Gå til innhold

Hvorfor takker DU nei til vaksinering?

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Gjest Lambino
Marshmallow skrev (9 timer siden):

Ekstremt strenge smittevernstiltak. Det er vel allment kjent? 

Ja det er det. Hvor lenge varte det der? 
Flere jeg kjenner har reist tilbake til Kina, det siste året, de kom opprinnelig fordi det var bedre å bo her. 
Er de fleste vaksinert der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lambino
Infinity skrev (8 timer siden):

Og der kom konspirasjonstankene. 

Er det ustabilt å stille spørsmål? Styret i Kina er vel kjent for å være ganske spesielt, frihet slik vi kjenner det er ikke noe de som bor der har. 
Kan befolkningen fritt ytre seg der feks? Har de allerede et digitalt pass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er nedlatende å kalle mennesker for vaksinemotstander, bare fordi noen ønsker å vurdere situasjonen og tenke over hva man velger å utsette kroppen for noe lengre enn det du gjør. Jeg har tatt alle de "vanlige" vaksinene, og vil frabe meg karakteristikken "vaksinemotstander".

For øvrig ble det senest i dag sagt på dagsrevyen at vaksinene muligens ikke er effektiv overfor den indiske varianten, og at gjenåpningen kan bli utsatt til tross for vaksinering. Så denne sirkelen av hva som skal til for å gjenåpne, den er stadig like rund. 

Men hvis alle tenkte som deg hadde vi ikke kommet noen vei. Hvorfor er akkurat du så spesiell at du ikke skal bidra? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (24 minutter siden):

Ja det er det. Hvor lenge varte det der? 
Flere jeg kjenner har reist tilbake til Kina, det siste året, de kom opprinnelig fordi det var bedre å bo her. 
Er de fleste vaksinert der? 

Tiltakene varte så lang tid det tok å bli kvitt viruset. Men å sveise igjen dørene til smittede funker heldigvis dårlig i demokratiske land. Leste en interessant artikkel om innreise til Kina i A-magasinet, som dessverre er bak betalingsmur. Kort oppsummert er det ikke mulig å rømme fra karantenehotell der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (10 minutter siden):

Men hvis alle tenkte som deg hadde vi ikke kommet noen vei. Hvorfor er akkurat du så spesiell at du ikke skal bidra? 

Nå er der nå en gang slik at ikke aøle tenker likt om dette, det er tvert imot mange som ønsker å ta vaksinen og dermed gjør det. Vi trenger altså ikke å ta denne hypotetiske problemstilling opp til vurdering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (7 timer siden):

Ønsker å se litt mer av langtidseffekten av vaksinen, og stoler generelt ikke på førstegenerasjons-preparater. Har slitt mye med helsen de siste årene, og endelig fungerer den igjen! Da ønsker jeg ikke per nå å risikere noe.

Men hva med risikoen for langtidseffekter av covid? Det er jo en grunn til at risikogrupper blir vaksinert før andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Nå er der nå en gang slik at ikke aøle tenker likt om dette, det er tvert imot mange som ønsker å ta vaksinen og dermed gjør det. Vi trenger altså ikke å ta denne hypotetiske problemstilling opp til vurdering.

Jo fler som takker nei, jo verre blir det å oppnå immunitet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Marshmallow skrev (7 minutter siden):

Tiltakene varte så lang tid det tok å bli kvitt viruset. Men å sveise igjen dørene til smittede funker heldigvis dårlig i demokratiske land. Leste en interessant artikkel om innreise til Kina i A-magasinet, som dessverre er bak betalingsmur. Kort oppsummert er det ikke mulig å rømme fra karantenehotell der. 

Det er litt av dette jeg lurer på, fordi befolkningen der er jo allerede tuktet og overvåket. Er det ikke det samme som skjer her? De må bare bruke litt lengre tid. 
Bor du i Kina kan du ikke snakke om politikk. En bekjent sa at når han snakker med en person som bodde der på Skype var beskjeden om at de ikke måtte snakke om politikk el.

Kina har ikke penger slik som vi. Noe av det som skjer for tiden kan handle om at vi er et rikt land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/30/2021 at 9:48 PM, ryzorwarlock said:

Det var en skrivefil, om du hadde tenkt litt og brukt litt hjerne kapasitet så hadde du forstått at det skulle stå "største fall".

Er ikke vaksinemotstander.

Jeg tar ikke vaksinen fordi jeg vil ikke øke risikoen med å få blodpropp eller alvorlige bivirkninger, og jeg blir og vente til iallefall et halvt år til sånn at jeg ser at "alt er good to go"

Ja, alltid best som andre er prøvekanin, så det ikke går utover oss selv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lambino skrev (1 minutt siden):

Det er pga deg vi blir stående fast, ikke motsatt. Du tror kun du gjør det rette. 

Når det gjelder vaksinering blir samfunnet stående fast om ikke folk vaksinerer seg. Men altså alt for at nettopp du skal være «trygg» Først meg så meg selv. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
Klink skrev (1 minutt siden):

Når det gjelder vaksinering blir samfunnet stående fast om ikke folk vaksinerer seg. Men altså alt for at nettopp du skal være «trygg» Først meg så meg selv. 

Nei, slik er det ikke. Jeg tenker på alle sin trygghet og at folk skal få ha god helse, jobb og et fritt liv. Det får vi ikke ved å følge strømmen i dag. Dette vil bare bli strengere og friheten vil bli mer innskrenket. Uansett hvilken tiltak og endringer som blir foreslått og som du følger og tror på vil det bare bli værre. 

Vi er veldig langt i fra hverandre i oppfatningen av hva som skjer, vi må bare ta tiden til hjelp å se utfallet på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
BethB skrev (7 minutter siden):

Ja, alltid best som andre er prøvekanin, så det ikke går utover oss selv. 

Det er frivillig å være prøvekanin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lambino
MorTil2 skrev (8 timer siden):

Jeg synes det er nedlatende å kalle mennesker for vaksinemotstander, bare fordi noen ønsker å vurdere situasjonen og tenke over hva man velger å utsette kroppen for noe lengre enn det du gjør. Jeg har tatt alle de "vanlige" vaksinene, og vil frabe meg karakteristikken "vaksinemotstander".

For øvrig ble det senest i dag sagt på dagsrevyen at vaksinene muligens ikke er effektiv overfor den indiske varianten, og at gjenåpningen kan bli utsatt til tross for vaksinering. Så denne sirkelen av hva som skal til for å gjenåpne, den er stadig like rund. 

Ja nemlig! Uansett er dette et evig hamsterhjul. Folk gjør alt de får beskjed om men det nytter jo ikke. Nye mutanter, nye begrensninger, regler og tiltak kommer uansett. 

Det å stille kroppen sin til disposisjon for et eksperiment er galskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (3 minutter siden):

Trygg til hva, og åpen til hva? Mange, også her, fremhever sin omtanke for andre når grunnen til å ta vaksinen diskuteres. Men går man litt nærmere etter, så skal det ikke lange praten til for å få frem at det er fordi de ønsker å reise, de ønsker å gå på store konserter, de ønsker å gjøre ting som krever at det er mange hundre mennesker samlet og de ønsker å gjøre ting som utsetter dem for risikoen for smitte i utlandet. Så derfor tar de vaksinen. Ikke fordi de er så snill og god, men fordi de tenker på sine egne behov, og hvordan gå frem for å oppfylle dem.

Du spurte litt lengre oppe hva som er så "spesielt" med meg. Så nå er det "spesielt", "sært", "abnormt" å mene noe annet enn deg? Men det jeg kan si, er at jeg forstår at det å si nei har konsekvenser for meg. At jeg kanskje ikke kommer til å få reise til utlandet i år, delta på store folkerike arrangementer osv. Men det er helt ok. Har levd slik et år nå, kan gjøre det ett år til. Så ser jeg hvordan verden og smittesituasjonen og vaksineeffektene er når neste sesonginfluensa er på plass.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Trygg til hva, og åpen til hva? Mange, også her, fremhever sin omtanke for andre når grunnen til å ta vaksinen diskuteres. Men går man litt nærmere etter, så skal det ikke lange praten til for å få frem at det er fordi de ønsker å reise, de ønsker å gå på store konserter, de ønsker å gjøre ting som krever at det er mange hundre mennesker samlet og de ønsker å gjøre ting som utsetter dem for risikoen for smitte i utlandet. Så derfor tar de vaksinen. Ikke fordi de er så snill og god, men fordi de tenker på sine egne behov, og hvordan gå frem for å oppfylle dem.

Du spurte litt lengre oppe hva som er så "spesielt" med meg. Så nå er det "spesielt", "sært", "abnormt" å mene noe annet enn deg? Men det jeg kan si, er at jeg forstår at det å si nei har konsekvenser for meg. At jeg kanskje ikke kommer til å få reise til utlandet i år, delta på store folkerike arrangementer osv. Men det er helt ok. Har levd slik et år nå, kan gjøre det ett år til. Så ser jeg hvordan verden og smittesituasjonen og vaksineeffektene er når neste sesonginfluensa er på plass.

Nei, å reise og få gå på konserter mm er belønningen. Folk tar vaksinen for at vi skal bli ferdig med denne pandemien. I alle fall innenfor grensene. Jeg ønsker å få smitten ned slik barna kan ha bursdag med alle vennene sine, få dra på leirskole og alt det andre de får glipp av nå. De kan ta min vaksine å vaksinere i områder med høy smitte om det er det som må til. Det er de som ikke ønsker vaksinen som tenker på seg selv. Gjør mange nok det samme kommer vi ikke ut av dette. Det er der som er problemet. De fleste må ta den og gjør man ikke det straffes alle. Jeg vi heller at barn skal slippe å ta vaksinen enn du. Barna kan ikke ta den ennå og har veldig liten risiko ved sykdom. De må kanskje ta den for at vi skal få mange nok vaksinerte, for at slike som deg skal slippe. 

Mannen ønsker ikke vaksinen, men han forstår hvorfor det er nødvendig og tar den uansett. Jeg liker ikke sprøyter, men kommer til å ta den uansett. Det som skjer er større enn hver og en av oss. En av de tidligere vaksinene (var det mot kopper?) tok livet av ganske mange, men det var uansett verd det. Det vi får tilbud om nå er betydelig mer trygt og er veien ut av dette. Hvor mange må dø for å oppnå flokkimmunitet uten? Og dersom man blir syk, hvor mange får senskader? Ikke alle er fryktelig, men det høres forferdelig ut å nesten ikke ha lukt og smakssans kanskje for resten av livet.

Du skriver det er lurt å ikke følge strømmen av og til. I denne situasjonen vil jeg sammenligne det med å kjøre mot kjøreretningen. Det er ikke så lurt, er det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (22 minutter siden):

Nei, å reise og få gå på konserter mm er belønningen. Folk tar vaksinen for at vi skal bli ferdig med denne pandemien. I alle fall innenfor grensene. Jeg ønsker å få smitten ned slik barna kan ha bursdag med alle vennene sine, få dra på leirskole og alt det andre de får glipp av nå. De kan ta min vaksine å vaksinere i områder med høy smitte om det er det som må til. Det er de som ikke ønsker vaksinen som tenker på seg selv. Gjør mange nok det samme kommer vi ikke ut av dette. Det er der som er problemet. De fleste må ta den og gjør man ikke det straffes alle. Jeg vi heller at barn skal slippe å ta vaksinen enn du. Barna kan ikke ta den ennå og har veldig liten risiko ved sykdom. De må kanskje ta den for at vi skal få mange nok vaksinerte, for at slike som deg skal slippe. 

Mannen ønsker ikke vaksinen, men han forstår hvorfor det er nødvendig og tar den uansett. Jeg liker ikke sprøyter, men kommer til å ta den uansett. Det som skjer er større enn hver og en av oss. En av de tidligere vaksinene (var det mot kopper?) tok livet av ganske mange, men det var uansett verd det. Det vi får tilbud om nå er betydelig mer trygt og er veien ut av dette. Hvor mange må dø for å oppnå flokkimmunitet uten? Og dersom man blir syk, hvor mange får senskader? Ikke alle er fryktelig, men det høres forferdelig ut å nesten ikke ha lukt og smakssans kanskje for resten av livet.

Du skriver det er lurt å ikke følge strømmen av og til. I denne situasjonen vil jeg sammenligne det med å kjøre mot kjøreretningen. Det er ikke så lurt, er det?

Vet du - jeg er så uendelig lei av dette "Det er denne gruppen sin skyld" talemåten som er kommet så tydelig frem under denne pandemien. Det er arbeidsinnvandrere, det er innvandrere, det er de unge. Og nå "de som ikke vil ta vaksinen".

Ok, så er jeg avventende til vaksinen. Men i ett år nå har jeg fulgt alle råd og tiltak, og noe av det viktigste for meg, har vært avstand. Samtidig har jeg sett mennesker som går med munnbind under nesen, som flokker seg sammen i samtale og i den forbindelse tar munnbindet av, som reiser innenlands (for de MÅ besøke datter/sønn/barnebarn), folk som strømmer inn i sentre og matbutikker midt på travleste lørdag, som plukker på alt de ikke skal ha, som hoster høyt og kraftig bak munnbindet osv osv. Har de da vært med på dempe smitten eller øke den?

Nå tar de samme menneskene vaksinen og banker seg selv på brystet og sier at de gjør det for et tryggere og åpnere samfunn. Hvorfor var de ikke mer opptatt av dette trygge samfunnet for noen måneder siden? Var det for krevende å la være å handle på lørdag, bruke munnbindet riktig , la være å plukke på alt mulig, snu seg vekk for å hoste? 

Verden er ikke svart/hvit, og det er heller ikke slik at ditt bidrag er bedre enn mitt. Jeg har bidratt og jeg bidrar fortsatt. Men akkurat vaksinen, den venter jeg litt med. Så får jeg heller fortsette å holde avstand, være bevisst hvilket dager og klokkeslett jeg handler på osv.

Endret av MorTil2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Vet du - jeg er så uendelig lei av dette "Det er denne gruppen sin skyld" talemåten som er kommet så tydelig frem under denne pandemien. Det er arbeidsinnvandrere, det er innvandrere, det er de unge. Og nå "de som ikke vil ta vaksinen".

Ok, så er jeg avventende til vaksinen. Men i ett år nå har jeg fulgt alle råd og tiltak, og noe av det viktigste for meg, har vært avstand. Samtidig har jeg sett mennesker som går med munnbind under nesen, som flokker seg sammen i samtale og i den forbindelse tar munnbindet av, som reiser innenlands (for de MÅ besøke datter/sønn/barnebarn), folk som strømmer inn i sentre og matbutikker midt på travleste lørdag, som plukker på alt de ikke skal ha, som hoster høyt og kraftig bak munnbindet osv osv. Har de da vært med på dempe smitten eller øke den?

Nå tar de samme menneskene vaksinen og banker seg selv på brystet og sier at de gjør det for et tryggere og åpnere samfunn. Hvorfor var de ikke mer opptatt av dette trygge samfunnet for noen måneder siden? Var det for krevende å la være å handle på lørdag, bruke munnbindet riktig , la være å plukke på alt mulig, snu seg vekk for å hoste? 

Verden er ikke svart/hvit, og det er heller ikke slik at ditt bidrag er bedre enn mitt. Jeg har bidratt og jeg bidrar fortsatt. Men akkurat vaksinen, den venter jeg litt med. Så får jeg heller fortsette å holde avstand, være bevisst hvilket dager og klokkeslett jeg handler på osv.

De du ser med munnbind under nesen er nok de samme som ikke skal ta vaksinen. Det er en av måtene de viser sin motstand mot tiltak. 

Det blir selvsagt to grupper. Det er helt vanlig å dele inn i grupper. Nå blir vi fortalt av fagfolk at vi trenger kanskje så mye som 90% av de voksne til å ta vaksinene. Da ødelegger de som ikke vil ta vaksinen hele gjenåpningsplanen. Vi har faktisk rett til å bli fortvilt over dette. Unge har ikke lyst å ta vaksinen, de gjør det for samfunnet. Selv om det er lov å la være å ta vaksinen så påvirker valget alle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (9 timer siden):

Tror nok mange av de leser seg godt opp, forskerne er heller ikke enige. Mener du at alle som er skeptiske skal bli hysjet ned? Synes faktisk det er de vaksinerte som skriker høyest mot oss som venter med vaksinen inntil videre.

Av oss 20 på jobb er det 1/3 som ikke har tatt den. Og det står alle fritt til å velge. 

La nå folk velge selv, la all info bra eller ikke komme frem. 

Folk får velge selv og ingen blir presset. Det kan likevel sikkert oppleves som et indirekte press siden man mest sannsynlig ikke får reise i EU karantene fritt som uvaksinert. Jeg er ikke for tvangsvaksinering. Men håper folk kan komme til fornuft og ta vaksinen. Jeg står ved at det er egoistisk og la være fordi Norge og hele verdenssamfunnet er avhengig av flokkimmunitet for og komme ut av pandemien. Uten flokkimmunitet vil viruset spre seg videre og sjansen for nye mutasjoner øker. Ved en eventuell fjerde bølge vil Norge måtte stenge ned på nytt. I en av FHI sine scenarier for høsten så har de en bølge fire bestående av uvaksinerte og barn. Det kan også ramme folk som pga sykdom ikke kan la seg vaksinere og eldre som får dårligere virkning av vaksine. Jeg mener at alle har et ansvar for og bidra. Hvis alle skulle tenke som deg hadde vi hatt pandemi i åresvis med stadig nye mutasjoner. Stadig yngre har blitt rammet av mutasjoner... hva om neste mutasjon rammer barn ekstra hardt... Økonomi går rett i dass med flere nedstengninger, evig smitte og folk som blir alvorlig syke. Vi har et virkemiddel, vaksinene! Hvorfor ikke bruke dem og komme oss ut av pandemien? Er det evig pandemi du og de andre vaksine skeptikere og motstandere ønsker ? I det miste skal man ikke ta vaksine så slutt i hvert fall og informere om det i forum som du gjør. Og slutt og spre skremsel om vaksinene (dette gjelder ikke deg , men det er til alle de andre som gjør det her på KG) Du og dere andre skeptikere og motstandere er faktisk avhengig at vi andre stiller opp og tar vaksinene. Nei ikke for og gi dere beskyttelse som dere føler at dere ikke trenger . Men for og komme ut av denne forferdelige pandemien, som fører til lidelse  i form av alvorlig sykdom og død , og lidelse og dårlig livskvalitet på grunn av tiltak. Norge og verden har ikke anledning til at mange tenker som deg . Med et så smittsomt virus må vi har veldig høy vaksinasjonsprosent for og komme oss ut pandemien. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kermit123 skrev (10 timer siden):

Ja, altså .. det er ikke sånn at jeg mener det skal være forbudt for vaksinemotstandere å ytre seg. Ytringsfriheten må forsvares. Men jeg stusser over valget. Det fremstår vel som ganske klart nå at styringsmaktene har lagt seg på en linje der de ikke kommer til å åpne samfunnet igjen dersom de ser at smitten stiger? Og det vil den jo gjøre, dersom folk ikke vaksinerer seg. Så da mener jeg det vil være klokt av vaksinemotstandere, som i mitt sinn kanskje tenker mest på seg selv, å gå litt stille i dørene, ikke ta den vaksinen, og være med på gjenåpningen den dagen resten av oss har vaksinert oss.

Helt enig. Vaksinemotstandere bør virkelig ikke reklamere for budskapet sitt. De skal vi ikke ha for mange av før bølge fire vil komme til høsten. Med bølge fire kan det komme nye restriksjoner som vil ramme alle. Skulle tro at det er evig pandemi disse folka ønsker. Eller ønsker de bare at alle andre skal stille opp for og bli kvitt pandemien men ikke de selv... i så fall lite smart og spre skepsis og motstand på forum. Vi har ikke råd til for mange med disse tankene. Vi må ha høy grad av flokkimmunitet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (20 minutter siden):

De du ser med munnbind under nesen er nok de samme som ikke skal ta vaksinen. Det er en av måtene de viser sin motstand mot tiltak. 

Det blir selvsagt to grupper. Det er helt vanlig å dele inn i grupper. Nå blir vi fortalt av fagfolk at vi trenger kanskje så mye som 90% av de voksne til å ta vaksinene. Da ødelegger de som ikke vil ta vaksinen hele gjenåpningsplanen. Vi har faktisk rett til å bli fortvilt over dette. Unge har ikke lyst å ta vaksinen, de gjør det for samfunnet. Selv om det er lov å la være å ta vaksinen så påvirker valget alle. 

Der tror jeg du tar feil, ettersom feil bruk av munnbind har en ganske høy prosentandel. Jeg tror heller ikke det handler om en markering av motstand, men rett og slett uvitenhet eller, for mange, at det ikke er behagelig å gå med munnbindet over tid. Så da er det under nesen, under haken, hengende fra øret, krøllet opp i hånden osv.

Når det gjelder gjenåpningsplanen, så er det også sagt at man må fortsette med smittevernstiltak, for man vet ikke hvor godt vaksinen i praksis beskytter. Om de som er vaksinert, helt eller delvis, fortsette sin merkelige bruk av munnbind, eller andre uvaner (plukke på det man ikke skal ha, hoste uten å snu seg vekk osv), vil du si at de også kan bidra til at gjenåpningen forsinkes? Eller er det bare de som ikke vaksiner seg som står for all skyld?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...