Gå til innhold

Aspergers test; hva er din score?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Asperger er på vei ut som diagnose, det kommer til å bli ASD som gjelder for alle etterhvert. Les diagnosekriteriene for DSM-5 før du uttaler deg. To hovedkriterier hvorav kommunikasjon er det viktigste, her må personen fylle alle 3 underpunkter for å få diagnosen. Å kommunisere greit betyr ikke at personen er komfortabel med det.

Jeg kommuniserer greit jeg og med et tykt lag maske på. 

Anonymkode: da2d8...ad9

Jeg vet at det er på vei ut, men aspergers brukes fortsatt i daglitale for å tydeliggjøre "høytfungerende".  Jeg som er på terskelen til utredning vet da utfordringer rundt kommunikasjon, men det er forskjell på å ikke klare å kommunisere, det å ikke være komfortabel, og det å være kjeitete i sin måte å kommunisere på. Jeg tolket sikkert dette med kommuniksjon feil, at det var ment som "klarer ikke kommunisere". Derfor jeg svarte som jeg gjorde.  

Anonymkode: 64635...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk 35! Er bare stille og beskjeden av meg, er ikke så glad i å være sosial.. er gift og har barn og har egentlig nok med det.

Anonymkode: ef80c...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Asperger er på vei ut som diagnose, det kommer til å bli ASD som gjelder for alle etterhvert. Les diagnosekriteriene for DSM-5 før du uttaler deg. To hovedkriterier hvorav kommunikasjon er det viktigste, her må personen fylle alle 3 underpunkter for å få diagnosen. Å kommunisere greit betyr ikke at personen er komfortabel med det.

Jeg kommuniserer greit jeg og med et tykt lag maske på. 

Anonymkode: da2d8...ad9

Vi bruker ICD-11 i Norge, men det er sikkert ganske likt😊

Screenshot_20230805_232334_com.android.chrome~2.jpg

Screenshot_20230805_232351_com.android.chrome~2.jpg

Screenshot_20230805_232357_com.android.chrome~2.jpg

Anonymkode: 74e5c...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt får høy😅 nevnte til psykolog at etter det ble opplyst så lurte jeg på om det kanskje kunne være det som feilte meg , hun mente på det bare er kompleks ptsd men enda viser testen at jeg egentlig har det. Ville egentlig utredes får å finne ut av det men tørre ikke spørre etter hun snakka som det var negativt. Jeg ble egentlig lettet når jeg så om det får det hadde gitt mer mening om alt 😂

Anonymkode: 8f082...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Alt får høy😅 nevnte til psykolog at etter det ble opplyst så lurte jeg på om det kanskje kunne være det som feilte meg , hun mente på det bare er kompleks ptsd men enda viser testen at jeg egentlig har det. Ville egentlig utredes får å finne ut av det men tørre ikke spørre etter hun snakka som det var negativt. Jeg ble egentlig lettet når jeg så om det får det hadde gitt mer mening om alt 😂

Anonymkode: 8f082...be8

Testen sier ikke at noen har autisme. Det er mye annet av bl.a symptomer og utfordringer i hverdagen som også skal stemme. Mange som introverte og følesomme vil også kunne score høyt på disse testene, og også de som har ptsd. 

Kompleks ptsd er ikke "bare", det gir også vesentlige utfordringer. Kompleks ptsd kan også gi mye av de samme utfordringene som asperger,så det er jo en av de tingene som utelukkes før en evnt ASP diagnose. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25, altså helt i øvre sjikt av normalen. Er klar over at jeg har noen trekk, noe kan også tilskrives å være introvert.

Anonymkode: d4c5f...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 helt normal og kjedelig. Prioriterer egne hobbyer og familie, så bruker ikke tid på å være sosial med andre og trives med det :)

Anonymkode: da473...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38. Får alltid høy score på slike testet. Diagnosen min er PTSD, sønnen min har autisme og datteren min sier at hun tror hele familien har trekk av autisme og adhd. Noe jeg tenker også 😅 

Anonymkode: dee9c...10b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 23.29):

Vi bruker ICD-11 i Norge, men det er sikkert ganske likt😊

Screenshot_20230805_232334_com.android.chrome~2.jpg

Screenshot_20230805_232351_com.android.chrome~2.jpg

Screenshot_20230805_232357_com.android.chrome~2.jpg

ICD-11 er vel ikke tatt i bruk i Norge enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (10 minutter siden):

ICD-11 er vel ikke tatt i bruk i Norge enda?

Måtte Google litt, og du har rett.

Direktoratet for e-helse antyder at norsk oversettelse vil tidligst være klar 2025 eller senere.

Så vi er fortsatt på ICD-10.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Måtte Google litt, og du har rett.

Direktoratet for e-helse antyder at norsk oversettelse vil tidligst være klar 2025 eller senere.

Så vi er fortsatt på ICD-10.😊

Ja, var det jeg mente å huske. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 16... Men er ikke autistisk, har ADD og unnvikende..

Anonymkode: c7e7b...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk 16... Men er ikke autistisk, har ADD og unnvikende..

Anonymkode: c7e7b...1fb

Hvorfor sier du men til det? At du ikke er autistisk er jo nettopp det resultatet ditt viser. ;) Indikasjon på autisme er fra 30 og oppover. Så vil ellers normalbefolkningen ha alt fra 1-29, forutsatt at testen var eksakt vitenskap noe den ikke er. Ett sted har de plassert cut of og 16 er langt under det. At du har 16 og ikke 5 feks kan være nettopp pga dine symptomer på ADD og unnvikende. Feks ser jeg ikke for meg at du velger fest i ordets rette forstand foran biblioteket. 

Det hadde forresten jeg gjort selv om jeg er autist. Eller asperger som jeg foretrekker å si da.

Men jeg velger museum over teater. Men mulig det spørsmålet var i RAADS testen. Som jeg for øvrig fikk 165 på og husker jeg rett er cut of for klar Indikasjon på autisme 65. 

Her er forresten RAADS. Den testen er med i utredningen av autisme. 

https://embrace-autism.com/raads-r/

Legger til dette om testen: 

Thresholds

The scoring range of the RAADS–R is 0–240. A score of 65+ indicates you are likely autistic, as no neurotypical scored above 64 in the research. A score of <65 means you are likely not autistic (97% chance of not being autistic). However, note that no single test is conclusive. For more certainty, we suggest taking a few other autism tests as well.

Da jeg ble utredet så var det RAADS, en til test jeg ikke husker, intervju av meg og mamma samt øvrige tester som var mer generell mtp IQ, hukommelse, arbeidsminne, oppmerksomhet osv. Gikk på ADHD også og jeg har Indikasjon på add, men har ikke gått videre med utredning på det. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Men jeg velger museum over teater. Men mulig det spørsmålet var i RAADS testen. Som jeg for øvrig fikk 165 på og husker jeg rett er cut of for klar Indikasjon på autisme 65. 

Her er forresten RAADS. Den testen er med i utredningen av autisme. 

https://embrace-autism.com/raads-r/

Legger til dette om testen: 

Thresholds

The scoring range of the RAADS–R is 0–240. A score of 65+ indicates you are likely autistic, as no neurotypical scored above 64 in the research. A score of <65 means you are likely not autistic (97% chance of not being autistic). However, note that no single test is conclusive. For more certainty, we suggest taking a few other autism tests as well.

Da jeg ble utredet så var det RAADS, en til test jeg ikke husker, intervju av meg og mamma samt øvrige tester som var mer generell mtp IQ, hukommelse, arbeidsminne, oppmerksomhet osv. Gikk på ADHD også og jeg har Indikasjon på add, men har ikke gått videre med utredning på det. 

Jeg fikk 38 på AQ og 118 på RAADS. 

"A score of 65 + indicates you are likely autistic".  Man kan vel fortsatt ha trekk som kan være av andre årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 4.5.2021 den 9.18):

28. Pffft. Scoret vel høyt fordi jeg trives alene, og ikke har det enorme behovet med å henge med venner hele tiden. 

Hei Hannah fra 2021. Tok testen på nytt. Nå fikk jeg over 30. Kanskje på tide å bli mer sosial?😂 Hilsen Hannah i 2023. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg fikk 38 på AQ og 118 på RAADS. 

"A score of 65 + indicates you are likely autistic".  Man kan vel fortsatt ha trekk som kan være av andre årsaker?

Ja det kan man vel. Hvis man bare er involvert og veldig usosial. Men spørsmål som går på forståelse av sosial kommunikasjon samt informasjon om hvordan en var som barn samt utfyllende/utvidet intervju og observasjoner under utredning vil jo skille de som bare er introvert og de med asperger som gjerne har utslag på begge deler, men med variasjoner da personer med AS jo er ulike de også. Jeg for eksempel velger øl og fest framfor biblioteket any day. Ikke har jeg en tendens til å fornærme folk uten å forstå det heller. Men til tross for mine ikke-autistiske symptomer så skårer jeg 165 på testen. Fordi jeg har en del annet. 

Skal sies at det er mistanke om ADD hos meg. Men folk med unnvikende PF vil nok skåre høyere på testen enn folk uten unnvikende. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...