Gå til innhold

Lavt stoffskifte

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å tenke at jeg kanskje har problemer med stoffskiftet. Hva slags symptomer startet det med hos dere som har fått påvist dette? 

Anonymkode: c74af...cdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håravfall, gjentagende depresjoner og lite energi. Uforklarlig infertilitet. 

Anonymkode: a0077...39b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når stoffskiftet mitt var på det værste:

Tåkehode, klarte ikke å fullføre en setning, sov minst 18 timer i døgnet, oppblåst og hoven, vondt i muskler og ledd, håravfall, orket absolutt ingenting, humørsvingninger uten like - kunne plutselig begynner å gråte uten grunn, mye kviser rundt munnen og hukommelsestap er det jeg husker. 

Anonymkode: df92b...2eb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Var alltid kald, angst, uro, forstoppelse av en annen verden og tøtt (utmattet).

Anonymkode: d198d...afd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har mange "uforklarlige" ting som jeg stusser på og som ikke egentlig har slått meg at kan ha en sammenheng: 

Plutselig dårlig syn/tåkete, mye vond i halsen, så sliten hele tiden, null konsentrasjon (har hatt type fotografisk hukommelse), dårlig hukommelse, livslei og grinete, vondt i ledd på fingrene, dårlig hud; tørr og kvisete, blir sliten av lyder. Kom plutselig over lavt stoffskifte og så at mye av det jeg har følt på de siste årene er nevnt der, gitt. Har hatt grenseverdier på stoffskifte, men ikke nok til å gjøre noe med da. Hvor enkelt får man påvist dette om det er noe?

-TS

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har mange "uforklarlige" ting som jeg stusser på og som ikke egentlig har slått meg at kan ha en sammenheng: 

Plutselig dårlig syn/tåkete, mye vond i halsen, så sliten hele tiden, null konsentrasjon (har hatt type fotografisk hukommelse), dårlig hukommelse, livslei og grinete, vondt i ledd på fingrene, dårlig hud; tørr og kvisete, blir sliten av lyder. Kom plutselig over lavt stoffskifte og så at mye av det jeg har følt på de siste årene er nevnt der, gitt. Har hatt grenseverdier på stoffskifte, men ikke nok til å gjøre noe med da. Hvor enkelt får man påvist dette om det er noe?

-TS

Jeg hadde disse symptomene.

Du må ta prøver på TSH, T4, T3 og anti tpo.

Ikke bare TSH.

På meg var prøvene litt varierende, men det var fordi jeg hadde godartet svulst på skjoldbruskkjertelen, ble påvist ved UL. 

Med grenseverdier over tid kan noen ha nytte av lavdose Levaxin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

-TS

Selv på mitt dårligste (se svaret mitt over) så lå jeg kun i grenseland og legen ville ikke gjøre noe. Ble diagnostisert med me og FM etterhvert, men gikk da privat for jeg tenkte at det ikke kunne stemme. Ingen tvil om at det var LS hos ny lege og begynte på medisiner. Etter en måned var jeg helt symptomfri. 

Desverre er det utrolig mange fastleger i Norge som er elendige med å tolke prøver. Det kan f.eks være at konverteringen fra hormonet t4 til t3 (aktive hormonet) ikke fungerer som det skal, og det klarer fåtall av leger å se da de ofte ikke tar alle nødvendige prøver og ikke evner å tolke de. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utmattelse var verste symtpom. Våknet og var utslitt. Trente jeg måtte jeg hvilke i noen timer etterpå. Jobbing var ikke mulig. 

Andre symptomer var redusert evne til å føle. Alt var kjedelig og monotomt. Ingenting var interessant eller morsomt. Sosialt var kjedelig. Tv var kjedelig. Hobbyer var kjedelig. 

Hjernetåke/ mental sløvhet. Tåkete syn har jeg også. Likfingre. Mye fett rundt midjen selv om jeg var ganske tynn. Mageproblemer- oppblåst 24 timer i døgnet uansett hva jeg spiste eller ikke spiste. 

Sikkert glemt noen

Anonymkode: 7c9bf...66f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når stoffskiftet mitt var på det værste:

Tåkehode, klarte ikke å fullføre en setning, sov minst 18 timer i døgnet, oppblåst og hoven, vondt i muskler og ledd, håravfall, orket absolutt ingenting, humørsvingninger uten like - kunne plutselig begynner å gråte uten grunn, mye kviser rundt munnen og hukommelsestap er det jeg husker. 

Kan like godt være overgangsalder det du beskriver her.

Anonymkode: 3151e...698

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

-TS

Overgangsalder tegn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan like godt være overgangsalder det du beskriver her.

Som 20 åring 😂

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som 20 åring 😂

Kjærlighetssorg.. leddproblemer.. trenger ikke være stoff skifte. Et skikkelig sjokk eller en sorg er nok til at kroppen endres i oppførselen sin.

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Overgangsalder tegn.

Som 20-åring her og :P 

Du trenger ikke liste opp alternativer, jeg har påvist sykdom. 

Endret av Fnuggolina
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjærlighetssorg.. leddproblemer.. trenger ikke være stoff skifte. Et skikkelig sjokk eller en sorg er nok til at kroppen endres i oppførselen sin.

🤣🤣🙈

Du høres ut som legene jeg gikk til i 3 år som nektet for at så unge folk kunne ha problemer med stoffskiftet. 

Der var det en svulst gitt! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke helt, men hver gang jeg "slutter å svette" må dosen økes. Jeg merker mangel på svette før jeg merker at jeg blir mer sliten. Det sammenfaller hver gang, men ingen kan bekrefte at det er en sammenheng. 

Anonymkode: 19694...232

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nope, det var stoffskifte 🤷‍♀️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

🤣🤣🙈

Du høres ut som legene jeg gikk til i 3 år som nektet for at så unge folk kunne ha problemer med stoffskiftet. 

Der var det en svulst gitt! 

Ussjda, kan jeg spørre hvor svulsten lå, i kjertelen?

Anonymkode: 41b04...cc9

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke se bortifra at det er stoffskiftet ditt som klusser deg til, selv om prøvene er innafor. Jeg gikk selv rett i bakken, og var veldig dårlig i flere år. Mistenkte ls selv, men prøvene var jo innenfor. Fikk det konstantert til slutt  ( ca 5-6) 

Tilfeldig? Neppe. 

Anonymkode: 41b04...cc9

• Liker 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Snakk med legen, ta en blodprøve, og gå gjennom kostholdet først. Mange har problemer med stoffskiftet, fordi de spiser feil.

Legene er ikke alltid like flinke til å spørre om kostholdet. Utelukk det som årsak, før du velger å ta medisin for stoffskiftet. For gjør du det, må du etter en stund gå på dem resten av livet.

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (3 timer siden):

Som 20-åring her og :P 

Du trenger ikke liste opp alternativer, jeg har påvist sykdom. 

Hvorfor spør du på KG da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...