AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #61 Del Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-5-1 den 16.30): Det som er skummelt med det er at unger lærer en ting på skolen men ser voksne gjøre noe annet. Så da sykler de over de og, uten å være klar over hvor farlig det faktisk er. Og er man en ny sjåfør som ikke har erfaring med at mange andre ser på trafikkregler som forslag som kan ignoreres, så kan det fort skje en ulykke. I trafikken gjelder èn regel over alle andre, og det er å anta at ingen kan trafikkreglene så det gjelder å følge med på alt og alle. Anonymkode: 4a0a6...d0f Jeg lærer mine barn at de skal gå av og trille sykkelen, men etterhvert som de blir eldre tenker jeg at det er mer naturlig og også lære dem at de kan se an situasjonen. Det blir litt som å vente på grønn mann som fotgjenger selv om du ikke ser noen bilister. Nå går jeg over veien likevel hvis jeg har dem med og forklarer dem heller hvorfor (barna er 9 og 12). Anonymkode: 7bf17...332 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #62 Del Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dersom dette inntreffer utenfor gangfelt, kan den gående eller syklisten dømmes. Dersom det skjer i gangfelt, bør det alltid være bilistens feil, i hvert fall hvis syklisten holder fartsgrensen på stedet. Hvis syklisten samtidig brøt fartsgrensen, bør syklisten dømmes for dette, mens bilisten bør dømmes for kollisjonen. Dersom det skjer et uhell mellom en gående og en syklist (evt en på el(sparke)sykkel) i gangfelt eller på fortau, bør det alltid være den gående sin feil. Gående bør alltid ha vikeplikt for sykler etc. som har større fart. Anonymkode: 8dfe3...9d5 Nei! De syklende og gående har et ansvar for å sørge for at det ER klart, før de tar seg over veien på en fotgjengerovergang. Anonymkode: 01299...8ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #63 Del Skrevet 2. august 2021 Nei, det er faktisk ingen REGEL eller LOV som sier at man MÅ gå av sykkelen for å krysse vei i fotgjenger feil. De som tror det, de som påstår at man får bot, de tar fullstendig feil. Regelen som finnes, gjelder kun vikeplikt. Her fra Trygg Trafikk - https://www.tryggtrafikk.no/trafikkregler-for-syklister/ Quote Du kan sykle over gangfeltet så lenge du tar hensyn til gående, men det er viktig å huske at du ikke klassifiseres som fotgjenger, med mindre du går av sykkelen og triller den over gangfeltet. Det vil si at andre kjørende nødvendigvis ikke har vikeplikt for deg hvis du velger å sykle over gangfeltet. Ellers er jeg enig: Det er visse grupper som burde alltid gå av sykkelen, f.eks. barna. Det er visse grupper som absolutt ikke kan gå av sykkelen, slik som en mann med CP her jeg bor, som liker å sykle rundt på trehjulssykkelen sin (han kan faktisk ikke kapasitet til å krysse fotgjengerfelt gående). Alle andre må se an situasjonen. Det er absolutt mer effektivt for alle parter, at syklisten sykler over fotgjenger felt, det må jo selv de treigeste bilistene skjønne. Jeg selv er en bysyklist med over tiårs erfaring å sykle i Oslo, sykler til og fra jobb. Anonymkode: 96df8...f2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #64 Del Skrevet 2. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er jo helt motsatt. I så fall skulle syklister alltid hatt vikeplikt for bilister. Anonymkode: 039ae...376 Syklister (og gående) bør alltid ha vikeplikt for biler, unntatt i fotgjengerfelt, der gående har for"kjørs"retten, og syklister bør få samme rett uten å redusere farten sin eller gå av sykkelen. Anonymkode: 8dfe3...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2021 #65 Del Skrevet 2. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Syklister (og gående) bør alltid ha vikeplikt for biler, unntatt i fotgjengerfelt, der gående har for"kjørs"retten, og syklister bør få samme rett uten å redusere farten sin eller gå av sykkelen. Anonymkode: 8dfe3...9d5 Det heter jo "fotgjengerfelt" og da skal man ta føttene fatt, ikke sykle! Anonymkode: a6aa4...b61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #66 Del Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det heter jo "fotgjengerfelt" og da skal man ta føttene fatt, ikke sykle! Anonymkode: a6aa4...b61 Dette bør endres dersom regelverket endres. Anonymkode: 8dfe3...9d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå