Gå til innhold

Stine Knutsen

Tildittbeste

Anbefalte innlegg

FrkZ skrev (22 minutter siden):

Da er du heldig. Hvis du kan pøse på med usunn mat, godteri, energidrikker, Pepsi Max og kaffe uten å merke noe. 

Jeg drikker ikke kaffe og energidrikke 🙄 men ja, da er jeg heldig, men vet jeg ikke er alene, har vært på IBS skole og blitt kjent med flere...... Alle er vi ulike! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk at ei dame som nærmer seg 40 år velger å eksponere seg på denne måten. Alt dette, og alt hva hun ellers gjør er kun for å få følgere. Ett bevisst valg fra henne, hvor eneste grunn er å høste sympati, og meldinger. Dama er syk, ja vi snakker veldig syk. Hvem ligger på sykehuset å kringkaster detaljer og løgner på denne måten. Ja, det blir løgn når hun bruker ordet operasjon på gastroskopi. Alvorlig skal det være, -ifølge henne har ingen vært igjennom dette. Helt utrolig hva denne dama greier å koke sammen av vondter og sykdommer. Det er ett hån mot de som  virkelig er syke. Det går ikke en dag uten «har så vondt»  Må være fryktelig slitsomt å leve slik. Og familien -mann og barn. Er det noen som trenger sympati så må det være dem. De står på pinne for dama så hun kan skinne hver eneste dag. Som takk får de sure blikk og kommentarer tilbake. Og igjen - hun snakker så fint om å ta vare på hverandre..

Stine - Kom deg opp og ut i frisk luft. Snu om på kostholdet. Og ikke minst få opp øynene så du ser familien din før det er for sent!

• Liker 19
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayanëar skrev (7 timer siden):

Jeg hadde tarmslyng UTEN smerter, så det går an. Og var i perfekt form idet jeg var ferdig operert med kikkhull, så jeg var på beina under 1 time etterpå. Og var utskrevet med en gang. Folk er forskjellige, kropper er forskjellige, sykdom er forskjellig fra person til person.. så mye dere spekulerer i et annet menneskes sykdom, kropp og psyke, så er det sykelig interesse for et annet menneske, vil jeg tørre å påstå! ALT skal vries og vendes til aller værste mening og intensjon fra hennes side..!??? 

Har litt vanskelig for å tro at du ikke hadde noe smerter ved en tarmslyng der tarmene får knute på seg og det oppstår null passasje av tarminnhold og luft Hvordan oppdaget du dette hvis du hadde null smerter? Har null tro på at du hadde ekte tarmslyng. 

For å vise at jeg hverken spekulerer eller påstår noe ang tarmslyng så legger jeg ut noen linker og skjermdumper til deg. 

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/tarmslyng-volvulus/

Hva er tarmslyng?

Tarmslyng
Tarmslyng

Volvulus, eller ekte tarmslyng, er en tilstand hvor tarmen roterer om seg selv på samme måte som om du vrir en hageslange. Resultatet bli at tarmen klemmes av slik at tarminnhold ikke kan passere. Dette fører oftest til sterke magesmerter. Dessuten kan blodårene til den delen av tarmen som er vridd, klemmes av og tarmavsnittet får utilstrekkelig blodtilførsel. Dersom det skjer, "dør" denne delen av tarmen - det oppstår nekrose. Det er en livstruende tilstand der det kan oppstå alvorlig bukhinnebetennelse. Tarmslyng ses oftest i siste del av tykktarmen (sigmoideum), men tilstanden kan forekomme i andre deler av tarmen - også i tynntarmen

https://helse-bergen.no/behandlinger/tarmslyng-ileus

Behandling med operasjon

Ved kirurgisk behandling blir det gjort en åpen operasjon som tar mellom 1-3 timer, avhengig av alvorlighetsgrad. Ved åpen kirurgi blir det laget et snitt som går fra ovenfor navlen og ned til underlivsbenet. Under operasjonen vil man finne den delen av tarmen som er blokkert og gjøre nødvendige tiltak. Det kan bli nødvendig å fjerne deler av tarmen. Operasjonen gjøres i narkose.

Ekte tarmslyng opereres heller ikke via kikkhulloperasjon. Det kan i enkelte tilfeller bli prøvd å rotere tarmen tilbake ved et koloskop via endetarmen, men de fleste tarmslynger krever åpen operasjon 

https://nhi.no/sykdommer/kirurgi/magetarmsykdommer/tarmslyng-volvulus/

Behandling

I de fleste tilfeller må man operere. Under inngrepet forsøker kirurgen å rotere tarmen tilbake til sin normale stilling. I enkelte tilfeller kan legen forsøke å vri tarmen tilbake med et koloskop. Dette er en fleksibel slange som legen fører inn gjennom endetarmen. Legen kan styre krumningen på denne slangen, og kan på denne måten forsøke å bruke den til å vri tarmen tilbake på plass. For å unngå nye episoder med tarmslyng må tarmen festes, dvs. sys fast inne i buken. Dette kan en ikke gjøre med et koloskop, og derfor velger mange leger heller åpen kirurgi.

I mange tilfeller vil deler av tarmen være "død" som følge av manglende blodtilførsel. Denne delen av tarmen må i slike tilfeller fjernes under operasjonen.

Endret av skruf
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharp75! skrev (27 minutter siden):

Det vil jeg ikke si, jeg bytter gjerne bort en kronisk syk kropp og det var heller ikke poenget 🤦‍♀️ du gikk glipp av poenget! 

Vi går vist glipp av poenget ditt hele tiden vi 😅 Rare greier at det er flere av oss som stadig vekk gjør det. Skjønner du poenget ?

Endret av Minmi93
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sharp75! skrev (16 minutter siden):

Det vil jeg ikke si, jeg bytter gjerne bort en kronisk syk kropp og det var heller ikke poenget 🤦‍♀️ du gikk glipp av poenget! 

Poenget mitt - som du og gikk glipp av - er at uavhengig av om man har IBS eller ikke så vil et dårlig kosthold påvirke kroppen negativt. Jeg skal være enig i at det ikke nødvendigvis påvirker IBSen direkte - men det påvirker absolutt tarmen (som er påvirket av IBS) og gjør ting verre.

Så da er spørsmålet mitt, uavhengig av IBS - kan du spise hva du vil uten at det påvirker kroppen din negativt?

Og et oppfølgingsspørsmål da er - ville det negative vært mindre negativt om en ikke har IBS?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
1 hour ago, Sharp75! said:

Ikke uten unntak?? Har hatt IBS M i minst 30 år og vært i systemet med leger og spesialister, så jo det finnes unntak....... Med Frua ingen enda, hun har nettopp fått diagnosen, men unntak finnes! 

Finnes sikkert unntak. Sånn som alkoholikere som gjerne må drikke alkohol, og diabetikere som gjerne må spise sukker. Sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja ja folkens. Det er tydeligvis noen som føler seg bedre etter operasjonen besøket på sykehuset. Det danses i trusen til russelåter foran speilet på badet. Jeg mister fullstendig evnen til å skrive hele setninger etter dette opptrinnet her. 

• Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra siste snap der hun står på badet i sykehustruse/nettingtruse og singlet, spiller musikk og rocker litt løs så er det tydelig at hun ikke har hatt kikkhullsoperasjon. 

Man ville ha sett bandasjen/plasteret under nettingen på de plassene skopet går inn. I tillegg er man sår og har smerter etter et inngrep, samt stingene strammer. Å stå sånn og riste på rumpa ca 12 timer etter en kikkhullsoperasjon har jeg vansker for å tro at noen gjør av egen fri vilje. Man er også frarådet å dusje de første dagene etter en operasjon 

• Liker 21
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minmi93 skrev (16 minutter siden):

Vi går vist glipp av poenget ditt hele tiden vi 😅 Rare greier at det er flere av oss som stadig vekk gjør det. Skjønner du poenget ?

Når jeg svarte på en påstand? Som faktisk ikke var fakta? Da var det faktisk ikke jeg som gikk glipp av noe 🤦‍♀️ la fakta være fakta, noe det er veldig lite av i tråden! Så kan du ta hvor mange poeng du vil! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakini skrev (4 timer siden):

Når jeg har lakt i narkose. Så er jeg ikke oppe å går på beina med engang, og heller ikke rett på mat. Man er jo gjerne sløv noen timer og vil bare sove?

Nå er vel alle forskjellige? Og forskjellige årsaker? Da JEG var i narkose sist, for tarmslyng, var jeg på beina kjapt (måtte tisse da jeg kom på oppvåkningen, og hadde ikke kateter pga jeg hadde hatt kateter noen dager i forveien, så siden inngrepet/operasjonen skulle gå kjapt ble vi enige om å ikke ha kateter), og pleieren på oppvåkninga trillet senga ned til toalettene, og hjalp meg på bena så jeg kunne gå på do. Måtte la døra være ulåst, men var da fullt kapabel til å gå på do. En annen person på oppvåkninga, en mann bak et forheng, klarte verken å sette seg opp på sengekanten, eller tisse i en urinflaske.. Jeg fikk komme tilbake på avdelingen med én gang rapporten var skrevet ferdig, så å skulle dømme utifra egne opplevelser er jo bare svada. For ALLE er forskjellige!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nussepus skrev (1 time siden):

For de av oss som jobber i helsevesenet, kan man ikke annet enn le av sykehistorien hennes. Ingen ting henger på greip. For en deamaqueen. Men veldig god underholdning da. 

Jobber man i helsevesenet så har man empati og om man tror at hun er syk og trenger hjelp så sitter man ikke her på nett og ler av et menneske som trenger den hjelpen.......... Håper ikke jeg jobber men en slik kollega...... 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Polarpuma
15 minutter siden, skruf said:

Ut i fra siste snap der hun står på badet i sykehustruse/nettingtruse og singlet, spiller musikk og rocker litt løs så er det tydelig at hun ikke har hatt kikkhullsoperasjon. 

Man ville ha sett bandasjen/plasteret under nettingen på de plassene skopet går inn. I tillegg er man sår og har smerter etter et inngrep, samt stingene strammer. Å stå sånn og riste på rumpa ca 12 timer etter en kikkhullsoperasjon har jeg vansker for å tro at noen gjør av egen fri vilje. Man er også frarådet å dusje de første dagene etter en operasjon 

Tenk å skjemme seg selv og familien sånn ut😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er leit å se på, Stine har helt klart en mengde problemer og utfordringer som følge av oppveksten sin, men det virker ikke som hun har satt seg ned og gått i dybden av det, det virker heller ikke som hun er vant til å bli sett og hørt og dermed overdriver hendelser og helseproblemer som skjer henne, fordi man får jo oppmerksomhet og omsorg når eb har det vondt, men hun sliter kanskje med å sette ord på sin ekte smerte eller tro at den er  vond nok. Hodepine blir til migrene og selvmordhodepine, ett relativt greit inngrep kan bli til operasjon, en dårlig dag kan bli katastrofe, helt til det snur og man får se henne danse og glede seg til musikk. Hun virker svært umoden som blir sliten av å bare være med familien, men kan dra på shopping eller andre ting som involverer henne og det hun liker. Hun sier ting som hun kanskje ønsker de skal være, men realiteten er en helt annen og det synes. Der gjør det vanskelig å vite hva som er sant og ikke, i stede for den ekte sårbare Stine så er det en overfladisk del av henne som kjører et løp med manglende impulskontroll. Jeg tviler ikke på at hun har vært gjennom mye, men denne litt maniske oppførselen og jaget på offerrollen og oppmerksomhet går hardt utover henne og også familien som blir snakket om. 

• Liker 17
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør være forsiktig med å komme med råd til en som er kronisk syk. Det oppleves fort nedlatende. Som @GulleGull sier, når man har vært syk lenge så har man som regel prøvd det meste. Da er det veldig nedlatende når folk kommer inn og bare "gå deg en tur i frisk luft så vil du se at det blir bedre" m.m. En tur kurerer ikke alvorlige traumer. Jeg synes det er på grensen til frekt å fortelle andre hvordan de skal håndtere sykdommen sin, spesielt hvis man er en totalt fremmed som ikke vet alt.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Jeg synes man bør være forsiktig med å komme med råd til en som er kronisk syk. Det oppleves fort nedlatende. Som @GulleGull sier, når man har vært syk lenge så har man som regel prøvd det meste. Da er det veldig nedlatende når folk kommer inn og bare "gå deg en tur i frisk luft så vil du se at det blir bedre" m.m. En tur kurerer ikke alvorlige traumer. Jeg synes det er på grensen til frekt å fortelle andre hvordan de skal håndtere sykdommen sin, spesielt hvis man er en totalt fremmed som ikke vet alt. Som kronisk syk har jeg også blitt møtt med mye sånne holdninger, og det er vondt. Det er jo ingenting man ikke har hørt før. Alle vet jo at det er viktig å spise sunt, sove til riktig tid og trene, men når man har nok med å overleve er det ikke alltid overskudd til å gjennomføre det. Så da sitter man igjen og føler seg enda verre enn før - for ikke bare er man syk og har det vanskelig , man sitter i tillegg igjen med skyldfølelse for at man ikke "klarer" å bli frisk. Er det noe mange av oss med psykiske lidelser, særlig traumelidelser, er plaget av så er det skyld og skam. Følelsen av å være mislykket og utilstrekkelig. Vi trenger ikke at andre forteller oss hva vi skal gjøre. Det fører bare til selvbebreidelse. Hvis vi heller tenker at folk gjør så godt de kan med sitt utgangspunkt så slipper vi å moralisere og påføre en syk person enda mer skyld og skam.

Det som kurerer, eller hvertfall letter, alvorlige traumer er terapi. Gjerne i mange år. Alvorlige traumer blir ikke kurert av å sanke sympati og skjemme ut seg selv på snap hele dagen lang. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygdefruen skrev (1 minutt siden):

Det som kurerer, eller hvertfall letter, alvorlige traumer er terapi. Gjerne i mange år. Alvorlige traumer blir ikke kurert av å sanke sympati og skjemme ut seg selv på snap hele dagen lang. 

Absolutt! Nå vet jeg ikke hvorfor hun ikke går i terapi, om det er fordi hun har fått avslag eller fordi hun ikke har søkt. Men terapi anbefales virkelig :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarpuma skrev (1 time siden):

“Operasjonen var lang! Men vellykka”.

Sier hun det???? Når har hun rukket en lang operasjon med tilhørende forberedelser og narkose mellom de snappene i går kveld til de i natt????

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bygdefruen skrev (6 minutter siden):

Har du prøvd å få hjelp/terapi for traumer? Som har gj.snittlig behandlingstid på 4-6 år. Det er ekstremt vanskelig, både fordi det er begrensa kompetanse på DPS-nivå, og hos avtalespesialister, og kommer man først inn på dps er det snakk om kortvarig terapi i all hovedsak, og det kan gjøre vondt verre med traumer fordi man åpner opp, men ikke rekker å jobbe med ting, og sitter igjen med åpne sår. Jeg har selv gått 6 år i behandling nå,og er såvidt over i fase 2 (av 3) i så kalt faseorientert traumeterapi, behandler blir nå pensjonist,og jeg får ingen tilbud i det offentlige tross alvorlig sykdom.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...