Gå til innhold

yrkesvalg


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest lille meg....

det skrives så mye om sikre/usikre yrker om dagen, hva man tjener, osv...

er det noen her som kan hjelpe meg med hva man burde begynne studere, med hensyn til utdanningstid, karrierevalg og ikke minst den lønna som vi tross alt lever av??

jeg er snart 28 år, og føler at det nå er på tide å få seg en bra utdannelse og en godt betalt jobb..

håper noen er villige til å hjelpe meg litt på vei..

hilsen ks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med sykepleier eller lærer. Dette er to meningsfylt yrker som begge har fått betraktelig med lønnsøkning. Det er også to yrkesgrupper som det er behov for. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli lærer eller sykeleier. Det er i utgangspunktet dårlig betalt. Sats heller på økonomi eller IT. Selv om IT ligger på ryggen nå, så vil det om 2-3 år være stort behov for folk. Og da er du kanskje ferdig utdannet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på en utdanning som gir deg et yrke du trives med. Ikke tenk for mye på lønn og hva som er "in" akkurat nå.

Hvis du liker å jobbe med barn - bli førskolelærer

Hvis du liker å lage mat - Bli kokk

Hvis du liker tall - Utdann seg innen regnskap

Hvis du slenger deg på en bølge av mote og penger, vær oppmerksom på at du kan ende opp med et yrke som ikke passer deg i det heletatt. da har du kastet bort flere år på skole og blir sittende med en formue i studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lea. Dersom du ikke trives med den veien du velger, vil du sannsynligvis heller ikke tjene mye, for du vil sannsynligvis ikke bli "flink nok".

Derfor er det første du må finne ut:

- Hva liker du best å jobbe med?

- Hva er du flink / ikke flink til?

Og i forhold til spørsmålene dine, må du prioritere dem etter hva som er viktigst for deg:

- Trygghet for stillingen din

- Mye penger

Ikke at du ikke kan ha begge deler, men dersom du ønsker å tjene VIRKELIG mye penger, må du være villig til å ta risiko. Dersom trygghet for at du alltid har jobb er det viktigste, vil du sannsynligvis ikke bli "millionær".

Siden du er 28 år har du sikkert gjort deg opp noen meninger rundt dette, det kunne vært interessant å høre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg måtte slutte i den jobben jeg hadde pga yrkesskade. Hadde veldig problemer med å velge/finne ut hva jeg ville studere/jobbe med. Jeg endte opp med markedsføring på BI. Er på andre året nå og stortrives. Vet ennå ikke hva jeg spesifikt vil jobbe med men studiet er midt i blinken for meg. Jeg er kreativ og liker å jobbe med mennesker (jobbet som frisør før) - men nå vil det i tillegg bli litt mer penger på kontoen. Finn ut hva du liker/interesser og prøv å velg etter det. ( det er ikke lett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg etter interesse. Jeg er ikke enig i at du skal avskrive læreryrket pga dårlig lønn. Om noen måneder er jeg ferdig utdannet lærer. Tror jeg kommer til å trives med det yrket. Spennende, variert og ikke minst utfordrende. (Forresten er det ikke så dårlig betalt - jeg har ikke tenkt å klage.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt farlig å satse på yrker bare pga lønn ja.

Uten trivsel og interesse blir det uutholdelig.

Selvsagt går det an å ta en utdanning som kan brukes på flere områder. Eller ta noen kortere kurs som du synes virker spennende. Bare pass på å velge skole med varsomhet. Mange skoler har fått dårlig rykte, spesielt de private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...