Gjest Hvemsomhelst Skrevet 6. mai 2021 #41 Skrevet 6. mai 2021 Visum skrev (4 minutter siden): Kjernevelgerne til Arbeiderpartiet er arbeiderklassen, altså de som jobber i industrien. Nærmere bestemt fabrikkarbeidere. Butterfly har helt rett. Jeg kommer fra arbeiderfamilie. Ingen rikinger i min omgangskrets. Alle har sine utfordringer. Jeg er ansatt som seniorrådgiver i staten. Lønn er helt ok. Begynner å bli gammel og sliten og tenke fremover.. hva da? Derfor vil jeg velge AP
ErGlad Skrevet 6. mai 2021 #42 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Hvemsomhelst skrev (7 minutter siden): Jeg kommer fra arbeiderfamilie. Ingen rikinger i min omgangskrets. Alle har sine utfordringer. Jeg er ansatt som seniorrådgiver i staten. Lønn er helt ok. Begynner å bli gammel og sliten og tenke fremover.. hva da? Derfor vil jeg velge AP Du er ikke fabrikkarbeider om du er seniorrådgiver i staten. Om du tenker på pensjonen og framtiden, da hadde jeg stemt SV. AP bryr seg om de som er fabrikkarbeidere i industrien, altså typiske LO-arbeidsplasser. Dette er det eneste som klart skiller mellom AP og Høyre ellers er de for det meste helt like. Endret 6. mai 2021 av Visum
Zooey Skrevet 6. mai 2021 #43 Skrevet 6. mai 2021 Norge har hatt veldig lite innvandring (utover EØS) de siste årene og jeg tror ikke det vil forandre seg ved regjeringsskifte. AP har tatt etter deres danske søsterparti og blitt mer konservativ på innvandring og SP har alltid vært det. I og med at de vil få større oppslutning enn SV (som har en mye mer liberal innvandringspolitikk) vil det nok ikke skje store forandringer. Selv synes jeg det hadde vært interessant å se på EØS-avtalen, men det ser ikke ut til at det blir en debatt i valgkampen. 2
Escape Skrevet 6. mai 2021 #44 Skrevet 6. mai 2021 Jeg ønsker å stemme på Senterpartiet, men ønsker ikke høyre regjering. Hvem kommer SP til å samarbeide med?
ErGlad Skrevet 6. mai 2021 #45 Skrevet 6. mai 2021 Escape skrev (27 minutter siden): Jeg ønsker å stemme på Senterpartiet, men ønsker ikke høyre regjering. Hvem kommer SP til å samarbeide med? Sannsynligvis med AP. Men døra er ikke lukket for Høyre, FRP og SP regjering.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 6. mai 2021 #46 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Visum skrev (56 minutter siden): Du er ikke fabrikkarbeider om du er seniorrådgiver i staten. Om du tenker på pensjonen og framtiden, da hadde jeg stemt SV. AP bryr seg om de som er fabrikkarbeidere i industrien, altså typiske LO-arbeidsplasser. Dette er det eneste som klart skiller mellom AP og Høyre ellers er de for det meste helt like. Jammen, min lønn er ikke så høy. Og når vi kommer til nav-ytelser og pensjon så er det jo alltid en grense på 6G. Jada, jeg har rettigheter og lønn mellom 6 - 7... men om man tenker fremover, jeg aner ikke. Aldri følt meg hjemme hos sv.De er vel mest lærernes parti? Huff Endret 6. mai 2021 av Hvemsomhelst
ErGlad Skrevet 6. mai 2021 #47 Skrevet 6. mai 2021 Hvemsomhelst skrev (5 minutter siden): Jammen, min lønn er ikke så høy. Og når vi kommer til nav-ytelser og pensjon så er det jo alltid en grense på 6G. Jada, jeg har rettigheter og lønn mellom 6 - 7... men om man tenker fremover, jeg aner ikke. Aldri følt meg hjemme hos sv.De er vel mest lærernes parti? Huff Da bør du stemme på høyre når du har 700.000 kroner i lønn. De er i motsetning til AP, tydelig og seriøst parti.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 6. mai 2021 #48 Skrevet 6. mai 2021 Visum skrev (20 minutter siden): Sannsynligvis med AP. Men døra er ikke lukket for Høyre, FRP og SP regjering. Jeg vil ikke stemme på SP, fordi de ikke vil forstå eller hjelpe dem som faller ut av arbeidslivet pga sykdom eller skadeø og havner på arbeidsavklaringspenger AAP.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 6. mai 2021 #49 Skrevet 6. mai 2021 (endret) Visum skrev (17 minutter siden): Da bør du stemme på høyre når du har 700.000 kroner i lønn. De er i motsetning til AP, tydelig og seriøst parti. Høyre, aldri i verden. Jeg er alene, på vei ut av arbeidslivet, så nei.. jeg kommer fra en arbeiderfamilie og har jobbet i alle år.. inkl. Alle utfordringer på veien. Begynt på bunn og tatt en masse utdannelse på fritiden, kommet meg opp etter hvert. jeg fikk jobb etter økonomisk gymnas i 1978. Senere har jeg studert jus og økonomi og fått fine papirer, men hhelper det om jeg blir syk og faller ut? Jeg er ikke 67 ennå... Endret 6. mai 2021 av Hvemsomhelst
Gjest Kortiho Skrevet 7. mai 2021 #50 Skrevet 7. mai 2021 Busthead skrev (11 timer siden): Hva tenker dere som er imot innvandring skal skje når eldrebølgen kommer ? Da er vi avhengig av innvandring for at det skal gå rundt Ett alternativ: ta i mot arbeidsinnvanderer, ikke trygdesnyltere. Altså stenge adgang for 98 % av den asylinnvandringen og familieinnvandringen vi tar inn i dag. Den innvandringen vi har i dag fører til store minus i pleieregnskapet! Du må nesten være journalist for å klare å innbille deg noe annet. De fleste jobber ikke, nyfødtintensiven er fylt opp med underernærte barn med skader etter inngifte, de overbelaster ppt, diabetes, hjertelidelser, fengsler, krim, you name it, hvilke poster de IKKE overbelaster. 2: Bruke de astronomiske summene vi i dag bruker på ulønnsomt integrerbar innvandring på ordentlige arbeidsforhold og god lønn til ansatte i pleiesektoren, så det blir mer attraktivt å bli pleier enn for eksempel lite nyttige yrker som eiendomsmegler, frisør, samfunnsviter nr. 200 000, byråkrat nr. 300 000 etc. 3: Bruke nevnte astronomiske summer på å skape gode ordninger for å pleie sine egne gamle hjemme, så lenge som mulig.
Gjest Kortiho Skrevet 7. mai 2021 #51 Skrevet 7. mai 2021 Kortiho skrev (Akkurat nå): Ett alternativ: ta i mot arbeidsinnvanderer, ikke trygdesnyltere. Altså stenge adgang for 98 % av den asylinnvandringen og familieinnvandringen vi tar inn i dag. Den innvandringen vi har i dag fører til store minus i pleieregnskapet! Du må nesten være journalist for å klare å innbille deg noe annet. De fleste jobber ikke, nyfødtintensiven er fylt opp med underernærte barn med skader etter inngifte, de overbelaster ppt, diabetes, hjertelidelser, fengsler, krim, you name it, hvilke poster de IKKE overbelaster. 2: Bruke de astronomiske summene vi i dag bruker på ulønnsomt integrerbar innvandring på ordentlige arbeidsforhold og god lønn til ansatte i pleiesektoren, så det blir mer attraktivt å bli pleier enn for eksempel lite nyttige yrker som eiendomsmegler, frisør, samfunnsviter nr. 200 000, byråkrat nr. 300 000 etc. 3: Bruke nevnte astronomiske summer på å skape gode ordninger for å pleie sine egne gamle hjemme, så lenge som mulig. *ulønnsom uintegrerbar
Gjest Kortiho Skrevet 7. mai 2021 #52 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Zooey skrev (5 timer siden): Norge har hatt veldig lite innvandring (utover EØS) de siste årene og jeg tror ikke det vil forandre seg ved regjeringsskifte. AP har tatt etter deres danske søsterparti og blitt mer konservativ på innvandring og SP har alltid vært det. I og med at de vil få større oppslutning enn SV (som har en mye mer liberal innvandringspolitikk) vil det nok ikke skje store forandringer. Selv synes jeg det hadde vært interessant å se på EØS-avtalen, men det ser ikke ut til at det blir en debatt i valgkampen. Beklager, men du har gått fem på løgnen om at vi har fått lavere innvandring. Se på denne grafen og fortell meg igjen at vi har lav innvandring. Til og med i Corona-året 2020, hvor grensene angivelig har vært stengt, kom det over 25 000 nye innvandrere til Norge - tilsvarende en gjennomsnittlig norsk småby. Vi er mer på et moderat høyt nivå, etter en ekstrem topp mellom 2008 og 2016. Endret 7. mai 2021 av Kortiho
Gjest Kortiho Skrevet 7. mai 2021 #53 Skrevet 7. mai 2021 Bag skrev (9 timer siden): Hei, på grunn av koronaen har innvandringen vært på et absolutt bunnivå, lavere enn Sylvi har fantasert om i sine våteste drømmer. Med dagens innvandring er det et ikke-tema. Andelen innvandrere økte med over 25 000 personer (SSB) i Corona-året 2020, det er en gjennomsnittlig norsk småby. Det tilsvarer ca 0,5 % av den norske befolkningen. Over 1/3 av antall barn som blir født per år. Beklager, du er blitt lurt.
Drizzt Skrevet 7. mai 2021 #54 Skrevet 7. mai 2021 Millimani skrev (8 timer siden): Man skal ikke skyve de svake vekk. Alle skal likestilles, men det skjønner ikke dagens regjering som tar fra de fattige og gir til de rike. Innvandrere er innvandrere, jeg har ikke sagt noe om det. Men du framstiller det litt som at innvandrere er bedre/viktigere for Norge enn de svake norske i samfunnet. Etter min mening er alle like viktige, men regjeringen skjønner ikke det. Jeg vet at mange er enige med meg. Likestilling, regjeringen skulle visst litt mer om det. Og penger hit og dit. Dagens regjering kommer også på gamlehjem en gang. Hvis du mener de rødgrønne flår ihjel de middelsrike, de rike og de rikeste gjennom alle slags skatter og avgifter, - så skal jeg si deg at da tenker du helt feil. Det handler om å likestille alle, se at de svake i samfunnet har like stor rett på goder som de rike, at alle skal få like mye. For de rødgrønne gjelder det ikke bare de rike, men alle, inkludert de fattige og svake. Skatter og avgifter har vi nå også, det er ikke til å unngå. Norge trenger penger, følgelig avgifter. Ja, vi har behov i Norge, men det er ikke behov for å flå de fattige og gi til de rike. Likestilling er ordet. Regjeringsskiftet er ordet. Eldrebølger har vi kommet oss gjennom før. Politikerne vet det, og har hørt om andres erfaringer. Hva betyr likestilles? Alle skal være like fattige? Dette tullet med å ta fra de fattige og gi til de rike er like tullete i dag som i går. Men er sant når alle med middelsinntekt regnes som rike i venstresidens verden. At inntekt på 600.000 i året gjør deg rik er noe de færreste er enig i, men slik tenkes det i de rekkene der. Alt handler om prioriteringer. Velger man å fortsette med den massive ikke-bærekraftige innvandringen, prioriterer man innvandrere framfor svake norske i samfunnet, ja. Fordi mer av pengene må til denne gruppen som stadig vokser og hvor fattigdom forplanter seg i neste og neste generasjon. SSB har de dystre tallene som partiene på venstresiden ikke ser. Nøkkelordet her er ikke-bærekraftig. En bærekraftig innvandring er absolutt noe ønskelig og mange land har det gjennom strenge krav hvem som får komme inn og bosette seg. Norge er ikke blant de landene. Med dagens velferdssystem tiltrekkes det en annen type innvandring. Selvfølgelig er alle mennesker like viktige i seg selv. Men spørsmålet er - hvem velger du når du ikke har råd til å hjelpe alle? Man må velge fordi pengene brukes bare 1 gang og så er de brukt opp. Du kan ikke bruke samme krone 2 og flere ganger. Med rødgrønn politikk som fører til at inntektene i Norge kommer til å stupe, blir det enda mindre for staten å fordele. Hvem blir da nedprioritert? Norge kan ikke redde verden, men kan godt gå under i forsøket. Det er ikke jeg som tenker feil. Det er du som snakker om noe helt annet fordi du ikke forstår hva jeg skriver. Du mister hovedpoenget - bærekraft, balanse og rettferdighet. Det er disse tre punktene som mangler i den rødgrønnes politikk. Norge går i minus hver dag, men ikke på grunn av dagens regjering. Du kommer til å se at også med de rødgrønne blir det minus. Hadde vi hatt Støre som statsminister ifjor, ville det vært et skikkelig ras av konkurser i fjor og i år. Mye større enn det vi har i dag. Det er høyresidens fokus på næringslivet som reddet arbeidsplasser. De rødgrønne ville prioritert annerledes. Høyresiden har forstått at uten lønnsomt næringsliv er det både høyere arbeidsledighet og mindre inntekter i statskassa. Venstresiden har ikke skjønt det ennå. Det er postmannen, håndverkeren, læreren og sykepleieren som kommer til å betale regningen av den rødgrønne politikken. Spesielt hvis ekstreme partier som SV, Rødt og MDG får bestemme, men også Ap alene kan gjøre mye for at det skjer. 4
Imariuz Skrevet 7. mai 2021 #55 Skrevet 7. mai 2021 Kortiho skrev (1 time siden): Beklager, men du har gått fem på løgnen om at vi har fått lavere innvandring. Se på denne grafen og fortell meg igjen at vi har lav innvandring. Til og med i Corona-året 2020, hvor grensene angivelig har vært stengt, kom det over 25 000 nye innvandrere til Norge - tilsvarende en gjennomsnittlig norsk småby. Vi er mer på et moderat høyt nivå, etter en ekstrem topp mellom 2008 og 2016. Kortiho skrev (1 time siden): Andelen innvandrere økte med over 25 000 personer (SSB) i Corona-året 2020, det er en gjennomsnittlig norsk småby. Det tilsvarer ca 0,5 % av den norske befolkningen. Over 1/3 av antall barn som blir født per år. Beklager, du er blitt lurt. Helt feil, nettoinnvandringen for 2020 var 11327 personer, det laveste nivået siden sen-90, tidlig 2000-tallet. https://www.ssb.no/innvandring-og-innvandrere/faktaside/innvandring 2
herzeleid Skrevet 7. mai 2021 #56 Skrevet 7. mai 2021 Millimani skrev (På 5.5.2021 den 21.41): Mindre å rutte med for folk flest?? Det blir nok ikke mindre å rutte med for alle i den forstand. Om de rødgrønne kommer til makta så blir midlene fordelt på en bedre og mer rettferdig måte, selv om det for mange ikke kan virke sånn. I åtte år har vi som er de svake i samfunnet fått kjenne på jernhender som dytter oss enda lengre ned ved å ta fra oss goder til fordel for de som er de rikeste. Alle må ha råd til å leve, og det som har vært av velferdspolitikk de siste åtte årene er ikke akkurat noe svake i samfunnet kan skryte av. Vi blir dyttet nedover stigen. Mange lever med usynlige skader eller sykdommer, og klarer ikke jobbe. Da blir det å føle seg kasta over bord veldig tungt. Poenget er vel at om en stemmer frem noen som ønsker å slippe inn et stort antall mennesker som koster fellesskapet veldig, veldig mye og gjerne øker andelen "svake" i samfunnet er det fare for at det blir enda mindre igjen til hver enkelt i denne gruppen. 4
Zooey Skrevet 7. mai 2021 #57 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Kortiho skrev (6 timer siden): Beklager, men du har gått fem på løgnen om at vi har fått lavere innvandring. Se på denne grafen og fortell meg igjen at vi har lav innvandring. Til og med i Corona-året 2020, hvor grensene angivelig har vært stengt, kom det over 25 000 nye innvandrere til Norge - tilsvarende en gjennomsnittlig norsk småby. Vi er mer på et moderat høyt nivå, etter en ekstrem topp mellom 2008 og 2016. Her skiller du ikke mellom EØS-arbeidsinnvandring og innvandring utenfor EØS, noe jeg eksplisitt gjorde i min kommentar. Ingen regjering kan regulere EØS-innvandring så lenge vi er medlem i EØS, derfor er det uinteressant å se på all innvandring når det diskuteres hva som kan reguleres av politisk styring. Endret 7. mai 2021 av Zooey
Drizzt Skrevet 7. mai 2021 #58 Skrevet 7. mai 2021 herzeleid skrev (12 timer siden): Poenget er vel at om en stemmer frem noen som ønsker å slippe inn et stort antall mennesker som koster fellesskapet veldig, veldig mye og gjerne øker andelen "svake" i samfunnet er det fare for at det blir enda mindre igjen til hver enkelt i denne gruppen. Nettopp. Takk.
Millimani Skrevet 7. mai 2021 #59 Skrevet 7. mai 2021 Drizzt skrev (14 timer siden): Hva betyr likestilles? Alle skal være like fattige? Dette tullet med å ta fra de fattige og gi til de rike er like tullete i dag som i går. Men er sant når alle med middelsinntekt regnes som rike i venstresidens verden. At inntekt på 600.000 i året gjør deg rik er noe de færreste er enig i, men slik tenkes det i de rekkene der. Alt handler om prioriteringer. Velger man å fortsette med den massive ikke-bærekraftige innvandringen, prioriterer man innvandrere framfor svake norske i samfunnet, ja. Fordi mer av pengene må til denne gruppen som stadig vokser og hvor fattigdom forplanter seg i neste og neste generasjon. SSB har de dystre tallene som partiene på venstresiden ikke ser. Nøkkelordet her er ikke-bærekraftig. En bærekraftig innvandring er absolutt noe ønskelig og mange land har det gjennom strenge krav hvem som får komme inn og bosette seg. Norge er ikke blant de landene. Med dagens velferdssystem tiltrekkes det en annen type innvandring. Selvfølgelig er alle mennesker like viktige i seg selv. Men spørsmålet er - hvem velger du når du ikke har råd til å hjelpe alle? Man må velge fordi pengene brukes bare 1 gang og så er de brukt opp. Du kan ikke bruke samme krone 2 og flere ganger. Med rødgrønn politikk som fører til at inntektene i Norge kommer til å stupe, blir det enda mindre for staten å fordele. Hvem blir da nedprioritert? Norge kan ikke redde verden, men kan godt gå under i forsøket. Det er ikke jeg som tenker feil. Det er du som snakker om noe helt annet fordi du ikke forstår hva jeg skriver. Du mister hovedpoenget - bærekraft, balanse og rettferdighet. Det er disse tre punktene som mangler i den rødgrønnes politikk. Norge går i minus hver dag, men ikke på grunn av dagens regjering. Du kommer til å se at også med de rødgrønne blir det minus. Hadde vi hatt Støre som statsminister ifjor, ville det vært et skikkelig ras av konkurser i fjor og i år. Mye større enn det vi har i dag. Det er høyresidens fokus på næringslivet som reddet arbeidsplasser. De rødgrønne ville prioritert annerledes. Høyresiden har forstått at uten lønnsomt næringsliv er det både høyere arbeidsledighet og mindre inntekter i statskassa. Venstresiden har ikke skjønt det ennå. Det er postmannen, håndverkeren, læreren og sykepleieren som kommer til å betale regningen av den rødgrønne politikken. Spesielt hvis ekstreme partier som SV, Rødt og MDG får bestemme, men også Ap alene kan gjøre mye for at det skjer. Dette tullet med å ta fra de fattige og gi til de rike er like tullete i dag som i går. Det er en av de tingene jeg mener. Man må velge fordi pengene kan brukes bare en gang. Da kan man også velge alle. Det er ikke snakk om at "alle" fattige eller rike skal stupe, snarere tvert imot. Det handler om å behandle alle likeverdig, ikke skille fattige fra rike. Mange butikker gikk konkurs i fjor fordi landet stengte ned så det holdt. Alle vet hvorfor landet stengte ned, men det er en annen sak. Men kompensasjon for konkurs eller underskudd etter første nedstenging? Nei... Det er ikke bare postmannen, håndverkeren, læreren og sykepleieren som skal betale for det den rødgrønne regjeringen kommer med. Det er noe alle skal samarbeide om.
Drizzt Skrevet 7. mai 2021 #60 Skrevet 7. mai 2021 (endret) Millimani skrev (50 minutter siden): Dette tullet med å ta fra de fattige og gi til de rike er like tullete i dag som i går. Det er en av de tingene jeg mener. Man må velge fordi pengene kan brukes bare en gang. Da kan man også velge alle. Det er ikke snakk om at "alle" fattige eller rike skal stupe, snarere tvert imot. Det handler om å behandle alle likeverdig, ikke skille fattige fra rike. Mange butikker gikk konkurs i fjor fordi landet stengte ned så det holdt. Alle vet hvorfor landet stengte ned, men det er en annen sak. Men kompensasjon for konkurs eller underskudd etter første nedstenging? Nei... Det er ikke bare postmannen, håndverkeren, læreren og sykepleieren som skal betale for det den rødgrønne regjeringen kommer med. Det er noe alle skal samarbeide om. Ehm, bare for å avklare - jeg mener at venstresidens påstand at høyresiden tar fra de fattige for å gi til de rike er tullete. Jeg er ikke sikker på at du mener akkurat dette. Nei, man kan ikke velge alle. Det er ikke nok penger for det og selv om man flår de ''rike'' ihjel en gang, så tar også de pengene slutt. Hva da? Det er jo det største problemet med sosialismen - den er ikke bærekraftig i seg selv, men er avhengig av de ''rike'' som betaler for den. Men for at de ''rike'' vil ønske å fortsette å betale for det og ikke flytte pengene sine til andre land, må man kjenne hvor smertegrensen går. SV og Rødt spesielt, men også Ap, tråkker over den med store skritt og merker den ikke en gang at den er der. For at 1 krone kan bli til 2 kroner må den investeres, så man kan tjene på den. Da har man 1 krone ekstra som man kan investere videre eller bruke på noe. Venstresidens politikk er ikke basert på å investere og tjene, men å bruke pengene andre har investert og tjent. Det funker så lenge det er friske penger som kan renne inn og betale den stadig voksende regningen - eldre, uføre, ikke-vestlige innvandrere, you name it. Så kommer klimasakene hvor oljeindustrien ønskes til livs uten at det finnes et like god alternativ som inntekt. Hva skjer da? Hvem skal betale regningene for alle velferdsgoder til en stadig voksende del av befolkningen som er helt avhengig av dem? Samtidig som man ønsker velkommen enda flere som i stor grad havner i samme gruppe ''de svakeste''? Mindre å fordele på flere. Da får alle det verre. Spesielt de som har det ille fra før. De blir rammet hardest. Man kan snakke om likestilling og likeverd og å behandle alle likt så lenge man vil, men ingen overlever på luft og drømmer. Når det gjelder konkursene, fikk næringslivet veldig mye penger i støtte. Jeg tviler på det sterkeste at beløpet ville vært i nærheten av det med Støre som statsminister. Jeg vet ikke om butikkene ville vært stengt med Støre, vi kan bare spekulere om det. Men faktum er at H konkret har fokus på næringslivet og dette, etter min mening, bidro til at det ble delt så mye ekstra støtte der. Jeg liker hvordan du omformulerer det og bruker ''samarbeide''. Samarbeide er et positivt ladet ord som du bruker å beskrive et negativt fenomen, nemlig at det ikke er bare de ''rike'' som kommer til å få mindre å rute med og betale regningen. Interessant vri. Uansett hvordan man vrir det så er det de svakeste i Norge (uføre, fattige, funksjonshemmede, osv) som betaler regningen for økt ikke-bærekraftig innvandring som de rødgrønne vil ha. Endret 7. mai 2021 av Drizzt 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå