrevet 5. mai 2021 Det er 12 uker fra om med 3.mai. Det er ikke tilbakevirkende kraft, slik at de som fikk før 3.mai skal ha 6 uker mellom. De i risikogruppe skal ha 6 uker mellom selv om de tar vaksinen etter 3.mai. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 6. mai 2021 #14 Del Skrevet 6. mai 2021 Samsung skrev (19 timer siden): Da får jeg ikke dose 2 sa de. Da krever du betalt for å stille opp, samt betalt for kostnadene ved å reise til jobb fra feriested og tilbake. Og kaller det "inndratt ferie" eller "pålagt jobbing". Evt. så venter du med dose 2 til du får tilbud på annen måte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 6. mai 2021 #15 Del Skrevet 6. mai 2021 Susan Sto Helit skrev (2 minutter siden): Da krever du betalt for å stille opp, samt betalt for kostnadene ved å reise til jobb fra feriested og tilbake. Og kaller det "inndratt ferie" eller "pålagt jobbing". Evt. så venter du med dose 2 til du får tilbud på annen måte. Man bør nok være forsiktig med å krangle på dette, tipper arbeidsgiver ikke akkurat styrer når de får vaksinedoser selv, men de får dem bare når de får dem tilsendt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 6. mai 2021 #16 Del Skrevet 6. mai 2021 Dette er en av grunnene til at jeg ikke planlegger ferietur til langt hjemmefra i sommer - jeg vil ha mulighet til å reise hjem på kort varsel for å få vaksine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belima Skrevet 6. mai 2021 #17 Del Skrevet 6. mai 2021 Capt. Obvious skrev (4 minutter siden): Man bør nok være forsiktig med å krangle på dette, tipper arbeidsgiver ikke akkurat styrer når de får vaksinedoser selv, men de får dem bare når de får dem tilsendt. Enig med deg i dette. Det noen "glemmer" er jo at det skal tas ut 5-6 doser av et glass og holdbarheten er veldig kort for flaskene. Det er ikke sånn at en kan gi en dose av glasset og så sette det bort til det passer andre å ta vaksine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pepsimaximus Skrevet 6. mai 2021 #18 Del Skrevet 6. mai 2021 Kan du spørre om du kan flytte ferien din? Eller omrokkere litt på ferien din slik at du ikke reiser akkurat når vaksinen skal taes? Det er absolutt ikke slik at det må gå akkurat 12 uker (men det må gå 3 uker). Jeg er i risikogruppe og har akkurat fått vaksinedose 1. Min dose nr 2 kommer om 6 uker. Det handler mer om antall doser tildelt og at disse må brukes opp. Om arbeidsgiver er helt steil på at det timen ikke kan endres så må du prøve å flytte ferien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 6. mai 2021 #19 Del Skrevet 6. mai 2021 Belima skrev (9 minutter siden): Enig med deg i dette. Det noen "glemmer" er jo at det skal tas ut 5-6 doser av et glass og holdbarheten er veldig kort for flaskene. Det er ikke sånn at en kan gi en dose av glasset og så sette det bort til det passer andre å ta vaksine. Jepp. Kan forstå det er kjipt at man kanskje må flytte/avlyse ferie, men det er mange som har ofret mye i 2020 og 2021, og mange må regne med at det heller ikke blir noen sommerferie i år. Nå gjelder det først og fremst å få tatt vaksiner slik at man kan få tilbake livene sine på lengre sikt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 6. mai 2021 #20 Del Skrevet 6. mai 2021 Susan Sto Helit skrev (36 minutter siden): Da krever du betalt for å stille opp, samt betalt for kostnadene ved å reise til jobb fra feriested og tilbake. Og kaller det "inndratt ferie" eller "pålagt jobbing". Evt. så venter du med dose 2 til du får tilbud på annen måte. dette er ikke et spesielt godt råd. Det er helt urimelige krav, som kun vil bidra til å skape dårlig stemning, og ikke føre til det resultatet ts ønsker. Fordi: Vaksinen er frivillig. Arbeidsgiver har neppe kontroll over tilgangen. Uansestt har det jo vært kommunisert tydelig i mediene at det vil bli vaksinering i ferien, som det er lurt at folk planlegger for. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg