Gå til innhold

Kan man sykle over fotgjengerovergang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller må man gå av sykkelen for at bilene skal ha vikeplikt?

Anonymkode: c9ba5...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må gå av for at de skal ha vikeplikt.

Vikeplikt er dog ikke det samme som påkjørsrett.

Anonymkode: 7a7d5...c3b

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gå av sykkelen, ja.

Anonymkode: cd353...221

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke fotgjenger når du sykler. 

Anonymkode: 4a0a6...d0f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal gå av sykkelen og gå over.

Er ikke dette noe man lærer på barneskolen?

Anonymkode: c4993...5bf

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sykle. Men da har du vikeplikt for bilene på veien. Går du ved siden av sykkelen har bilene vikeplikt.

Anonymkode: 4e7e3...88d

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker at man sykler over, det går så mye raskere. Jeg slakker ned farten, syklisten sykler over, jeg kjører videre. Raskt og effektivt, vet at regelen er at de skal gå over for at jeg skal ha vikeplikt, men med litt smidighet går alt så mye bedre. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (5 minutter siden):

Jeg foretrekker at man sykler over, det går så mye raskere. Jeg slakker ned farten, syklisten sykler over, jeg kjører videre. Raskt og effektivt, vet at regelen er at de skal gå over for at jeg skal ha vikeplikt, men med litt smidighet går alt så mye bedre. 

Helt enig!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (7 timer siden):

Jeg foretrekker at man sykler over, det går så mye raskere. Jeg slakker ned farten, syklisten sykler over, jeg kjører videre. Raskt og effektivt, vet at regelen er at de skal gå over for at jeg skal ha vikeplikt, men med litt smidighet går alt så mye bedre. 

Helt enig, er bare problematisk når de kaster seg uti veien.

Anonymkode: 039ae...376

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (7 timer siden):

Jeg foretrekker at man sykler over, det går så mye raskere. Jeg slakker ned farten, syklisten sykler over, jeg kjører videre. Raskt og effektivt, vet at regelen er at de skal gå over for at jeg skal ha vikeplikt, men med litt smidighet går alt så mye bedre. 

Enig. De verste sjåførene er de som utelukkende kjører på rettigheter. Godt samspill med øyekontakt er det viktigste i trafikken. 

Kjører daglig i by, har sjeldent opplevd problemer med syklister, da de som sykler fast også er flink til å lese trafikkbildet.

Elektriske sparkesykler derimot, der "sjåføren" gjerne ikke har lappen, og null erfaring i trafikken, de har gitt meg hjertet i halsen en del ganger. 

Anonymkode: 9f1fd...9fd

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. De verste sjåførene er de som utelukkende kjører på rettigheter. Godt samspill med øyekontakt er det viktigste i trafikken. 

Kjører daglig i by, har sjeldent opplevd problemer med syklister, da de som sykler fast også er flink til å lese trafikkbildet.

Elektriske sparkesykler derimot, der "sjåføren" gjerne ikke har lappen, og null erfaring i trafikken, de har gitt meg hjertet i halsen en del ganger. 

Anonymkode: 9f1fd...9fd

Så jeg kan bare bryte vikeplikt bare jeg har god øyekontakt med andre trafikanter?

Anonymkode: ffbd2...b41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulovlig å sykle over et fotgjengerfelt. Du kan faktisk få bot. 

Anonymkode: 050c7...320

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ulovlig å sykle over et fotgjengerfelt. Du kan faktisk få bot. 

Anonymkode: 050c7...320

Hjemmel?

Anonymkode: 8ed7e...a88

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så jeg kan bare bryte vikeplikt bare jeg har god øyekontakt med andre trafikanter?

Anonymkode: ffbd2...b41

Tror du det var budskapet? 

Trafikken fungerer mye bedre når regelryttere som skal ha igjennom retten sin bare fordi de har rett til det, er borte.

Anonymkode: 7a7d5...c3b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så jeg kan bare bryte vikeplikt bare jeg har god øyekontakt med andre trafikanter?

Anonymkode: ffbd2...b41

Jeg er ikke syklist, så svarer som sjåfør i denne tråden. Ja, jeg foretrekker at syklister gjør dette, så fremt de forsikrer seg om at de er sett, ved øyekontakt. Gir gjerne et lite nikk. Mye bedre enn at jeg må bremse opp helt. 

La meg gjette. Du er han gamle mannen med hatt, som jeg møtte nær skiløypene en fin søndag der alle hadde lukeparkert i den ene veibanen. Som hadde en fin luke 2 meter bak sin bil, men likevel stod på hornet til jeg rygget 100 meter tilbake fordi det var jeg som hadde vikeplikt? 

Anonymkode: 9f1fd...9fd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt enig, er bare problematisk når de kaster seg uti veien.

Anonymkode: 039ae...376

Jeg klarte å kjøre på en fyr på den måten, overgangsfelt etter rundkjøring så jeg hadde veldig lav fart fra før, mens jeg er halveis inn på feltet kommer han kjørende i full fart fra ingen steds. Traff ham litt i bakhjulet og han fikk en dunk men sykla i full fart videre. Stoppet ikke en gang. 

Anonymkode: 5361f...77b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svaret er ja både til tittelen og HI. Ja, du kan sykle over fotgjengerfeltet, men på sykkelen er du regnet som kjøretøy, og har dermed vikeplikt for andre når du krysser veien. Det er altså helt lovlig, så lenge du venter på din tur. Hvis du går av sykkelen er du regnet som fotgjenger, og da har biler vikeplikt for deg, dvs at de skal stanse for deg når du vil gå over fotgjengerfeltet. 

Anonymkode: df2d4...7df

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at man ikke kan klare å Google dette her selv altså... C2758339-CAFD-4E7F-932F-4CC3645A5520.gif.139e0e4703e1a821822a407689a4117e.gif

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (57 minutter siden):

Det er litt rart at man ikke kan klare å Google dette her selv altså... C2758339-CAFD-4E7F-932F-4CC3645A5520.gif.139e0e4703e1a821822a407689a4117e.gif

Det er veldig på KG som ikke har tilgang til Google :fnise:

Anonymkode: 8ed7e...a88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (1 time siden):

Det er litt rart at man ikke kan klare å Google dette her selv altså... C2758339-CAFD-4E7F-932F-4CC3645A5520.gif.139e0e4703e1a821822a407689a4117e.gif

Nå fungerer det jo slik at google, eller et minimum av sunn fornuft, hadde eliminert nærmest alle tråder. Unntaket er vel telletrådene, som kun er ment som underholdning. 

Anonymkode: 9f1fd...9fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...