Gå til innhold

Hvordan forholde seg til stedatter som kommenterer mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det høres ut som dere har en ganske kjip kommunikasjon mellom dere i familien. Kanskje noe å jobbe med. Om din og farens kommunikasjon er basert på å "klikke", så kan du ikke forvente at 16 åringen skal ta det voksne ansvaret. 

Anonymkode: b356f...786

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag en ukesmeny (eller bestill middagskasse) , og så tildeler dere tilfeldig hvem som lager hvilken middag. Pris og næringsinnhold må være kriterier, i tillegg til hva man liker.  Datter kan lage en , faren kan lage tre du kan lage tre- Men man bestemmer hvilke retter som skal lages, før man trekker hvem som skal lage dem.

Gjør det konsekvent noen uker, og se om det forandrer dynamikken.

Anonymkode: 3b73e...3c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lager du mat til disse to søplemenneskene uten snev normal folkeskikk? Dette er helt unormal oppførsel av mennesker over 5 år, og uakseptabelt også blant dem under 5. Hadde laget mat til meg selv og bedt dem fikse sin egen, siden det bare er klaging. 

Kjenner jeg koker ved tanken! 

Skjønner problemet med at det ikke går an å «klikke» på stedatter. Jeg hadde i hvert fall klikket i vinkel om mitt eget barn var så frekk (om det var stadige sånne kommentarer og ikke et uheldig engangstilfelle). For ikke å snakke om mannen. 

Jeg har en svigerfar av samme kaliber. Han nekter jeg rett og slett å lage mat til lenger.  Sist han var her sa jeg at «jeg skal lage slik og sånn, så du kan evt dra og kjøpe deg en pølse eller noe siden du ikke liker maten jeg lager».

Anonymkode: 4c98d...1df

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun er alt for gammel til dette. Min på 9 gjør det. SIer jeg liker ikke. Jeg ber hun skjerpe seg. At en på 16 sier dette blir bare for dumt. Enten setter du henne på plass, ellers får du faren hennes til å gjøre det. 

Anonymkode: 36456...ddf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

faren er ganske lik, men tørr ikke si noe lenger. fordi han kan jeg klikke på... klikker jeg på stedatter så løper hun til sin mor..

Anonymkode: a223f...5f4

Om faren er lik er jo kilden til problemet rimelig åpenlyst. 

Anonymkode: 05af1...f8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor aksepterer du det da? Slike kommentarer er ikke tillatt her i huset.

Anonymkode: 4d6f2...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina

Jeg begynte tidlig (så fort ungen forstod språk) å si at det er helt greit å ikke like alt, men man kommenterer ikke det an ikke liker. 

Ta det en vil ha, null klaging på resten.

Ingen diskusjon.

Voksne og barn som klager kan bidra selv til matlaging og droppe klaging.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

faren er ganske lik, men tørr ikke si noe lenger. fordi han kan jeg klikke på... klikker jeg på stedatter så løper hun til sin mor..

Anonymkode: a223f...5f4

La ho løpe til mor... da tar det forhåpentligvis slutt på kommentarene også

Anonymkode: 8e4d3...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Har du ikke noe pent å si, kan du la være å si det" Med et smil. Hver gang. Hver eneste gang. -"Hæ, jeg sier jo bare min mening!"
"Jeg er mektig lei av at du kommenterer maten og finner noe galt med den. Det er helt i orden at du foretrekker potetsalat uten agurk, (smiiil), men du behøver ikke å lete etter noe å kritisere hvert eneste måltid. Jeg blir lei meg av det, det er helt unødvendig og skaper litt dårlig stemning for meg hver eneste gang. La vær å spis den, da." Smiiilll.

Dagen etter: "Æsj, sopp". "Har du ikke noe pent å si, så la være å si det. " Mildt og snilt. 

Hva så om hun klager til moren? "Stemor smiler til meg og sier jeg ikke skal klage på maten, hver eneste dag gjør hun det!"  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Whistler said:

Dette er ikke et stedatterproblem, men et tenåringsproblem.  

Problemet er vel at man som mor kunne fulgt forslaget å svare tilbake med samme mynt, men at man som stemor med en stedatter kan få litt problemer i sin rolle om man er litt konfronterende tilbake

Anonymkode: 3f8eb...eb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årolilja skrev (2 timer siden):

Her i huset er det lov å legge noe diskret til sides (altså ingen må spise opp alt), men det er ikke lov å klage på maten. 

Ville snakket med henne utenom måltidene og sagt at det ikke er noe særlig hyggelig å motta klager når du har stått og laget middag. Helt greit at hun ikke er like glad i alt du laget, men ikke ok å kommentere det høylydt.

Enig, det funker både på seksåringer og sekstenåringer 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min stedatter på 16 holder på å gå meg på nervene. Av samtlige matretter jeg lager så har hun en kommentar. Lager jeg hjemmelaget potetsalat så liker hun bedre den på butikken. Putter jeg agurk i salaten så kunne jeg spart meg for den agurken. Sopp: æsj. jeg liker det bedre uten. Osvosv.  I det ene øyeblikket liker hun noe, for så å ikke like det uka etter.. 

Hvordan forholde meg til dette? Greit at hun ikke liker, men må hun kommentere hver gang. Dere vet den følelsen når hele familien setter seg til bords.. Hun dreper den hveeer eneste gang.. 

Anonymkode: a223f...5f4

Be henne lage mat til dere alle med de ressurser du bruker. Slike må ha et mageplask innimellom for å forstå hva livet går ut på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eventuelt hadde jeg blitt like jævlig tilbake.

Du kunne spart deg for den agurken = du kunne spart deg for den kommentaren.

Æsj, jeg liker den bedre uten sopp = Æsj, jeg liker middagen bedre uten deg.

 

Anonymkode: 41c73...2ad

Tror ikke det er en god strategi. Da oppfører begge seg like umodent og ingen kan belastes for noe som helst. 
Jeg hadde latt det ligge. Det går over. Hun er midt i tenårene. MYE skjer de neste 2-3-4 årene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind

Hadde sagt at enten lar hun vær å spise det hun ikke liker eller så kan hun gå fra bordet og lage seg en brødskive. 

Hadde ikke tolerert sånn atferd verken fra stebarn, egne barn eller andre barn som er så stor. 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min stedatter på 16 holder på å gå meg på nervene. Av samtlige matretter jeg lager så har hun en kommentar. Lager jeg hjemmelaget potetsalat så liker hun bedre den på butikken. Putter jeg agurk i salaten så kunne jeg spart meg for den agurken. Sopp: æsj. jeg liker det bedre uten. Osvosv.  I det ene øyeblikket liker hun noe, for så å ikke like det uka etter.. 

Hvordan forholde meg til dette? Greit at hun ikke liker, men må hun kommentere hver gang. Dere vet den følelsen når hele familien setter seg til bords.. Hun dreper den hveeer eneste gang.. 

Anonymkode: a223f...5f4

Ta henne på ordet, og krev at hun bidrar i matlagingen. En 16-åring bør kunne lage middag 1-2 dager i uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Kill them with kindness»

bli skikkelig lei deg, beklage, si at det var synd, beklager såååå mye. Kanskje til og med ta den så langt som å tilby å lage noe annet, om så bare et ostesmørbrød (og inne du er ferdig med det kan du jo, litt skuffet, kommentere at, å nei, nå er maten min kald ... men men så lenge du fikk noe så er jo det det viktigste). Tenker hun provoserer frem noe k deg...og om du ikke lar dette noe komme frem...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som at hun tester grenser med vilje.

Tror jeg ville ha sagt noe ala "synd du ikke liker maten jeg lager, men nå er det dette som lages og serveres. Hvis du vil ha noe annet er du velkommen til å lage det selv, du er jo absolutt stor nok til å bidra på kjøkkenet nå. Far, kanskje vi skal innføre at datteren din lager mat til familien en gang i uka så hun kan velge fritt hva hun vil ha, så får hun øvd seg på matlaging før hun flytter ut også?".

Ville hatt praten med faren først da. Men 16 er absolutt gammelt nok til å lage mat til familien. 

Anonymkode: 61b5b...c9c

Dette. 

Veldig god ide å la henne få lov å lage middag 1 gang i uka. 

Anonymkode: 99891...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (7 minutter siden):

«Kill them with kindness»

bli skikkelig lei deg, beklage, si at det var synd, beklager såååå mye. Kanskje til og med ta den så langt som å tilby å lage noe annet, om så bare et ostesmørbrød (og inne du er ferdig med det kan du jo, litt skuffet, kommentere at, å nei, nå er maten min kald ... men men så lenge du fikk noe så er jo det det viktigste). Tenker hun provoserer frem noe k deg...og om du ikke lar dette noe komme frem...?

Nei, ikke driv med sånn martyr-oppførsel.

Hvis TS orker kan hun prøve å lære barnet grunnleggende folkeskikk som andre har nevnt, si at det er greit å ikke like og diskret plukke vekk, men det er uhøflig å klage eller kommentere negativt på mat andre har laget.

Men skjønner godt om hun ikke orker det og til slutt velger å bare lage mat til seg selv, la far og stedatter ordne selv.

Anonymkode: e8a47...bc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Oi, ok, kjedelig at du synes det. Det er bare å plukke ut det du ikke liker og legge til side.»

Det går jo an å prate litt med henne om hva hun ønsker å spise og hvordan hun foretrekker maten, ikke for å straffe henne, men for å inkludere henne og gi henne litt eierskap til det som serveres. 

Anonymkode: ec149...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en 16-åring kritiserer middag er helt normalt. Moren får helt sikkert syrlige kommentarer også. At du bryr deg, slutt med det. Det viktigste er at hun får sunn og god kost og ikke legger seg sulten. Får du til det(det høres slik ut) oppdrag utført!!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...