Gjest Varg-Menja Skrevet 3. september 2005 #21 Skrevet 3. september 2005 Synes det kommer veldig mange svar om idylliske gårder her, av typen som står avbildet på Freia melkesjokolade. Har ikke tro på at de fleste kuer lever slik og at bøndene som driver stort har noen respekt for dyrene sine rettigheter til en viss livskvalitet. ← Nå er kuene i Norge de som har det best i hele verden rent statistisk, så litt idyllisk er det faktisk... Norske kuer har bla lovpålagt minimum to måneders sommerferie hvor de skal gå ute, og de fleste er ute enda lengre enn det. i Norge har vi også strenge krav til dyras trivsel og helse, og også i forhold til sikkerhet, med tanke på forsikring osv. Norge er også det landet hvor størst andel av kuene har egne navn, og ikke bare produksjonsnummer, noe som er en indikasjon på at bøndene bryr seg. Selvsagt finenr du noen råtne epler her også, men de er absolutt ikke i flertall. Hvilket grunnlag har du for å tro det motsatte?
Gjest Violetta Skrevet 3. september 2005 #22 Skrevet 3. september 2005 Nå er kuene i Norge de som har det best i hele verden rent statistisk, så litt idyllisk er det faktisk... Norske kuer har bla lovpålagt minimum to måneders sommerferie hvor de skal gå ute, og de fleste er ute enda lengre enn det. i Norge har vi også strenge krav til dyras trivsel og helse, og også i forhold til sikkerhet, med tanke på forsikring osv. Norge er også det landet hvor størst andel av kuene har egne navn, og ikke bare produksjonsnummer, noe som er en indikasjon på at bøndene bryr seg. Selvsagt finenr du noen råtne epler her også, men de er absolutt ikke i flertall. Hvilket grunnlag har du for å tro det motsatte? ← Jeg har egentlig ikke noe grunnlag for det, og om du sier at bønder har et godt forhold til dyrene sine tror jeg gjerne på det.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #23 Skrevet 4. september 2005 Jeg må si jeg ble skuffet da jeg oppdaget at en bonde jeg møtte ikke så på f.eks hunder som noe "kjæledyr" akkurat. Jeg trodde bønder var glade i dyr, men tror nok også at noen av de kan ha et noe annet syn på dyr(kjæledyr) enn andre.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. september 2005 #24 Skrevet 4. september 2005 Jeg må si jeg ble skuffet da jeg oppdaget at en bonde jeg møtte ikke så på f.eks hunder som noe "kjæledyr" akkurat. Jeg trodde bønder var glade i dyr, men tror nok også at noen av de kan ha et noe annet syn på dyr(kjæledyr) enn andre. ← Men det er jo ikke alle hunder som er kjæledyr heller. Mange hunder er brukshunder, som gjeterhunder, jakthunder, redningshunder, sporhunder, politihunder osv. Noen av disse har eiere som også ser dem som kjæledyr, andre ikke. Så lenge det ikke går utover livskvaliteten til hunden ser jeg ikke problemet. Og man kan også være glad i bruksdyr, som en ku feks, men det blir på en litt annen måte, siden man også lever av dem. Ofte blir det slik på en gård at man feks beholder de dyrene man knytter seg litt ekstra til som avlsdyr, fremfor å slakte akkkurat dem til høsten, dersom de oppfyller minstekravene til avlsdyr. Synes ikke man kan kreve at andre skal ha nøyaktig samme forhold til dyr som en selv, det viktigste er at dyrets naturlige behov blir ivaretatt.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #25 Skrevet 4. september 2005 Men det er jo ikke alle hunder som er kjæledyr heller. Mange hunder er brukshunder, som gjeterhunder, jakthunder, redningshunder, sporhunder, politihunder osv. Noen av disse har eiere som også ser dem som kjæledyr, andre ikke. Så lenge det ikke går utover livskvaliteten til hunden ser jeg ikke problemet. Og man kan også være glad i bruksdyr, som en ku feks, men det blir på en litt annen måte, siden man også lever av dem. Ofte blir det slik på en gård at man feks beholder de dyrene man knytter seg litt ekstra til som avlsdyr, fremfor å slakte akkkurat dem til høsten, dersom de oppfyller minstekravene til avlsdyr. Synes ikke man kan kreve at andre skal ha nøyaktig samme forhold til dyr som en selv, det viktigste er at dyrets naturlige behov blir ivaretatt. ← Her var det ikke snakk om å se på hunden som det bruksdyret det var. Hunden ble sparket og hundset med, fikk aldri lufteturer m.m. Jeg ordla meg litt feil. Men jeg er enig med deg i at ikke alle hunder er kjæledyr, og de kan ha det vel så bra, om ikke bedre, om de blir behandlet som det bruksdyret de er. Jeg ble rimelig skuffet over den bonden ja.....
skrue Skrevet 4. september 2005 #26 Skrevet 4. september 2005 Hvordan ser egentlig de som er bønder og har dyr som levebrød på dyrene sine? Blir det glade i dem, og bryr seg om hvordan de har det til vanlig? Det er to ting som forundrer meg veldig med bønder. 1. De har ikke overrislingsanlegg i fjøsene sine. Man hører jevnlig om høns, kuer og andre dyr som har brent inne. Hvorfor det? 2. Man sender dyr på beite uten tilsyn i mange uker om sommeren. Dette gjør at jeg lurer på om bønder i det hele tatt bryr seg om dyrene sine og deres velferd, eller om de ser på dem bare som et levebrød. Jeg håper virkelig de bryr seg, for det er skremmende om de kan ha dyr og leve så tett på dem uten å bry seg om dem. Jeg vet at ingen kan uttale seg generelt for alle bønder, men det finnes vel likhetstrekk også på dette? ← 1 Vil anta litt konservatisme (vi har klart oss uten dette i alle år) og at det koster penger å anskaffe og vedlikeholde systemet (prioriteringspørsmål). Alle kommer til å ha det etterhvert. Om noen ikke kjøper det siste og nyeste med en gang gjør dem ikke mindre ansvarsfulle synes jeg. 2 Fint å sende dyr ut i naturen på sommeren slik at man kan bruke den i næringsvirksomhet på en ikke-ødeleggende måte. Både dyrene og maten de lager har godt av det. Jeg synes det ikke er et problem (annet et økonomisk) at noen stryker med pga. rovdyr og ulykker. I så måte er det ikke forskjell på elg og ku.
Fakse Skrevet 4. september 2005 #27 Skrevet 4. september 2005 Synes det kommer veldig mange svar om idylliske gårder her, av typen som står avbildet på Freia melkesjokolade. Har ikke tro på at de fleste kuer lever slik og at bøndene som driver stort har noen respekt for dyrene sine rettigheter til en viss livskvalitet. ← Jeg synes du bør ha større respekt for dine medmennesker enn at du tror så vondt om en hel yrkesgruppe uten noen form for saklig begrunnelse. Jeg lurer på en ting. Om det virkelig hadde vært som du skriver, hvorfor tror du i det hele tatt det finnes bønder da? De fleste bønder tjener dårligere og jobber hardere enn kassadama på rimi og søppelkjøreren, så det kan i alle fall ikke være det økonomiske som frister. Ei heller mengden fritid, siden jobben ikke tar pause til jul, nyttår, helger, 17. mai... De bøndene jeg kjenner fortsetter i yrket sitt nettopp fordi de er glade i dyr, og jeg håper de aldri får oppleve at noen sier så slemme ting til dem som du sier om dem her!
aline Skrevet 4. september 2005 #28 Skrevet 4. september 2005 Jeg ble rimelig skuffet over den bonden ja..... ← jeg tror ikke det har noe med at han var bonde å gjøre, det finnes dessverre folk som behandler dyrene sine dårlig både blandt bønder og andre som holder dyr. dårlig behandling av dyr er noe av det værste jeg vet, og er ikke akseptert hverken hos den ene eller den andre, så at du ble skuffet over personen skjønner jeg.
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. september 2005 #29 Skrevet 4. september 2005 Her var det ikke snakk om å se på hunden som det bruksdyret det var. Hunden ble sparket og hundset med, fikk aldri lufteturer m.m. Jeg ordla meg litt feil. Men jeg er enig med deg i at ikke alle hunder er kjæledyr, og de kan ha det vel så bra, om ikke bedre, om de blir behandlet som det bruksdyret de er. Jeg ble rimelig skuffet over den bonden ja..... ← Det skjønner jeg godt, men dette har vel lite å gjøre med at han er bonde. Jeg blir også provosert når folk mishandler dyra sine, men som regel har yrket deres lite med saken å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2005 #30 Skrevet 4. september 2005 Det skjønner jeg godt, men dette har vel lite å gjøre med at han er bonde. Jeg blir også provosert når folk mishandler dyra sine, men som regel har yrket deres lite med saken å gjøre. ← Synes egentlig at bønder i utgangspunktet burde vært dyrekjære. I alle fall er det ingen garanti at man behandler dyr pent fordi om man er bonde! (Disse behandler neppe mennesker bra heller)Det har da hendt at folk har mistet retten til å ha dyr for resten av livet, og da har de gjerne mistet næringsgrunnlaget sitt; altså vil det yrket en har være avgjørende for hvilken straff en får.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå