Gå til innhold

Aspergers test; hva er din score?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

19, har og har alltid hatt en «god psykisk helse» men litt introvert 😅🤷‍♀️

Anonymkode: 8eaf3...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg fikk 17 og har ingen diagnose og heller aldri vært snakk om noen. 

Anonymkode: 76718...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Værsågod, deler opp i avsnitt for deg under 😊

Håper det ble lettere å lese teksten nå 😊

Anonymkode: 30846...ff2

Takk for det! :) 

Er selvsagt ikke bra med feildiagnoser, uansett i hvilken retning. Og særlig vil barn være mer sårbare fordi de kanske ikke kan reflektere og formidle på samme måte som en godt voksen. Så får håpe de rydder opp og får bedring mtp sånt avvik.

Det er fordeler og ulemper med å få diagnose mtp autisme. Har man såpass store utfordringer at det påvirker livskvalitet og funksjon i samfunnet, så er det viktig. Jeg tenker særlig som barn, og har behov for spesialoppfølging mtp skole etc. Samme som voksen, hvis man skal få det til å fungere i arbeidslivet (tilrettelegging av arbeidsoppgaver, mijlø, etc). 

Er man høytfungerende og ikke har behov for tiltrettelegging, og fungerer såpass greit i livet at utfordringene er mer håndterbare, så hadde nok ihvertall jeg latt være å latt meg utrede. Selv om jeg hadde vært sikker på at det var ASP jeg hadde. 

Mtp forsikring så er det ikke plankekjøring å tegne slike forskringer. Heller ikke å få det utbetalt - selv om man ikke har noen diagnoser på papiret. 

For min del er jeg godt voksen og ufør, så jeg blir ikke påvirket av eventuelle jobber senere i livet sånn sett. Jeg har også såpass store utfordringer at jeg har behov for å forstå hvorfor ting er som de er. Men frykt for feildiagnosering er helt klart der, og jeg prøver å finne best mulig vei å gå. Enten via det offentlige med henvisning fra fastlege, eller privat psykiater. Sistnevnte er dyrt, men vil gi rask avklaring. Sistnevnte vet jeg også besitter enorm kunnskap og har veldig lang erfaring (overlege). 

Anonymkode: 64635...f22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare 14, så jeg tror jeg må finne meg en annen trend-diagnose. Skjer det noe innen fibromyalgi om dagen, eller er det helt dødt nå? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akhenaton skrev (2 timer siden):

Fikk bare 14, så jeg tror jeg må finne meg en annen trend-diagnose. Skjer det noe innen fibromyalgi om dagen, eller er det helt dødt nå? 

Arme bevisstløse menneske..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk 24. Det stemmer jo egentlig bra for jeg fungerer bra sosialt, jeg er bare introvert og blir sliten av det. Så jeg foretrekker minst mulig folk og så er jeg veldig glad i å planlegge.

Anonymkode: ec204...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 10. Selv om jeg hver gang jeg kunne valgt begge retninger (f.eks. ved spørsmål om jeg foretrekker å gå på fest eller på biblioteket) valgte alternativet som peker mot spekteret. Så den mest korrekte scoren er antagelig enda lavere. Angående fest/bibliotek så avhenger jo det av hvilken fest, hvem andre som skal dit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (6 minutter siden):

Jeg fikk 10. Selv om jeg hver gang jeg kunne valgt begge retninger (f.eks. ved spørsmål om jeg foretrekker å gå på fest eller på biblioteket) valgte alternativet som peker mot spekteret. Så den mest korrekte scoren er antagelig enda lavere. Angående fest/bibliotek så avhenger jo det av hvilken fest, hvem andre som skal dit.

Jeg tolker det som en del symbolikk i disse spørsmålene. Jeg kan også like å gå på fest, hvis det er få mennesker, riktige mennesker, og jeg har overskudd. Jeg kan ikke under noen omstendigheter like å gå på bibliotek, fordi jeg liker ikke å lese. Men fordi fest symboliserer bråk og mye mennesker/sanseinntrykk/triggere, og bibliotek symboliserer fred og ro, så velger jeg bibliotek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tolker det som en del symbolikk i disse spørsmålene. Jeg kan også like å gå på fest, hvis det er få mennesker, riktige mennesker, og jeg har overskudd. Jeg kan ikke under noen omstendigheter like å gå på bibliotek, fordi jeg liker ikke å lese. Men fordi fest symboliserer bråk og mye mennesker/sanseinntrykk/triggere, og bibliotek symboliserer fred og ro, så velger jeg bibliotek. 

Du har sikkert rett. Jeg er veldig glad i bibliotek, fordi de for meg betyr å jakte på spennende ny info eller gode historier. Tilsvarende så liker jeg godt både museer og teater, så det var også et vanskelig valg. At jeg ikke har vurdert museer og bibliotek som steder med fred og ro, viser vel at jeg ikke er på spekteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hulderen skrev (1 time siden):

Du har sikkert rett. Jeg er veldig glad i bibliotek, fordi de for meg betyr å jakte på spennende ny info eller gode historier. Tilsvarende så liker jeg godt både museer og teater, så det var også et vanskelig valg. At jeg ikke har vurdert museer og bibliotek som steder med fred og ro, viser vel at jeg ikke er på spekteret. 

Ja, jeg liker verken museum eller teater, men tenkte igjen mot "ro" vs "bråk". Jeg tror ikke det å være på spekteret er så svart-hvitt, det er mange nyanser av hvordan man er og ser ting. Men kanskje det er slik testen er lagt opp, for å også se hvordan man tenker underveis i testen?

Jeg aner ikke om jeg har ASP enda, men det er så mye som tyder på det at jeg har bestemt meg for å utredes. Kun fordi jeg har store utfordringer, ellers hadde det ikke vært viktig. Jeg trodde en stund at jeg umulig kunne være på spekteret, siden jeg forstår humor, ironi, og sarkasme, men har forstått at denne delen ikke gjelder alle. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg liker verken museum eller teater, men tenkte igjen mot "ro" vs "bråk". Jeg tror ikke det å være på spekteret er så svart-hvitt, det er mange nyanser av hvordan man er og ser ting. Men kanskje det er slik testen er lagt opp, for å også se hvordan man tenker underveis i testen?

Jeg aner ikke om jeg har ASP enda, men det er så mye som tyder på det at jeg har bestemt meg for å utredes. Kun fordi jeg har store utfordringer, ellers hadde det ikke vært viktig. Jeg trodde en stund at jeg umulig kunne være på spekteret, siden jeg forstår humor, ironi, og sarkasme, men har forstått at denne delen ikke gjelder alle. 

Det handler vel ikke bare om støynivå heller, men også det sosiale. Hovedkriterie for autisme er trøbbel med kommunikasjon, hvilket mange unngår fordi man finner det vanskelig og ubehagelig, Fest vs bibliotek var enkel for meg, men hadde et tredje alternativ «bli hjemme» vært der, hadde jeg alltid valgt det. Hjemme er det stille, ingen jeg må maskere for OG jeg kan drive med interessene mine 😄

Anonymkode: da2d8...ad9

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25. Men jeg vet ikke helt… for eksempel er jeg god på small talk og god på å holde samtaler i gang. Men jeg LIKER det ikke, jeg kjeder meg veldig ofte sammen med andre. Men god på det er jeg, det er tillært. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det handler vel ikke bare om støynivå heller, men også det sosiale. Hovedkriterie for autisme er trøbbel med kommunikasjon, hvilket mange unngår fordi man finner det vanskelig og ubehagelig, Fest vs bibliotek var enkel for meg, men hadde et tredje alternativ «bli hjemme» vært der, hadde jeg alltid valgt det. Hjemme er det stille, ingen jeg må maskere for OG jeg kan drive med interessene mine 😄

Samme her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Flere med aspergers klarer å kommunisere greit, det er ikke et kriterie for diagnosen. Det kommer an på hvor i skalaen man er. De har nok med vilje latt være å bruke lette alternativer som "bli hjemme" i slike tester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri merket at noe som helst har vært spesielt rart. Jeg er ambivert og til tider sjenert. Jeg skjønner ikke at jeg fikk:

Your score was 32 out of a possible 50.

Scores in the 26-32 range indicate some Autistic traits (Asperger's Syndrome).

Anonymkode: d4c8b...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri merket at noe som helst har vært spesielt rart. Jeg er ambivert og til tider sjenert. Jeg skjønner ikke at jeg fikk:

Your score was 32 out of a possible 50.

Scores in the 26-32 range indicate some Autistic traits (Asperger's Syndrome).

Anonymkode: d4c8b...f2f

Man kan ha høyt score uten å være på autismespekteret. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere med aspergers klarer å kommunisere greit, det er ikke et kriterie for diagnosen. Det kommer an på hvor i skalaen man er. De har nok med vilje latt være å bruke lette alternativer som "bli hjemme" i slike tester. 

Asperger er på vei ut som diagnose, det kommer til å bli ASD som gjelder for alle etterhvert. Les diagnosekriteriene for DSM-5 før du uttaler deg. To hovedkriterier hvorav kommunikasjon er det viktigste, her må personen fylle alle 3 underpunkter for å få diagnosen. Å kommunisere greit betyr ikke at personen er komfortabel med det.

Jeg kommuniserer greit jeg og med et tykt lag maske på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...