Gå til innhold

Kan man sykle over fotgjengerovergang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er veldig * på KG som ikke har tilgang til Google :fnise:

Anonymkode: 8ed7e...a88

mange

Anonymkode: 8ed7e...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er skummelt med det er at unger lærer en ting på skolen men ser voksne gjøre noe annet. Så da sykler de over de og, uten å være klar over hvor farlig det faktisk er.

Og er man en ny sjåfør som ikke har erfaring med at mange andre ser på trafikkregler som forslag som kan ignoreres, så kan det fort skje en ulykke. 

I trafikken gjelder èn regel over alle andre, og det er å anta at ingen kan trafikkreglene så det gjelder å følge med på alt og alle. 

Anonymkode: 4a0a6...d0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det som er skummelt med det er at unger lærer en ting på skolen men ser voksne gjøre noe annet. Så da sykler de over de og, uten å være klar over hvor farlig det faktisk er.

Og er man en ny sjåfør som ikke har erfaring med at mange andre ser på trafikkregler som forslag som kan ignoreres, så kan det fort skje en ulykke. 

I trafikken gjelder èn regel over alle andre, og det er å anta at ingen kan trafikkreglene så det gjelder å følge med på alt og alle. 

Anonymkode: 4a0a6...d0f

Hvem i alle dager er det som slipper barna ut i trafikken, på sykkel, før de er sikre på at barnet sykler på en forsvarlig måte? 

Anonymkode: 9f1fd...9fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler over når veien er klar og ingen biler kommer, ellers går jeg av og triller som man skal gjøre for at bilene skal ha vikeplikt. 

Anonymkode: 43a22...f90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvem i alle dager er det som slipper barna ut i trafikken, på sykkel, før de er sikre på at barnet sykler på en forsvarlig måte? 

Anonymkode: 9f1fd...9fd

Det er veldig veldig mange. Bor rett ved barne/ungdomsskole, og det er flere hjelmer på sykkelstyrer enn på hoder, sykling midt i veien, dytter hverandre av syklene og ut i veien, løsne skruer på hverandres sykler. Sykler med venner på stanga, bagasjebrett og styre. De går ikke av sykkelen for å krysse veien for å si det sånn. 

Anonymkode: 4a0a6...d0f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvem i alle dager er det som slipper barna ut i trafikken, på sykkel, før de er sikre på at barnet sykler på en forsvarlig måte? 

Anonymkode: 9f1fd...9fd

Foreldre som ikke sykler forsvarlig selv, kanskje? Som et par av dem som har svart i denne tråden.

Anonymkode: c4993...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan sykle over gangfeltet så lenge du tar hensyn til gående, men det er viktig å huske at du ikke klassifiseres som fotgjenger, med mindre du går av sykkelen og triller den over gangfeltet. Det vil si at andre kjørende nødvendigvis ikke har vikeplikt for deg hvis du velger å sykle over gangfeltet.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister

Anonymkode: 67a49...024

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er lov å sykle over fotgjengerfelt, men da mister du rettigheter som gående har, nemlig at bilene har vikeplikt. Jeg stopper sjelden for noen som sykler ut i fotgjengerfeltet, kun barn. 
Jeg holder på retten min og kjører etter trafikkreglene. Og hvis noen velger å sykle over, og forventer at jeg skal stoppe, ja da kan de få et stort problem. 
 

Anonymkode: 9cc9f...77a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 0.29):

Eller må man gå av sykkelen for at bilene skal ha vikeplikt?

Anonymkode: c9ba5...1cb

For at bilene skal ha vikeplikt kan du ikke sykle/komme syklende. 

Det er fullstendig lovlig å sykle over men da har ikke bilistene vikeplikt. 

Dette er det riktige svaret. 

Endret av DEN NAKNE GARTNER
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 18.52):

Det er lov å sykle over fotgjengerfelt, men da mister du rettigheter som gående har, nemlig at bilene har vikeplikt. Jeg stopper sjelden for noen som sykler ut i fotgjengerfeltet, kun barn. 
Jeg holder på retten min og kjører etter trafikkreglene. Og hvis noen velger å sykle over, og forventer at jeg skal stoppe, ja da kan de få et stort problem. 
 

Anonymkode: 9cc9f...77a

Selv om du har "rett" er du pålagt av veitrafikkloven å ferdes hensynsfullt og aktpågivende. Så ja, da kan du få et stort problem dersom du ser en situasjon oppstå og du velger å ikke bry deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DEN NAKNE GARTNER
AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 14.04):

Så jeg kan bare bryte vikeplikt bare jeg har god øyekontakt med andre trafikanter?

Anonymkode: ffbd2...b41

Ja, det kan du så lenge det er klart for deg å sykle ved at bilisten velger å stoppe. Det er som når du kjører bil, man bryter vikeplikten av og til fordi andre holder igjen og slipper deg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.7.2021 den 18.52):

Det er lov å sykle over fotgjengerfelt, men da mister du rettigheter som gående har, nemlig at bilene har vikeplikt. Jeg stopper sjelden for noen som sykler ut i fotgjengerfeltet, kun barn. 
Jeg holder på retten min og kjører etter trafikkreglene. Og hvis noen velger å sykle over, og forventer at jeg skal stoppe, ja da kan de få et stort problem. 
 

Anonymkode: 9cc9f...77a

Hva om det kommer en trehjulssykkel da? Type slike funksjonshemmede har, hva gjør du da? Stanser du og lar de sykle over eller bare fiser du forbi? 

Anonymkode: 634bb...b44

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 2021-5-1 den 8.19):

Helt enig, er bare problematisk når de kaster seg uti veien.

Anonymkode: 039ae...376

Jeg er også enig i at syklende ikke har forkjørsrett i gangfelt, slik reglene er i dag. Dette bør imidlertid endres, dels for at syklisten ikke skal tape fart, dels for at veikryssingen skal gå raskest mulig. Syklende bør ha samme forkjørsrett som gående i gangfelt, og de må ha rett til å beholde farten i gangfeltet uten å bremse på forhånd. 

Anonymkode: 8dfe3...9d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syklister er myke trafikanter. Bilene har vikeplikt for deg om du triller sykkelen over. Ellers er det du som må vente.

Anonymkode: 2bc91...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2021 den 21.03):

Hva om det kommer en trehjulssykkel da? Type slike funksjonshemmede har, hva gjør du da? Stanser du og lar de sykle over eller bare fiser du forbi? 

Anonymkode: 634bb...b44

Dette er flisespikkeri.

En funksjonshemmed blir noe helt annet enn en sykkelist. 

 

Anonymkode: 2bc91...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere kollega av meg syklet over gangfeltet og ble påkjørt. Syklisten fikk skylden. 

Anonymkode: 9fa69...bd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom jeg ser at bilisten har sett meg og bremser, sykler jeg over overgangen. Om de ikke bremser, stopper jeg og går av sykkelen. Da må de stoppe. Dette tar naturligvis mye lengre tid for oss begge, men er det slik de vil ha det, så ok for meg. Jeg er fornøyd så lenge jeg kommer helskinnet over.

Anonymkode: c737d...063

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bremser ned inn mot fotgjengerovergangen og viser tydelig at jeg venter på at bilen skal kjøre. Jeg opplever at bilen nesten alltid stopper for meg. Er det mange biler og de kjører går jeg av sykkelen og triller over. 

Jeg synes forøvrig at det er ganske klønete å planlegge for at sykkelveien skal krysse bilvei ved fotgjengerfelt - her snakker vi om en av de mer trafikkerte sykkelveiene inn mot Oslo. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er også enig i at syklende ikke har forkjørsrett i gangfelt, slik reglene er i dag. Dette bør imidlertid endres, dels for at syklisten ikke skal tape fart, dels for at veikryssingen skal gå raskest mulig. Syklende bør ha samme forkjørsrett som gående i gangfelt, og de må ha rett til å beholde farten i gangfeltet uten å bremse på forhånd. 

Anonymkode: 8dfe3...9d5

Hvordan tror du det vil gå? Når en fotgjenger som vimser rett ut i veien foran en bil, uten å sett seg for i noen retning kan bli påkjørt, og dømt for det den gjorde?(jo det finnes dommer på akkurat dét) Hvordan tror du det vil bli når syklister skal få ta seg over et forgjengerfelt på samme måte? Tror du virkelig at det vil fungere? Du kan ikke ha mye erfaring fra trafikken, det er lett å forstå.

Anonymkode: 01299...8ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan tror du det vil gå? Når en fotgjenger som vimser rett ut i veien foran en bil, uten å sett seg for i noen retning kan bli påkjørt, og dømt for det den gjorde?(jo det finnes dommer på akkurat dét) Hvordan tror du det vil bli når syklister skal få ta seg over et forgjengerfelt på samme måte? Tror du virkelig at det vil fungere? Du kan ikke ha mye erfaring fra trafikken, det er lett å forstå.

Anonymkode: 01299...8ec

Don't feed the troll...

 

Anonymkode: 039ae...376

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...