Gå til innhold

Vanskelighetsstige på strikkeprosjekter og - teknikker?


Gjest Bobleplasten

Anbefalte innlegg

Gjest Bobleplasten

Jeg er stuck i sofaen i noen måneder og har lyst å ta opp en hobby jeg startet med for mange år siden. Den gang da ble jeg demotivert av at det var vanskelig å vite hvor vanskelige strikkeprosjekter var før jeg begynte på dem. Det var en del av dem som var så vanskelige å komme i gang med på egenhånd at jeg ble frustrert og ga opp.

Det kunne være veldig nyttig å ha en oversikt over hva som passer hvor av ulike teknikker, plagg, og strikkeprodukter. Hva er et realistisk prosjekt for en nybegynner? Hva bør man vente med til man er mer drevent. Hva er ev. enkelt. men tar lang tid? Setter pris på alle innspill.

For helt nybegynnere

  • Skjerf som strikkes frem og tilbake på rett pinne
  • Tovede tøfler som lages av sammensydde firkanter med vanlig strikking

Enkelt. Får de fleste til uten øving og blir OK resultat med en gang. 

Litt mer krevende. Krever at man lærer seg noen ekstra teknikker

Avanserte teknikker/prosjekter/montering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei @Bobleplasten :vinke:

Det kom gode forslag til lettforståelige oppskrifter på dametopper m.m. i denne tråden. Flere anbefalte Petite knit sine oppskrifter, og de oppskriftene er også merket med hvilken vanskelighetsgrad det er og de har egne oppskrifter i kategorien nybegynner :) 

 

Anonymkode: 36c94...d1e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tips her:

 

Anonymkode: 36c94...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til videoer som viser teknikker i forbindelse med Petite knit sine oppskrifter:
https://www.youtube.com/channel/UC3vgNeiHiliP8q9fVwjnA5w?app=desktop

Østerdalsbrura har veldig gode instruksjonsvideoer på youtube, til bl.a. enkel ranglangenser og selbuvotter. Og hun viser sine triks.
https://osterdalsbrura.blogspot.com/2018/12/how-to-knit-selbu-mittens.html

https://www.youtube.com/channel/UCzqpv1bqGTHAtBgc1bQcOjQ

 

Som nevnt her, har Garnstudio mange fine videoer som viser ulike teknikker. https://www.garnstudio.com/video.php?lang=no

 

Anonymkode: 36c94...d1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kanskje flere har lyst til å poste nyttige strikketips og eventuelt linker til videoer m.m. i denne tråden? :) 

Anonymkode: bbf58...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler å ikke nødvendigvis starte med de enkleste prosjektene, men heller strikke noe gøy. 

Skjerf som strikkes frem og tilbake er et dårlig nybegynnerprosjekt. Strikkefasthet og slikt er gjerne litt ujevnt til å begynne med, og i et langt skjerf vil man lett kunne se det. Det er også ganske kjedelig å bare strikke frem og tilbake. 

Tøfler, luer og slikt er bedre nybegynnerprosjekt. De er litt mindre, og dermed blir ikke utviklingen i ferdighet like synlig. Babyklær, dersom man har noen å strikke til, er også fine.

Anonymkode: 61f43...8b4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Løfter denne  tråden som har mange nyttige tips og råd (inkl linker med slikt) til strikkere :) 

Ps jeg skrev på Ris og ros bl.a. at jeg ønsker denne tråden om strikking klistret, da den inneholder gode tips og råd og linker med nyttige tips og råd om strikking og strikketeknikker m.m. for bl.a. nybegynnere og tråden kan være veldig nyttig for mange og bli veldig mye besøkt.

Takk for gode råd @Luka_S 💐

Endret av AnonymBræker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å strikke noe som skal toves som begynnerprosjekt. Da har det ikke noe å si om det blir løst eller ujevnt, for tovingen jevner ut alt uansett. Jeg strikket masse tøfler og vesker som jeg tovet i begynnelsen, og nå i det siste har jeg strikket tovede votter innimellom alt annet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler babytøy, dukketøy og sokker som begynnerprosjekt. Skjerf er så uendelig kjedelig, og man lærer ingen ting av det. Null mestring. Mønstersokker, derimot, da blir man ferdig, og det kan brukes. Dukketøy er også bra, dukkene klager aldri, og det gjør ikke så mye om det blir noen feil i starten. Det meste kan sys/fikses hvis noe er skakt. 

 

Anonymkode: fbd93...74f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gensere med rundfelling er et enkelt prosjekt, gjerne med tjukt garn og tjukke pinner. Alt man behøver å kunne er å strikke rett og vrang, økning og felling (pluss legge opp og felle av, selvsagt). Det eneste som kan være vanskelig i starten er å maske sammen under ermene, men det er ingen som ser det hvis det blir litt stygt:P

Jeg har blitt veldig glad i Linka Neumann sine bøker om villmarksstrikk. Er man nybegynner på mønsterstrikk kan man prøve seg på et putetrekk før man tar fatt på en hel genser med samme mønster.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Bobleplasten skrev (På 2.5.2021 den 11.23):

Jeg er stuck i sofaen i noen måneder og har lyst å ta opp en hobby jeg startet med for mange år siden. Den gang da ble jeg demotivert av at det var vanskelig å vite hvor vanskelige strikkeprosjekter var før jeg begynte på dem. Det var en del av dem som var så vanskelige å komme i gang med på egenhånd at jeg ble frustrert og ga opp.

Det kunne være veldig nyttig å ha en oversikt over hva som passer hvor av ulike teknikker, plagg, og strikkeprodukter. Hva er et realistisk prosjekt for en nybegynner? Hva bør man vente med til man er mer drevent. Hva er ev. enkelt. men tar lang tid? Setter pris på alle innspill.

For helt nybegynnere

  • Skjerf som strikkes frem og tilbake på rett pinne
  • Tovede tøfler som lages av sammensydde firkanter med vanlig strikking

Enkelt. Får de fleste til uten øving og blir OK resultat med en gang. 

Litt mer krevende. Krever at man lærer seg noen ekstra teknikker

Avanserte teknikker/prosjekter/montering

Jeg vil faktisk anbefale Selbuvotter. Jeg tror at det er lett å bli hekta 🥰 Jeg prøver på mitt første par nå, men jeg valgte  ensfargede for å lære meg teknikkene (økningene og det å legge opp på en grei måte uten å bruke lang tråd, og fine fellinger) til å begynne med. Østerdalsbrura (se blogg og video) er fantastisk til å vise og forklare både med tekst bilder og video ♥️ Se også trådlinken med flere tråder om Selbuvotter.

https://osterdalsbrura.blogspot.com/2018/12/how-to-knit-selbu-mittens.html

 

 

Anonymkode: 332af...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du har fått masse gode råd. Det du kanskje ikke hadde for endel år siden (kommer an på hvor mange år), men som vi har nå - er jo YouTube og blogger osv. tror man kan bli vist ALT man måtte lure på egentlig. 

Anonymkode: ee69d...e18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. Etter å ha strevd lenge med sokkestrikking på strømpepinner der det ble stygt i skjøtene mellom pinnene, har jeg funnet teknikken som gir meg fine resultater både på sokker, votter og andre ting: Jeg strikker med 2 stk rundpinner som er 60 eller 80 cm lange.

Her er video med den teknikken:

https://www.garnstudio.com/video.php?id=97&lang=no

Anonymkode: 332af...3ea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kimmie Munkholm har mange gode videoer på youtube.

Anonymkode: 332af...3ea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her finnes en video som viser maskesting

 

Anonymkode: 332af...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...