AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #21 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Godt å høre du klarte det! Men det med følelser klarer vi ikke alltid å kontrollere... jeg selv ville bare flykte fra alt. Jeg var ikke mottakelig for behandling. Det var ikke et valg jeg klarte å ta selv 😕 selv om jeg er helt enig med deg, jeg skulle selv ønske jeg klarte å ta tak i det med en gang... Anonymkode: 47fd1...823 Jeg gikk ikke til noe behandling, annet enn et par samtaler på voldtektsmottaket med en sosionom. Jeg lå mest hjemme i senga og gjorde ingenting, var så traumatisert i begynnelsen at behandling ikke hadde noe for seg. Men derimot det å ikke presse seg til å leve normalt, men heller la kroppen og hodet få slappe av og finne tilbake til seg selv, var gull verdt. På voldtektsmottaket hjalp til meg også å formulere alvoret til arbeidsgiver, uten å fortelle hva det gjaldt. Det var greit å få hjelp med sånne praktiske ting, man er jo ikke klar til å fortelle alle om det. Anonymkode: 552a5...26b 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #22 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Wow. Sier du det også direkte til folk, om de forteller deg at de ikke var sterke nok til å anmelde? Er et veldig sårt tema dette her, og jeg syntes du kanskje burde pakket inn meningen din litt mer... ikke slemt ment... men det der kan være veldig sårende for noen å lese. Jeg selv anmeldte og saken ble henlagt, så jeg snakker ikke om meg selv, men jeg kjenner folk som ikke klarte anmelde Anonymkode: 47fd1...823 Ja, det ville jeg gjort. Så får du nå bare mene hva du vil om det. Anonymkode: 96d93...6de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #23 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tusen hjertelig takk for at du tar deg tid til å komme med gode råd og dine egne erfaringer! Jeg er der at jeg ikke vet om kampen er verdt å ta, noe du åpenbart skjønner. Vondt å høre om din opplevelse, jeg blir så sint når jeg hører utfallet av din historie... De tror deg men ikke nok til å gi han en dom, tydeligvis da han allikevel får alvorlige konsekvenser. Du har i det minste sørget for at han ikke kan gjøre noe lignende igjen her til lands da du anmeldte saken, det må være en god følelse. Det var der jeg og var i starten, at jeg kjente at jeg ville stå opp for meg selv og at han skulle få sin straff. Men jeg forstår jo at saken blir henlagt uansett... Jeg har hørt andre som har trukket anmeldelse da de har skjønt at det ikke får noen følger uansett. Igjen, tusen takk for at du tok deg tid og delte ❤️ Anonymkode: 2ba2d...3ae Jeg syntes også det er fint at du spør etter erfaring og råd ❤️ Bare det, er et steg i riktig retning også! Du har gjort alt riktig hittil. Om du velger å ikke fortsette prosessen, så er det hverken feil eller riktig. Det er så enkelt som bare ditt valg. Du skriver at du føler saken blir henlagt uansett. Om du klarer å samle deg mot til å snakke med politiet, og får en advokat, så kan advokaten gi deg en indikasjon på om hvor h*n tror saken kommer til å gå. Du kan altså få svar tidlig i prosessen om advokat tror dere vil vinne eller om det blir henlagt. Å få det svaret, kan hjelpe deg senere med at du faktisk gjorde alt det du i din makt kunne, selv om du trekker anmeldelsen om advokat mener dere ikke har nok til å ta han. Du er kun 1 møte med politiet ifra å få en advokat som kan fortelle deg dette. Som kan hjelpe deg ta et valg som du kan få mer ro av senere. Igjen så vil jeg på ingen måte at du skal føle seg presset til å snakke med politiet, om du ikke vil. Du skylder ingen noe! Om du nå vil legge hele saken død, så er det helt greit også ❤️ Anonymkode: 47fd1...823 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #24 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, det ville jeg gjort. Så får du nå bare mene hva du vil om det. Anonymkode: 96d93...6de om du sier det direkte til folk i en sårbar situasjon, så kan du virkelig ikke eie sosiale antenner.. Anonymkode: 47fd1...823 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #25 Skrevet 4. mai 2021 Det at du ikke ikke klarer å snakke med legen, politiet, noen nære osv viser bare hvor mye du trenger behandling/samtaler. Du må få bearbeidet det slik at ikke den minste påminning vekker angsten i deg. Jeg er redd det vil forverre ting å ignorere det hele. Hodet må på en måte forstå at man ikke er i reell fare nå selv om man tenker på det som skjedde. Jeg vet at kroppen setter i gang adrenalinet for fullt og derfor vil du unngå å tenke på det. For det er skikkelig ubehagelig. Men jeg tror du kan få hjelp med dette, og få tilbake tryggheten. Kunne det vert en ide å starte med skriftlige samtaler med legen? Da kan du være hjemme i din egen trygge stue og kan la kroppen reagere som den vil uten å tenke på noen rundt deg. Anonymkode: 5de4c...ae6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #26 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): om du sier det direkte til folk i en sårbar situasjon, så kan du virkelig ikke eie sosiale antenner.. Anonymkode: 47fd1...823 Du er rapportert for personangrep. Sa jeg at jeg brukte nøyaktig de ordene? Nei. Anonymkode: 96d93...6de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #27 Skrevet 4. mai 2021 Anbefaler podcast episoden til Ida Fladen (Ida med hjertet i hånden), en av de nyeste episodene tok opp voldtektnog anmeldelser på en veldig fin måte. Anonymkode: c33a5...63e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #28 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du er rapportert for personangrep. Sa jeg at jeg brukte nøyaktig de ordene? Nei. Anonymkode: 96d93...6de Jeg spurte deg om det du skrev er det du sier direkte til folk, og du skrev ja. Om det ikke er det du direkte sier til folk, så må du gjerne komme med en avklaring på hvordan du ville formert dine meninger dirkete til en person som ikke er sterk nok til den lange prosessen med å anmelde noen for voldtekt. Beklager for det jeg skrev om sosiale antenner. Det er bare uforståelig for meg at noen kan si slikt som du i en såpass sårbar situasjon til et annet menneske. Om jeg har misforstått setter jeg pris på at du avklarer det! Anonymkode: 47fd1...823
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #29 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg spurte deg om det du skrev er det du sier direkte til folk, og du skrev ja. Om det ikke er det du direkte sier til folk, så må du gjerne komme med en avklaring på hvordan du ville formert dine meninger dirkete til en person som ikke er sterk nok til den lange prosessen med å anmelde noen for voldtekt. Beklager for det jeg skrev om sosiale antenner. Det er bare uforståelig for meg at noen kan si slikt som du i en såpass sårbar situasjon til et annet menneske. Om jeg har misforstått setter jeg pris på at du avklarer det! Anonymkode: 47fd1...823 Tror vi har misforstått hverandre. Hvis en venninne spør om jeg mener hun burde anmelde svarer jeg alltid ja. Så kan jeg forklare det med at det er eneste måten å stoppe dem på. Jeg forstår at det er vanskelig, tilnærmet umulig, men det samfunnsansvaret syns jeg alle har. Hadde min voldtektsmann blitt anmeldt tidligere kan det hende han hadde blitt stoppet før. Ble det mer logisk? Anonymkode: 96d93...6de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #30 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror vi har misforstått hverandre. Hvis en venninne spør om jeg mener hun burde anmelde svarer jeg alltid ja. Så kan jeg forklare det med at det er eneste måten å stoppe dem på. Jeg forstår at det er vanskelig, tilnærmet umulig, men det samfunnsansvaret syns jeg alle har. Hadde min voldtektsmann blitt anmeldt tidligere kan det hende han hadde blitt stoppet før. Ble det mer logisk? Anonymkode: 96d93...6de Ja jeg er helt enig i det du skriver. Om flere anmelder så øker det sjansen for å ta de svina. Jeg trodde du mente at du kom til å protestere om en venn av deg sa at hun ikke var sterk nok til å gjennomføre en anmeldelse, selv om hun viste forståelse for det du sier også... for meg er det viktig å vise forståelse til de som blir for traumatisert av å gå igjennom den lange prosessen av en anmeldelse 🙈 men du er sikkert enig i det? Så vi er sikker enig i alt like vell? 😂 Anonymkode: 47fd1...823
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #31 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja jeg er helt enig i det du skriver. Om flere anmelder så øker det sjansen for å ta de svina. Jeg trodde du mente at du kom til å protestere om en venn av deg sa at hun ikke var sterk nok til å gjennomføre en anmeldelse, selv om hun viste forståelse for det du sier også... for meg er det viktig å vise forståelse til de som blir for traumatisert av å gå igjennom den lange prosessen av en anmeldelse 🙈 men du er sikkert enig i det? Så vi er sikker enig i alt like vell? 😂 Anonymkode: 47fd1...823 Jeg kan forstå at folk ikke klarer den prosessen, men jeg klarer heller ikke støtte det. Men det ville jeg ikke sagt direkte til noen. Da ville jeg gjerne bare sagt hun før gjøre det hun føler er best for henne. Men å aktivt støtte det valget, klarer jeg ikke. Anonymkode: 96d93...6de
Silva Pluvialis Skrevet 4. mai 2021 #32 Skrevet 4. mai 2021 (endret) Så trist å høre hva du har vært gjennom, ts. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med støttesenter for kriminalitetsutsatte. https://www.politiet.no/kontakt-oss/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/ Du kan få hjelp og veiledning ved et støttesenter for kriminalitetsutsatte. Vi kan hjelpe deg med: informasjon og veiledning om det å anmelde støtte hele veien fra politianmeldelse til saken er avgjort vitnestøtte før, under og etter en eventuell rettssak hjelp til å søke voldsoffererstatning Du kan også kontakte et NOK-senter. De er gode på senvirkninger av seksuelle overgrep. Du trenger ikke å snakke om overgrepet, men du kan komme og bare få være. Snakke om følelsene, hverdagen, prosessen med politiet eller hva enn du har behov for. De er helt uvurderlige. https://noknorge.no/finn-et-senter/ Både støttesenteret og NOK er gratis og krever ingen henvisning. Det er lavterskeltilbud for de som har vært utsatt for vold og/eller seksuelle overgrep. NOK senteret kan også fungere som vitner for politiet, men selvsagt bare med ditt samtykke. Jeg håper det går bedre med deg etter hvert. Det er en tøff og fæl prosess du står i, men jeg er sikker på at du vil komme styrket ut på andre siden, uansett om du gjennomfører med politiet eller ikke. Det viktigste er din helse, og ingen av sentrene jeg har foreslått vil presse deg til anmeldelse. Alt går på dine premisser slik at du skal oppleve å ha kontroll hele veien. ♥️ Endret 7. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #33 Skrevet 4. mai 2021 Helt normal reaksjon på en totalt unormal hendelse. Vær stolt av deg selv for at du har klart å snakke med noen. Det føles overveldende nå, men det blir bedre etterhvert. få en henvisning til psykolog, slik at du har en person du kan dele alt med. og ta det derfra Anonymkode: 6074c...872
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2021 #34 Skrevet 7. mai 2021 Jeg anmeldte for tre år siden og saken er enda ikke helt ferdig. Men har to enstemmige dommer. Saken hadde ingen tekniske bevis, men vi vant begge. Den ble først henlagt av politiet, men etter at jeg klagde så tok statsadvokaten den til retten. Jeg har svingt mye i følelsene mine mtp anger for at jeg anmeldte. Jeg har følt meg helt alene og ingen kan forstå det man står i. Men jeg har aldri vært så stolt av meg selv som da jeg sto støtt gjennom to rettsaker helt alene (korona, ingen tilhørere), med rak rygg fortalte alt mens tårene rant. Jeg satt og stirret på gjerningsmannen store deler av rettssaken og prøvde å se hva som rørte seg der. Det var lett å se skammen. Og da skjønte jeg at dette var det verdt. Det helvete med traumer, mareritt, venting. Jeg har til og med vært glad det var meg og ingen andre, for jeg visste innerst inne at dette skulle jeg stå i til han satt i fengsel. Jeg har full forståelse for at man ikke orker å anmelde. For det er en stor påkjenning. Det er bare så viktig å stoppe disse mennene! Håper du har god støtte og at du prioriterer behandling nå og ikke venter. Dixi er absolutt å anbefale 😊 Anonymkode: c1b33...24e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #35 Skrevet 21. juni 2021 Kjære ts,veldig leit å høre om din opplevelse og håper det etter all omstendighet går bra med deg nå. Har selv vært utsatt for liknende nylig,ble utsatt for en voldtekt etter date via en datingapp. Står midt i prosessen med anmeldelse og det er ekstremt tøft,men ønsker at det skal få en konsekvens for gjerningsmannen (i tillegg er det snakk om en som jobber i politiet). Men vit også at uansett hva du velger/har valgt mtp anmelde eller ikke er det til syvende og sist ditt valg og ingen kan bestemme hva som er best for deg. Ville også rette på en kommentar her om du ikke har rett til bistandsadvokat før etter anmeldelse,det er feil. Du har rett på opp til 3 timer gratis bistandsadvokat for å finne ut om anmeldelse er riktig/veien videre ,og da kan bistandsadvokaten ta alt av kontakt til politi osv for deg. For meg har det vært ekstremt godt å slippe å skulle ta alle sånne tlf selv,pluss at bistandsadvokaten kjenner gangen i dette, og i tillegg kan være med deg i avhør hos politiet. Hvis du ønsker å prate med meg ,så tar jeg mer enn gjerne en prat på pm med deg ts. Stor klem fra ei i samme situasjon<3 Anonymkode: 4188b...edf
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #36 Skrevet 21. juni 2021 Gjenferdet skrev (På 4.5.2021 den 22.21): Så trist å høre hva du har vært gjennom, ts. Jeg står selv i en anmeldelsesprosess nå, og det er helt jævlig. Bare det å vente på politiet. Man føler man lever i et vakuum. Jeg føler veldig med deg. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med støttesenter for kriminalitetsutsatte. Jeg er selv i kontakt med en jurist derifra, og hun skal være med meg i avhør. Jeg hadde ikke klart å stå i alt alene. Da hadde jeg gått under. https://www.politiet.no/kontakt-oss/stottesenter-for-kriminalitetsutsatte/ Du kan få hjelp og veiledning ved et støttesenter for kriminalitetsutsatte. Vi kan hjelpe deg med: informasjon og veiledning om det å anmelde støtte hele veien fra politianmeldelse til saken er avgjort vitnestøtte før, under og etter en eventuell rettssak hjelp til å søke voldsoffererstatning Du kan også kontakte et NOK-senter. De er gode på senvirkninger av seksuelle overgrep. Du trenger ikke å snakke om overgrepet, men du kan komme og bare få være. Snakke om følelsene, hverdagen, prosessen med politiet eller hva enn du har behov for. Jeg har også god erfaring med disse. De er helt uvurderlige. https://noknorge.no/finn-et-senter/ Både støttesenteret og NOK er gratis og krever ingen henvisning. Det er lavterskeltilbud for de som har vært utsatt for vold og/eller seksuelle overgrep. NOK senteret kan også fungere som vitner for politiet, men selvsagt bare med ditt samtykke. Jeg håper det går bedre med deg etter hvert. Det er en tøff og fæl prosess du står i, men jeg er sikker på at du vil komme styrket ut på andre siden, uansett om du gjennomfører med politiet eller ikke. Det viktigste er din helse, og ingen av sentrene jeg har foreslått vil presse deg til anmeldelse. Alt går på dine premisser slik at du skal oppleve å ha kontroll hele veien. ♥️ Jeg har også veldig god erfaring med disse 2 instansene ❤ Støttesenteret for kriminalitetsutsatte var der jeg henvendte meg aller først,og de skaffet meg bistandsadvokat som da tok tak i det som skulle gjøres videre. Har fortsatt samtaler med støttesenteret for kriminalitetsutsatte. Anonymkode: 4188b...edf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå