AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #1 Skrevet 4. mai 2021 Hei For noen uker siden opplevde jeg en voldtekt, tinderdate hjemme hos meg. Jeg orker ikke gå inn på detaljene men det ble anmeldt og etter en lang tid på voldtektsmottaket og venting på politistasjonen så klarte jeg ikke stå i et avhør, jeg ble dårlig og gav beskjed om at jeg ikke klarte dette nå og gikk til toalettet hvor jeg måtte legge meg på gulvet og sovnet. Tiden etter har vært grusom, jeg har ikke snakket med noen andre enn mine foreldre om dette. Jeg orker ikke involvere venninner, synes det er såpass vanskelig at jeg ikke vet om jeg orker gå på oppfølgingstime hos legen min. Jeg synes det er vanskelig at han vet dette. Eneste oppfølging etter dette var en samtale 2 uker etter med en sykepleier. Hun fortalte meg litt om reaksjoner og informerte om at de fleste saker blir henlagt (noe jeg egentlig var klar over) og hun stusset på at jeg ikke hadde fått noe advokat. Jeg angrer i det hele tatt at jeg anmeldte og delte dette med de få som vet. Jeg vet ikke om jeg klarer gå gjennom dette, jeg skulle bare holdt det for meg selv og latt det gått over stille og rolig. I dag ringte politiet meg, da jeg søkte opp telefonnummeret så begynte jeg å skjelve og ble skikkelig dårlig igjen. Jeg gråt og ble helt fra meg. Noe jeg også ble når jeg snakket med sykepleieren forrige uke. Når jeg endelig klarte å ringe opp igjen så ønsket de at jeg kom inn til samtale senere denne uken. Jeg vil bare være i fred, holder på å spy bare tanken av å prate med politiet. Samtidig så er jeg så forbanna sint for at en person har tatt fra meg tryggheten i mitt eget hjem. Jeg sover dårlig, mareritt og våkner midt på natten. Er helt stiv i muskulatur og kan våkne med dunkende hodepine. Så skal man samtidig klare stå i resten av det man skal få gjort i løpet av dagen. Jeg presterer dårlig på jobb, det er ikke aktuelt med sykemelding da jeg er så tett på de fleste at jeg nesten måtte forklart meg. Det skjer ikke.. Samme på trening egentlig, synes det er vanskelig å skulle få spørsmål om hvorfor jeg ikke dukket opp. Jeg vil bare legge dette bak meg og fokusere på viktige ting for fremtiden og la dette gå over av seg selv, føler bare det blir verre av å rippe opp i det. Noe støtte eller råd å få her? Noen som vil dele erfaringer? 🤍 Anonymkode: 2ba2d...3ae
Zooey Skrevet 4. mai 2021 #2 Skrevet 4. mai 2021 Jeg må si jeg synes du har vært sterk og modig som gikk til politiet og anmeldte. En venninne av meg fikk veldig god oppfølging av Dixi ressurssenter: https://www.dixi.no/ Det kan være fint å prate med noen som forstår hva du går gjennom. Du trenger ikke gå gjennom dette alene ❤️ 8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #3 Skrevet 4. mai 2021 Bruk tid på å få hjelp nå. Om det er dixi eller psykolog. Da slipper du en smell senere. Det er vondt å stå i, men blir så uendelig bedre på sikt. Og du er tøff som anmeldte. Hadde du ikke gjort det er jeg sikker på at du ville angret senere. Det blir bedre❤️ Anonymkode: 89c7d...234 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #4 Skrevet 4. mai 2021 Det viktigste nå er deg og hvordan du føler deg. Jeg forstår at det virker logisk at han skal få sin straff, men du må ikke glemme å ta vare på seg selv ila dette også. Det verste med å anmelde han er nå over. Det går nok fint at du ikke klarte avhøret med en gang, men hallo, du klarte alt man må igjennom på overgrepsmottaket, og bare det er en seier i seg selv. Du velger helt selv om du ønsker prate om dette med lege, psykolog eller sykepleier nå eller senere. Du kan når som helst kontakte overgrepsmottaket for en prat, selv om det går flere år før du er klar. Om det er for tungt for deg nå, kan det hende du ikke en gang er mottakelig for behandling også. Jeg skjønner det kan være tungt å snakke med legen din om dette. Men det er nok greit at han vet om det. Du kan skrive på en lapp på forhånd «Jeg ble voldtatt, jeg er ikke klar for å snakke om det, men jeg sliter med å sove. Kan du hjelpe meg med søvnen?» Det kan hjelpe deg å få medisiner som milder litt på symptomer som søvnmangel. Du kan også få medisin (for eks seroquel) som gjør at du kobler litt ut følelser en periode, så du får det litt på avstand. Så kan du gå til psykolog når du føler deg klar for det. For at anmeldelsen skal være gyldig så kan det hende avhøret hos politiet er nødvendig... men dette er ditt valg. IKKE føl på presset om at alle burde anmelde. Dette er din helse, og du velger dette selv. Det er stor sjanse for at det kan bli henlagt hos politiet, pga de flere voldtekt anmeldelser blir det.... men noen får straff også. Det mange ikke tenker over, er at selv om det blir anmeldt, så står navnet hans registrert hos politiet med voldtekt. Så om han gjør det igjen, mot en annen kvinne, så er sjansen for at han faktisk dømt dømt større. Men igjen vil jeg ikke at du skal føle på dette ansvaret heller, din helse kommer før hans straff på alle måter. Det kan også hende at personen som voldtok deg har gjort dette før. Det får du isåfall vite i samtale med advokat. Jeg vet hvor hardt det er. Jeg ble voldtatt selv, var på voldtektsmottaket, var i avhør, snakket med advokat, fikk brev i postkassen hele tiden fra advokat ang hvordan saken gikk. For meg var det brevene i postkassen som fikk det til å vrenge seg inni meg. Jeg fikk postkasse angst, for jeg var så redd for å bli mint på det. Jeg forstår deg så fryktelig godt. Min sak ble henlagt, personen som voldtok meg hadde voldtatt andre jenter før meg, han fikk ikke straff men ble sendt ut av Norge og fikk ikke lov til å komme tilbake. Han er også utestengt fra Sverige av samme grunn. Jeg fikk aldri noe erstatning. Men jeg er glad jeg anmeldte den dag i dag, selv om det var drit tøft å stille til avhør hos politiet. Politi mannen du møter er ofte veldig forståelsesfulle, du får ta pauser, de respekterer om du får en reaksjon, de presser deg ikke til å snakke om noe du ikke klarer, selv om det vil hjelpe anmeldelsen for deres del. Jeg fikk kontakt med advokat etter jeg hadde vært i avhør. Så siden du ikke har snakket med politiet enda, så kan det hende det er derfor ingen advokat har tatt kontakt med deg. De må opprette en sak før du har krav på advokat Føler svaret mitt ikke er så mye til svar, jeg sier kanskje mye i mot meg selv og råder deg i alle veier her.... mest av alt ville jeg egentlig bare si at jeg vet hvordan det føles og jeg vet hvor tungt det er ❤️ Anonymkode: 47fd1...823 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #5 Skrevet 4. mai 2021 skrev feil her, skriver riktig ord i store bokstaver: Det mange ikke tenker over, er at selv om det blir HENLAGT, så står navnet hans registrert hos politiet med voldtekt. Så om han gjør det igjen, mot en annen kvinne, så er sjansen for at han faktisk dømt dømt større. Men igjen vil jeg ikke at du skal føle på dette ansvaret heller, din helse kommer før hans straff på alle måter. Anonymkode: 47fd1...823 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #6 Skrevet 4. mai 2021 Veldig rart at voldtektsmottaket ikke ga deg bistandsadvokat og mere hjelp. Fint at du anmeldte . Håper du finner styrke til og gjennomføre samtalen med politiet. det er tøft, og rettssak er tøft, så blir det bedre på sikt. Han ble dømt, fikk en mild straff, voldtok igjen noen år senere , og fikk strengere straff. Hadde ikke jeg stått igjennom den tøffe tiden hadde han kunnet fortsette videre. Jeg mener det er viktig og gjennomføre selvom det er tøft. Du vil sikkert føle deg både stolt og lettere kunne bearbeide det senere . jeg var sykmeldt i et par måneder ( forklarte for de nærmeste på jobben etter at det hadde gått en tid ) og gikk i traumeterapi hos psykiater . Vil si det påvirker livet mitt i svært liten grad etter mange år.. men kanskje litt. Brukte noe av voldskaderstatinigen til og kjøpe en liten diamantring jeg bruker hver dag for og minne meg på min egen styrke . Jeg har blitt sterkere, sintere, klokere og reagerer veldig voldsomt når jeg leser om andre som opplever lignende . Ellers er hverdagen som alle andres, ingen problemer med relasjoner, kroppen min eller samliv ( men det tok litt tid) lykke til. Anonymkode: 0f636...740 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #7 Skrevet 4. mai 2021 Klem til deg, du er modig. Du skylder ingen å forklare noe som helst, så å ta ut sykmelding og fokusere på deg selv ville være på sin plass. Om noen spør, så sier du at du ikke vil snakke om det. Men du MÅ snakke med noen! Er psykolog en mulighet? ❤️ Og jeg syns du er kjempe tøff som turte å anmelde. Husk også at vennene dine gjerne vil være der for deg. Jeg har ikke venninner selv, men hadde jeg vært en venninne, så hadde jeg ønsket å støtte og hjelpe, og snakke med deg om det. Jeg ville stilt opp for deg dag og natt. Det er jeg sikker på at en god venn av deg også ville gjort. Det er ikke sterkt å holde noe inni seg og la deg spise en opp innenfra - det er sterkt å søke hjelp. Jeg håper du gjør det. Anonymkode: d7f95...091 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #8 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): skrev feil her, skriver riktig ord i store bokstaver: Det mange ikke tenker over, er at selv om det blir HENLAGT, så står navnet hans registrert hos politiet med voldtekt. Så om han gjør det igjen, mot en annen kvinne, så er sjansen for at han faktisk dømt dømt større. Men igjen vil jeg ikke at du skal føle på dette ansvaret heller, din helse kommer før hans straff på alle måter. Anonymkode: 47fd1...823 Har man ikke litt ansvar? For andre kvinner? Som du selv skriver, sjansen for og bli dømt og strengere straff ved neste voldtekt ( som sannsynligvis skjer) vil være der. Hvis jeg ikke anmeldte han som voldtok meg, hadde jeg følt meg som dritt da han voldtok neste . Det var jo sånn han ble stoppet. Av oss som anmeldte . De andre han evt voldtok som ikke anmeldte ga han jo lov til og voldta oss. Anonymkode: 0f636...740
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #9 Skrevet 4. mai 2021 Har vært gjennom prosessen med anmeldelse selv. I min sak endte det med at han ble enstemmig dømt både i tingretten og lagmannsretten. Selv om det var beintøft mens det sto på er jeg veldig glad nå for at jeg anmeldte. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke var til stedet når han fikk dommen, for jeg skulle likt å se ansiktsuttrykket hans da. Tipper det sleske smilet han hadde under rettssakene forsvant da. TS: Jeg vet det er vanskelig, men dette er ikke din skyld. Jeg hadde også tatt med fyren hjem frivillig, men verken du eller jeg har noe ansvar for det som skjedde. Du trenger ikke nødvendigvis sykemelding fra jobb (det bør legen din vurdere) og jeg oppfordrer deg til å fortsette med trening, i den grad du har overskudd til det. Å ha noe normalt i hverdagen hjalp i hvert fall meg. Selv om mange saker blir henlagt betyr ikke det at din automatisk henlegges. Snakk med politiet, de ønsker bare å hjelpe. De kan også skaffe deg bistandsadvokat. Anonymkode: 96d93...6de 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #10 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har man ikke litt ansvar? For andre kvinner? Som du selv skriver, sjansen for og bli dømt og strengere straff ved neste voldtekt ( som sannsynligvis skjer) vil være der. Hvis jeg ikke anmeldte han som voldtok meg, hadde jeg følt meg som dritt da han voldtok neste . Det var jo sånn han ble stoppet. Av oss som anmeldte . De andre han evt voldtok som ikke anmeldte ga han jo lov til og voldta oss. Anonymkode: 0f636...740 Nei jeg mener ikke man har ansvar for andre enn seg selv i en slik tung situasjon. Egen helse går først uansett. Man skal ikke påføre seg selv flere traumer, fordi det KAN hjelpe en kvinne med en voldtekt hun ikke har opplevd enda. Men jeg forstår godt hva du sier, og jeg sier ikke direkte imot deg. Selvfølgelig vil det hjelpe at flere anmelder og det er veldig viktig, men man skal sette egen helse først. Klarer man ikke gjennomføre en anmeldelse, så skal man på ingen måte føle skyld for det! Anonymkode: 47fd1...823 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #11 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei jeg mener ikke man har ansvar for andre enn seg selv i en slik tung situasjon. Egen helse går først uansett. Man skal ikke påføre seg selv flere traumer, fordi det KAN hjelpe en kvinne med en voldtekt hun ikke har opplevd enda. Men jeg forstår godt hva du sier, og jeg sier ikke direkte imot deg. Selvfølgelig vil det hjelpe at flere anmelder og det er veldig viktig, men man skal sette egen helse først. Klarer man ikke gjennomføre en anmeldelse, så skal man på ingen måte føle skyld for det! Anonymkode: 47fd1...823 Helt uenig. Ved å ikke anmelde sender man et signal til voldtektsmannen (eller kvinnen for den saks skyld) om at det er bare å fortsette. Anonymkode: 96d93...6de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #12 Skrevet 4. mai 2021 Jeg anmeldte det. Det var dritt, men glad jeg gjorde det. Rettssaken skal opp om noen uker, og politiet møtte meg på en god måte. Jeg husker nesten ikke de første månedene etterpå, det var så tåkete og verden var helt annerledes. Heldigvis varte det ikke evig, selv om jeg fortsatt sliter i en del situasjoner som minner meg om det som hendte. Det er ikke sånn at det forsvinner bare du lar være å anmelde. Det kommer til å være der, og du må gå gjennom en erkjennelse. Kanskje hjelper det å lese om andre? For meg gjorde det det. Jeg leste bøker, så dokumentarer, leste intervjuer, og følte meg litt mindre alene i verden. Men det er viktig å la nettverket ditt slippe til. Å stå alene i det hjelper i alle fall ikke. Da kan angsten blir mer altomfattende og langvarig enn den trenger å være. Anonymkode: 552a5...26b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #13 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt uenig. Ved å ikke anmelde sender man et signal til voldtektsmannen (eller kvinnen for den saks skyld) om at det er bare å fortsette. Anonymkode: 96d93...6de Med all respekt, det er en interessant diskusjon, men ta det nå opp i en annen tråd, vær så snill. Ts trenger neppe dette akkurat nå Anonymkode: e7666...e36 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #14 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med all respekt, det er en interessant diskusjon, men ta det nå opp i en annen tråd, vær så snill. Ts trenger neppe dette akkurat nå Anonymkode: e7666...e36 Det er hennes valg, men jeg støtter ikke valget i så fall. Anonymkode: 96d93...6de
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #15 Skrevet 4. mai 2021 Taktikken din med å leve videre som normalt kan betale seg dyrt in the long run, forresten. Jeg er så glad jeg lot verden stoppe opp og sykemeldte til jeg kom meg på beina igjen. Det er det som har gjort at jeg klarer meg så bra i dag, bare noen år seinere... Anonymkode: 552a5...26b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #16 Skrevet 4. mai 2021 Zooey skrev (1 time siden): Jeg må si jeg synes du har vært sterk og modig som gikk til politiet og anmeldte. En venninne av meg fikk veldig god oppfølging av Dixi ressurssenter: https://www.dixi.no/ Det kan være fint å prate med noen som forstår hva du går gjennom. Du trenger ikke gå gjennom dette alene ❤️ Takk skal du ha! ❤️ Jeg har aldri hørt om de, men veldig fint å ha en så stor aktør innen temaet å kunne kontakte. Anonymkode: 2ba2d...3ae 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #17 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Helt uenig. Ved å ikke anmelde sender man et signal til voldtektsmannen (eller kvinnen for den saks skyld) om at det er bare å fortsette. Anonymkode: 96d93...6de Wow. Sier du det også direkte til folk, om de forteller deg at de ikke var sterke nok til å anmelde? Er et veldig sårt tema dette her, og jeg syntes du kanskje burde pakket inn meningen din litt mer... ikke slemt ment... men det der kan være veldig sårende for noen å lese. Jeg selv anmeldte og saken ble henlagt, så jeg snakker ikke om meg selv, men jeg kjenner folk som ikke klarte anmelde Anonymkode: 47fd1...823 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #18 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Taktikken din med å leve videre som normalt kan betale seg dyrt in the long run, forresten. Jeg er så glad jeg lot verden stoppe opp og sykemeldte til jeg kom meg på beina igjen. Det er det som har gjort at jeg klarer meg så bra i dag, bare noen år seinere... Anonymkode: 552a5...26b Godt å høre du klarte det! Men det med følelser klarer vi ikke alltid å kontrollere... jeg selv ville bare flykte fra alt. Jeg var ikke mottakelig for behandling. Det var ikke et valg jeg klarte å ta selv 😕 selv om jeg er helt enig med deg, jeg skulle selv ønske jeg klarte å ta tak i det med en gang... Anonymkode: 47fd1...823 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #19 Skrevet 4. mai 2021 Jeg vil også bare nevne en type person de fleste ikke tenker på at man kan snakke med. Vet det kan høres drøyt ut, men en sexolog. Selvfølgelig en med utdannelse. Man kan få litt skeivt inntrykk av de gjennom media, at de snakker om sexliv osv osv, men de har også en del erfaring innenfor selvfølelse og det å ta over kontroll på sin egen kropp igjen etter å bli utsatt for noe slikt. Så personer man kan snakke med er lege, psykolog, sykepleier og sexologer. Dixi senteret er også bra Anonymkode: 47fd1...823 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2021 #20 Skrevet 4. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det viktigste nå er deg og hvordan du føler deg. Jeg forstår at det virker logisk at han skal få sin straff, men du må ikke glemme å ta vare på seg selv ila dette også. Det verste med å anmelde han er nå over. Det går nok fint at du ikke klarte avhøret med en gang, men hallo, du klarte alt man må igjennom på overgrepsmottaket, og bare det er en seier i seg selv. Du velger helt selv om du ønsker prate om dette med lege, psykolog eller sykepleier nå eller senere. Du kan når som helst kontakte overgrepsmottaket for en prat, selv om det går flere år før du er klar. Om det er for tungt for deg nå, kan det hende du ikke en gang er mottakelig for behandling også. Jeg skjønner det kan være tungt å snakke med legen din om dette. Men det er nok greit at han vet om det. Du kan skrive på en lapp på forhånd «Jeg ble voldtatt, jeg er ikke klar for å snakke om det, men jeg sliter med å sove. Kan du hjelpe meg med søvnen?» Det kan hjelpe deg å få medisiner som milder litt på symptomer som søvnmangel. Du kan også få medisin (for eks seroquel) som gjør at du kobler litt ut følelser en periode, så du får det litt på avstand. Så kan du gå til psykolog når du føler deg klar for det. For at anmeldelsen skal være gyldig så kan det hende avhøret hos politiet er nødvendig... men dette er ditt valg. IKKE føl på presset om at alle burde anmelde. Dette er din helse, og du velger dette selv. Det er stor sjanse for at det kan bli henlagt hos politiet, pga de flere voldtekt anmeldelser blir det.... men noen får straff også. Det mange ikke tenker over, er at selv om det blir anmeldt, så står navnet hans registrert hos politiet med voldtekt. Så om han gjør det igjen, mot en annen kvinne, så er sjansen for at han faktisk dømt dømt større. Men igjen vil jeg ikke at du skal føle på dette ansvaret heller, din helse kommer før hans straff på alle måter. Det kan også hende at personen som voldtok deg har gjort dette før. Det får du isåfall vite i samtale med advokat. Jeg vet hvor hardt det er. Jeg ble voldtatt selv, var på voldtektsmottaket, var i avhør, snakket med advokat, fikk brev i postkassen hele tiden fra advokat ang hvordan saken gikk. For meg var det brevene i postkassen som fikk det til å vrenge seg inni meg. Jeg fikk postkasse angst, for jeg var så redd for å bli mint på det. Jeg forstår deg så fryktelig godt. Min sak ble henlagt, personen som voldtok meg hadde voldtatt andre jenter før meg, han fikk ikke straff men ble sendt ut av Norge og fikk ikke lov til å komme tilbake. Han er også utestengt fra Sverige av samme grunn. Jeg fikk aldri noe erstatning. Men jeg er glad jeg anmeldte den dag i dag, selv om det var drit tøft å stille til avhør hos politiet. Politi mannen du møter er ofte veldig forståelsesfulle, du får ta pauser, de respekterer om du får en reaksjon, de presser deg ikke til å snakke om noe du ikke klarer, selv om det vil hjelpe anmeldelsen for deres del. Jeg fikk kontakt med advokat etter jeg hadde vært i avhør. Så siden du ikke har snakket med politiet enda, så kan det hende det er derfor ingen advokat har tatt kontakt med deg. De må opprette en sak før du har krav på advokat Føler svaret mitt ikke er så mye til svar, jeg sier kanskje mye i mot meg selv og råder deg i alle veier her.... mest av alt ville jeg egentlig bare si at jeg vet hvordan det føles og jeg vet hvor tungt det er ❤️ Anonymkode: 47fd1...823 Tusen hjertelig takk for at du tar deg tid til å komme med gode råd og dine egne erfaringer! Jeg er der at jeg ikke vet om kampen er verdt å ta, noe du åpenbart skjønner. Vondt å høre om din opplevelse, jeg blir så sint når jeg hører utfallet av din historie... De tror deg men ikke nok til å gi han en dom, tydeligvis da han allikevel får alvorlige konsekvenser. Du har i det minste sørget for at han ikke kan gjøre noe lignende igjen her til lands da du anmeldte saken, det må være en god følelse. Det var der jeg og var i starten, at jeg kjente at jeg ville stå opp for meg selv og at han skulle få sin straff. Men jeg forstår jo at saken blir henlagt uansett... Jeg har hørt andre som har trukket anmeldelse da de har skjønt at det ikke får noen følger uansett. Igjen, tusen takk for at du tok deg tid og delte ❤️ Anonymkode: 2ba2d...3ae
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå