Gå til innhold

Aspergers test; hva er din score?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35. Diagnostisert med aspergers syndrom. Interessant hvordan de nevner fascinasjon med datoer, er ikke noe jeg har tenkt over før, men er selv fascinert over hvordan noen år "ser ut", som f.eks jeg liker hvordan årstall som for eksempel 1515, 1660, 1838, 1888, osv, ser ut.

Anonymkode: a61db...1f0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

35. Diagnostisert med aspergers syndrom. Interessant hvordan de nevner fascinasjon med datoer, er ikke noe jeg har tenkt over før, men er selv fascinert over hvordan noen år "ser ut", som f.eks jeg liker hvordan årstall som for eksempel 1515, 1660, 1838, 1888, osv, ser ut.

Jeg er opptatt av tid og klokkeslett og har innimellom et problem med hvordan andre forholder seg til det. Som å si ca kl 17 også kom de 1735. Jeg har tatt tiden på pappa for han innbiller seg han bruker 3 min hjemme til meg. Men han bruker 6. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 21. :) Har ADHD, og er nok litt introvert så ikke overrasket over at jeg har noen overlappende trekk, men føler også at jeg har noen trekk som fraviker veldig fra «typisk» spekterforstyrrelser. Selv om jeg hater småprat og noen sosiale settinger så er jeg for eksempel veldig glad i fiksjon, fantasi og rollelek. 

Anonymkode: 5fd83...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 38. Er ikke det en høy score til å være en "normal" person? Har alltid følt meg annerledes, men kan ikke drømme om at jeg "har" en slik diagnose.. 

Anonymkode: e2a74...d2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Purple_Pixiedust skrev (14 minutter siden):

Jeg er opptatt av tid og klokkeslett og har innimellom et problem med hvordan andre forholder seg til det. Som å si ca kl 17 også kom de 1735. Jeg har tatt tiden på pappa for han innbiller seg han bruker 3 min hjemme til meg. Men han bruker 6. 

Elsker tall og datoer! 😍 (jobber beleilig nok på regnskap)

Har dere tenkt over nyttårsaften i år?

311223 

eller enda bedre, på engelsk:

123123 :hyper:

Er ikke det vanvittig festlig?

hilsen aspie 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fikk 38. Er ikke det en høy score til å være en "normal" person? Har alltid følt meg annerledes, men kan ikke drømme om at jeg "har" en slik diagnose.. 

Jeg scorer også 38. Jo mer jeg undersøkte, jo mer fant jeg som stemte. 38 er nokså høyt.

Anonymkode: da2d8...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Scorte 33. Jeg er ikke glad i sosiale situasjoner og foretrekker mitt eget selskap. Jeg tuller ofte med at jeg er autistisk i matveien da jeg gjerne spiser den samme middagen i månedsvis, enkelte ganger opptil et år uten at jeg går lei. Det var egentlig noe som startet siden jeg innså at jeg kastet fryktelig mye mat etter at jeg flyttet for meg selv. Jeg så på sånne ukesmenyer og handlet inn uten at jeg tenkte over om jeg likte det som var på ukesmenyen veldig godt. Nå kaster jeg aldri mat, siden alt brukes hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Elsker tall og datoer! 😍 (jobber beleilig nok på regnskap)

Har dere tenkt over nyttårsaften i år?

311223 

eller enda bedre, på engelsk:

123123 :hyper:

Er ikke det vanvittig festlig?

hilsen aspie 

Jeg scorer også 38. Jo mer jeg undersøkte, jo mer fant jeg som stemte. 38 er nokså høyt.

Tall og nummer er utrolig gøy! 

Ja ikke sant, mulig jeg må ta meg en prat med fastlegen 😆 

Har lest litt i denne tråden og kjenner meg igjen i mye! Skummelt 🫣

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arth88 skrev (4 minutter siden):

Scorte 33. Jeg er ikke glad i sosiale situasjoner og foretrekker mitt eget selskap. Jeg tuller ofte med at jeg er autistisk i matveien da jeg gjerne spiser den samme middagen i månedsvis, enkelte ganger opptil et år uten at jeg går lei. Det var egentlig noe som startet siden jeg innså at jeg kastet fryktelig mye mat etter at jeg flyttet for meg selv. Jeg så på sånne ukesmenyer og handlet inn uten at jeg tenkte over om jeg likte det som var på ukesmenyen veldig godt. Nå kaster jeg aldri mat, siden alt brukes hele tiden.

Har spist den samme frokosten i 2,5år.. Er det typisk for folk som har slike diagnoser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har spist den samme frokosten i 2,5år.. Er det typisk for folk som har slike diagnoser? 

Aner ikke, jeg har ikke diagnosen selv. Det er vel ganske vanlig å spise det samme til frokost hver dag? Men har opplevd at noen synes det er merkelig at jeg gjør det samme med middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (41 minutter siden):

Ja det kan man vel. Hvis man bare er involvert og veldig usosial. Men spørsmål som går på forståelse av sosial kommunikasjon samt informasjon om hvordan en var som barn samt utfyllende/utvidet intervju og observasjoner under utredning vil jo skille de som bare er introvert og de med asperger som gjerne har utslag på begge deler, men med variasjoner da personer med AS jo er ulike de også. Jeg for eksempel velger øl og fest framfor biblioteket any day. Ikke har jeg en tendens til å fornærme folk uten å forstå det heller. Men til tross for mine ikke-autistiske symptomer så skårer jeg 165 på testen. Fordi jeg har en del annet. 

Skal sies at det er mistanke om ADD hos meg. Men folk med unnvikende PF vil nok skåre høyere på testen enn folk uten unnvikende. 

Takk for svar! Jeg har mistanke om ASP, men vet også at det kan være kptsd (men har ikke minne om noe spesifikt traume).
Jeg tror jeg har for mange "greier" til at det kan være unnvikende PF. 

F.eks så har jeg uforklarlige reaksjoner på så mye som gir meg meltdowns, og jeg har tvangstanker som trigges av alt fra noens utseende til spesielle lyder i sanger. Hatt siden barn. Besatt av tall, datoer, navn. Kommuniserer egentlig ofte greit med folk, bortsett fra mye misforståelser og at jeg har en tendens til å ikke klare slutte å snakke når jeg blir ivrig. 

Jeg syns både bibliotek og fest er blæh, men jeg valgte bibliotek fordi jeg forbinder det med ro, og fest forbinder jeg med mas. 

Anonymkode: 64635...f22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arth88 skrev (18 minutter siden):

Aner ikke, jeg har ikke diagnosen selv. Det er vel ganske vanlig å spise det samme til frokost hver dag? Men har opplevd at noen synes det er merkelig at jeg gjør det samme med middag.

Samme brød, samme pålegg, samme mengde? 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har favoritt-tall, og legger sammen f.eks fødselsdatoen min og finner ut at summen ble favoritt-tallet mitt. Så blir jeg helt fra meg av glede. Så legger jeg sammen tallet på bilskiltet mitt og får et tall som ikke betyr noe, og da blir jeg irritert. Men hvis jeg tar bokstavenes plassering i alfabetet (f.eks B vil tilsi 2, k vil tilsi 11), og legger det til med tallene, så ble det favoritt-tallet, samme tallet som når jeg legger sammen tallene for fødselsdatoen.

Og da gir alt bare mening, uten at jeg forstår hva meningen egentlig er :ler: 

Jeg tenker også at hvis jeg skulle hatt barn så måtte de bli født på en dato som er interessant. 24.10.24, eller noe sånt. Heldigvis vet ingen rundt meg hvor rar jeg er på innsiden :fnise:

Forvøvrig ikke vært til utredning enda.

Anonymkode: 64635...f22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Er kjempeirriterende om folk overhodet ikke forholder seg til avtalt klokkeslett. Da har man lite respekt for andres tid. Man bør iallfall si ifra når man vet man blir forsinket slik at det blir mulig å sette seg ned med noe istedenfor å kaste bort en halvtime på å stå og kikke ut vinduet.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du alltid har følt det annerledes, og også får en såpass høy score, så kan det godt hende du har en slik diagnose. Det er ikke slik at folk med diagnosen nødvendigvis merker det veldig, og du kan godt fungere greit i dagliglivet selv om du har diagnosen også. Å ha diagnosen betyr ikke at du er dum, eller ikke skjønner ting.

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Samme brød, samme pålegg, samme mengde? 😅

Er vel ganske vanlig å ha det samme til frokost hver dag, men samme brød og pålegg? Kan hende det kommer an på hva det skyldes. Om du forsøker å leve litt økonomisk har du ikke så veldig mange alternativer i utgangspunktet, og frokost skal gjerne ikke være et spennende måltid, så ser ikke bort ifra at mange normale også lett kan ende opp med det samme hver dag, bare de ikke tenker på å prøve å variere det.  Men mulig det kan være et tegn.

Anonymkode: 09b2c...5cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk overraskende lavt, 16. Henger meg aldri opp i datoer, men regner prosenter i alt. (Og økonomi, kan ikke forstå kolleger som blir overrasket over hva som kommer på lønnsslippen f.eks). Jeg «ser» prosenter over alt. Jeg studerer medisin, og vet hele tiden nøyaktig hvor mange prosent av studiet jeg har gått, hvor mange prosent av uka den forelesningen tilsvarer, prosenter tilknyttet diagnoser osv. 

jeg elsker å være alene, og jobbe eller trene helt alene. Og så elsker jeg å nerde.

😅

Anonymkode: 9795b...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fikk overraskende lavt, 16. Henger meg aldri opp i datoer, men regner prosenter i alt. (Og økonomi, kan ikke forstå kolleger som blir overrasket over hva som kommer på lønnsslippen f.eks). Jeg «ser» prosenter over alt. Jeg studerer medisin, og vet hele tiden nøyaktig hvor mange prosent av studiet jeg har gått, hvor mange prosent av uka den forelesningen tilsvarer, prosenter tilknyttet diagnoser osv. 

jeg elsker å være alene, og jobbe eller trene helt alene. Og så elsker jeg å nerde.

😅

Anonymkode: 9795b...242

Men kanskje du scorte lavere på det mellommenneskelige, kommunikasjon? Eller på det som går på særinteresser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...