Gå til innhold

Hvordan forholde seg til stedatter som kommenterer mat?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min stedatter på 16 holder på å gå meg på nervene. Av samtlige matretter jeg lager så har hun en kommentar. Lager jeg hjemmelaget potetsalat så liker hun bedre den på butikken. Putter jeg agurk i salaten så kunne jeg spart meg for den agurken. Sopp: æsj. jeg liker det bedre uten. Osvosv.  I det ene øyeblikket liker hun noe, for så å ikke like det uka etter.. 

Hvordan forholde meg til dette? Greit at hun ikke liker, men må hun kommentere hver gang. Dere vet den følelsen når hele familien setter seg til bords.. Hun dreper den hveeer eneste gang.. 

Anonymkode: a223f...5f4

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Si at hun kan begynne å lage sin egen mat. Reagerer ikke faren på dette?

Anonymkode: 352bf...8e9

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Tipper det bare er en fase, jeg hadde ignorert henne med mindre hun var direkte frekk.

Anonymkode: 41c73...2ad

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Eventuelt hadde jeg blitt like jævlig tilbake.

Du kunne spart deg for den agurken = du kunne spart deg for den kommentaren.

Æsj, jeg liker den bedre uten sopp = Æsj, jeg liker middagen bedre uten deg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det er en fase..og det går over. 

Anonymkode: 2c7b5...ab2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hun kan jo stå for noen middager og få de samme klagene?

Anonymkode: 58372...807

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tipper det bare er en fase, jeg hadde ignorert henne med mindre hun var direkte frekk.

hun har vert slik så lenge jeg har kjent hun..  

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun kan jo stå for noen middager og få de samme klagene?

Anonymkode: 58372...807

da er jeg jo like god, tenker jeg :P 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Si at hun kan begynne å lage sin egen mat. Reagerer ikke faren på dette?

Anonymkode: 352bf...8e9

faren er ganske lik, men tørr ikke si noe lenger. fordi han kan jeg klikke på... klikker jeg på stedatter så løper hun til sin mor..

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Be henne pille ut det hun ikke liker, og i stedet for å svare henne frekt tilbake, svar med at slike kommentarer sårer deg og forklar hvor heldig hun er som faktisk får mat på bordet hver dag. Og hvor er støtten fra samboeren din??

Anonymkode: 15754...30e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Tenåringer kan være frustrerende spydige og navlebeskuende.. Jeg hadde nok ikke valgt å ta den kampen der... Ville oversett spydighetene, og svart med en smørblid stemme «det er helt greit, du kan bare plukke ut det du ikke liker fra salaten» og fortsatt med vanlig hyggelig middags-samtale.

Skulle det komme flere spydigheter ville jeg parert alle på samme smørblide måte. 

Anonymkode: d68bb...913

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

faren er ganske lik, men tørr ikke si noe lenger. fordi han kan jeg klikke på... klikker jeg på stedatter så løper hun til sin mor..

La henne løpe til si mor. Makan til ryggrad, mykere kan den ikke bli. Din stedatters, altså. Hun må kunne stå inne for det hun sier, så at du irettesetter, setter hardt mot hardt eller hvordan du velger å gjøre det, må hun tåle. Men å "klikke på", hva mener du med det? Såpass at mannen ikke engang tør å si ifra lenger? Jeg klarer ikke helt sette meg inn i den type atferd av "klikke på". 

Uansett, så har din stedatter dette fra sin far, mest sannsynlig. De har samme ryggrad også, kan det virke som. Hvorfor ikke be dem lage maten selv? Du er da ikke tvunget til å lage til dem. De er store nok (!) til å ordne mat selv, og ikke trenge å bli fortalt at "de kan plukke ut det de ikke liker"! (som noen over nevnte).

Anonymkode: 1a7ac...8a1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

La henne få ansvar for enkelte middager og/eller være med å bestemme meny.

"Nei, alle er ikke så glad i sopp. Jeg kan prøve å huske på det til neste gang. For øvrig, er det mest voksent av deg å bare legge til side det du ikke liker, og ikke lage noe mas om det."

Anonymkode: dd1b6...c9d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Høres ut som at hun tester grenser med vilje.

Tror jeg ville ha sagt noe ala "synd du ikke liker maten jeg lager, men nå er det dette som lages og serveres. Hvis du vil ha noe annet er du velkommen til å lage det selv, du er jo absolutt stor nok til å bidra på kjøkkenet nå. Far, kanskje vi skal innføre at datteren din lager mat til familien en gang i uka så hun kan velge fritt hva hun vil ha, så får hun øvd seg på matlaging før hun flytter ut også?".

Ville hatt praten med faren først da. Men 16 er absolutt gammelt nok til å lage mat til familien. 

Anonymkode: 61b5b...c9c

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Whistler

Dette er ikke et stedatterproblem, men et tenåringsproblem.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Middelmådig

Hva med å veilede/bedrive voksenopplæring? «Det er uhøflig å kommentere maten negativt. Er det noe du ikke liker, er det helt ok å ta det ut. Det er ikke ok å kommentere det». 

Om hun blir sur for det, bare stå på ditt men vær voksen og veiledende i stedet for å «klikke». Si til henne «du er så stor nå at det er greit å vite hva som er vanlig bordskikk». 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Årolilja

Her i huset er det lov å legge noe diskret til sides (altså ingen må spise opp alt), men det er ikke lov å klage på maten. 

Ville snakket med henne utenom måltidene og sagt at det ikke er noe særlig hyggelig å motta klager når du har stått og laget middag. Helt greit at hun ikke er like glad i alt du laget, men ikke ok å kommentere det høylydt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
solmåneogstjerner

Jeg har det samme med mine egne barn. Det går stort sett ikke et eneste måltid uten at minst en av dem klager på et eller annet. Sånn har det alltid vært. 

Svaret mitt (hvis jeg i det hele tatt gidder å svare), er bare 'det er maten vi har i dag', 'spis de delene du liker', eller 'smør deg en brødskive etterpå'. 

Stedatteren min har aldri klaget, men så er hun eldre da. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Om faren har brukt å kommentere på den måten, så har hun lært det fra han og det er gode sjanser for at hun ikke engang er klar over hva hun sier og hvordan det får andre til å føle. 

Neste gang hun kommenterer på maten, legg ned bestikket og si "Det sårer meg når du kommer med negative kommentarer på maten jeg jobber hardt med. Det er ikke godt å høre, og jeg blir lei meg." 

Ikke vær konfronterende, ikke vær sint, bare si det som det er. 

Enten vil hun forstå hvordan det hun sier påvirker andre og unnskylde, eller så vil hun bli defensiv og frekk, eller prøv eå tulle det vekk.

Om hun reagerer negativt, DA kan du begynne å stille krav til at om man ikke har noe fint å si, så holder man kjeft ellers må man begynne å lage middag selv. Eventuelt kan du overlate middagen til far.

Anonymkode: 58248...fc2

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hvorfor gidder du å lage mat til disse??Når både far (før) og datter klager på en så barnslig måte. Begge to er voksne nok til å selv lage mat, og/eller få beskjed om at når de får mat servert av andre, så kommenterer de ikke sånn. Makan! Hadde jeg hørt en 16 åring si sånt hadde jeg protestert tvert, uansett hvem det er. Det handler om dårlig oppdragelse. La henne klage til moren da, hva er problemet med det? 

Anonymkode: fa6b4...0e4

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CorvusCorax

Du kan svare "Det er ikke mitt problem, gå ut og kjøp deg potetsalat om du heller vil ha den", "Om du ikke liker soppen, så ikke spis den, vanskeligere er det ikke"... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...