Gå til innhold

Kvalme og sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en del spm ang kvalme, nå som jeg begynner å kjenne på det om morgenen.. 

Bruker man bare egenmeldinger?

Når blir man sykmeldt for svangerskapskvalme, altså hvor plaget må man være?

Er det mulig å bli delvis sykmeldt, slik man kan starte senere på dag om kvalmen er verst på morgenen? 

Lurer også på hva dere gjorde i forhold til jobb ☺️ Når fortalte du leder at du var gravid? 

Anonymkode: 977bf...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble kvalm allerede i uke 5. Gikk til legen da jeg var 5+3. Forklarte at jeg hadde problemer med søvn, og at det var vanskelig å holde på mat og matlysten var lav. Fikk 50% sykemelding i 4 uker. Legen sa at jeg måtte komme tilbake med en gang dersom jeg kastet opp mye eller gikk ned i vekt. Da skulle jeg få kvalmestillende tabletter. Jeg fortalte leder om graviditeten da jeg fikk sykemeldingen.

Anonymkode: b01cc...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ble kvalm allerede i uke 5. Gikk til legen da jeg var 5+3. Forklarte at jeg hadde problemer med søvn, og at det var vanskelig å holde på mat og matlysten var lav. Fikk 50% sykemelding i 4 uker. Legen sa at jeg måtte komme tilbake med en gang dersom jeg kastet opp mye eller gikk ned i vekt. Da skulle jeg få kvalmestillende tabletter. Jeg fortalte leder om graviditeten da jeg fikk sykemeldingen.

Er selv 5+1 idag, og er ganske uggen på morgenen, og etter jeg har spist lunsj på jobb. Ikke noe kjekt, da jeg jobber med kundeservice og sitter i telefonen 8 timer om dagen. Kjipt å plutselig måtte springe på do 🥵 

Hvordan fungerte det med 50% sykemelding, jobbet du halve dager eller hadde du fri et par dager i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er selv 5+1 idag, og er ganske uggen på morgenen, og etter jeg har spist lunsj på jobb. Ikke noe kjekt, da jeg jobber med kundeservice og sitter i telefonen 8 timer om dagen. Kjipt å plutselig måtte springe på do 🥵 

Hvordan fungerte det med 50% sykemelding, jobbet du halve dager eller hadde du fri et par dager i uka?

Jeg har heldigvis hjemmekontor, noe som passer utmerket i forhold til å spise ofte og løpe på do ofte. Jeg jobber hver dag, men legger meg på sofaen innimellom hvis jeg trenger det. Har ikke fastlagt noe med leder i forhold til arbeidstid. Arbeidsoppgavene mine varierer noe, men jeg sier ifra hvis det er ting jeg ikke får gjort. 

Hvis du føler deg i dårlig form, gå til legen. Det er bedre å være føre var. Du kan også jobbe gradert, altså at du jobber det du klarer (innen sykemeldingen). Håper det ordner seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har heldigvis hjemmekontor, noe som passer utmerket i forhold til å spise ofte og løpe på do ofte. Jeg jobber hver dag, men legger meg på sofaen innimellom hvis jeg trenger det. Har ikke fastlagt noe med leder i forhold til arbeidstid. Arbeidsoppgavene mine varierer noe, men jeg sier ifra hvis det er ting jeg ikke får gjort. 

Hvis du føler deg i dårlig form, gå til legen. Det er bedre å være føre var. Du kan også jobbe gradert, altså at du jobber det du klarer (innen sykemeldingen). Håper det ordner seg

Tusen takk! 
Jeg har dessverre ikke mulighet til å ha hjemmekontor, så er veldig spent på tiden fremover. Får se hvordan formen utvikler seg i løpet av helga! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Uggen er vel ikke svangerskapskvalme, og en og annen opplevelse med oppkast er heller ikke det. Forståelig at det er vanskelig å bare avbryte en samtale hvis du plutselig må løpe, men de fleste kjenner jo litt før at noe skjer - og du har nok unnskyldninger til å sette vedkommende på vent og løpe. Så fremst du ikke har kunden foran deg er det jo enkelt å tilrettelegge. Jeg jobbet i butikk med kundeveiledninger (kunden foran meg konstant og over lengre tid hver kunde) sist jeg var gravid og var svært plaget med den uggen-følelsen, men den utviklet seg bare av og til til noe mer. Det var jævlig likevel, så jeg hadde alltid french fries tilgjengelig - salt chips etc hjalp når det ble som verst. I ditt tilfelle hadde jeg benyttet egenmelding når det er som verst, som hvis du blir sengeliggende, men uggen - er ikke sykemelding grunnlag. Nå jobber jeg med produksjon av mat og må hoppe ut av arbeidsklær, kaste av meg sko eller støvler og løpe ut av ren sone, opp 3 trapper og gjennom to dører jeg må sveipe et kort for å komme gjennom, for å komme til nærmeste do. I tillegg til at matlukten gjør meg kvalm som ikke-gravid til og med, så nå hadde jeg ikke nølt med å vurdere sykemelding med legen. 

Anonymkode: 2334d...77d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Når blir man sykmeldt for svangerskapskvalme, altså hvor plaget må man være?

Det kommer an på. Noen ganger er det lett å tilrettelegge på jobb, noen ganger ikke. 

Ville du dratt på jobb med en sånn kvalme hvis den skyldes noe annet, ikke graviditet? Hvis svaret er nei, bør du snakke med legen, synes jeg. Ofte får kvinner svar at "graviditet er ingen sykdom, aller blir jo kvalme!". Men det er stor forskjell mellom uggenhet på morgenen og intens kvalme døgnet rundt. 

Jeg fungerte ganske ok da jeg ble gravid med nr 1, det var mulig å holde kvalmen i sjakk. Med nr 2 var jeg nesten sengeliggende i flere uker, og gikk ned i vekt. Hadde hjemmekontor og deltid "takket være" korona, så slapp sykemelding, men formen var forferdelig.

Anonymkode: c98fa...9fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...