FrankDrebin Skrevet 9. mai 2021 #61 Skrevet 9. mai 2021 Honey Dew skrev (40 minutter siden): Norske fengsler burde samarbeidet med det angolske fengselsvesenet, så kan de sende slike ungdommer ned dit for soning. Det hadde vært det beste.
Lothlorien- Skrevet 9. mai 2021 #62 Skrevet 9. mai 2021 Selvsagt skal alle involverte anonymiseres når det skrives om slike saker. Men, det er nyttig, og viktig, å få informasjon om dette var en gjengvoldtekt av et "tilfeldig" offer. Eller om dette var en av de mange voldtektene som også er hatkriminalitet -altså at offeret velges ut fordi hun er etnisk norsk og overgriperne er av utenlandsk bakgrunn (dvs. nesten alltid med bakgrunn fra den muslimske verden). Dette er jo veldig viktig informasjon for familier som bor i Oslo, for å kunne beskytte sine barn best mulig. 10
Vera Skrevet 9. mai 2021 #63 Skrevet 9. mai 2021 Ann Mo skrev (22 timer siden): Med tanke på hvor stor blest Hemsedal-saken fikk, så er det veldig rart at det ikke er blitt mere blest om den her problematikken dersom utførte overfall hvor det blir utført gruppe og køvoldtekter av unge jenter er et nytt fenomen i Norge. Har det kommet noen flere artikler om det? Leserinnlegg eller debatt-oppfordringer? Krav til myndighetene og politiet? Denne saken kan ikke sammenlignes med Hemsedal saken - da offeret i Hemsedal saken selv valgte å gå ut i soMe og media. Offeret i Hemsedal saken var (om jeg ikke husker feil) 17 år gammel da ugjerningen fant sted. I denne saken handler det om en 12-åring. Stor forskjell. Hensynet til offeret må veie tungt. Jeg vet selv, at om overgrepet jeg ble utsatt for som 14-åring hadde kommet på trykk i media, da hadde jeg garantert blitt mer alvorlig syk enn jeg ble.
Druid Skrevet 9. mai 2021 #64 Skrevet 9. mai 2021 Lothlorien- skrev (3 timer siden): Selvsagt skal alle involverte anonymiseres når det skrives om slike saker. Men, det er nyttig, og viktig, å få informasjon om dette var en gjengvoldtekt av et "tilfeldig" offer. Eller om dette var en av de mange voldtektene som også er hatkriminalitet -altså at offeret velges ut fordi hun er etnisk norsk og overgriperne er av utenlandsk bakgrunn (dvs. nesten alltid med bakgrunn fra den muslimske verden). Dette er jo veldig viktig informasjon for familier som bor i Oslo, for å kunne beskytte sine barn best mulig. Hvis du leser hva politiet sier, så er det ganske klart hvilken type sak det er. Det finnes bare en konklusjon basert på politiets informering og hvordan den er løst. Jeg kan ikke skrive det tydeligere, for da blir det spekulering. Men det var ingen overfallsvoldtekt (står i artikkel), det er gjort på ett sted ungdom samles for å være i fred( det er egen artikkel om dette). Og når man innser hvilken type sak det er, så er det kjent hva man må gjøre for å forebygge.
Ann Mo Skrevet 9. mai 2021 #65 Skrevet 9. mai 2021 Vera skrev (1 time siden): Denne saken kan ikke sammenlignes med Hemsedal saken - da offeret i Hemsedal saken selv valgte å gå ut i soMe og media. Offeret i Hemsedal saken var (om jeg ikke husker feil) 17 år gammel da ugjerningen fant sted. I denne saken handler det om en 12-åring. Stor forskjell. Hensynet til offeret må veie tungt. Jeg vet selv, at om overgrepet jeg ble utsatt for som 14-åring hadde kommet på trykk i media, da hadde jeg garantert blitt mer alvorlig syk enn jeg ble. Men hvilken av disse to typer saker er det viktig at det blir samfunnsdebatt om? Når politiet sier de ser flere og flere slike saker? Man trenger ikke å gå i detaljer på nøyaktig denne 12-år gamle jentas voldtekt. Men man kan fortelle hva er utviklingen på området. Hva som nå gjøres med barn av flere ungdommer sammen. Hva som er fellesnevner i sakene. Hva som er risiko å forholde seg til. Krav om opplysning og handling 2
Vera Skrevet 9. mai 2021 #66 Skrevet 9. mai 2021 Ann Mo skrev (9 minutter siden): Man trenger ikke å gå i detaljer på nøyaktig denne 12-år gamle jentas voldtekt. Men man kan fortelle hva er utviklingen på området. Hva som nå gjøres med barn av flere ungdommer sammen. Hva som er fellesnevner i sakene. Hva som er risiko å forholde seg til. Krav om opplysning og handling Helt enig i at dette burde være en samfunnsdebatt - på generelt nivå, og ikke enkeltsaksnivå. 4
Tøddel Skrevet 9. mai 2021 #67 Skrevet 9. mai 2021 Skjønner ikke hvorfor man skal diskutere slike handlinger. Blir som å diskutere når noen kommer inn på akutten med sprukken blindtarm. Bruke 20 dager på å diskutere det først. Er det noe spørsmål i det hele tatt rundt denne saken? Må være ekstremt ubehagelig for ofrene.
WonderWomaan Skrevet 9. mai 2021 #68 Skrevet 9. mai 2021 Kortiho skrev (På 3.5.2021 den 20.16): Hadde jeg vært barnet, hadde jeg syntes det var utrolig skremmende, om mitt livs mareritt, ikke en gang var verdt en liten notis i avisene en gang. Det bidrar til å skape et bilde av at dette er dagligdags, og noe man bør forvente om man forviller seg på et Solstudio på Bøler. Hadde forhåpentligvis, i alle fall med tiden, satt pris på klar beskjed fra storsamfunnet om hvor bestialsk dette er. Hadde du vært barnet hadde du ikke tenkt på avis oppslag i det hele tatt, du hadde hatt nok av ting å tenke på . 4
Madame Butterfly Skrevet 9. mai 2021 #69 Skrevet 9. mai 2021 2 hours ago, Druid said: Hvis du leser hva politiet sier, så er det ganske klart hvilken type sak det er. Det finnes bare en konklusjon basert på politiets informering og hvordan den er løst. Jeg kan ikke skrive det tydeligere, for da blir det spekulering. Men det var ingen overfallsvoldtekt (står i artikkel), det er gjort på ett sted ungdom samles for å være i fred( det er egen artikkel om dette). Og når man innser hvilken type sak det er, så er det kjent hva man må gjøre for å forebygge. Det sto vel at offeret var utenbys fra, og at gjerningsmenn og offer ikke kjente hverandre fra før. Det sto vel også at mobiltelefoner var beslaglagt for å sikre spor av elektronisk kommunikasjon. Om dette var mellom de ulike gjerningsmenn, eller om det var mellom gjerningsmenn og offer ble ikke spesifisert. Har du link til den andre artikkelen du nevnte? 1
Druid Skrevet 9. mai 2021 #71 Skrevet 9. mai 2021 Madame Butterfly skrev (49 minutter siden): Har du link til den andre artikkelen du nevnte? Nei. Finner den ikke igjen. Jeg vet ikke om Document har forkortet artikkelen, for bildene som viser ekstra overvåkingskamera og melding til ungdom er i artikkelen, men det kan være at de har tatt inn de for utdypende bilder, og fjernet artilkkelen om ungdom og hærverk på stedet.
Gjest In absentia Skrevet 9. mai 2021 #72 Skrevet 9. mai 2021 Stina234 skrev (På 3.5.2021 den 19.55): Leste denne saken. Grusomt, hvordan noen kan være så ondskapsfulle å gjøre dette mot en 12 år gammel jente er uforståelig. Håper inderlig at hun har en familie og venner som støtter henne i den vanskelige tiden hun går gjennom. Det er bare å glede seg. Utviklingen peker mot mer av dette.
Gjest In absentia Skrevet 9. mai 2021 #73 Skrevet 9. mai 2021 Ann Mo skrev (På 7.5.2021 den 10.03): Jeg synes det er synd at det var et aktivt grep å slutte å opplyse om overfallsvoldtekter i media etter 2011: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VEEpp/oslo-politiet-toner-ned-omtale-av-overfallsvoldtekter «Oslo-politiet toner ned omtale av overfallsvoldtekter. Etter rekordåret 2011 lagde Oslo-politiet nye retningslinjer for at færre anmeldte overfallsvoldtekter skulle bli omtalt i media.» https://journalisten.no/hemmelighold-krimjournalistikk-vg/politiet-i-oslo-holder-voldtekter-hemmelig-for-mediene/299082 https://journalisten.no/kriminaljournalistikk-oslo-politiet-presseetikk/ber-mediene-dempe-voldtektsoppslagene/148947 «Voldtektsforsker Marianne Sætre hos Oslo-politiet. Ber mediene dempe voldtektsoppslagene. Medienes oppmerksomhet rundt overfallsvoldtekter har uheldige følger. Det er ikke rart folk blir redd. Sætre og Grytdal er frustrert over det de opplever som en forenklet fokusering på gjerningsmennenes bakgrunn som årsak til overgrepsatferd. De oppfordrer alle til å slutte å legge slike ensidige forklaringer inn i voldtektene.» Så hvilken forekomst av det er av slike saker ellers i Norge og Olso er ganske ukjent for meg. Så vi blir utsatt for propaganda for å unngå at folk samler seg og står opp mot denne utviklingen. Hvorfor? Hvem har noe å tjene på at det offentlige rom blir utrygt og tusenvis av jenter traumatiseres? Gruppevoldtekt er jo en regelrett krigshandling beslektet med folkemord og etnisk rensing. Vi har ingen straffer i Norge som er beregnet på slik ondskap. Det kommer sikkert ikke til å få noe særlig konsekvenser for utøyet som gjorde det. Det blir dysset med og varsomt behandlet med silkehansker. Og folk lurer på hvorfor etnisk norske må flykte fra enkelte områder i Oslo?
SoftKitty Skrevet 9. mai 2021 #74 Skrevet 9. mai 2021 Som andre har påpekt så er det bevisst at det ikke skrives om voldtekter i avisen (iallfall i Oslo). Grunnlaget er ikke å beskytte grupper, men for å ikke spre frykt, etter det jeg har skjønt. Det er vel også en del regler rundt å potensielt identifisere offer for overgrep. Jeg synes det er et rart valg at det skal hemmeligholdes spesifikt.. 4
Gjest In absentia Skrevet 9. mai 2021 #75 Skrevet 9. mai 2021 SoftKitty skrev (1 minutt siden): Som andre har påpekt så er det bevisst at det ikke skrives om voldtekter i avisen (iallfall i Oslo). Grunnlaget er ikke å beskytte grupper, men for å ikke spre frykt, etter det jeg har skjønt. Det er vel også en del regler rundt å potensielt identifisere offer for overgrep. Jeg synes det er et rart valg at det skal hemmeligholdes spesifikt.. men vi bør jo være redde. Brenner det i huset ditt så må du ha en fungerende alarm. Å sitte lykkelig uvitende om at du vil brenne inne er da ikke positivt på noen måte. Nei. Det er på tide å bli redd. Hele Norge burde ligge våken hver natt over denne utviklingen så lenge ingen gjør noe.
Madame Butterfly Skrevet 9. mai 2021 #76 Skrevet 9. mai 2021 5 minutter siden, SoftKitty said: Som andre har påpekt så er det bevisst at det ikke skrives om voldtekter i avisen (iallfall i Oslo). Grunnlaget er ikke å beskytte grupper, men for å ikke spre frykt, etter det jeg har skjønt. Det er vel også en del regler rundt å potensielt identifisere offer for overgrep. Jeg synes det er et rart valg at det skal hemmeligholdes spesifikt.. Frykt er en god ting, når det er noe som er farlig..... Sto vel også om at antall anmeldelser gikk opp i tråd med antall avisoppslag om tema 🤔 @Druid takk 👍 skal sjekke document.no 5
Gjest In absentia Skrevet 9. mai 2021 #77 Skrevet 9. mai 2021 Når det gjelder voldtekt så har jeg en ting til å si. I Norge ersjangsen for å bli dømt og straffenivået hvis du blir det såpass lavt at det å voldta praktisk talk er lov. Hva tenker du om at vi bor i et land der det er fritt fram å voldta deg?
Meridian Skrevet 9. mai 2021 #78 Skrevet 9. mai 2021 Callisto83 skrev (På 3.5.2021 den 20.45): Tenk at det foregår slike groteske hendelser, så får vi knapt lese om det en gang i de største avisene.. For meg handler det ikke om å gjenkjenne offeret, det handler om å rette fokus mot de som faktisk gjør noe sånt mot et annet menneske. Edit: Jeg ser VG har en artikkel om denne saken nå: LINK Det står at den 12 år gamle jenta var utenbys fra og kjente ikke disse 16-17 år gamle guttene. Hun var et tilfeldig offer. Håper denne jenta kommer seg igjennom sjokket og traumet og alt hun må gå igjennom. Normale 16-17 år gutter vet at man ikke gjør sånt mot 12 år gamle jenter. Håper virkelig dette får konsekvenser for guttene! 6
Gjest In absentia Skrevet 9. mai 2021 #79 Skrevet 9. mai 2021 Bølle skrev (2 minutter siden): Det står at den 12 år gamle jenta var utenbys fra og kjente ikke disse 16-17 år gamle guttene. Hun var et tilfeldig offer. Håper denne jenta kommer seg igjennom sjokket og traumet og alt hun må gå igjennom. Normale 16-17 år gutter vet at man ikke gjør sånt mot 12 år gamle jenter. Håper virkelig dette får konsekvenser for guttene! Jeg kan nesten garantere deg at dette ikke vil få virkelige konsekvenser for guttene. De vil være ute og klare til å ødelegge flere liv på null komma niks. Kanskje noen du kjenner og er glad i neste gang.
Meridian Skrevet 9. mai 2021 #80 Skrevet 9. mai 2021 In absentia skrev (Akkurat nå): Jeg kan nesten garantere deg at dette ikke vil få virkelige konsekvenser for guttene. De vil være ute og klare til å ødelegge flere liv på null komma niks. Kanskje noen du kjenner og er glad i neste gang. Syns dette er skummelt. Jeg var på matbutikken her tidlig en kveld, og gikk hjemover. En guttegjeng på 5 gikk bak meg. De var kanskje 14-15 år? De oppførte seg veldig ubehagelig og sa ekle ting til meg. Ting de ville gjøre med kjønnsorganet mitt. De skulle sikkert tøffe seg, men jeg kjente jeg ble sint. Turte ikke snu meg og ta oppgjøret, for jeg var helt alene... 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå