AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #1 Del Skrevet 5. mai 2021 Litt skuffet nybegynner...strikket meg denne genseren i str m. Det vart meir som en XL. Tror ikke jeg strikker laust. Erfaring med denne oppskriften? Den er god og varm da....sjøl om den er veldig stor. Anonymkode: be514...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanutte Skrevet 5. mai 2021 #2 Del Skrevet 5. mai 2021 Har du sjekket strikkefastheten din? For meg varierer det fra garn til garn og selv små avvik kan endre størrelsen på plagget ganske mye. Deretter må du se på målene som er oppgitt i oppskriften. Noen skal sitte løst osv. Du måler deg selv og finner størrelsen etter brystmålet ditt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 5. mai 2021 #3 Del Skrevet 5. mai 2021 Da har du ikke sjekket målene i oppskriften, for de stemmer veldig bra. Jeg bruker vanligvis M, men siden Riddari er unisex gikk jeg ned til S. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. mai 2021 #4 Del Skrevet 5. mai 2021 Du må lære deg hvordan du sjekker strikkefastheten, det har alt å si for hvor stort plagget blir i forhold til oppskriften. Pluss at du bør måle deg selv rundt brystet (evt magen om det er bredeste punkt) og sammenligne med overvidden i oppskriften. Det funker bedre enn å basere seg på å følge S, M osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #5 Del Skrevet 5. mai 2021 Strikket du prøvelapp først? Anonymkode: 02cf2...5a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #6 Del Skrevet 5. mai 2021 Knirke skrev (11 timer siden): Da har du ikke sjekket målene i oppskriften, for de stemmer veldig bra. Jeg bruker vanligvis M, men siden Riddari er unisex gikk jeg ned til S. hun på garnbutikken sa jeg trengde L...men jeg rakk opp igjen da jeg syns det såg stort ut, og strikket medium...TS Anonymkode: be514...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #7 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Strikket du prøvelapp først? Anonymkode: 02cf2...5a9 Nei.... Anonymkode: be514...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2021 #8 Del Skrevet 5. mai 2021 Vera Vinge skrev (1 time siden): Du må lære deg hvordan du sjekker strikkefastheten, det har alt å si for hvor stort plagget blir i forhold til oppskriften. Pluss at du bør måle deg selv rundt brystet (evt magen om det er bredeste punkt) og sammenligne med overvidden i oppskriften. Det funker bedre enn å basere seg på å følge S, M osv. takk for svar...Ja jeg burde absolutt ha gjort det. Vurderer strikke meg en ny...:) føler meg vare bumsete i den altfor store Anonymkode: be514...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. mai 2021 #9 Del Skrevet 5. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): takk for svar...Ja jeg burde absolutt ha gjort det. Vurderer strikke meg en ny...:) føler meg vare bumsete i den altfor store Anonymkode: be514...4c3 Det er jo mulig å krympe den litt, særlig hvis den er litt løst strikket. Med tørketrommel har du god kontroll. Hvis du skyller genseren først og presser ut vannet i et håndkle (press først ut alt vann du klarer med hendene over vasken, så leger du den som en pølse inni et stort håndkle, rull håndkledet sammen med genseren inni til en stor rull, så tråkker du fram og tilbake oppå håndkledet, så du får presset ut ekstra vann). Så kan du legge bare genseren i tørketrommelen og tromle litt og litt og se hva du syns. Evt legge inn et lite håndkle dersom du syns genseren krymper for lite. Jeg har også krympet ting forsiktig med hell i vaskemaskin, men det tør jeg ikke anbefale andre, for da må man kjenne maskinen sin og garntypen (jeg prøvde meg fram med å krympe prøvelapper før jeg gjorde det med ferdige plagg). Med trommel vil det ikke krympe veldig mye, altså flere størrelser, men kan være nok til at du blir fornøyd dersom du syns det er greit at den fortsatt er litt romslig. Problemet med å prøve å krympe den veldig mye er at stoffet fort blir for stivt, sånn at genseren blir ubehagelig å ha på. Evt gi den bort i gave til noen og strikke ny, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå