Gå til innhold

12-årig jente gjenvoldtatt av 16-/17-åringer på soltudio på Bøler i Oslo


Gjest Kortiho

Anbefalte innlegg

Grusomt å høre. Stakkars, stakkars jente. Har ikke ord ❤️ Mest sannsynelig ødelagt for livet 🙏🏻

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Paramount
BEYou skrev (10 timer siden):

Det er et norskt fenomen og forbanna kvalmt. 

Enig. Fortielse av slike nyheter burde vært straffbart i seg selv. Alt kan selvsagt anonymiseres, det er handlingen som har offentlig interesse. Vi ønsker å vite hvilket samfunn vi lever i. Politikerne fortjener ikke arbeidsro rundt slike grove overgrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner og ryktespredning, og svar til det. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tinkaanonym

Merkelig at voldtektsmistenkte skal vernes slik når andre mistenkte blir hengt ut i aviser med fullt navn og bilde (eller tegning). Virker ikke som det er noe system i hva som er lov og ikke for avisene, annet enn vær varsom plakaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Ann Mo said:

 

Strafferamme 10 år

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Qm6obx/fem-tenaaringsgutter-siktet-for-aa-ha-forgrepet-seg-paa-12-aaring i solarium

På spørsmål om de mistenker om det kan være en gruppevoldtekt, svarer han følgende: 

– Vi har ikke bevis for at det var gjort i fellesskap, det fremstår som at det har skjedd på omgang, sier politiadvokaten. 

Han sier at de siktede guttene og den fornærmede jenten ikke virker å ha vært bekjent fra før. 

– Det fremstår som et tilfeldig møte.

– Hvor ofte ser dere slike saker som dette?

– Det er dessverre ikke helt ekstraordinært. Men det er litt spesielt at fornærmede er så ung som 12 år. 
Det er heldigvis ikke hver dag, men dessverre ser vi flere slike saker, sier politiadvokat Hatlo.

😳

Jeg forstår ikke hva dette betyr? 

Hva skjedde i dette solariumet? 
 

Hva menes med «saker som dette»? 

Hva er forskjellen på gjengvoldtekt og det å voldta på omgang?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Madame Butterfly said:

Jeg forstår ikke hva dette betyr? 

Hva skjedde i dette solariumet? 
 

Hva menes med «saker som dette»? 

Hva er forskjellen på gjengvoldtekt og det å voldta på omgang?

Og hvorfor skriver de "forgrepet seg på", er offeret under14(?) så er det voldtekt? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Tiuren said:

Og hvorfor skriver de "forgrepet seg på", er offeret under14(?) så er det voldtekt? 

Vil tro det er for å dekke alle tilfellene, både de to voldtektene og også de andre overgrepene gjort av de som ikke er anklaget for en fullbyrdet voldtekt?

 

Jeg tolker det dit hen at gjerningsmennene kjente hverandre, siden politiet ville sikre at de ikke samordnet forklaringene sine.

Jeg tolker det også slik at det uvanlige med dette tilfellet var ekstra ordinært pga jentas unge alder. 

Og slutter av dette at i de andre tilfellene de nevner er gjernnngsmennen også i slutten av tenårene? 

Er det så mange «slike saker» at vi snakker om et fenomen, en utvikling? 

Hvor er i så informasjon ut til media? 

Hva med dette skillet gjengvoldtekt og at de involverte «forgerep seg» og voldtok på omgang? Har det en juridisk betydning for straffeutmåling?

Håper dette får stå. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (3 timer siden):

Vil tro det er for å dekke alle tilfellene, både de to voldtektene og også de andre overgrepene gjort av de som ikke er anklaget for en fullbyrdet voldtekt?

 

Jeg tolker det dit hen at gjerningsmennene kjente hverandre, siden politiet ville sikre at de ikke samordnet forklaringene sine.

Jeg tolker det også slik at det uvanlige med dette tilfellet var ekstra ordinært pga jentas unge alder. 

Og slutter av dette at i de andre tilfellene de nevner er gjernnngsmennen også i slutten av tenårene? 

Er det så mange «slike saker» at vi snakker om et fenomen, en utvikling? 

Hvor er i så informasjon ut til media? 

Hva med dette skillet gjengvoldtekt og at de involverte «forgerep seg» og voldtok på omgang? Har det en juridisk betydning for straffeutmåling?

Håper dette får stå. 

Politiet, myndighetene og avisene har bestemt at info om overfallsvoldtekter og gruppevoldtekter skal ikke komme ut til folket. 

Det står linker til artikler om da det ble bestemt i tråden om Grorud-gruppevoldtektssaken. 

Det ble bestemt i 2010 tror jeg det var. De ville holde det skjult. 

Det er derfor vi ikke lengre har kunnskap om overfallsvoldtektene.

Endret av Ann Mo
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for spekulasjoner og kommentar til moderering. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (10 timer siden):

Hva er forskjellen på gjengvoldtekt og det å voldta på omgang?

Gjengvoldtekt - alle er i samme rom når det foregår.

Voldta på omgang - de går inn i et rom etter tur.

 

Det er vel egentlig ikke stor forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanninga

Jeg kjente jeg ble fysisk kvalm og uvel av dette. Stakkars menneske. Forferdelige enkelte kan være, det finnes ikke ord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/4/2021 at 10:43 PM, Madame Butterfly said:

Vil tro det er for å dekke alle tilfellene, både de to voldtektene og også de andre overgrepene gjort av de som ikke er anklaget for en fullbyrdet voldtekt?

 

Jeg tolker det dit hen at gjerningsmennene kjente hverandre, siden politiet ville sikre at de ikke samordnet forklaringene sine.

Jeg tolker det også slik at det uvanlige med dette tilfellet var ekstra ordinært pga jentas unge alder. 

Og slutter av dette at i de andre tilfellene de nevner er gjernnngsmennen også i slutten av tenårene? 

Er det så mange «slike saker» at vi snakker om et fenomen, en utvikling? 

Hvor er i så informasjon ut til media? 

Hva med dette skillet gjengvoldtekt og at de involverte «forgerep seg» og voldtok på omgang? Har det en juridisk betydning for straffeutmåling?

Håper dette får stå. 

Jeg trodde alle seksuelle handlinger begått mot en mindreårig (14 år?) var definert som voldtekt? Inklusive nettovergrep? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dåsenfratåsen
Madame Butterfly skrev (På 4.5.2021 den 22.15):

Hva er forskjellen på gjengvoldtekt og det å voldta på omgang?

Straffereaksjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet for spekulasjoner og kommentar til moderering, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiadvokaten sier slike saker ikke er extra ordinære, fordi om de ikke skjer daglig 🤔

 

De fleste som leser om dette ser bare ekstraordinært. 

Politiet fremhever at det var ekstraordinært at offeret var 12 år. Det er jeg enig i.

Jeg synes i motsetning til politiet også det er ekstraordinært at gjerningsmennene var 16 og 17. 

Jeg har problemer med å forstå at det er ulik strafferamme på å voldta på tur, enn det er å gjengvoldta, om det er saken slik det blir hevdet her i tråden. Tenker det er lik grotesk for offeret.

Det er mye artikkelen i VG ikke gir svar på. Det er nesten ingen informasjon om de siktede gjerningsmennene. Dom sagt er dette for meg like ekstra ordinært som at offeret er bare 12 år.

Jeg har selv tenåringsgutt med kompiser i hus. Jeg ser på det som helt utenkelig at noen av disse skulle utført en slik grotesk og sadistisk handling. 16 år, det er ungt for å gjøre slikt. Det er helt ekstraordinært at det skal finnes så mange av unge menn villig til å gjøre slike grufulle handlinger.

Jeg antar at denne håndfull unge menn ikke står bak alle de øvrige tilfeller av slike saker, uten at de sa noe spesifikt om dette. De bare forklarte at det finnes flere slike tilfeller.

Politiet var redd for at de skulle samordne sine forklaringer. De var da i politiets øyne sannsynligvis sammen om dette.

Fra et samfunnsperspektiv reiser det spørsmål om hva det er som kan forårsake slik sadisme i ungdom. Hvorfor finnes det så mange av dem? Er det en ukultur som vokser seg frem i allerede etablerte grupper? Finnes det forum hvor sadistisk ungdom møtes med felkesteekket å ønske å utføre denne type seksualisert vold?

Hvor kommer det fra? Hvem gjør slikt? Hvor møttes de? Er det geografiske steder hvor dette er mer utbredt? 

Hva kan vi som tenåringsforeldre være oppmerksom på, for å unngå at våre jenter blir utsatt for slike gutter? Hva kan vi som tenårings foreldre gjøre for å passe på våre tenåringsgutter? At de ikke havner i miljø hvor slik adferd blir normalisert? 

Hva er driven og fellesnevneren blandt slike gjerningsmenn? 

De sier det set ut som tilfeldig kontakt med offeret, men finnes det felles nevnere på offer. Hvordan kan man være oppmerksom, og kanskje systematisk i å holde våre barn trygg? 

Denne saken trenger mer oppmerksomhet, slik at foreldre kan være oppmerksom på hva som skjer i miljøet rundt våre barn. 

Stakkars liten pike. Hun har rett til å beskyttes mot dette.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet må nøye identifiseres om vi skal få slutt på det, og målrettede tiltak lå settes inn. Informasjon må ut til folket, så folk kan ivareta seg selv og sine barn. 

Og ja, det er et problem om slike saker ikke er ekstraordinære. Det er en grotesk sak. 

Endret av Madame Butterfly
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2021 at 1:59 AM, Lærke said:

Hadde det vært mitt barn ville jeg forventet at media fulgte VVP og skjermet barnet fra å måtte få sin voldelige og intime historie brettet ut i media. Uansett om man anonymiserer vil mange nok skjønne hvem det er 

Du tror de prøver å beskytte jenta? Hvis det var målet så hadde de ikke latt dem slippe varetektsfengsling. Hun kan nå møte dem på gata og bli trakassert av dem. I verste fall kan de voldta henne igjen.

Voldtektsmenn har høy gjentagelsefare og her var det flere enn en. At en av dem gjør noen overgrep før saken havner i retten er altfor sannsynlig til at man kan slippe dem ut på gata. At de ikke varetektfengsler dem, sånn at dette ikke skjer igjen, viser at politet tar ikke overfallsvoldtekt seriøst.

Ellers synes jeg solariumet har altfor lav sikkerhet. Solarium har en aldersgrense på 18 år. Både offeret og voldtektsmennene var under 18 år og skulle aldri ha vært i de lokalene. Å bare stenge sengene er ikke nok, siden det er et ubetjent senter og det blir da altfor lett å lå noen voksne betale for dem. Solarumet burde derfor få en millionbot som utbetales til jenta og senteret bør stenges ned til de har utbedret sikkerheten.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...