Gå til innhold

Stine Knutsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er forskjell på Kastrering og Sterilisering 🙂

ved kastrering så fjerner man de kjønnsproduserende kjertlene, som gjør at katter tiltrekkes hverandre. Hos hunnkatt fjernes alt, dvs livmor, eggstokk og eggledere. 

ved sterilisering så klippes det over egglederne, og kjønnsdriften vil være som vanlig. Dvs at katter vil fortsette og søke etter andre katter og hunnkatter kan fortsatt få løpetid. 

Så derfor blir katter som regel kastrert. Stine sa for litt siden at hu prøvde å få tak i Doris, for å få gitt hu p-pille. Dette er nok ren løgn.. hu gidder ikke å bruke penger på sånt vett. Og det er der jeg tror problemet ligger på alle 3 kattene, PENGER!!! For det er ikke noe hu kan "sole seg i glansen av". Men hu er med å bidrar godt til at det fødes mye lauskatter, da med tanke på viggo som ikke er kastrert og garantert parrer seg her og der! Det er også mye FIV blant katter, noe som også er helt grusomt.

Hu burde overhode ikke eie no dyr. Hun følger de ikke opp med helsesjekk, vaksiner, tenner, kastrering osv. de er heller ikke forsikret. Hu er skjødesløs katteeier!! Så hun vet faktisk IKKE hvor mye jobb det er og ha katt, ei heller kostnad. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Gjest Chroma
Skrevet
Pusemusen skrev (7 timer siden):

Løpetid.

Ja, da forstår jeg hva dere mener med at det er synd på henne. Kattungen min rakk å ha løpetid en gang før hun ble sterilisert, det var ikke hyggelig for noen av oss.

Skrevet

Hva i alle dager kan den viktige grunnen til at katta ikke er sterilisert være?? Som hun ikke kan dele på snap?? Har fagfolk liksom fraråda henne å sterilisere katta?? 🤔🤔 høres ut som en veeeeldig alvorlig grunn som hun IKKE kan si noe om 😳🤪

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Men om Viggo ikke er sterilisert kan vel han være en fare for Signe.

• Liker 4
Skrevet
Hoggorm skrev (6 minutter siden):

Viggo skal visstnok være kastrert ifølge a mor🙊

Skrevet

Katten må være over et vist antall kilo, før dei blir sterilisert. Ho katten her måtte vente lenge, og plaga live av hunden når hun hadde løpetid. Men hun var for tynn til at dyrlege turte å gjøre inngrepet.

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg to katter selv, begge kastrerte, og jeg har hatt kastrerte katter i hus helt siden jeg var lita. Men er tydeligvis ingen katte-ekspert, for jeg klarer virkelig ikke komme på en fysisk årsak til at ei kjønnsmoden katt ikke kan kastreres??  Kan noen opplyse meg? 

Etter hva jeg har forstått (har en bekjent som jobber aktivt i ei dyreverngruppe her i byen der de ofte er å fanger inn hjemløse pusekatter, ofte mødre med et kull unger) så kan katter kastreres fra de er noen måneder gamle. De jeg kjenner tar inn katter i frivillige fosterhjem, tar kattene til dyrlege for sjekk, vaksine, kasterering og evt behandling, for så å selge kattene til et symbolsk beløp (pengene går til en konto som drifter dyrlege-utgifter)- Så ja; Signe er mer enn gammel nok til å bli kastrert. Doris er heller ikke kastrert, og p-piller er ikke til å stole på. Dessuten gir p-piller til katt økt kreftfare 

Jeg tror Stine er veldig gira på å sette kattunger på Signe, men Signe er for ung til å bli mor enda. Det er nok der grunnen ligger. Etter hva hun sa på snap så har hun fått et klart nei til flere katter, men Axel bruker å gi etter (sikkert for husfreden sin skyld), så det blir nok kattunger etterhvert. Og så lenge Signe ikke er renraset så kan ikke Stine «bestemme» hvordan kattungene vil se ut, selv om hun finner en hvit ukastrert hannkatt. Gener gjør som gener vil. Sjansen er dessuten stor for at Signe smetter ut og det vil skje ei tjuvparring med «far ukjent». Det trenger nødvendigvis ikke være nabokatten som ikke er kastrert; ukastrerte hannkatter streifer langt for finne noen å parre seg med.

(og det med at hunnkatter bør ha ett kull før kastrering er gammeldags og avleggs, det er motbevist for ganske mange år siden) 

Men ja: det blir nok kattunger på Signe når hun blir eldre og Alex blir lei av sutring, surhet og mas og gir etter 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Utroligfortilet skrev (1 time siden):

Dere som har fulgt en stund, når Doris har fått kull har hun solgt de kattungene eller har hun gitt de bort? 

Hun har nevnt fler ganger at Signe vil få såååå søte kattunger, følgere som er enig osv, bare lurer på om grunnen til å ikke sterilisere er at hun kan tjene på et kull eller 2 med kattunger? Og nå vil hun prøve og finne en hvit hann katt osv? 

Bare noe som slo meg her nå, ser ingen grunn til å ikke sterilisere kattene, sånn som hun bruker penger skulle man jo tro dama er millionær.. 

Hun har ikke solgt de. Hun har tatt de igjen selv,fordi hun synes de er så søte. 

Skrevet
Hoggorm skrev (11 minutter siden):

Viggo er kastrert :) 

• Liker 1
Skrevet

Veldig rart at hun ikke kan dele grunnen. Hva I all verden er farlig med det? Merkelig skrue den dama der,altså.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Gjest BethD
Skrevet

Hun Kan jo ikke ha tid til familie? Sånn alvorlig talt? 

Skrevet
BethD skrev (21 minutter siden):

Hun Kan jo ikke ha tid til familie? Sånn alvorlig talt? 

Nei, hun er for opptatt med å rydde i de samme boksene om igjen og om igjen 🥴 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest BethD
Skrevet
Heahea1 skrev (18 minutter siden):

Nei, hun er for opptatt med å rydde i de samme boksene om igjen og om igjen 🥴 

Ja men… hun bruker jo SINNSYKT mye tid på å snakke til telefonen? Jeg er alvorlig talt helt sjokkert over hvor mye tid og hvor mye hun maser til snappen

Skrevet
BethD skrev (Akkurat nå):

Ja men… hun bruker jo SINNSYKT mye tid på å snakke til telefonen? Jeg er alvorlig talt helt sjokkert over hvor mye tid og hvor mye hun maser til snappen

Hvertfall ikke normalt det hun holder på med. Gift, 3 barn som burde betydd noe. Men fruens beste venn en tlf. Tragisk. Og hvor unaturlig er det ikke å gå med den og snakke om alt hele tida...altså jeg fatter ikke 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
2 hours ago, Minni75 said:

Katten må være over et vist antall kilo, før dei blir sterilisert. Ho katten her måtte vente lenge, og plaga live av hunden når hun hadde løpetid. Men hun var for tynn til at dyrlege turte å gjøre inngrepet.

Det må være tull. Vi har en mini-jentepus som ble kastrert så fort det var mulig ifht alder.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, BethD said:

Ja helt vanvittig. Skjønner egentlig ikke at folk gidder å høre på alt heller. 

• Nyttig 1
Gjest BethD
Skrevet
Linye skrev (2 minutter siden):

Ja helt vanvittig. Skjønner egentlig ikke at folk gidder å høre på alt heller. 

Nei jeg hopper over så og si alt. Jeg bruker ikke livet mitt på å sitte å se på en som gnåler om då sinnsykt ubetydelige ting hele dagen HVER dag

Skrevet
Linye skrev (24 minutter siden):

Det må være tull. Vi har en mini-jentepus som ble kastrert så fort det var mulig ifht alder.

Samme her, var ikke mange månedene før det ble gjort på min og.

• Liker 1
Skrevet
Linye skrev (36 minutter siden):

Vi fikk beskjed om at de ønsket at pusen var blitt litt vekt på, men hun var ikke stor. Ville ha litt vekt med tanke bedøvelsen. Vi var til dyrlegen rett etter vi fikk henne (gatemix), da fikk vi også satt opp time til kastering.

Vet ikke om det er ulik praksis? Det jeg dog vet, er at de kan kastreres ganske tidlig og det bør alle (som ikke driver oppdrett) gjøre som en selvfølge! Pus her slapp å få løpetid, er rolig. Jeg blir ganske forbanna, men de fleste her deler det med meg, så jeg skal ikke utdype. 
Jeg har meninger om dyrehold og det å ta kostnaden med dyrehold, men dere skjønner greia uten utdypning. 🤬

• Liker 13
Skrevet
Shorty83 skrev (13 timer siden):

Tok meg den friheten å googla bhg til sønnen når hun sa navnet til bhg på snap, og leste igjennom årsplanen dem, der står det at de bruker en app som heter Mykid, her SKAL alle foreldrene få info som bhg legger ut så ang den røde tskjorten så skal hun ha fått info om dette tidligere enn dagen før vil jeg tro. 

De fikk info om det forrige uke, ei jeg kjenner har barn der. 😊

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...