AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #1 Skrevet 28. april 2021 Jeg har fritak for munnbind og har legeerklæring. Opplever allikevel at ansatte på butikker osv ikke er klar over at det er fritak for folk som av medisinske årsaker ikke kan bruke munnbind. Folk burde ha klart å få med seg dette nå? Har også opplevd noen ganger av folk spør «hvorfor er du fritatt»? Noe som er latterlig frekt, blir litt satt ut. En som spurte var en Securitas og de burde absolutt vite bedre? Anonymkode: acd1d...a60 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #2 Skrevet 28. april 2021 Er også nysgjerrig på hvorfor du er fritatt. Anonymkode: 27dcf...2af 8
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. april 2021 #3 Skrevet 28. april 2021 Ingen kan vite at du er fritatt om du ikke opplyser om det.
GammelKaktus Skrevet 28. april 2021 #4 Skrevet 28. april 2021 Jeg lurer og på hva som gjør at du er fritatt? De må kanskje lage buttons til dere og som de har gjort til de med pollenallergi. 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #5 Skrevet 28. april 2021 FrøkenMånestråle skrev (35 minutter siden): Jeg lurer og på hva som gjør at du er fritatt? De må kanskje lage buttons til dere og som de har gjort til de med pollenallergi. Skulle gjerne hatt en sånn pollen + astma button. Må på butikken i dag og er helt ødelagt av bjørkepollen og besvimer nesten med munnbind. Jeg gruer meg så sinnsykt (vurderer å utsette handlinga til 22:00). Anonymkode: 4d206...9ea 1
GammelKaktus Skrevet 28. april 2021 #6 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skulle gjerne hatt en sånn pollen + astma button. Må på butikken i dag og er helt ødelagt av bjørkepollen og besvimer nesten med munnbind. Jeg gruer meg så sinnsykt (vurderer å utsette handlinga til 22:00). Anonymkode: 4d206...9ea Det går nok greit, du kan ikke bare ta et enkelt skjerf rundt da? Mange som gjør det. For min del så er munnbind mye lettere å bruke nå over lengre tid når jeg er blitt vant til det. Jeg synes og det var ubehagelig de første gangene og løp jo nærmest gjennom butikken for å dra med meg det jeg skulle ha. 😄 Men nå er det sånn at jeg kan glemme å ta det av når jeg står å prater med kjenfolk utenfor butikker. Vi har hatt lite påbud her så vi har ikke vær så godt vant med det der.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #7 Skrevet 28. april 2021 Mn bortsett fra i Oslo-området og noen få andre lokale tiltak så er det vel ikke påbudt lengre? Her har det ikke vært påbud på over en måned i byen, siden januar på bygda rundt. Anonymkode: b174f...f00 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #8 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Mn bortsett fra i Oslo-området og noen få andre lokale tiltak så er det vel ikke påbudt lengre? Her har det ikke vært påbud på over en måned i byen, siden januar på bygda rundt. Anonymkode: b174f...f00 Joda, det er fremdeles påbudt i (de fleste) butikker der man ikke kan holde minst en meter avstand! Anonymkode: 55d67...20c
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #9 Skrevet 28. april 2021 Strengt tatt, om du ikke kan bruke munnbind av medisinske årsaker, så har du såpass problemer med luftveiene at du er i risikosone. Ville holdt meg langt unna butikker. De aller fleste steder har lokale matbutikker og apotek fått hjemlevering nå pga covid. Undersøk det? Anonymkode: 43e9b...9ae 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #10 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Joda, det er fremdeles påbudt i (de fleste) butikker der man ikke kan holde minst en meter avstand! Anonymkode: 55d67...20c Men du bor i Oslo da regner jeg med? For sånn er det ikke her (selv om folk gjør det likevel). Anonymkode: b174f...f00 1
Gjest O.G. Skrevet 28. april 2021 #11 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fritak for munnbind og har legeerklæring. Opplever allikevel at ansatte på butikker osv ikke er klar over at det er fritak for folk som av medisinske årsaker ikke kan bruke munnbind. Folk burde ha klart å få med seg dette nå? Har også opplevd noen ganger av folk spør «hvorfor er du fritatt»? Noe som er latterlig frekt, blir litt satt ut. En som spurte var en Securitas og de burde absolutt vite bedre? Anonymkode: acd1d...a60 Du blir sikkert trodd hvis du tar med deg legeerklæringen din.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #12 Skrevet 28. april 2021 Altså, jeg sliter med pusten og pollen osv. selv jeg, men tar ekstra med allergitabletter nå i denne perioden, har tatt frem astmamedisin, og bruker maske når jeg er på buss og inne i butikk -men her har det vært en her og en der som har blitt smittet, storby men det sprer seg ikke særlig her tydeligvis. Og det er ikke påbud lemgre, men folk velger likevel å gjøre smittevernstiltak av egen vilje (og gjorde det før det ble påbud også). Poenget mitt var bare at om det ikke er påbud der TS bor, så er det jo mye lettere å si fra, og ingen reagerer her om jeg sier "oh shit, jeg glemte maska hjemme" om jeg er en kjapp tur på butikken, til og med de bak kassa står ofte uten munnbind nå om de har skjerm. Men bor man i Oslo så skjønner jeg at folk stresser mer. Anonymkode: b174f...f00
Sirah Skrevet 28. april 2021 #13 Skrevet 28. april 2021 Det er jo ikke rart at folk spør. Du bør også kunne fremvise legeerklæringen dersom noen lurer. Om ikke kan jo alle løpe rundt og påstå at de har fritak mens de egentlig bare ikke liker munnbind. Jeg har også sterk allergi OG jeg hater munnbind, men jeg klarer å trø det på meg de få minuttene det tar å handle på butikken. Det var ikke ment som kritikk til deg TS, du har helt sikkert reelle plager siden du har fått legeerklæring, men bare for å påpeke at munnbind ikke er superdigg for resten av oss heller. Når det er sagt så bør du jo faktisk utsette handelen til det er færrest mulig på butikken - både for din egen del og andres. 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #14 Skrevet 28. april 2021 Jeg bruker ikke munnbind hvis jeg bare skal en rask tur på butikken. Det er påbudt/anbefalt hvis man ikke klarer å holde avstand. Det klarer jeg fint til andre kunder. Selvsagt vanskeligere til den som sitter i kassen, men tiden jeg står der er uansett veldig kort. Jeg bruker heller ikke munnbind hvis det ikke er mange på bussen. Setter meg lengst mulig unna andre. Har imidlertid med munnbind som tas på hvis bussen begynner å fylles opp. Men hvis det er meg og et par andre på bussen håper jeg eventuelle noldusser klarer å sette seg på et annet sete enn det rett ved siden av mitt. Anonymkode: 60c51...780 1
Gjest Villfisker Skrevet 28. april 2021 #15 Skrevet 28. april 2021 Ingen har rett til å vite hvorfor. Blir litt på samme måte med frekke kolleger som tror de har rett til å vite hvorfor en er sykemeldt. Det holder at man får vite at sånn er det, men grunnen er det ikke de som skal vurdere om er god nok. Folk må slutte å spørre og grave om ting de ikke har noe med.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #16 Skrevet 28. april 2021 Dette handler nok om den utbredte motstanden mot munnbind som er/har vært, og at man ikke kan se forskjell på hvem som har legeerklæring og ikke. Jeg tipper spørsmålet om hvorfor handler både om nysgjerrighet og at om du faktisk har en grunn så vil det gi mening når du sier det (regner jo ikke med at du går rundt med legeerklæringen og viser det frem). Ingen har selvfølgelig rett til å få vite noe, men i de tilfellene tror jeg løsningen er å bare si at de ikke har noe med det. Selv har jeg også fritak fra munnbind (med legeerklæring), men har endt opp med å bruke det likevel i situasjonene jeg må. Synes det ble for mye spørsmål og for mange blikk. Jeg håndterer det bedre nå, men det var helt forferdelig i starten og har krevd tilpasning. Jeg kan f.eks. ikke ta t-bane til jobb lenger, fordi det blir for langt og lenge med munnbind. Hadde heldigvis mulighet til å kjøpe bil. Anonymkode: 994e5...974
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #17 Skrevet 28. april 2021 Hvordan i all verden skal de på butikken vite bare ved å se på deg om du er en av dem med legeerklæring, eller en av disse som bare nekter å bruke det? Andre kunder har kanskje ikke noe med å grave i hvorfor, men skjønner at du får noen blikk. Butikkpersonale og Securitas derimot synes jeg faktisk kan spørre - da de plikter å hjelpe til å overholde reglene som gjelder for den butikken. Skulle de bare går ut i fra at alle uten munnbind sikkert hadde en god grunn så kunne jo alle bare droppet det - og så hadde vi vært like langt. Anonymkode: 04705...c41 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #18 Skrevet 28. april 2021 Det bør holde at du sier du er fritatt. Hvis noen spør hvorfor må du bare svare at din helse er en privatsak. Anonymkode: fe4a4...56a
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. april 2021 #19 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, det er fremdeles påbudt i (de fleste) butikker der man ikke kan holde minst en meter avstand! Anonymkode: 55d67...20c Det er forskjellige lokale bestemmelser. Her er det ikke påbudt, bortsett fra venteværelser hos noen leger og sykehus. lite smitte her da.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #20 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Strengt tatt, om du ikke kan bruke munnbind av medisinske årsaker, så har du såpass problemer med luftveiene at du er i risikosone. Ville holdt meg langt unna butikker. De aller fleste steder har lokale matbutikker og apotek fått hjemlevering nå pga covid. Undersøk det? Anonymkode: 43e9b...9ae Det finnes flere årsaker til noen ikke kan bruke munnbind Anonymkode: 36329...70b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå