Gå til innhold

Husarbeid som tar for mye fritid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La denne under hobby og fritid, ikke fordi det er en hobby, men fordi det tar all min fritid. 

Jeg er så lei av at hverdagene handler om oppvask, rydding, klesvask, bretting av klær, matlaging og vasking. Føler jeg aldri kommer i rute. 

Har dere noen gode løsninger for å forenkle alt sammen? Gode rutiner? Jeg er så lei 😩

 

Anonymkode: 7d341...e65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut edlnat sitt bilde av vaskerommet på Instagram. Og les hvordan hun tar klesvasken. Nr 5 fra toppen. Sånn løsning vil jeg ha når jeg skal bygge hus. 

Anonymkode: a8e8e...484

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, kunne brukt all ledig tid på huset 😏 Vi har fått vaskehjelp annenhver uke + senket standarden på hva som er akseptabelt rot. Med to små barn blir det kaos veldig fort. Tar det mest nødvendige husarbeidet jevnt, men prioriterer trening og tid med barna fremfor husarbeid. 

Anonymkode: 6daee...2b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Freska annenhver tirsdag, så det løser mye. Den tirsdagen hun ikke er hos oss støvsuger mannen.

Mannen tar alt av handling og matlaging. Jeg dekker på og rydder bort etter middagen.

Klesvask deler vi på. Det tar vi bare innimellom, og barna hjelper til.

Vi rydder "aldri". Det vil si, barna rydder alle lekene sine før barne-TV skrus på, mannen må rydde litt innimellom. Men ellers er huset ryddig til enhver tid, alt har sin faste plass og alt legges på plass med en gang.

Det husarbeidet jeg synes er slitsomt er oppvaskmaskinen, matpakker og å rydde ut av skittent barnehagetøy, spesielt uteklær.

Anonymkode: 7a973...a65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk ut edlnat sitt bilde av vaskerommet på Instagram. Og les hvordan hun tar klesvasken. Nr 5 fra toppen. Sånn løsning vil jeg ha når jeg skal bygge hus. 

Anonymkode: a8e8e...484

Takk for tips, skal sjekke ut 😊

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig, kunne brukt all ledig tid på huset 😏 Vi har fått vaskehjelp annenhver uke + senket standarden på hva som er akseptabelt rot. Med to små barn blir det kaos veldig fort. Tar det mest nødvendige husarbeidet jevnt, men prioriterer trening og tid med barna fremfor husarbeid. 

Anonymkode: 6daee...2b7

Har to små vi også så det er kaos bare vi snur ryggen til i 2 sekunder. Standarden er ikke så høy her heller, men noe må man jo gjøre 😅

Anonymkode: 7d341...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

 

Har to små vi også så det er kaos bare vi snur ryggen til i 2 sekunder. Standarden er ikke så høy her heller, men noe må man jo gjøre 😅

Anonymkode: 7d341...e65

Om dere er to voksne kan dere hver deres gang sette stoppeklokka på 30 min. Da tar den ene voksne alt med barna og den andre gjør alt den rekker av husarbeid. Så bytter dere. Det er mye man får gjort på den tiden uten noen avbrytelser.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten

Her er det vi gjør, mildt omskrevet fra en annen tråd. I tillegg har vi nå gått til innkjøp av vaskehjelp to ganger i måneden. Det er dyrt, men det er skilsmisse også, og jeg er den som roter og griser mest hos oss.

Mitt viktigste tips:

  •  Finn deg en selvdreven mann/partner som tar ansvar og initierer ting selv hjemme. Det tredje skiftet skal deles på to.

Mine andre tips:

  • Storhandle når det PASSER. Av og til kan det være tre ganger på en uke for å fylle fryser og ferskvarer og når det er ting på salg, av og til handler jeg ikke annet enn melk på to uker nesten. Det er en stor tidsinnsparelse å ikke handle hver dag. 
  • Jeg har alltid ingredienser nok til 10-15 ulike middager jeg kan trylle frem av ting jeg har hjemme, Dette inkluderer noen grændiser. 
  • Jeg tilbereder kjøtt og grønnsaker (steker kjøttdeig, blansjerer grønnsaker, ovnsbaker grønnsaker, koker egg, langtidskoker kjøtt mm) til å ha klart til kjappe middager i kjøleskapet, dette gjør jeg en dag jeg har energi og overskudd
  • Jeg har ferdig smurte brødskiver i fryseren til matpakker. 
  • Forsøk å gjøre ting ordentlig. Rydd ting skikkelig når du først rydder, vask ordentlig og vær nøye. All tiden du tenker du heller vil scrolle eller slappe av på sofaen betaler du for i redusert livskvalitet fordi du blir trist av å se rundt deg.
  • Alt som irriterer deg som du kan fikse på under fem minutter gjør du med en gang
  • Alt som irriterer deg som du kan fikse på under en halv time burde du også gjøre i løpet av dagen. Alle har en halvtime.
  • Ikke brett barnetøy. Aldri gjør det.
  • Hvis det gjør livet ditt bedre og enklere er det antageligvis verdt innsatsen. 

Det virker helt sykt å komme med sånne tips, men det er så UTROLIG viktig å ikke prokastrinere hjemme. Jeg har sett familier som har snublet over upraktiske inngangsparti i årevis, fordi man ikke har giddet å gjøre ferdig en ... halvtimes snekrejobb. Når man ikke tar et fem minutters rydderaid etter matlaging får man heller en times vaskejobb senere for å fjerne fastgrodd rot og gris. Osv osv osv. 

Endret av Bobleplasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikkert litt spesiell, er enslig og kronisk deprimert. Dermed er husarbeid stressende, selv om jeg bor alene. Systemet jeg prøver følge nå er dette:

mandag: rydde gangen 

tirsdag: rydde soverommet

onsdag: rydde klesrommet

torsdag: rydder badet og vasker klær

fredag: rydder stua

lørdag: rydder kjøkkenet og setter på oppvask maskinen

søndag: hele leiligheten: støvsuger og vasker gulv


Om jeg ikke er i form en dag, så bare dropper jeg det den dagen, og fortsetter i planen neste dag. Er ikke så ille om et rom er rotete, når det for det meste er nogenlunde ryddig ellers i leiligheten 

Anonymkode: 84f1c...5d4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det store endringer av rutinene når vi fikk barn, og det tok litt tid å finne nye måter å organisere hverdagen på. Det som fungerer for oss:

- Finn rutiner og en arbeidsfordeling som ikke baserer seg på at en av dere må ta "lederansvaret" og organisere alt, og så hele tiden be om eller minne den andre personen på å gjøre husarbeid. Det er unødvendig merarbeid som bare fører til friksjon. Om det er oppgaver en av dere liker bedre (f.eks. henger opp/bretter jeg gjerne klær med en podkast på øret) så fordel etter det. Ting ingen av dere liker må dere dele på (eller outsource). 

- Forenkle der du kan. Vaskehjelp er nevnt, om det er en mulighet. Vi har robotstøvsuger. Hva med å handle matvarer på nett med hjemkjøring? Du nevner oppvask, kanskje du egentlig trenger større oppvaskmaskin (og flere gryter/kjøkkenredskap som tåler oppvaskmaskin)?

- Jeg kommer aldri "i mål" med vasking i den forstand at hele leiligheten er nyvaska samtidig. Jeg liker ikke å bruke f.eks. lørdag morgen på å helgevaske, da tar vi det heller jevnt fordelt utover uka. 

- Lager gjerne mat i store porsjoner, som eventuelt kan fryses ned (gjør gjerne dette en hverdagskveld etter at ungen har lagt seg). Så trenger vi ikke bruke tid på å lage middag hver dag. Har sjelden tid til å bruke lang tid på middagslaging om ettermiddagen, så her går det i enten ting man kan smelle sammen av ting vi har hjemme på under en halvtime, eller ting som er laget ferdig på forhånd.

- Planlegger alltid middager for en uke i slengen så vi kan storhandle. Så slipper vi å bruke tid på unødvendige turer på butikken. 

Anonymkode: 56c00...e60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på vaskemaskin om morgenen. Og crapbasket. Det er en fin kurv som står fint til stuen, som du kan legge alt rot oppi og ta det senere på kvelden. 

Jeg har det, og etter ungene har lagt seg, kan denne kurven tømmes og stå tom til neste dag. 

 

Anonymkode: 97b36...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg alene med ett barn, men synes ikke det er stress i det hele tatt. Jeg trenger aldri å rydde, fordi jeg aldri roter. Jeg rydder bare etter gutten på to, men da er han med og rydder. Så stua er fri for rot når jeg kommer ned etter at han er lagt. Da lager jeg matpakker til oss begge til dagen etter. Setter på en vask, strikker og ser TV mens jeg venter på at vasken blir ferdig og henger opp. Vasker ikke hver dag da, det trenger jeg ikke. Legger unna tøy i helgene, for det blir jo ikke så mye hos oss. Men har en kurv i andreetasjen hvor rent tøy ligger. Ruller sammen mitt eget og legger i skuffer, og slenger egentlig bare guttens klær i kommoden. Tar meg fem minutter på en lørdagsmorgen.

Oppvaskmaskina plukker jeg ut av mens jeg lager mat, det tar jo bare et minutt. Anbefaler god plass på kjøkkenet og faste plasser til alt, da går det mye fortere enn om man må skvise ting inn i skapene. Vasker kasseroller rett etter middag, da blir de ikke stående.

Har robotstøvsuger som går over gulvene mens jeg bader gutten hver tredje dag. Så vasker jeg over et par ganger i uka når det er nødvendig. Tørker støv sånn innimellom når jeg ser det trengs. Vasker dusjen mens jeg dusjer (har nal og svamp i dusjen). Tørker over vasken på badet med litt dopapir hver dag.

Jeg sykler til og fra jobb så jeg slipper å tenke på tid til trening. Har middagsliste for to uker fram i tid, og handler så sjeldent som mulig. Helst bestiller jeg på nett, men det er dyrt, så prøver helst å få handlet selv. 

Men ser for meg at hvis man er en familie på minimum fire så blir det mer å vaske og styre med.

Anonymkode: 3ce27...06b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobleplasten

Jeg kom på en ting til. Identifiser alle tidstyver og kverk dem en etter en. Av og til kan de være sneaky også. Vi prøvde oss for eksempel på sånne lekre plastbokser til å oppbevare pålegg og sånt i kjøleskapet. Vi har mye, det ville bli mindre rot og enklere tenkte vi. 

I realiteten var det praktisk en dag i uken, søndager når alle spiste sammen, ellers i uken var det bare tull. 

Det viste seg at det som i utgangspunktet var en enkel prosess når noen ville ha en skive (åpne kjøleskapet - ta ut pålegget - smør skiven - rydd tilbake pålegget) var blitt til et helt prosjekt med det nye opplegget. (åpne kjøleskapet - ta ut begge boksene for det er ost i den ene og skinke i den andre (må gjøres i to omganger for de er digre) - finn/rydd plass på benken der de faktisk kan stå mens du gjør klart, finn en kniv for å åpne det vanskelige lokket, åpne lokket, ta ut pålegget, smør skiven, legg pålegget tilbake i boksene, lukk boksene, sett boksene tilbake i kjøleskapet) :fart2:

Vi kvittet oss med boksene. 

Dette gjelder også mange andre ting også, for eksempel å mikrosortere ting du nesten aldri bruker. Du vil bruke MYE lenger tid på å sortere og vedlikeholde systemet enn å bare lete to minutter etter det du skal ha den ene gangen i året du trenger det. Til gjengjeld bør alt du bruker daglig eller nesten daglig være ekstremt lett tilgjengelig uten leting og rigging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye man kan gjøre for å sørge for at livet blir enklere :)

1. Lag en matplan for de neste to ukene, gjør storhandel.

2. Når du lager middag, lag flere porsjoner så du har rester eller kan fryse maten. Da slipper du å lage mat fra bunnen av hver dag. Ha få valg til frokost og lunsj.

3. Godta at de aller fleste gulv ikke trengs å vaskes ukentlig. Forstår det om man har hund eller små barn, men for oss voksne så holdet det å vaske gulvet en gang i kvartalet (så lenge du tar baderomsgulv og flekker selvsagt).

4. Bli minimalistisk og ei kun det du trenger og det du elsker. Færre ting å forholde seg til. Jeg og mannen bruker 5 min hver kveld på å rydde, og det er det. Det er alltid ryddig nok til besøk her.

5. Fyll vaskemaskinen før du kjører den. Vi er to voksne, jeg kjører 2-3 maskiner i uka, stort sett kun i helga. 

6. Oppvask - enkelt, bruk oppvaskmaskinen til alt smått og vask gryter rett etter lunsj og middag. Bruker aldri mer enn 5-10 min på dette uansett hvor kompleks måltidet var.

7. Må du brette alt av klær da? Vi bretter ikke treningsklær, og jeg kan fint legge klær på vranga inn i klesskapet. Jeg bruker heller 30 sek på å vrenge noe dagen jeg skal bruke det enn 10 min når jeg rydder inn klær.

8. Robotstøvsuger.

9. Tenk over hva som er hvor i huset og på kjøkkenet. Er baketingene samlet så du lett kan slenge sammen et brød? Er grytene nærme stekeplaten? Er tallerknene nærme kjøleskapet så du kan smøre noe uten å gå frem og tilbake flere ganger? Hvis du har flere bad, ha nok vaskemidler på hvert bad så du slipper å flytte de fra rom til rom.

10. - Det viktigste er å godta at alt må ikke være perfekt. Jeg vil heller ha det ryddig enn strøkent rent i mitt hus, og det er mitt valg. For andre er det motsatt. Tenk på hva det er verd å legge energi i. For meg er det god mat, og ryddig hus. Nederst på lista er vasking (men vi gjør det, slapp av). 

Anonymkode: b473f...a4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode tips! Det er noen ting her jeg definitivt skal ta med videre. Takk! 😊

Anonymkode: 7d341...e65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 18.40):

La denne under hobby og fritid, ikke fordi det er en hobby, men fordi det tar all min fritid. 

Jeg er så lei av at hverdagene handler om oppvask, rydding, klesvask, bretting av klær, matlaging og vasking. Føler jeg aldri kommer i rute. 

Har dere noen gode løsninger for å forenkle alt sammen? Gode rutiner? Jeg er så lei 😩

 

Anonymkode: 7d341...e65

Sånn er det ja! Ikke rart vi husmødre blir litt deprimerte av og til..

Godt å høre at jeg ikke er alene om å føle det slik ihvertfall.

Mine beste tips (men er ikke alltid jeg klarer å følge dem selv) er å senke kravene, Ihvertfall et par dager i uken.

*En dag uten klesvask. 
*Ikke brett klærne så nøye. Prøvd å bare hive dem oppi riktige skuffen uten brett? Ihvertfall undertøy og klær som brukes ofte. De skal jo snart opp igjen;)

*Droppe støvsuging og kun koste litt noen dager.

*Droppe middag hver eneste dag.

*La oppvasken stå EN dag innimellom.


*Dropp handlingen selv om du mangler ett par ting. En god husmor finner alltid noe å erstatte det med;)

*La barna rote UTEN å tenke på, mase på eller rydde opp alt rotet ett par dager

Osv osv. 

Lykke til😘

Anonymkode: 8d7c5...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg er sikkert litt spesiell, er enslig og kronisk deprimert. Dermed er husarbeid stressende, selv om jeg bor alene. Systemet jeg prøver følge nå er dette:

mandag: rydde gangen 

tirsdag: rydde soverommet

onsdag: rydde klesrommet

torsdag: rydder badet og vasker klær

fredag: rydder stua

lørdag: rydder kjøkkenet og setter på oppvask maskinen

søndag: hele leiligheten: støvsuger og vasker gulv


Om jeg ikke er i form en dag, så bare dropper jeg det den dagen, og fortsetter i planen neste dag. Er ikke så ille om et rom er rotete, når det for det meste er nogenlunde ryddig ellers i leiligheten 

Anonymkode: 84f1c...5d4

Når du rydder stua på fredagen...hvordan er gangen, soverommet, klesrommet og badet da??😉😇
 

 

Anonymkode: 8d7c5...e76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn er det ja! Ikke rart vi husmødre blir litt deprimerte av og til..

Godt å høre at jeg ikke er alene om å føle det slik ihvertfall.

Mine beste tips (men er ikke alltid jeg klarer å følge dem selv) er å senke kravene, Ihvertfall et par dager i uken.

*En dag uten klesvask. 
*Ikke brett klærne så nøye. Prøvd å bare hive dem oppi riktige skuffen uten brett? Ihvertfall undertøy og klær som brukes ofte. De skal jo snart opp igjen;)

*Droppe støvsuging og kun koste litt noen dager.

*Droppe middag hver eneste dag.

*La oppvasken stå EN dag innimellom.


*Dropp handlingen selv om du mangler ett par ting. En god husmor finner alltid noe å erstatte det med;)

*La barna rote UTEN å tenke på, mase på eller rydde opp alt rotet ett par dager

Osv osv. 

Lykke til😘

Anonymkode: 8d7c5...e76

Så etterpå at du allerede hadde fått mange av de samme tipsene jeg ga deg allerede😅 Jaja.

Anonymkode: 8d7c5...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker egentlig ikke at jeg gjør husarbeid, fordi jeg gjør det underveis liksom. Tar badet i forbindelse med at jeg steller meg, tar kjøkkenet mens jeg lager frokost, plukker hele tiden med meg ting som ligger feil plass når jeg likevel skal dit det skal. 

Det meste av husarbeid foregår slik. Mannen støvsuger og vasker gulv ved behov. Jeg tar skikkelig rydding og vask ellers når det er behov, men siden jeg tar det meste underveis er det ikke ofte jeg trenger å bruke mye tid på rydding og vasking, med mindre jeg får ånden over meg til å ta en ordentlig sjau. 

Det eneste problemet er egentlig den utrolig kjedelige klesvasken. Jeg hater alt ved å vaske klær, men det er mitt domene. Har fått meg stor vaskemaskin og tørketrommel, og tar mye om gangen. Barnas klær sorteres bare i haug, og de legger sammen og legger på plass selv. 

Middag bytter vi på å lage. 

Jeg kan ikke si at husarbeid står i veien for å få fritid. Den automatiske rutinen ved å gjøre ting underveis konstant er ganske effekt. Jeg trenger ikke å tenke over det en gang, så innarbeidet er det. 

Vi har også faste plasser for alt og oppbevaring er godt prioritert. Derfor lett å rydde i full fart, og jeg vet alltid hvor noe som ligger feil skal. Trenger ikke tenke på det heller. 

Å ha nok oppbevaring og system på hvor ting er eller skal være er antagelig det som gjør at ting går veldig fort og greit.

Anonymkode: 5be7e...4df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger Vaskmedmeg sin instagramprofil. Mange gode tips med konseptet en halvtime hver dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...