Gå til innhold

Husarbeid som tar for mye fritid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes husarbeid er koselig og kan fint bruke hele dagen på å lage mat, vaske eller rydde i boder og loft. Det betyr ikke at huset ser prikkfritt ut hele tiden, altså... Jeg kunne ikke overlevd uten robotstøvsuger og -gressklipper:P. Vi har et hendig "roterom", så hvis det kommer gjester kan man skuffe eventuelt rot inn dit. 

Jeg er sånn som ikke klarer å sitte stille lenge om gangen, så hvis jeg ser på på tv og det er reklamepause eller episoden jeg ser på er slutt, så går jeg og tømmer oppvaskmaskinen eller setter på en klesvask.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det sjelden perfekt , bare til jul,påske og 17.mai. Bruker en dag til hvert rom og da rører jeg ikke andre rom ( bortsett fra å ta med skitten servise og slik) 

Mandag rydder jeg stue og kjøkken ( som alltid blir litt ekstra rotete etter helga)

Tirsdag bretter jeg klær og legger på plass

onsdag vaske jeg ganger, trapp og slik

torsdag er badedag,alle servanter og servanter taes, gulv hvis det er nødvendig. Og så er det soveromsdag. 

fredag etter jobb setter jeg på en maskin med klær. Jeg bor alene så to maskiner i uka er maks og det vaskes alltid i helga. 

Lørdag og søndag har jeg fri fra husarbeid, om sommeren bruker jeg helga til hage og annet utearbeid. 

Legger til at om sommeren er det mer fristende å være hjemme og da flyter det mer inne, da bor og spiser vi mest ute uansett. Og så vasker jeg sjelden gulv, en gang i mnd ca. 

Anonymkode: d1406...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 18.40):

La denne under hobby og fritid, ikke fordi det er en hobby, men fordi det tar all min fritid. 

Jeg er så lei av at hverdagene handler om oppvask, rydding, klesvask, bretting av klær, matlaging og vasking. Føler jeg aldri kommer i rute. 

Har dere noen gode løsninger for å forenkle alt sammen? Gode rutiner? Jeg er så lei 😩

 

Anonymkode: 7d341...e65

Hvorfor rasjonaliserer du bare ikke da? :klo:

Cordelia skrev (På 4.5.2021 den 11.39):

Jeg følger Vaskmedmeg sin instagramprofil. Mange gode tips med konseptet en halvtime hver dag.

En halv time per voksen per DAG? :sjokkert: Det er mye husarbeid, altså.

Stegene for et rasjonelt hjem er veldig godt kjent:

1. Tenk effektivitet. Behandle tiden din hjemme sånn en industrimagnat ville behandlet den om du produserte ting  - som om den er veldig verdifull.

2. For å jobbe effektivt må "rot" og "tidheft" ut av hjemmet. Første steg på reisen innebærer derfor midlertidig økt tidsbruk. Det første du gjør av praktisk art er derfor å samle alle tingene dine, bestemme deg for hvor mye "ting" du realistisk har tid og plass til og kvitte deg med resten. Har dere 4 barn er trolig 4-5 antrekk per barn et realistisk maks antall dere kan håndtere i klesvask, og 1 fat og 1 glass per hode realistisk det dere kan vaske per dag. Antallet ting du har tid til å håndtere er mye lavere enn det en normalfamilie velger å bruke tid på. Så fjern ting med hard hånd. Jeg vil si et barn bør ha maks 4-5 leker totalt for at barnet skal makte vedlikeholde dem.

3. Etter at ting er fjernet må absolutt alt som er igjen få et hjem. Og når en ting brukes skal eier av tingen ta den frem - bruke den - putte den i hjemmet sitt. Alt som ligger og flyter i mer enn en uke kan trygt selges eller doneres. Gidder man ikke legge tingen tilbake etter bruk så liker man ikke tingen nok til å beholde den. Etter noen uker må man gjenta punkt 2 fordi man innser at man fjernet for lite.

4. Nå har man kvittet seg med all unødvendig rydding og vasking. Mye tid er spart, men man gjør fortsatt mye "tullearbeid". Man lager feks middag hver dag eller handler flere ganger i uka. Dette er bortkastet tid, så nå begynner en med å lage storkvanta. Man lager middag 1-2 ganger i uka, og lager opp og fryser ekstra porsjoner. Å lage middag til 6 tar akkurat like mye tid som å lage til 2, så man får 2-3 ekstra middager for akkurat samme tiden. Det samme gjelder 

5. Endring av terskel for når arbeid må gjøres. Bretter du klær så mye at det er en ting som tar tid? Slutt med det. Måten å slutte er denne: ikke brett klær til barn under 6-7. Putt dem i en skuff og lev livet. Barnet bryr seg ikke. Barn over 6-7 år får klær levert i en haug på senga og velger så selv om de skal henges, brettes eller stappes i en skuff. Og ingen klær vaskes før de faktisk er skitne (husk at dere nå har 5 skift hver - den buksa bruker du og ungene om igjen og om igjen og om igjen til den lukter eller er synlig flekket) En familie som må vaske mer enn en maskin i uka med klær vasker rene klær.

5. Fordeling av ansvaret for oppgaver. Barn og menn er oppegående mennesker. De er etter fylte 3-4 år fint i stand til å ta ansvar for seg og sitt (barn med veiledning). Deres nivå og ditt nivå er ulikt. Men ditt nivå er ikke fasiten for dem. 

6. Bruk den ene halvtimen i uka det tar å vaske hus og klær med glede. Lag middag i 1-2 timer i uka. Nyt livet.

 

Anonymkode: 8fbe1...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor rasjonaliserer du bare ikke da? :klo:

En halv time per voksen per DAG? :sjokkert: Det er mye husarbeid, altså.

Stegene for et rasjonelt hjem er veldig godt kjent:

1. Tenk effektivitet. Behandle tiden din hjemme sånn en industrimagnat ville behandlet den om du produserte ting  - som om den er veldig verdifull.

2. For å jobbe effektivt må "rot" og "tidheft" ut av hjemmet. Første steg på reisen innebærer derfor midlertidig økt tidsbruk. Det første du gjør av praktisk art er derfor å samle alle tingene dine, bestemme deg for hvor mye "ting" du realistisk har tid og plass til og kvitte deg med resten. Har dere 4 barn er trolig 4-5 antrekk per barn et realistisk maks antall dere kan håndtere i klesvask, og 1 fat og 1 glass per hode realistisk det dere kan vaske per dag. Antallet ting du har tid til å håndtere er mye lavere enn det en normalfamilie velger å bruke tid på. Så fjern ting med hard hånd. Jeg vil si et barn bør ha maks 4-5 leker totalt for at barnet skal makte vedlikeholde dem.

3. Etter at ting er fjernet må absolutt alt som er igjen få et hjem. Og når en ting brukes skal eier av tingen ta den frem - bruke den - putte den i hjemmet sitt. Alt som ligger og flyter i mer enn en uke kan trygt selges eller doneres. Gidder man ikke legge tingen tilbake etter bruk så liker man ikke tingen nok til å beholde den. Etter noen uker må man gjenta punkt 2 fordi man innser at man fjernet for lite.

4. Nå har man kvittet seg med all unødvendig rydding og vasking. Mye tid er spart, men man gjør fortsatt mye "tullearbeid". Man lager feks middag hver dag eller handler flere ganger i uka. Dette er bortkastet tid, så nå begynner en med å lage storkvanta. Man lager middag 1-2 ganger i uka, og lager opp og fryser ekstra porsjoner. Å lage middag til 6 tar akkurat like mye tid som å lage til 2, så man får 2-3 ekstra middager for akkurat samme tiden. Det samme gjelder 

5. Endring av terskel for når arbeid må gjøres. Bretter du klær så mye at det er en ting som tar tid? Slutt med det. Måten å slutte er denne: ikke brett klær til barn under 6-7. Putt dem i en skuff og lev livet. Barnet bryr seg ikke. Barn over 6-7 år får klær levert i en haug på senga og velger så selv om de skal henges, brettes eller stappes i en skuff. Og ingen klær vaskes før de faktisk er skitne (husk at dere nå har 5 skift hver - den buksa bruker du og ungene om igjen og om igjen og om igjen til den lukter eller er synlig flekket) En familie som må vaske mer enn en maskin i uka med klær vasker rene klær.

5. Fordeling av ansvaret for oppgaver. Barn og menn er oppegående mennesker. De er etter fylte 3-4 år fint i stand til å ta ansvar for seg og sitt (barn med veiledning). Deres nivå og ditt nivå er ulikt. Men ditt nivå er ikke fasiten for dem. 

6. Bruk den ene halvtimen i uka det tar å vaske hus og klær med glede. Lag middag i 1-2 timer i uka. Nyt livet.

 

Anonymkode: 8fbe1...ba2

Tror jeg heller hadde tatt den halvtimen i ukedagene, enn det scenarioet du beskriver.

Tror du må lese deg opp litt på profilen hennes.

 

Endret av Cordelia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah jeg elsker slike tråder som dette. Det inspirere og motiverer meg, så nå fikk jeg faktisk lyst til å sette på en klesvask😄👍🏼
 

Ellers er mitt tips å sette av en halvtime, skru på god musikk og bare rydd/vask, få det gjort! Er så deilig etterpå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene med 1,5 åring.
Kjøp robotstøvsuger som også vasker gulv! Det er så deilig å bare skru den på og så komme hjem til rene gulv 😊 

Badet vasker jeg mens ungen bader, kjøkkenet mens han sitter med modellkitt, puslespill eller noe ved kjøkkenbordet. Rydder over stua mens han ser barne-TV, og tar klesvasker litt sånn innimellom. Mini er ofte med og «hjelper» til å henge opp 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 18.40):

La denne under hobby og fritid, ikke fordi det er en hobby, men fordi det tar all min fritid. 

Jeg er så lei av at hverdagene handler om oppvask, rydding, klesvask, bretting av klær, matlaging og vasking. Føler jeg aldri kommer i rute. 

Har dere noen gode løsninger for å forenkle alt sammen? Gode rutiner? Jeg er så lei 😩

 

Anonymkode: 7d341...e65

En ting som vil gjøre arbeidet i hjemmet mindre er å kvitte seg med masse. Som regel har en for mye klær, for mye ting fremme, for mye bestikk, tallerkener.. Det som er, er at vi er late folk. Vi tar heller nytt bestikk og nye tallerkener i stedet for å vaske. Dermed blir oppvasken større. Jo mer som blir dyttet inn i skuffer og skap jo mindre oversikt har en. Samme med det som ligger fremme på kommoder, bord osv. Det er mer å løfte når en tørker støv. flere overflater støv kan legge seg på. Jo mer klær som en har oppbevart, jo flere plagg kan en ha på før en må vaske og dermed blir vasken ofte større.

En annen ting er å skape bedre rutiner: Rydd 2 ting når du tar ut en ting.

Anonymkode: ce78a...98c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.5.2021 den 3.38):

Jeg merker egentlig ikke at jeg gjør husarbeid, fordi jeg gjør det underveis liksom. Tar badet i forbindelse med at jeg steller meg, tar kjøkkenet mens jeg lager frokost, plukker hele tiden med meg ting som ligger feil plass når jeg likevel skal dit det skal. 

Det meste av husarbeid foregår slik. Mannen støvsuger og vasker gulv ved behov. Jeg tar skikkelig rydding og vask ellers når det er behov, men siden jeg tar det meste underveis er det ikke ofte jeg trenger å bruke mye tid på rydding og vasking, med mindre jeg får ånden over meg til å ta en ordentlig sjau. 

Det eneste problemet er egentlig den utrolig kjedelige klesvasken. Jeg hater alt ved å vaske klær, men det er mitt domene. Har fått meg stor vaskemaskin og tørketrommel, og tar mye om gangen. Barnas klær sorteres bare i haug, og de legger sammen og legger på plass selv. 

Middag bytter vi på å lage. 

Jeg kan ikke si at husarbeid står i veien for å få fritid. Den automatiske rutinen ved å gjøre ting underveis konstant er ganske effekt. Jeg trenger ikke å tenke over det en gang, så innarbeidet er det. 

Vi har også faste plasser for alt og oppbevaring er godt prioritert. Derfor lett å rydde i full fart, og jeg vet alltid hvor noe som ligger feil skal. Trenger ikke tenke på det heller. 

Å ha nok oppbevaring og system på hvor ting er eller skal være er antagelig det som gjør at ting går veldig fort og greit.

Anonymkode: 5be7e...4df

Jeg gjør som deg, tar det underveis! Samme med klesvasken. Og det høres det ut som du også gjør egentlig?! Altså puttet i en vask når de likevel er i ‘vaskekjelleren. Hiver i trommelen pg legger Haugen med klær der det hører hjemme. Og er i tillegg så heldig at du har barn som overtar resten? Ser ikke problemet rundt at dette skal være så mye verre enn annet hverdagslig husarbeid. Mannen min derimot. Når han først skal gjøre en del av husarbeidet så gjør han det aå grundig at det ender med at jeg tar over for at logistikken skal flyte bedre😅 Han bretter feks klær (MED brettekanter) i over en time. Og vasker opp grytene så nøye at de nærmest poleres😆 Da er det bedre han bruker tid på å ‘polere bilen eller evt ungene for den saks skyld😆

Anonymkode: 8d7c5...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 9.56):

Hvorfor rasjonaliserer du bare ikke da? :klo:

En halv time per voksen per DAG? :sjokkert: Det er mye husarbeid, altså.

Stegene for et rasjonelt hjem er veldig godt kjent:

1. Tenk effektivitet. Behandle tiden din hjemme sånn en industrimagnat ville behandlet den om du produserte ting  - som om den er veldig verdifull.

2. For å jobbe effektivt må "rot" og "tidheft" ut av hjemmet. Første steg på reisen innebærer derfor midlertidig økt tidsbruk. Det første du gjør av praktisk art er derfor å samle alle tingene dine, bestemme deg for hvor mye "ting" du realistisk har tid og plass til og kvitte deg med resten. Har dere 4 barn er trolig 4-5 antrekk per barn et realistisk maks antall dere kan håndtere i klesvask, og 1 fat og 1 glass per hode realistisk det dere kan vaske per dag. Antallet ting du har tid til å håndtere er mye lavere enn det en normalfamilie velger å bruke tid på. Så fjern ting med hard hånd. Jeg vil si et barn bør ha maks 4-5 leker totalt for at barnet skal makte vedlikeholde dem.

3. Etter at ting er fjernet må absolutt alt som er igjen få et hjem. Og når en ting brukes skal eier av tingen ta den frem - bruke den - putte den i hjemmet sitt. Alt som ligger og flyter i mer enn en uke kan trygt selges eller doneres. Gidder man ikke legge tingen tilbake etter bruk så liker man ikke tingen nok til å beholde den. Etter noen uker må man gjenta punkt 2 fordi man innser at man fjernet for lite.

4. Nå har man kvittet seg med all unødvendig rydding og vasking. Mye tid er spart, men man gjør fortsatt mye "tullearbeid". Man lager feks middag hver dag eller handler flere ganger i uka. Dette er bortkastet tid, så nå begynner en med å lage storkvanta. Man lager middag 1-2 ganger i uka, og lager opp og fryser ekstra porsjoner. Å lage middag til 6 tar akkurat like mye tid som å lage til 2, så man får 2-3 ekstra middager for akkurat samme tiden. Det samme gjelder 

5. Endring av terskel for når arbeid må gjøres. Bretter du klær så mye at det er en ting som tar tid? Slutt med det. Måten å slutte er denne: ikke brett klær til barn under 6-7. Putt dem i en skuff og lev livet. Barnet bryr seg ikke. Barn over 6-7 år får klær levert i en haug på senga og velger så selv om de skal henges, brettes eller stappes i en skuff. Og ingen klær vaskes før de faktisk er skitne (husk at dere nå har 5 skift hver - den buksa bruker du og ungene om igjen og om igjen og om igjen til den lukter eller er synlig flekket) En familie som må vaske mer enn en maskin i uka med klær vasker rene klær.

5. Fordeling av ansvaret for oppgaver. Barn og menn er oppegående mennesker. De er etter fylte 3-4 år fint i stand til å ta ansvar for seg og sitt (barn med veiledning). Deres nivå og ditt nivå er ulikt. Men ditt nivå er ikke fasiten for dem. 

6. Bruk den ene halvtimen i uka det tar å vaske hus og klær med glede. Lag middag i 1-2 timer i uka. Nyt livet.

 

Anonymkode: 8fbe1...ba2

1 glass og 1 fat pr person pr dag betyr da at en bruker varmt vann for å vaske opp etter hvert måltid. Her foretrekker jeg å heller samle opp i oppvaskmaskinen og sette på den når den er full.

Ja vi kan bruke klærne lenger men da bør klærne også inkludere treningsstøy for ungdom. Klær brukt i stallen på ridetrening skal vaskes når en kommer hjem. Jeg nekter å ha en gang som stinker stall.

Men her rydder jeg ikke klærne hennes på plass det gjør hun selv.

Anonymkode: f0b16...e86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cordelia skrev (På 7.5.2021 den 13.06):

Tror jeg heller hadde tatt den halvtimen i ukedagene, enn det scenarioet du beskriver.

Tror du må lese deg opp litt på profilen hennes.

 

Hvorfor? Har hun 6 barn under skolealder og er alene om omsorgen av dem? I så fall er 3 leker per barn, 5 sett klær per barn og null "nips" per unge riktig vei å gå mer enn noen gang. Har hun barn over skolealder gjør de selvsagt sin del av lasset. Har hun en partner gjør han eller hun selvsagt 50% av alt husarbeid. Og hvor mange barn du har påvirker ikke behovet for vask av egen garderobe. 

Anonymkode: 8fbe1...ba2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 18.40):

La denne under hobby og fritid, ikke fordi det er en hobby, men fordi det tar all min fritid. 

Jeg er så lei av at hverdagene handler om oppvask, rydding, klesvask, bretting av klær, matlaging og vasking. Føler jeg aldri kommer i rute. 

Har dere noen gode løsninger for å forenkle alt sammen? Gode rutiner? Jeg er så lei 😩

 

Anonymkode: 7d341...e65

Jeg må nesten spørre om hvilket mål du har, hvilken standard?

Hvis husarbeidet tar all din fritid, som vanligvis er 6-8 timer i døgnet, og du likevel aldri kommer i rute, må da standarden være lagt alt for høyt?

 

Anonymkode: dc523...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor? Har hun 6 barn under skolealder og er alene om omsorgen av dem? I så fall er 3 leker per barn, 5 sett klær per barn og null "nips" per unge riktig vei å gå mer enn noen gang. Har hun barn over skolealder gjør de selvsagt sin del av lasset. Har hun en partner gjør han eller hun selvsagt 50% av alt husarbeid. Og hvor mange barn du har påvirker ikke behovet for vask av egen garderobe. 

Anonymkode: 8fbe1...ba2

Har du egne barn eller tenåringer ?

Anonymkode: f0b16...e86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor? Har hun 6 barn under skolealder og er alene om omsorgen av dem? I så fall er 3 leker per barn, 5 sett klær per barn og null "nips" per unge riktig vei å gå mer enn noen gang. Har hun barn over skolealder gjør de selvsagt sin del av lasset. Har hun en partner gjør han eller hun selvsagt 50% av alt husarbeid. Og hvor mange barn du har påvirker ikke behovet for vask av egen garderobe. 

Anonymkode: 8fbe1...ba2

Du får sjekke henne opp på nettet, så finnes du svar.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg må nesten spørre om hvilket mål du har, hvilken standard?

Hvis husarbeidet tar all din fritid, som vanligvis er 6-8 timer i døgnet, og du likevel aldri kommer i rute, må da standarden være lagt alt for høyt?

 

Anonymkode: dc523...fcf

Det tenkte jeg også. Mange småbarnsfamilier ville hatt veldig godt av å slakke litt på kravet om hvor rent, ordentlig og strøkent det skal være til en hver tid. 

Anonymkode: 2ed8a...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er i ett forhold så bør mannen i huset hjelpe til, ingen unntak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 18.40):

La denne under hobby og fritid, ikke fordi det er en hobby, men fordi det tar all min fritid. 

Jeg er så lei av at hverdagene handler om oppvask, rydding, klesvask, bretting av klær, matlaging og vasking. Føler jeg aldri kommer i rute. 

Har dere noen gode løsninger for å forenkle alt sammen? Gode rutiner? Jeg er så lei 😩

 

Anonymkode: 7d341...e65

Velkommen til den virkelige verden. Det handler om å effektivisere og fordele oppgavene sånn at det går smidig og hurtig unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...