dyptvann Skrevet 3. mai 2021 #41 Del Skrevet 3. mai 2021 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Både jeg og samboer har gjort tilnærmet overnevnte (bare hver for oss), jeg har fokusert på eiendom, han på indeksfond. Vi er ikke helt representative for spørsmålet da vi har høy inntekt (men så ville det bare tatt lengre tid). Vi er i 40-årene nå og har ca 15.000 millioner investert. Så enig med deg😊 Anonymkode: ef11e...28c Ganske imponerende at dere har klart å spare 15 MILLIARDER i fond og eiendom. I følge Kapital har Stordalen 16 MRD, så da er vel det åpenbare målet å slå han i år 🤣 Endret 3. mai 2021 av dyptvann 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #42 Del Skrevet 3. mai 2021 dyptvann skrev (44 minutter siden): Ganske imponerende at dere har klart å spare 15 MILLIARDER i fond og eiendom. I følge Kapital har Stordalen 16 MRD, så da er vel det åpenbare målet å slå han i år 🤣 Obs, der gikk det litt fort gitt;) Altså ikke med oppsparingen men med nullene. Det skulle stå 15 millioner. Vi kan se langt etter Stordalen summer dessverre;) Anonymkode: ef11e...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 3. mai 2021 #43 Del Skrevet 3. mai 2021 Gordon Ramsay er et godt eksempel. Han var en gang i en helt vanlig jobb, jobbet hardt, og bygget seg opp. Ja, noen gjør det veldig bra. Talent er en fordel å ha. Det blir lettere da, men hardt arbeid er helt essensielt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. mai 2021 #44 Del Skrevet 3. mai 2021 Ja, det er mulig, men det kommer an på hvor risikovillig man er. Hvem som helst kan låne penger og satse dem på Børsen, og bli mangemillionær. Det er bare det at sjansen for å havne på Luksusfellen er omtrent like stor, og det er det som stopper de fleste. Og så er det jo et definisjonsspørsmål: Hva er rikdom? Mange synes selv de er rike bare fordi de sitter på et hus til 5-6 mill, mens de fleste (meg selv inkludert) anser rikdom som likvide midler. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2021 #45 Del Skrevet 3. mai 2021 Må si jeg har vondt av folk. Som sagt ble jeg ufør tidlig og har nå formue mer enn de som sliter seg ihjem i en livløs jobb. De gjør alt og strever, jeg lever et avslappet liv om man ser bort fra sykdom. Og hva skiller oss? Jeg var heldig pg snuble over noe som gjorde meg rik. Jeg trenger ikke lenger være en del av rottelivet der man sliter for å få et ok liv. Slik jeg ser mennesker så lever de fleste liv der de ikke vil bruke 500kr på noe fordi det er mye penger. De er 40 og 60 år, og syntes 800kr er mye. I mellomtiden er det mange av oss som ikke bryr oss om 1000 eller 10 000 kr, fordi vi har så mye. Vi trenger ikke leve det rottelivet. Jeg syntes det er tragisk at det er sånn. Jeg liker ikke at min familie lever det livet, der de spinker og sparer og føler sge dårlig når de kjøper noe til 700kr. Jeg lever et helt annet liv, og jeg har ikke gjort noe spesielt for det. Akkurat slik arvinger arver og kan leve som de vil, uten å tenke at 700kr er krise. Det er kun flaks og uflaks som skiller rotteliv fra luksusliv Anonymkode: 588c2...660 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3. mai 2021 #46 Del Skrevet 3. mai 2021 On 4/30/2021 at 6:17 PM, AnonymBruker said: Kommer helt an på. Dersom en er barnløs og kan bo billig, har en mulighet til å sette inn ganske mye i fond med en vanlig inntekt. Er en heldig og bor relativt sentralt til, trenger en heller ikke å eie en bil. Jeg vil tro at en da, med en ganske vanlig inntekt, kan sette inn rundt 10 000 pr måned. La oss si at din nettolønn er ca 30 000 pr måned, så har du boutgifter på 6000-10000, dersom du bor på hybel/ liten leilighet ( alt etter hvor du bor) litt forsikringer, div abonnementer, billig telefon mm på 1500 pr måned. Da har du 18500 igjen, til å bruke på transport, mat, klær, lege o.l. + å sette inn i banken. Det letteste er å sette inn litt med en gang en får lønn og så sette inn det du fikk til overs, når du ser hvordan du ligger an på slutten av måneden. Dersom du lever ti år på denne måten, har du fått såpass gode vaner og en ganske stor sum som det blir renter på, at du kan fortsette å spare litt, etter at du eventuelt har fått deg en familie og dyrere boutgifter ( men da er man to som kan dele) Anonymkode: 35294...aa3 Man blir ikke rik av å sette penger i banken, det er ihvertfall sikkert...😄. Det er det man kaller"spare seg til fant" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #47 Del Skrevet 12. mai 2021 En gjennomsnittsperson vil sannsynligvis aldri kunne bli rik. Jada, hen tjener nok, men gjennomsnittspersonen er mer opptatt av å ha det naboen har og driter i å spare seg opp mer enn noen hundretusner. Anonymkode: 97693...006 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #48 Del Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 18.08): Må si jeg har vondt av folk. Som sagt ble jeg ufør tidlig og har nå formue mer enn de som sliter seg ihjem i en livløs jobb. De gjør alt og strever, jeg lever et avslappet liv om man ser bort fra sykdom. Og hva skiller oss? Jeg var heldig pg snuble over noe som gjorde meg rik. Jeg trenger ikke lenger være en del av rottelivet der man sliter for å få et ok liv. Slik jeg ser mennesker så lever de fleste liv der de ikke vil bruke 500kr på noe fordi det er mye penger. De er 40 og 60 år, og syntes 800kr er mye. I mellomtiden er det mange av oss som ikke bryr oss om 1000 eller 10 000 kr, fordi vi har så mye. Vi trenger ikke leve det rottelivet. Jeg syntes det er tragisk at det er sånn. Jeg liker ikke at min familie lever det livet, der de spinker og sparer og føler sge dårlig når de kjøper noe til 700kr. Jeg lever et helt annet liv, og jeg har ikke gjort noe spesielt for det. Akkurat slik arvinger arver og kan leve som de vil, uten å tenke at 700kr er krise. Det er kun flaks og uflaks som skiller rotteliv fra luksusliv Anonymkode: 588c2...660 er det du som dyrker juletrær? jeg har vært syk i mange år, og til tross for ok aap i komb.med litt lønn har jeg aldri hatt noe til overs å investere. å bruke penger på medisiner er viktigere enn fond eller aksjer, så alle har ikke et reellt valg. et dyrt lån for å investere er utelukket. Anonymkode: b11cb...7fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #49 Del Skrevet 13. juni 2021 Det beste er å starte sitt eget firma og selge det når det blir verdt nok til at du føler deg rik. Så kan du gjøre hva du vil med tiden uten å stresse så fælt. Det finnes ekstremt mange profitable firmaer der ute som er verdt mange millioner uten at det er noe spesielt innovativt ved dem. Vi hører bare aldri om dem. Trenger ikke å finne opp neste Tesla eller Microsoft akkurat. De som har forsket på det har funnet de viktigste egenskapene for å lykkes: Fokus og vilje. Sannsynligvis må du prøve og feile med flere firmaer før du lykkes med en. Men da har du mye erfaring og ting blir lettere videre. Problemet for folk flest er tid og penger. Tidsklemma med jobb og barn. Helt umulig å bli grunder i sånne situasjoner. Da må du vente til barna er eldre og flytter ut. Eller bare velge å ikke ha barn. Anonymkode: c4aa2...f49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #50 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 12.48): Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep? Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger? Anonymkode: 80364...a33 Ja, det tror jeg vil gå. Hør podcasten til pengesnakk, der hun intrvjuer sin egen mor. Hun har til og med bare vært sparsom, og i dag kan hun gjøre hva hun vil, hvis hun vil. Det er ihvertfall ikke pengene det står på. Lise Vermelid selv har også tjent ganske normalt før. Nå vil jeg si hun er ganske rik. Anonymkode: 72a1e...2f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 6. september 2023 #51 Del Skrevet 6. september 2023 AnonymBruker skrev (På 30.4.2021 den 12.48): Jeg har lurt litt på dette med å bygge seg opp en formue. Man hører jo gjerne om "self-made" personer som gjør seg rike på en eller annen god business-idé, men går det an å tjene seg opp en betydelig formue uten å finne opp den neste Tesla? Da mener jeg ikke nok til salt i grøten, men faktisk bli RIK på en normal inntekt med rette grep? Kan f.eks. en normal nordmann, med en normal jobb og en inntekt på 5-600 000 i året forvalte midlene sine på en slik måte at hen ville anses som ordentlig rik før hen ble gammel? Igjen, da tenker jeg ikke at vedkommende skal ha utrolig flaks med et boligsalg eller vinne i lotto, men rett og slett bare ta gode valg for bruk og plassering av penger? Anonymkode: 80364...a33 Å bli ordentlig rik krever vel at en jobber for seg selv ved siden av jobben også kan dette utvides til å bli jobben. Eller at en begynner for seg selv og helst da driver så bra så andre kan gjøre jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2023 #52 Del Skrevet 6. september 2023 Jeg har ikke utdannelse utover videregående men startet bedrift som 25 åring sammen med noen andre. Jeg har heller ikke arvet penger og vokst opp med grov mobbing og mange utfordringer. Solgte bedriften etter 15 år og min andel av salgssummen ble over 10 mill. Det gjør meg langt fra rik men det hjelper på. Har også flippet mange hus og leiligheter oppigjennom som har gitt god fortjeneste. Jeg har nå etter salget startet opp en ny bedrift som jeg driver å bygge opp. Anonymkode: 3cd4c...6db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #53 Del Skrevet 7. september 2023 En gjennomsnittsperson kan lett bli rik i Norge, men ikke med en vanlig inntekt. Enkleste måten er å starte så tidlig som mulig. Ta fagbrev for å bli noe alla elektriker eller rørlegger. Etter å ha fått litt arbeidserfaring så starter du eget firma og jobber hardt i noen år. I starten tar du ut en grei lønn for å få råd til å kjøpe et rimelig hus med utleiedel. Etter det så tar du kun ut den lønnen du trenger for å dekke et rimelig livsopphold og avdrag/renter på huset. Du trenger ikke leve på brød og vann, bare lær verdien av penger og ikke sløs bort på unødvendige ting. Man trenger ikke reise rundt på ferie verden over eller bestille 5 shots ute på byen for å få fine opplevelser her i livet. Resten av overskuddet fra bedriften lar du ligge i bedriften og bruker det til å investere i aksjer, man kan gjerne belåne porteføljen litt hvis man får en rimelig rente(kanskje ikke så aktuelt akkurat nå). Etter hvert som man har bygget seg opp en god kundebase og et godt rykte kan man starte å ansatte folk for så å trappe ned gradvis for å leve et godt liv. Vent med barn til du er 30+. Enkel oppskrift for å bli rik for en gjennomsnittsperson uten spesielle evner. Anonymkode: 8a82f...ba5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2023 #54 Del Skrevet 7. september 2023 Hvis du kjøpte bitcoins for 100 kroner i 2009 så hadde du vært mangemilliardær i dag Anonymkode: 36d25...84e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå