littleangel Skrevet 30. april 2021 #1 Del Skrevet 30. april 2021 Hei Noen som driver med digital tegning på hobbybasis og kan gi råd om: hva slags enhet som er lur å tegne på? Et eget tegnebrett med penn? (det er dette jeg syns virker best. Har kjøpt sånn tegnebrett fra Wacom der man tegner på en svart flate og har en skjerm foran seg, men jeg liker det ikke. Liker best å tegne hands on og se direkte via penn og tegning hva slags program anbefales det å tegne på? Jeg har feks lest at clip-studio er et bra program. Er det det? Eller finnes det bedre? Håper noen kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #2 Del Skrevet 30. april 2021 Jeg er ikke så dreven selv, men jeg har fått anbefalt programmet Krita av en som driver med det. Det er gratis, open-source og blir brukt av mange profesjonelle. Søk det opp Anonymkode: 422fd...6cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2021 #3 Del Skrevet 30. april 2021 Koster jo skjorta, men jeg har en Microsoft surface med Wacom pen, det fungerer flott for min del. Wacom har godt rykte på seg, synd du ikke likte den - men med oppsettet jeg bruker får du både god pen, og du kan tegne rett på skjerm som dermed med en gang viser hva du gjør. Ser at Wacom mobile studio pro får veldig gode tilbakemeldinger, der ser det ut til at du tegner rett på skjerm. Anonymkode: c1111...76f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #4 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg leter også etter et tegnebrett. Helst et litt billig et, men som du kan tegne direkte på og se hva du tegner. Dytter Anonymkode: 80aa4...b96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #5 Del Skrevet 15. oktober 2022 Jeg har ikke så mye nyttig å komme med når det kommer til tegnebrett med skjerm, men jeg bruker et relativt billig et fra Wacom der man tegner bare på ei flate (altså uten skjerm), også bruker jeg Photoshop å tegne i fordi det programmet har jeg fra før av, og det kan jeg å bruke veldig godt. Selv om det er godt å tegne direkte på en skjerm venner man seg veldig fort til å tegne uten å se på skjermen. Man har knapper på pennen/brettet som man kan bruke som angre-knapp, sånn at hvis man "bommer" er det bare å trykke på den knappen og tegne på nytt. (Dette kommer dog an på programmet man bruker, og man må kanskje programmere knappene på pennen, alt ettersom hva slags merke du kjøper. Men det er alltid veldig enkelt i programmet som følger med tegnebrettet.) Og uansett så ser man hvis pennen er på "papiret" hvis man holder pennen nærme nok brettet, så man tegner ikke helt i blinde. Hvis det er første gangen man skal prøve det, kan det være greit å prøve et billigere et uten skjerm, bare for å se om du liker det i det hele tatt. Digital tegning er litt annerledes enn gammeldags tegning. Man må jobbe mer med lag, forskjellige penner/koster, og farging blir gjerne litt mer hardt og unaturlig om man ikke er veldig forsiktig. Se denne videoen først, den skal være timestamped (fra ca. 1 minutt), så blir det enklere å forstå hvordan et tegnebrett uten skjerm fungerer. Det er liksom helt greit: Anonymkode: e0085...51b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #6 Del Skrevet 15. oktober 2022 Du kommer langt med en iPad, (Apple Pencil er også kjekt å ha), Procreate og YouTube-videoer. 🙂 Anonymkode: 3baba...fc9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2022 #7 Del Skrevet 15. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg leter også etter et tegnebrett. Helst et litt billig et, men som du kan tegne direkte på og se hva du tegner. Dytter Anonymkode: 80aa4...b96 Min bedre halvdel brukte å tegne på et fra Wacom som ikke hadde skjerm men til bursdagen i år så kjøpte jeg Wacom One som i grunnen er en skjerm, det ble i hvert fall veldig godt mottatt og det blir brukt hver eneste dag. https://www.wacom.com/en-gb/products/pen-displays/wacom-one Forskjellen mellom disse fra Wacom er at det uten skjerm kun kobles til med en USB kabel mens det med skjerm bruker HDMI til PC, USB til PC og USB til strøm så man må ha en ledig HDMI og en ledig USB. Strøm får den fra en mobillader, den kan også brukes sammen med visse androidtelefoner og androidbrett. Som nevnt over så går det også an å bruke iPad eller andre nettbrett men det er langt ifra så bra som et dedikert tegnebrett. Anonymkode: 9a515...645 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 16. oktober 2022 #8 Del Skrevet 16. oktober 2022 Jeg bruker Procreate,,app på iPad, og,Apple Pencil. Er veldig fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå