Gå til innhold

Hva gjør jeg når 14-åringen driter i innetider??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir så forbannet at jeg snart stanger hodet i veggen! Han er 14 år, og skal være inne til klokken 22.00 i ukedagene. Han overholder tidsfristen så og si aldri! Alltid 15-30 minutt for sent. Dette er helt ukjent for meg, da storesøsteren aldri var 1 minutt for sen da hun hadde innetider. Hvilke strategi er best/verst? Jeg har sagt at om han ikke klarer å forholde seg til det jeg sier, og respekterer hvilke innetid jeg har satt, så kan han gi F i å gå ut. Jeg orker ikke å sitte her og tygge negler hver bidige kveld fordi jeg bekymrer meg over om noe har skjedd han på veien hjem, siden han er for sen. Hjelp meg!! :( Det er ekstra kaos i de ukedagene mannen er bortreist på jobb, for da må jeg forlate huset hvor lillebror ligger å sover i noen minutt for å lete etter han. Lillebror er 8 år, så det er ikke fullstendig krise om han våkner. Men jeg blir så oppgitt!! 

Anonymkode: 59fd1...8ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husarrest?

Han er gammel nok til å få tydelige beskjeder om hva som gjelder, og konsekvenser hvis han ikke holder innetiden.

Anonymkode: 5d263...4de

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfisker alle goder. Tlf, iPad, pc osv. og jo- det kan du gjøre!! 
Respekterer han ikke deg så må det få konsekvenser. 
ribb rommet hans bit for bit hver gang han kommer for sent

Anonymkode: e586e...da6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forsvinner goder dersom de ikke overholder tidspunktet gang på gang. Først advarsel, så gjennomføring dersom det skjer igjen innen 2-3 uker.

De har slingringsmonn på 5-10 min max! Og skal gi beskjed dersom de ikke rekker det innen tiden.

Goder som forsvinner er tlf 24 timer, tvspill, tv (tar bort ledninger osv), data, ipad. 

Noen ganger må de bare lære seg at å drite i hva vi sier får konsekvenser 

Anonymkode: 83ed9...b0d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi justerer tider med like mye som forsinkelsen.
Var innetid 22, og ungen er inne 22.25, da er innetiden neste gang 21.35.
Overholdes ikke den, og ungen er inne 10 minutter for sent, er innetiden neste gang 21.25.

Til slutt blir det ikke lenger noen ute-tid.

 

Anonymkode: 6202f...433

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet barnet. Det er ingenting som er så flaut som å være 14 år, og bli hentet av mamma. Sleng på ord som snuskelusken min så kompisene hører det, så lover jeg deg at det kun må gjøres en gang😂

Anonymkode: 39419...a1a

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi justerer tider med like mye som forsinkelsen.
Var innetid 22, og ungen er inne 22.25, da er innetiden neste gang 21.35.
Overholdes ikke den, og ungen er inne 10 minutter for sent, er innetiden neste gang 21.25.

Til slutt blir det ikke lenger noen ute-tid.

 

Anonymkode: 6202f...433

Dette har vi også gjort. Det var noe de kjente igjen, for i perioder med "skal bare" etter leggetid ble leggetiden dagen etter tilsvarende tidligere den tiden de hadde brukt på å stå opp igjen (selvfølgelig ikke dersom grunnen var viktig, men du skjønner poenget).

Alle kan bli forsinket. Alle kan glemme tiden, forsåvidt. Men ikke hver gang. Det går på respekt for andre. Har ei på 15 nå som i all hovedsak er supergod på å holde tiden og eventuelt gi beskjed om "endringer". Vi har også hele tiden hatt rom for å møte henne på klokkeslett, snakket med andre foreldre osv. Det er forskjell på å "henge rundt" ute og å være hjemme hos noen og skulle bli hentet, for eksempel. I sistnevnte tilfeller kan vi strekke tiden en god stund dersom det er ok for dem hun er hos.

Så lenge hun opplever at vi lytter til henne og "gir" der vi føler det er rom for det, er det enklere for henne å overholde de litt "strengere" avtalene, føler jeg.... Men nå har det vært koronarestriksjoner lenge, vi bor i en kommune som har vært blodrød i månedsvis, så det blir jo spennende å se hvordan det blir når det åpner mer opp igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi justerer tider med like mye som forsinkelsen.
Var innetid 22, og ungen er inne 22.25, da er innetiden neste gang 21.35.
Overholdes ikke den, og ungen er inne 10 minutter for sent, er innetiden neste gang 21.25.

Til slutt blir det ikke lenger noen ute-tid.

 

Anonymkode: 6202f...433

Vi gjorde også nesten dette. Eller det vil si vi forkortet utetiden med 30 minutter hver gang hun var mer enn 5 minutter forsinket og ikke hadde sagt fra. Gikk ikke mange dagene før hun hadde lært.

Nå er hun 17 men har skjønt at det å sende en melding eller ringe hvis noe gjør at hun er forsinket (og det skal ikke skje hver dag), er en enkel sak for å slippe å måtte være tidligere inne neste gang. Vi er selvsagt ikke like strenge nå lenger, men det å ha respekt å si fra er innlært fra den tiden når hun var 14-15 og faktisk måtte veldig tidlig inn fordi hun hadde glemt klokka noen ganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet henne slik at hun kom hjem til tiden!
Hun begynte å komme hjem til riktig tid etter andre gangen.  :)

Det samme gjorde jeg da hun hadde en periode da hun kom for sent på skolen.  Da gikk jeg sammen med henne til skolen, og passet på at hun kom dit i tide.  :)

 

Anonymkode: 37e9a...b30

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg latt det passere, men det avhenger av hvordan barnet ellers er. Er han til å stole på ellers? Er han flink på skolen? Har ok venner? Hvis alt dette er på plass, hadde jeg ikke laget noe styr av at han kom for sent hjem. For min del er det viktigere å bevare husfreden og et godt forhold til min sønn.

Sønnen min var litt sånn da han var 14-15 og begynte på ungdomsskolen. Jeg ble utrolig redd, fordi jeg ikke var vant til at han var ute med andre ungdommer sent på kvelden. Alt har gått helt fint, selv om han sjelden holdt innetiden. Etterhvert ble han flinkere til å sende melding. Jeg har aldri vært sint på ham og har aldri straffet ham for det.

Nå er han 17 og en selvstendig og pålitelig gutt. Han kommer ikke alltid hjem når han skal, men til gjengjeld forteller han meg om sine problemer og ting som skjer i livet hans, inkludert om han har drukket. Det er viktigere for meg å ha hans tillit og fortrolighet enn at han skal være lydig. Sønnen min er veldig skoleflink og ansvarlig gutt, da, og vennene hans er skjønne. Jeg hadde bekymret meg mer dersom sønnen min virket deprimert, aggressiv eller lignende.

Anonymkode: b9a08...14a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en snill ungdom ellers, men kunne komme litt sent hjem noen ganger, og da ble jeg tatt fra goder, som telefon. Det fungerte dårlig for å si det sånn.. Da kunne jeg jo være ute uten at noen ringte meg, siden jeg ikke hadde telefon🤷🏼‍♀️
Hos oss praktiserer vi ikke innetider, men 16-åringen er alltid hjemme til en helt innafor tid. Han er en veldig grei gutt da. Jeg kan komme tilbake når jenta er i samme aldersgruppe, da er kanskje jeg den frustrerte moren😂

Men moralen i hele denne kommentaren; det lureste er ikke alltid å ta fra mobil, for det kan slå tilbake.

Anonymkode: 6e74b...444

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Husarrest?

Han er gammel nok til å få tydelige beskjeder om hva som gjelder, og konsekvenser hvis han ikke holder innetiden.

Anonymkode: 5d263...4de

Husarrest er avleggs 

Anonymkode: 94997...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset må tenåringen være hjemme innen småsøskens leggetid dersom hun drøyer innetiden. Snakker ikke om unntak som å miste bussen (hvis man gir beskjed), eller en forglemmelse nå og da, men hvis det er konstant er det uaktuelt for meg å la henne være ute etter den tiden der jeg er bundet til huset pga. sovende små (far jobber turnus og er ofte borte på kveldstid). Det er en tillitsgreie. 

Jeg kan gjerne lytte til argumentene hvis hun mener innetiden er for streng, og gir unntak der det er trygge rammer (f.eks. kino i helgene som er ferdig litt sent om hun kan sitte på med venners foreldre hjem osv.), men jeg har ikke kapasitet til å følge opp gjentatte brudd på innetiden med overlegg. 

Heldigvis har det vært relativt få episoder av dette. Tror hun skjønner at det er veldig viktig at jeg kan stole på henne og føle meg trygg på at hun kommer hjem som avtalt. De få gangene det har vært noe i nyere tid har hun alltid ringt og fortalt meg hvor det er. 

Men hadde en periode rett før tenårene da hun alltid drøyde og da satte jeg foten ganske hardt ned. 

Anonymkode: 0f5f6...c04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vennene samme innetid?  Husker at da jeg var på den alderen var det viktigere for mine foreldre at jeg hadde noen å gå sammen hjem, enn at jeg var hjemme til avtalt tid. 

Har selv en på 12 år, og om han og vennene er et stykke hjemmefra er det viktigere for meg at han har noen å gå hjem sammen med enn å overholde innetid. Så heller gå hjem 2030 med en kompis,enn kl 20:00 alene..

Anonymkode: 15ea7...e6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2021 den 22.36):

Jeg blir så forbannet at jeg snart stanger hodet i veggen! Han er 14 år, og skal være inne til klokken 22.00 i ukedagene. Han overholder tidsfristen så og si aldri! Alltid 15-30 minutt for sent. Dette er helt ukjent for meg, da storesøsteren aldri var 1 minutt for sen da hun hadde innetider. Hvilke strategi er best/verst? Jeg har sagt at om han ikke klarer å forholde seg til det jeg sier, og respekterer hvilke innetid jeg har satt, så kan han gi F i å gå ut. Jeg orker ikke å sitte her og tygge negler hver bidige kveld fordi jeg bekymrer meg over om noe har skjedd han på veien hjem, siden han er for sen. Hjelp meg!! :( Det er ekstra kaos i de ukedagene mannen er bortreist på jobb, for da må jeg forlate huset hvor lillebror ligger å sover i noen minutt for å lete etter han. Lillebror er 8 år, så det er ikke fullstendig krise om han våkner. Men jeg blir så oppgitt!! 

Anonymkode: 59fd1...8ca

Si at han nå har innetid kl 20, og for hver gang er ti min for sen så trekker du fra ti min. Og dersom han kan vise etter det at han klarer å komme 20 kan det øke igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest WhisperingWind

Ipad, laptop, mobil, lommepenger. 

Er vel de fleste tenåringers verste mareritt å være foruten. 

For hvert minutt han er for sen hjem mister han disse godene i antall dager😈🥳😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar at du blir redd, at du må ut og lete og at lillebror har lagt seg så du sitter i en skvis. 

Be ham sende melding hvis han blir for sen, ikke kjeft. Gi ham lyst til å komme hjem (lag klar kveldsmat for eksempel) og møt ham med et smil og si noe om at du er så glad for å se ham. Repeat. Send ham en vennlig påminnelse når han er ute og si noe om at du håper han koser seg og at du har ordnet noe godt til kvelds. Og at du ser frem til å se ham hjemme. 

Anonymkode: 1754d...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med han. Kanskje han synes innetrening er for tidlig. Prøv å møtes på halvveien. Spør han når han synes han skal komme hjem, og hvorfor. Kanskje du kan strekke innetiden til 22.15? 

Om ikke det er en mulighet, ville jeg gjort som noen andre nevnte her, forkorte innetiden, og gi beskjed om dette på forhånd. "Kommer du 15 minutter for sent I dag, er innetiden 15 minutter før neste gang." 

Mine er 14 og 15, og har også innetid kl 22. 

Anonymkode: 74892...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...