Gå til innhold

Bønder og deres syn på dyr

Fremhevede innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Hvordan ser egentlig de som er bønder og har dyr som levebrød på dyrene sine? Blir det glade i dem, og bryr seg om hvordan de har det til vanlig?

Det er to ting som forundrer meg veldig med bønder.

1. De har ikke overrislingsanlegg i fjøsene sine. Man hører jevnlig om høns, kuer og andre dyr som har brent inne. Hvorfor det?

2. Man sender dyr på beite uten tilsyn i mange uker om sommeren.

Dette gjør at jeg lurer på om bønder i det hele tatt bryr seg om dyrene sine og deres velferd, eller om de ser på dem bare som et levebrød. Jeg håper virkelig de bryr seg, for det er skremmende om de kan ha dyr og leve så tett på dem uten å bry seg om dem. Jeg vet at ingen kan uttale seg generelt for alle bønder, men det finnes vel likhetstrekk også på dette?

(Jeg la denne tråden på Generell Debatt fordi den ikke omhandler kjæledyr)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det blant bøndene også er noen som tenker bare penger - og gir blaffen i dyra......... for å si det sånn.

Men så har vi også de som elsker dyra sine - og gjør alt de kan for at de skal ha det bra.a Nå er det viktig at dyra har det bra også da - for at det blir størst mulig økonomisk vinning ut av det.

Bondeyrket er et yrke på lik linje med andre yrker.

Du har bønder som aldri skulle vært bønder - og du har leger som aldri skulle vært leger. Ikke her heller finnes det noe fasitsvar.

Hvor ofte hører vi om at dyr brenner inne? Det er neimen ikke ofte.

Brannsikkerhet er viktig - også for bønder. Men det koster også penger...........

Jeg vil tro at for å få tegnet en fullgod forsikring så må du ha alle "sikkerhetsting" på plass.

Og det er bare tull å si at "de ikke har overrislingsnalegg" i fjøsene sine - det er nok veldig mange som har det ja.

Når dyra er på beite så har de tilsyn. Om ikke daglig - så jevnlig. Nå er ikke jeg bonde sjøl, men jeg kjenner mange. Jeg vet at mange passer på for hverandre - har vaktordning osv for å kunne passe på dyra som er på beite. Nå skal vi jo også tenke på at dyr klarer seg mye bedre på egenhånd enn det vi mennesker gjør. Så jeg tror nok ikke at vi kan si at "bønder ikke passer på dyra sine"........... det blir for generellt. Selvsagt hører vi om dyremishandling og omsorgssvikt også her - men det er også sjeldent. Heldigvis.

Bønder er som mennesker flest - individuelle og forskjellige *jippi*

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg synes vi stadig hører om fjøs som har brent opp med dyr inni jeg, men det kan vi jo diskutere frem og tilbake. Har ingen tall eller statistikker som kan backe opp det ene eller andre. Uansett er det for ofte uansett hvor sjelden eller ofte det skjer.

Skrevet

Jeg kan i grunnen ikke svare for alle, men ejg kan svare for meg selv.

Jeg er ikke "bonde" selv, men jeg jobber på gård, og tilbringer ganske mange timer sammen med sauene...

1. "mitt fjøs" har overrislingsanlegg. Noe annet ser jeg på som uforsvarlig. "Vi" har også automatisk varsling til mobiltelefon (både bonden sin, og min) hver gang brannalarmen går.

Dette ser jeg på som uhyre viktig. Sauer er også individer som vi må ta vare på, like mye som en katt eller en hund...

2. Det at sauene går ute uten tilsyn hele sommeren passer heller ikke i "mitt" fjøs.

Nei - vi har ikke gjeter på sauene hver dag hele sommeren, men bonden, eller jeg, er ute ca en gang i uka for å se hvordan dyrene har det, om noen mangler, hvordan de "ser ut" (om de legger på seg, altså finner nok mat), osv... Vi er oftere ute dersom vi merker at sauene er stresset (noe som kan tyde på rovdyr i nærheten), eller om vi har fått høre at et rovdyr beveger seg i retning av vårt beiteområde (jeg sier vårt, for det er litt "mitt" også, føler jeg) ;)

Jeg blir glad i sauene!

Jeg har kontakt med dem gjennom et helt år, jeg er med på fødsler og død. Jeg ser hvordan en sau sørger dersom en av deres lam blir borte, osv...

Jeg har også klump i halsen hver gang slaktebilen kommer, men jeg vet jo at det bare må gjøres.

Dette er hvordan ting foregår i "mitt" fjøs...

Vil ikke si at "vi" driver på en uforsvarlig måte i allefall...

Skrevet (endret)
Hvor ofte hører vi om at dyr brenner inne?  Det er neimen ikke ofte.

Brannsikkerhet er viktig - også for bønder.  Men det koster også penger........... 

Jeg vil tro at for å få tegnet en fullgod forsikring så må du ha alle "sikkerhetsting" på plass.

Og det er bare tull å si at "de ikke har overrislingsnalegg" i fjøsene sine - det er nok veldig mange som har det ja.

Synes det skjer ganske ofte jeg!! Altfor ofte....

Søkte på "dyr brant inne" på kvasir, fikk opp 35 sider, samme på google: 756 sider, (på norske sider).

Endret av Rosin
Skrevet

jeg synes ikke det er ofte jeg hører om at fjøs brenner og dyr dør pga at bonden har hatt for dårlig sikring i fjøset, det skjer ja, men ikke akkurat ofte.

jeg vet at det blir solgt mye sikkerhetsanlegg i landbruket og at akkurat varslingssystemer, sikkerhetsanlegg og slike ting er noe som er viktig for mange bønder.

at ikke alle fjøs, på tross av evt sikring, er godt nok sikret til å slukke enhver brann som evt skulle oppstå, er så.

det brenner i bygninger som er sikret, både mennesker og dyr dør på grunn av brann av og til, på tross av både varslingssystemer og sikkerhetsstiltak.

det er tragisk og vondt å lese om, men betyr ikke at de som er ansvarlig for sikringen av stedene ikke bryr seg.

det er mange bønner som bryr seg om dyrene sine, setter deres velferd høyt, selv om nok en storbonde vil se litt annerledes på en av sine ørti kyr en det en hundeeier ser på sin ene kjæledegge.

de får nok en litt mer realistisk? måte å tenke på liv og død på tror jeg, fordi de er en større del av "livets gang" hvor de på nært hold er med både på fødsler, oppvekst av små dyr og også død både pga sykdom, ulykker og også slakt.

jeg kjenner svært få bønder personlig, men jobben min jobber direkte mot og med bønder, og slik jeg oppfatter både dem og de som lever av å selge produkter til landbruket, så bryr de seg om dyrene sine.

Gjest Fruktfat
Skrevet

min eks-svigerfar hadde melkekuer, hadde navn på alle og gikk rundt ute i havne med dem og prata med dem. :) koselig, synes jeg, og viser jo absolutt at han tok vare på og var glad i dyra sine.

Skrevet

Nå har jeg vokst opp på bondegård, så føler meg kompetent til å svare ;)

Ja, bønder flest ER glade i dyra sine, og de gjør sitt beste for at de skal ha det bra. De følger ofte dyret fra fødsel til død, men det er også levebrødet deres som må tas vare på. Ja, det invisteres penger i brannvarsling og overrislingsanlegg, men innimellom så skjer det uhell! I tillegg kan det vel nevnes at det å redde dyr ut fra brennende fjøs ikke akkurat er spesielt enkelt! Paniske dyr løper ikke nødvendigvis ut den åpne døra av seg selv. Jeg synes ikke det er spesielt mange saker med dyr som brenner inne, mange av treffene man får på nettet omhandler jo faktisk de samme sakene!

Hvorvidt bønder sjekker dyra som går på beite er mitt inntrykk at dette varierer veldig etter hva slags dyr man har. Storfe sjekkes vel gjerne oftere enn sauer, for å si det sånn.

Gjest lillelou ii
Skrevet

Jeg har vokst opp på gård,og kan med stor sikkerhet si at de fleste bønder er glade i, og har stor omsorg for dyrene sine. Samtlige av våre kyr hadde navn,og fikk børsting,kos og klapp stort sett hver dag (relativt liten gård). Samtidig kan man ikke tillate seg det samme tette forholdet til kyr/sauer og geiter mm. som man har til et kjæledyr- da ville det jo blitt en grusom psykisk påkjenning hver gang man skulle sende dyr til slakting :sjenert:

Skrevet

Hva med kjøttfarmer hvor dyra aldri ser dagslys annet enn når de må inn i slaktebilen? Har en rett i nærheten av her jeg bor, og har vært der inne. Det er forferdelig synes jeg. Tett i tett står de, og spiser seg feite så de kan bli kjøttkaker på kortest mulig tid.

Ære være bønder som tar godt vare på dyra sine, sånn som dere over her. :)

Gjest Violetta
Skrevet

Synes det kommer veldig mange svar om idylliske gårder her, av typen som står avbildet på Freia melkesjokolade. Har ikke tro på at de fleste kuer lever slik og at bøndene som driver stort har noen respekt for dyrene sine rettigheter til en viss livskvalitet.

Skrevet

mitt svar var ikke meningen å være idyllisk ihvertfall, og som sagt tror jeg storbønder ser litt annerledes på en av sine ørti kyr en bestemor ser på sin kjære venn hunden!

og ja, det finnes dessverre fremdeles storproduksjoner der det er for mange dyr tett i tett og for lite ute, men det er faktisk ikke slik at de fleste bondegårdene med dyr i norge behandler dyrene sine slik.

som usikker nevnte tidligere; det finnes dessverre bønder som aldri skulle vært bønder, på lik linje som det finnes leger som ikke skulle vært leger, hundeeiere som aldri burde fått eid en hun etc etc etc.

Skrevet

Søkte på "dyr brant inne" på kvasir, fikk opp 35 sider, samme på google: 756 sider, (på norske sider).

Jada - men det var jo over ganske mange år da. :sjenert:

Jeg bor, født og oppvokst, på landet. Er "litt over 30"............. og det er neimen ikke ofte at dyr brenner inne - og at dyremishandling foregår. Det står som regel nevnt i lokalavisene når slike ting skjer!

Men èn mishandling er èn for mye - uansett :tristbla:

Gjest Violetta
Skrevet
mitt svar var ikke meningen å være idyllisk ihvertfall, og som sagt tror jeg storbønder ser litt annerledes på en av sine ørti kyr en bestemor ser på sin kjære venn hunden!

og ja, det finnes dessverre fremdeles storproduksjoner der det er for mange dyr tett i tett og for lite ute, men det er faktisk ikke slik at de fleste bondegårdene med dyr i norge behandler dyrene sine slik.

som usikker nevnte tidligere; det finnes dessverre bønder som aldri skulle vært bønder, på lik linje som det finnes leger som ikke skulle vært leger, hundeeiere som aldri burde fått eid en hun etc etc etc.

Jeg mener heller ikke at de skal føle like mye for de hver av de førti kuene sine som de gjør for hunden eller katten, men at de i hvert fall skjønner og har respekt for at dyrene deres har behov ut over mat, melking og renslighet. At de har behov for å bevege seg, omgåes andre dyr på en naturlig måte osv.

Skrevet

og jeg mener å tro at de fleste bønder i norge faktisk har den respekten, til tross for at dyr brenner inne iblandt og at det også i norge finnes noen storbønder som tenker profitt fremfor velferd for dyra.

jeg tror til og med det er flest av de som respekterer dyrenes velferd, selv om jeg vet det ikke er alle.

Skrevet (endret)

Vel, her gjelder vel det samme som når det gjelder de fleste andre ting:

Det er individuelt.

Noen tenker kun produksjon og penger og bryr seg katten om dyra, mens andre selvfølgelig tenker penger og produksjon (de lever tross alt av dette), men også har omsorg og omtanke for dyra sine.

En bonde er fullstendig klar over at de dyrene han har blir født - for å dø.

Det betyr at det ikke er så smart å legge for mye følelser i dyrene, men holde det på en viss avstand.

Kyr er forskjellige, noen gir mer melk enn andre, og bonden er selvfølgelig interessert i å ha de kyrne som gir mest melk.

Derfor, når kyrne ikke lenger kan produsere ønsket mengde melk, da må bonden bestille henting av slakt og investere i en ny, og gjerne yngre ytgave.

Likevel behandler en god bonde dyrene sine på en god måte og gir de et godt liv den tiden de har.

Har ikke kyrne det bra, går det også utover melkeproduksjonen, da en ku gjerne er avhengig av å ha det bra og bli tatt skikkelig vare på for å fullprodusere melk av ypperste klasse.

De må få riktig, og tilstrekkelig mengde fòr tilpasset hver enkelt ku.

De fleste gir også dyrene navn, de heter ikke bare "nr 215" eller "nr 18", men man får jo et forhold til hver enkelt ku når man faktisk omgås dem flere ganger om dagen i mange år.

Det er aldri hyggelig å ringe slaktebilen for en ku man har hatt i mange år, samtidig kan man som bonde heller ikke beholde dyr som ikke produserer skikkelig.

I Norge har man Fellesbeiter, der kyrne gjerne går ute hele sommeren.

Likevel er de inne til melking 2 ganger om dagen, slik får man også sjekket hvordan det står til med dem.

Inngjerding gjøres også ved utviding av nye beiteområder jevnlig, så det er ikke snakk om at dyrene går uten tilsyn.

Det finnes råtne egg i alle bransjer, men jeg tror ikke flertallet av norske bønder er av dem.

Endret av Gypsy
Gjest tøffelise
Skrevet
Synes det kommer veldig mange svar om idylliske gårder her, av typen som står avbildet på Freia melkesjokolade. Har ikke tro på at de fleste kuer lever slik og at bøndene som driver stort har noen respekt for dyrene sine rettigheter til en viss livskvalitet.

For en arrogant holdning. Først sier du at du ikke kan noe om bønder og så sier du at du ikke tror på at bønder som driver stort har noen respekt for dyrenes rettigheter. For en uttalelse fra en som ikke kjenner bønder og bodeyrket!

Nei jeg er ikke bonde selv, men jeg kjenner flere!

Skrevet

Noen her sier at de som tenker kun profitt tenker ikke på dyras ve-og-vel!

Er uenig jeg. For de dyra som har det best - trives best, er jo de som gir mest melk/best og mest kjøtt/ull/egg osv.......

Tror jeg da - har ikke noe tall eller statistikk på det. Men jeg synes hvertfall det høres logisk ut.

Skrevet

Pappan min er bonde, og har ei inntekt på ca 120.000 i året. Og han jobbar ca 10 timar pr dag, 6 dagar i veka.

Brannvarslingsanlegget kostar frå 60.000 og oppover.

Det må invisterast i nye bygningar pga offentlege pålegg. EU-reglar.

Trur nokon at han ikkje bryr seg om dyra?

Gjest Violetta
Skrevet
For en arrogant holdning. Først sier du at du ikke kan noe om bønder og så sier du at du ikke tror på at bønder som driver stort har noen respekt for dyrenes rettigheter. For en uttalelse fra en som ikke kjenner bønder og bodeyrket!

Nei jeg er ikke bonde selv, men jeg kjenner flere!

Deg om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...