Gå til innhold

NIPT Test - Hva mener du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kult, det står til og med at NIPT testen kan finne ut av kjønn 😁 Utrolig hvor langt man har kommet.

Anonymkode: 6ca6e...ed9

Det er ikke mye kult! Eller NIPT i det hele tatt skulle overhodet ikke vært lov med mindre det ikke ligger tungtveiende grunner til å ta en sånn test. 
Det er rett og slett en farlig utvikling. 
Leste der det stod:


«Fosterdiagnostikk innebærer at fosteret blir undersøkt for sykdom eller utviklingsavvik. Det er også mulig å beregne risikoen for dette.»

Legg merke til den siste linjen, «det er også MULIG å beregne risikoen for dette» 

Tenk hvis man finner en risiko da, som uansett aldri hadde blitt noe av! Så tar du abort KUN pga en liten forhøyet risiko som aldri hadde utviklet seg eller blitt til uansett! Skummelt! 

Anonymkode: 872ef...c8d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke mye kult! Eller NIPT i det hele tatt skulle overhodet ikke vært lov med mindre det ikke ligger tungtveiende grunner til å ta en sånn test. 
Det er rett og slett en farlig utvikling. 
Leste der det stod:


«Fosterdiagnostikk innebærer at fosteret blir undersøkt for sykdom eller utviklingsavvik. Det er også mulig å beregne risikoen for dette.»

Legg merke til den siste linjen, «det er også MULIG å beregne risikoen for dette» 

Tenk hvis man finner en risiko da, som uansett aldri hadde blitt noe av! Så tar du abort KUN pga en liten forhøyet risiko som aldri hadde utviklet seg eller blitt til uansett! Skummelt! 

Du er klar over at de færreste bestiller time for å utføre abort dersom det er avvik på en NIPT test? Er det avvik blir man videre utredet ift KUB og fostervannsprøve. 

Anonymkode: ab65c...e39

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke mye kult! Eller NIPT i det hele tatt skulle overhodet ikke vært lov med mindre det ikke ligger tungtveiende grunner til å ta en sånn test. 
Det er rett og slett en farlig utvikling. 
Leste der det stod:


«Fosterdiagnostikk innebærer at fosteret blir undersøkt for sykdom eller utviklingsavvik. Det er også mulig å beregne risikoen for dette.»

Legg merke til den siste linjen, «det er også MULIG å beregne risikoen for dette» 

Tenk hvis man finner en risiko da, som uansett aldri hadde blitt noe av! Så tar du abort KUN pga en liten forhøyet risiko som aldri hadde utviklet seg eller blitt til uansett! Skummelt! 

Anonymkode: 872ef...c8d

Gjerne lag en egen tråd om dette. Det er ikke det denne tråden handler om. Jeg har lest mye om testen og ønsker å gå for den. Det er mitt valg , og dette ble vedtatt lov av Stortinget i fjor. Kan gjerne diskutere i mot, men dette er en avsporing av det tråden handler om.

Anonymkode: 3b10d...363

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke mye kult! Eller NIPT i det hele tatt skulle overhodet ikke vært lov med mindre det ikke ligger tungtveiende grunner til å ta en sånn test. 
Det er rett og slett en farlig utvikling. 
Leste der det stod:


«Fosterdiagnostikk innebærer at fosteret blir undersøkt for sykdom eller utviklingsavvik. Det er også mulig å beregne risikoen for dette.»

Legg merke til den siste linjen, «det er også MULIG å beregne risikoen for dette» 

Tenk hvis man finner en risiko da, som uansett aldri hadde blitt noe av! Så tar du abort KUN pga en liten forhøyet risiko som aldri hadde utviklet seg eller blitt til uansett! Skummelt! 

Anonymkode: 872ef...c8d

Du får en sansynlighetsberegning når du tar KUB test. NIPT er noe helt annet.

Får du negativt svar på NIPT så er du 99.8% sikker på at fosteret IKKE har sykdommene det testes for (trisomier). Er testen positiv er det 90% sikkert at barnet er sykt, men det er en 10% feilmargin. Da tar man alltid en fostervannprøve (som er den DNA test som er 100% sikker) før man ta abort.

Så du tar ikke abort pga en "liten" forhøyet risiko. Her bør du gjøre hjemmeleksen din!

Anonymkode: 488ad...6c0

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er klar over at de færreste bestiller time for å utføre abort dersom det er avvik på en NIPT test? Er det avvik blir man videre utredet ift KUB og fostervannsprøve. 

Anonymkode: ab65c...e39

Men det vet man jo ikke. Kanskje noen hadde blitt så skremt at det ble bekreftet avvik at dem ikke ville ha barnet eller ta sjansen på det? 

Ja man kan alltids ta fostervannsprøve om NIPT testen hadde vist risik for avvik, men fostervannsprøve er også en veldig stor risiko å ta, kan resultere i at man aborterer. Det kunne man sluppet om man aldri hadde tatt NIPT testen i førsteomgang. For tenk om denne risikoen for avvik ikke var av noe betydning uansett. 

Anonymkode: 872ef...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, diskuter fordeler og ulemper og etiske problemer med NIPT i en egen tråd, vær så snill. Jeg spurte ikke om det.

Anonymkode: 3b10d...363

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er klar over at de færreste bestiller time for å utføre abort dersom det er avvik på en NIPT test? Er det avvik blir man videre utredet ift KUB og fostervannsprøve. 

Anonymkode: ab65c...e39

Men det vet man jo ikke. Kanskje noen hadde blitt så skremt at det ble bekreftet avvik at dem ikke ville ha barnet eller ta sjansen på det? 

Ja man kan alltids ta fostervannsprøve om NIPT testen hadde vist risik for avvik, men fostervannsprøve er også en veldig stor risiko å ta, kan resultere i at man aborterer. Det kunne man sluppet om man aldri hadde tatt NIPT testen i førsteomgang. For tenk om denne risikoen for avvik ikke var av noe betydning uansett. 

 

En NIPT test blir alltid bestilt av en lege. Det er også denne legen som vil gi deg i formasjon angående embryoet eller fosteret i magen dersom det er noe galt. Er alt bra er det gjerne en sykepleier eller sekretær som deler nyheten. Selvsagt har de i de landene man bestiller NIPT test av (Sverige, Danmark, Belgia) osv prosedyrer på hvordan man formidler nyheten dersom det er avvik på fosteret. Det er dermed også prosedyrer på hva de anbefaler av videre utredning. 

Anonymkode: ab65c...e39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke mye kult! Eller NIPT i det hele tatt skulle overhodet ikke vært lov med mindre det ikke ligger tungtveiende grunner til å ta en sånn test. 
Det er rett og slett en farlig utvikling. 
Leste der det stod:


«Fosterdiagnostikk innebærer at fosteret blir undersøkt for sykdom eller utviklingsavvik. Det er også mulig å beregne risikoen for dette.»

Legg merke til den siste linjen, «det er også MULIG å beregne risikoen for dette» 

Tenk hvis man finner en risiko da, som uansett aldri hadde blitt noe av! Så tar du abort KUN pga en liten forhøyet risiko som aldri hadde utviklet seg eller blitt til uansett! Skummelt! 

Anonymkode: 872ef...c8d

Man tenker jo på barnets beste her.

Jeg ønsker ingen så vondt at de skal bli født med store misdannelser og alvorlige sykdommer hvis jeg kan forhindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det vet man jo ikke. Kanskje noen hadde blitt så skremt at det ble bekreftet avvik at dem ikke ville ha barnet eller ta sjansen på det? 

Ja man kan alltids ta fostervannsprøve om NIPT testen hadde vist risik for avvik, men fostervannsprøve er også en veldig stor risiko å ta, kan resultere i at man aborterer. Det kunne man sluppet om man aldri hadde tatt NIPT testen i førsteomgang. For tenk om denne risikoen for avvik ikke var av noe betydning uansett. 

Anonymkode: 872ef...c8d

En NIPT test er meget sikker og en fostervannsprøve er absolutt ikke en veldig stor risiko å ta (0.5% risiko for spontanabort).  Jeg ville ikke uttalt meg om ting jeg ikke har peiling på! 

Anonymkode: 3d73a...a32

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du er klar over at de færreste bestiller time for å utføre abort dersom det er avvik på en NIPT test? Er det avvik blir man videre utredet ift KUB og fostervannsprøve. 

Anonymkode: ab65c...e39

Du får ikke KUB viss NIPT er positiv for KUB er mye mer unøyaktig er NIPT. Du har helt rett i at man alltid tar fostervannprøver for å bekrefte funnet på Nipt :)

Anonymkode: 488ad...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men det vet man jo ikke. Kanskje noen hadde blitt så skremt at det ble bekreftet avvik at dem ikke ville ha barnet eller ta sjansen på det? 

Ja man kan alltids ta fostervannsprøve om NIPT testen hadde vist risik for avvik, men fostervannsprøve er også en veldig stor risiko å ta, kan resultere i at man aborterer. Det kunne man sluppet om man aldri hadde tatt NIPT testen i førsteomgang. For tenk om denne risikoen for avvik ikke var av noe betydning uansett. 

Anonymkode: 872ef...c8d

Nipt er så sikkert at får du postivt resultat så er det over 90% sansynlig at resultatet er riktig så en fostervannprøve er noe som gir en svært liten risiko opp mot det store bildet. Er NIPT positiv blir man henvist direkte til fostermedisiner så man får god veiledning i veien videre. Dette er ikke noe kvinnene finner ut av på egenhånd hvis man har en positiv NIPT test.

Anonymkode: 488ad...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tar NIPT og så bare booker inn en abort med en gang uten å lese seg opp, snakke med noen osv. Og med mindre man tar NIPT et skikkelig useriøst sted så får man veldig god veiledning før, under og etter prøven. Så det der er stråmannsargumentasjon.

Anonymkode: 1f66a...9ad

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det er ikke mye kult! Eller NIPT i det hele tatt skulle overhodet ikke vært lov med mindre det ikke ligger tungtveiende grunner til å ta en sånn test. 
Det er rett og slett en farlig utvikling. 
Leste der det stod:


«Fosterdiagnostikk innebærer at fosteret blir undersøkt for sykdom eller utviklingsavvik. Det er også mulig å beregne risikoen for dette.»

Legg merke til den siste linjen, «det er også MULIG å beregne risikoen for dette» 

Tenk hvis man finner en risiko da, som uansett aldri hadde blitt noe av! Så tar du abort KUN pga en liten forhøyet risiko som aldri hadde utviklet seg eller blitt til uansett! Skummelt! 

Anonymkode: 872ef...c8d

Så så. Ikke ta testen selv da. Kjenner par som har reist til alt fra Skandinavia til Frankrike for å ta denne testen. På tide at vi får den til Norge også så det ikke bare er for de med midler til å ta en helgetur til København for å ta en enkel blodprøve som faktisk vil bidra til å redusere antall senaborter.

Anonymkode: 7f336...d8e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Du får en sansynlighetsberegning når du tar KUB test. NIPT er noe helt annet.

Får du negativt svar på NIPT så er du 99.8% sikker på at fosteret IKKE har sykdommene det testes for (trisomier). Er testen positiv er det 90% sikkert at barnet er sykt, men det er en 10% feilmargin. Da tar man alltid en fostervannprøve (som er den DNA test som er 100% sikker) før man ta abort.

Så du tar ikke abort pga en "liten" forhøyet risiko. Her bør du gjøre hjemmeleksen din!

Anonymkode: 488ad...6c0

Nei, det er ikke så enkelt. Dette avhenger av hva man tester positivt  på, og mors alder. Det går ikke an å si generelt at sannsynligheten er 90% for at en positiv test er riktig.

Anonymkode: 1dd8f...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke så enkelt. Dette avhenger av hva man tester positivt  på, og mors alder. Det går ikke an å si generelt at sannsynligheten er 90% for at en positiv test er riktig.

Anonymkode: 1dd8f...097

Jo, for nå blander du med Kub test som fungerer slik du sier. Nipt er noe helt annet.  

For downs syndrom er positivt svar riktig i 91% av tilfellene, trisomi 18 er riktig i 93% av tilfellene, mens sensitiviteten er lavere på trisomi 13 på 38%. Uansett dobbeltsjekkes et positivt svar med fostervannprøve. 
 

E9CB021B-FEF9-4E55-80F8-3864F9F4B1E1.jpeg.9d23e686b338b3651b7c82b1061230ba.jpeg

Anonymkode: 488ad...6c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er splittet fra en Dr.Dropin-tråden.

Vintermorgen, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er 100% for at det skal være lov. Etter å ha jobba med barn og ungdom som har ekstra utfordringer samt har en bror med downs så syns jeg det er bra at kvinner kan få tatt denne testen og enten ta en abort, eller få ekstra god til til å forberede seg på hvordan livet vil bli endret med sykdommene barnet har. Jeg kommer selv til å ta NIPT når jeg blir gravid.

Anonymkode: 91c8f...f01

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mye skumlere at man kan komme til å abortere et friskt foster etter en NIPT-test (utrolig liten sjanse for at det skjer), enn å ta vanlig abort kun fordi man ikke ønsker et barn?

Jeg har tatt abort pga misdannet foster og tok NIPT-test i neste svangerskap. Og ville da tatt abort igjen om testen hadde vist avvik.

Anonymkode: 6e717...7bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, for nå blander du med Kub test som fungerer slik du sier. Nipt er noe helt annet.  

For downs syndrom er positivt svar riktig i 91% av tilfellene, trisomi 18 er riktig i 93% av tilfellene, mens sensitiviteten er lavere på trisomi 13 på 38%. Uansett dobbeltsjekkes et positivt svar med fostervannprøve. 
 

E9CB021B-FEF9-4E55-80F8-3864F9F4B1E1.jpeg.9d23e686b338b3651b7c82b1061230ba.jpeg

Anonymkode: 488ad...6c0

Nei, jeg blander ikke. 

PPV er aldri én spesifikk verdi som er uavhengig av den underliggende sannsynligheten for det man tester for. For unge mødre med en i utgangspunktet lav sannsynlighet for f.eks trisomi13, så vil f.eks de aller fleste positive prøvene være falske positive (med mindre man tester pga konkret mistanke om forhøyet risiko om tilstanden). Mens for en eldre mor med i utgangspunktet høyere risiko for trisomi 13, så vil det være mer sannsynlig at en positiv test er en sann positiv.

Dette er ikke noe som kun gjelder for KUB og ikke for andre tester. PPV er et statistisk begrep og det er ikke sånn at ppv oppfører seg fundamentalt anderledes for den ene eller andre testen. 

Gjør følgende tankeeksperiment. Si at 1/1 000 kvinner får en falsk positiv test for trisomi 13. Si deretter at 1/1000 kvinner over 38 år bærer på et foster med trisomi 23, mens tilsvarende tall er 1/5000 for kvinner under 25 år. 

Si så at 5 000 kvinner i hver aldersgruppe tar denne testen. I gruppen over 38 år, så vil det være ca 5 falske positive og 5 sanne positive. I gruppen under 25 år vil det være 5 falske positive og 1 sann positiv.  Ppv for gruppa over 38 år er da på 50%, mens ppv for gruppa under 25 er på 17%

Dette er relativt realistiske tall. Man kan teste for veldig mange tilstander ved NIPT-test, og ikke alle testene er like gode. Dersom alle begynner å teste for alt mulig vil det bli mange falske positive tester og mange bekymrede mødre som ønsker fostervannsprøve. Det er ikke nødvendigvis positivt og jeg kan forstå at ikke legekontoret ønsker å hjelpe til med dette.

Når det er sagt, så er jeg for NIPT for de mest alvorlige tilstandene, men jeg er ikke for at enhver mor skal sende denne testen til utlandet, teste for en haug av mer eller mindre alvorlige tilstander og få resultatet utlevert på en pdf, uten en god forklaring og oppfølging i tilfellet positiv test. 

Jeg har forøvrig selv vært i Gøteborg og tatt NIPT-test. (Jeg testet kun for de 3 trisomiene.)

Anonymkode: b65d0...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg blander ikke. 

PPV er aldri én spesifikk verdi som er uavhengig av den underliggende sannsynligheten for det man tester for. For unge mødre med en i utgangspunktet lav sannsynlighet for f.eks trisomi13, så vil f.eks de aller fleste positive prøvene være falske positive (med mindre man tester pga konkret mistanke om forhøyet risiko om tilstanden). Mens for en eldre mor med i utgangspunktet høyere risiko for trisomi 13, så vil det være mer sannsynlig at en positiv test er en sann positiv.

Dette er ikke noe som kun gjelder for KUB og ikke for andre tester. PPV er et statistisk begrep og det er ikke sånn at ppv oppfører seg fundamentalt anderledes for den ene eller andre testen. 

Gjør følgende tankeeksperiment. Si at 1/1 000 kvinner får en falsk positiv test for trisomi 13. Si deretter at 1/1000 kvinner over 38 år bærer på et foster med trisomi 23, mens tilsvarende tall er 1/5000 for kvinner under 25 år. 

Si så at 5 000 kvinner i hver aldersgruppe tar denne testen. I gruppen over 38 år, så vil det være ca 5 falske positive og 5 sanne positive. I gruppen under 25 år vil det være 5 falske positive og 1 sann positiv.  Ppv for gruppa over 38 år er da på 50%, mens ppv for gruppa under 25 er på 17%

Dette er relativt realistiske tall. Man kan teste for veldig mange tilstander ved NIPT-test, og ikke alle testene er like gode. Dersom alle begynner å teste for alt mulig vil det bli mange falske positive tester og mange bekymrede mødre som ønsker fostervannsprøve. Det er ikke nødvendigvis positivt og jeg kan forstå at ikke legekontoret ønsker å hjelpe til med dette.

Når det er sagt, så er jeg for NIPT for de mest alvorlige tilstandene, men jeg er ikke for at enhver mor skal sende denne testen til utlandet, teste for en haug av mer eller mindre alvorlige tilstander og få resultatet utlevert på en pdf, uten en god forklaring og oppfølging i tilfellet positiv test. 

Jeg har forøvrig selv vært i Gøteborg og tatt NIPT-test. (Jeg testet kun for de 3 trisomiene.)

Anonymkode: b65d0...d75

Hvor har du de tallene dine fra? Det høres alt for høyt ut med " I gruppen over 38 år, så vil det være ca 5 falske positive og 5 sanne positive. I gruppen under 25 år vil det være 5 falske positive og 1 sann positiv. "

Det kommer ann på hvilken NIPT test du tar, men som jeg linket til over så er Panoramatesten 91% nøyaktig for trisomi 21. Det vil si at 9 vil være sann positive og 1 vil være falskt positive.

Det er viktig å sette seg inn i statestikken for den spesifikke testen man tar.

Du får foresten ikke bare en PDF fil med resultatet. Du får en telefon hvor en jordmor eller lege gjennomgår resultatet av testen. Får man positivt svar så får man veiledning til å ta kontakt med riktig instans i helsevesenet som tar ballen videre. Vi kan nok være uenig i hvor nødvendig Nipt testen er, men med et av barna mine fant vi avvik på ultralyd (mistanke om en trisomi) og ble henvist videre til fostermedisiner. Vi hadde tatt en NIPT test som var negativ og det var fostermedisinerene veldig glad for og sa at et negativt NIPT svar var så nøyaktig at de anbefalte  å ikke ta fostervannsprøve. Barnet vårt ble fødd fiskt, og vi tok også en utvidet DNA prøve døgnet etter fødsel som også var negativ. Så hos oss bidro faktisk NIPT testen til at vi slapp en unødvendig fostervannsprøve.

Anonymkode: 56032...e4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...