Gå til innhold

Far overlater samværet til andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er så rart. Far til barna har dem to helger, og noen ukedager hver måned. 

Uten unntak kan barna fortelle at de har vært hos besteforeldrene fra morgen til leggetid, og ofte overnatter de også der. Har de ikke vært hos besteforeldrene så har de vært hos tante og onkler. Noen ganger har de ikke vært innenfor dørstokken hos sin far på en hel helg... 

Slik var det når vi var samboere også, og jeg vet at hans foreldre og søsken (tante og onkler) er motvillig barnevakt fordi de føler at han pusher ungene på dem for å slippe unna.

Han er typen som gir 4-åringen telefonen og ber han om å invitere seg på besøk eller som bare dukker opp også plutselig har et ærend eller ghoster. Ghostingen har ført til at yngstemann fikk angst for å bli forlatt om han ikke kunne se meg eller far.

Jeg vurderer egentlig bare å flytte vekk før ungene starter på skole og kutte ut samværet så mye som mulig. Synes det er ikke greit at barna skal føle seg som uønskede kasteballer hver gang de er hos far.

Anonymkode: b575c...efb

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han da, hvis du spør om han overhodet vil ha barna de dagene?

Anonymkode: 3b9e7...79a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt han om han er villig til å droppe samvær da? Han virker jo som om han er typen til det. Og vil ungene av gårde til han når det er pappahelg? Hvis ikke er det vel ikke store tapet for dem om dere flytter litt lenger vekk.

Anonymkode: bfbcd...b10

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er så rart. Far til barna har dem to helger, og noen ukedager hver måned. 

Uten unntak kan barna fortelle at de har vært hos besteforeldrene fra morgen til leggetid, og ofte overnatter de også der. Har de ikke vært hos besteforeldrene så har de vært hos tante og onkler. Noen ganger har de ikke vært innenfor dørstokken hos sin far på en hel helg... 

Slik var det når vi var samboere også, og jeg vet at hans foreldre og søsken (tante og onkler) er motvillig barnevakt fordi de føler at han pusher ungene på dem for å slippe unna.

Han er typen som gir 4-åringen telefonen og ber han om å invitere seg på besøk eller som bare dukker opp også plutselig har et ærend eller ghoster. Ghostingen har ført til at yngstemann fikk angst for å bli forlatt om han ikke kunne se meg eller far.

Jeg vurderer egentlig bare å flytte vekk før ungene starter på skole og kutte ut samværet så mye som mulig. Synes det er ikke greit at barna skal føle seg som uønskede kasteballer hver gang de er hos far.

Jeg tenker at dette har du absolutt ingenting med. Det er hans tabbe at han ikke bruker tid med barna. Du skal ikke påvirke eller sette noe negativt i hodet til barna pga. det. Du skal heller ikke starte med sabotasje av samvær eller gjøre det vanskelig på andre plan. Fei for egen dør først og vær der. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Kjipt men lite du kan gjøre med

Anonymkode: c3a35...6f0

• Liker 2
Skrevet

At far ikke er perfekt får så være, men for ungene kan det jo være ett vel så stort tap å miste kontakt med resten av hans familie. Besteforeldre er viktige brikker i barns liv, det samme er onkler, tanter, søskenbarn osv. Jo flere som er omsorgspersoner i ungers liv jo bedre. En kan jo håpe at far vokser opp litt etter hvert og ser ungene som sitt ansvar, men ærlig talt; jeg tviler. Som mor får du gjøre ditt beste for å pleie båndene til hans del av familien for ungenes skyld. Unger vokser fort opp og forstår mer enn vi tror. En annen ting er å prøve å unngå å omtale far negativt så ungene hører det, til syvende og sist er det bare ungene det går utover.  

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Et råd fra en som nå er voksen og har barn selv nå, men som har kuttet kontakten med egne foreldre: Ingen far er bedre enn en fraværende, dårlig far. Det gir mindre arr og traumer, fler lykkelige minner med deg.

Anonymkode: 17fcc...c4f

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo trist for barna at han ikke er mer sammen med dem, men det er fint for besteforeldre at de får så bra kontakt med ungene. Dette synes jeg ikke du skal legge deg opp i. Jeg vet om tilfeller der besteforeldre har mer samvær enn far, det er jo bare positivt så lenge far tydeligvis ikke er tilstede.

Anonymkode: ab122...ad6

• Liker 3
Skrevet

Men blir de ikke ivaretatt hos besteforeldrene? Det er jo viktig at de får truffet familien på fars side og når han gir faen så er det jo bra de rundt stiller opp. Så lenge ikke barna mistrives og ikke selv sier de ikke vil reise så hadde ikke jeg gjort noe med dette, er jo ikke så ofte de er der heller.  Uansett så er det godt at de får truffet familien sin på den siden og uavhengig av om far er brukandes eller ikke.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener dere med at hun ikke har noe med det, det et jo hennes barn !! besteforeldre har da ikke krav på å ha barnebarn annenhver helg.  Hvis han ikke er interessert så kan jo hun heller få den tiden med de selv, opprettholde kontakten med familien hans på egenhånd.  Men de trenger jo ikke å være der på fast basis. 

Anonymkode: 1ab30...027

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mor har faktisk ingenting hun skulle sagt her.

Hva far velger å gjøre med sine dager er opp til han, inkludert å bruke barnevakt.

Anonymkode: 222fb...04d

• Liker 3
Gjest O.G.
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (21 timer siden):

Jeg tenker at dette har du absolutt ingenting med. Det er hans tabbe at han ikke bruker tid med barna. Du skal ikke påvirke eller sette noe negativt i hodet til barna pga. det. Du skal heller ikke starte med sabotasje av samvær eller gjøre det vanskelig på andre plan. Fei for egen dør først og vær der. 

Det skal mor blande seg inn i ja, pga ungene har rett til samvær med begge foreldrene.

Skrevet

HvA far gjør med samværet når det er hans dager eller helg er opptil han. Det er også da barna kan treffe øvrige familiemedlemmer på far sin side. Enten om det bare er noen timer eller om det er overnatting. Det er mange som vil ha en bit av den lille prosenten som far har i samvær. Det vil ikke si at de har rett på det, men det er bare bra og hyggelig at barna får tilbringe tid med besteforeldrene på den siden, tanter og onkler. 

Enn finner også den rake motsetningen av samvær, der hvor far tilbringer hele tiden eller stort sett all tiden med barnet alene. Barna har annen familie men treffer de aldri. De får derfor ikke noe forhold til hverandre.

• Liker 4
Gjest Robin666
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

TS har absolutt noe å gjøre med dette, når det er barna som får lide av det!

Anonymkode: 3fa94...c60

Kan du forklarer hvordan barna lider? Blir de banket opp, torturert el.? 

Skrevet
O.G. skrev (1 time siden):

Det skal mor blande seg inn i ja, pga ungene har rett til samvær med begge foreldrene.

Nei mor har ingenting med det så lenge det ikke skjer noe ureglementert eller straffbart. Det er mange mødre som tror de har noe med det blander seg borti hva far gjør med barna, men det er noe helt annet og kan ikke ansees som noe annet enn oppigleri og konfliktskapende. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hva mener dere med at hun ikke har noe med det, det et jo hennes barn !! besteforeldre har da ikke krav på å ha barnebarn annenhver helg.  Hvis han ikke er interessert så kan jo hun heller få den tiden med de selv, opprettholde kontakten med familien hans på egenhånd.  Men de trenger jo ikke å være der på fast basis. 

Anonymkode: 1ab30...027

Hun har ikke noe med hvordan far løser det

Anonymkode: c3a35...6f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva sier han da, hvis du spør om han overhodet vil ha barna de dagene?

Anonymkode: 3b9e7...79a

Han vil ha dem mer... For da får han mindre bidrag... Han oppdaget først etter å ville ha «den avtalen med bare noen helger i måneden» at det koster i kroner og ører...

ts

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har du spurt han om han er villig til å droppe samvær da? Han virker jo som om han er typen til det. Og vil ungene av gårde til han når det er pappahelg? Hvis ikke er det vel ikke store tapet for dem om dere flytter litt lenger vekk.

Anonymkode: bfbcd...b10

Han ville nok droppet det om jeg sa fra meg bidraget, men jeg er ikke i noe høytlønnet yrke så jeg trenger pengene.

Det har blitt litt mer at de uttrykker misnøye, og eldste klager litt om at «pappa gjør ingenting med oss...» og «hvorfor er pappa alltid hos besta og besten?»

Ja også var det jo da det var hulkgråt og elendighet fordi pappa bare forsvinner og mamma må aldri bli borte også... det holdt på en god stund og sitter i fortsatt!

ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Hr. Aktiv skrev (23 timer siden):

Jeg har da noe med det? For jeg må da virkelig feie opp det følelsesmessige rotet han skaper i barna. Besteforeldrene og far bearbeider eller snakker ikke om følelser eller rammer inn noe som helst. Barna opplever å være kasteball og tro meg de merker at mange voksenpersoner avviser dem!

Leggetider finnes ikke, barna sover når de blir trøtt. Mat får de bare om de selv uttrykker at de er sulten og da helst ferdigpizza o.l. Besteforeldrene skal bare lage fest og moro hele tiden og stapper barna med godteri o.l. Barna løper ute uten ordentlig bekledning om ikke de fikser det selv...

Det tar gjerne litt tid å bearbeide det meste som skjer der ei helg... også har jeg ingenting med det?

ts

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...