Gå til innhold

Cerazette


Ottine

Anbefalte innlegg

Noen her som har prøvd Cerazette (mener det er det den heter...) - det er en p-pille uten østrogen. Jeg har brukt ulike former for p-piller før, og på meg funker det bare ikke. Jeg blir skikkelig oppblåst, får alvorlige humørsvingninger,nedsatt sexlyst... Men større pupper! :sjarmor:

Så jeg har konkludert med at p-piller ikke er noe prevensjonsmiddel for meg. Men så tenkte jeg at det kanskje er tilførselen av østrogen som gjør at hormonene blir alldeles i ulage - og at Cerazette dermed kunne være noe for meg.

Noen med erfaringer?

Har også tenkt at mini-pille kunne være noe. Er lei av kondom. Usj... :humpe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde Cerazette og det var ikke noe for meg. Jeg hadde egentlig ingen bivirkninger, bortsett fra én ting: jeg blødde kontinuerlig hele tiden jeg brukte dem (men jeg hadde ingen mens utenom, kun småblødninger hver dag). I følge legen og vedlegget i esken skal bivirkningene kun vare 2-3 mnd, så jeg holdt ut i over 4 mnd før jeg ble lei, ingen endring i blødningene, så jeg sluttet. Da jeg gikk til legen etterpå og fortalte det sa han at veldig mange hadde sagt det samme, det var visst en vanlig bivirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cerazette er egentlig en slags minipille, bare med en såpass høy dose at den har samme tidsramme som vanlige kombinasjonspiller. Har selv brukt den i 5 mnd, og har ikke hatt noen bivirkninger, unntagen at mensen blir borte. Så hvis du blir nervøs av dette, er kanskje ikke pillen noe for deg. Ikke mens på 5 mnd, hvertfall. Taklet ikke pillene jeg brukte før. ENORME humørsvingninger, hodepine, vektøkning osv.. Puppa ble ikke større engang, så det var overhodet ikke verdt det. Er bare å prøve. :)

En ting med cerazette, som med mini-piller, skal du ikke ha noe pillefritt opphold og det anbefales å ta pillene til ca samme tid. Ujevn blødning er også den vanligste bivirkningen.

Du har ikke prøvd yasmin altså? Vurderer å bytte i håp om litt større pupper.. Hehe.. Og hadde ikke gjort noe med mens.. Blir litt døgnvill, eller hva jeg skal si.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Cerazette i åtte måneder nå, og har slitt med blødningsrot. Annenhver mens er nesten umerkelig, annenhver har vært nokså rikelig, og vart i 14 dager.

Men den siste 14-dagers mensen var nå bare 14 dager med sporblødning, så jeg har et lite håp om at det begynner å gå seg til. Det tok såpass lang tid før jeg sluttet å småblø på hormonspiral også, så kanskje det er en sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hecuba: Vil bare si at Yasmin er en p-pille som er under særlig overvåking pga bivirkninger. Jeg brukte den i flere år før jeg ble gravid og var storfornøyd. Men nå drøyer jeg litt til jeg vet noe mer om bivirkningene.

Les mer: P-pillen Yasmin settes på overvåkingslisten

Endret av Ionaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt Cerazette i snart 9 måneder og er strålende fornøyd. Har ikke merket noe til bivirkninger bortsett fra at jeg har mistet mensen og det er rene himmelriket for meg som tidligere hadde store blødninger i 8-10dager hver mnd.

Har tidligere brukt Loette og Yasmin men måtte gi opp pga høyt blodtrykk(fikk større bryster da. hehe) og andre minipiller ga meg enorm hodeverk og en mnd uten mens og en mnd med mens i tre uker i strekk.... bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingen forskjell i sexlyst, humør, vekt osv. når jeg gikk over til cerazette fra et annet p-pille merke. Siden Cerazette var ganske dyrt gikk jeg tilbake til det gamle merket etter et halvt år.

En fordel med Cerazette var at jeg mistet mensen helt - var ikke plaget med småblødninger som andre her nevner. Men som jeg vet er det jo forskjellig fra person til person hvordan man reagerer på ulike p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster 175,- for 3 brett nå ihvertfall. Syns det er en ganske billig sikring jeg da ;)

Men trionetta var billigere for da kunne jeg kjøpe 13 brett i pakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Cerazette siden jeg fødte (kan brukes av ammende også), og har ikke hatt noen bivirkninger. Har mistet mensen, og det er jo en kjempebonus. Har forresten litt mer vann i kroppen enn før, mulig det kan komme av pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Virker som en del har fått bivirkninger, så jeg vet ikke helt... Synes dette med prevensjon har blitt litt vanskelig, egentlig. Liker egentlig ikke slik "hormon-kluss"... :sjenert:

Spiral er ikke noe alternativ, så jeg får tenke litt. Takk for alle svar! Skal sjekke ut tråden/linken dere kom med forslag på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert p-ring, p-stav eller p-plaster da? Bivirkningene kan visst bli mindre pga at disse tingene slipper ut hormoner over lengre tid i stedet for den "store" dosen du får med en pille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og man sparer jo litt penger når man slipper å kjøpe bind og tamponger.....!! :) digger cerazette.

ja ikke minst det. deilig å slippe klamme ekle bind som lekker samma faen hva en gjør fordi blodet renner som en foss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 11 måneder senere...

Hei.

Lurer på om man må ta til samme tid hver dag det med cerazette...

Altså nøye kl 22.00 hver kveld f.eks ?-- hva gjør dere?

er det ikke tungvint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Hei.

Lurer på om man må ta til samme tid hver dag det med cerazette...

Altså nøye kl 22.00 hver kveld f.eks ?--  hva gjør dere?

er det ikke tungvint?

Fordelen med Cerazette i forhold til andre østrogenfrie piller er at man ikke må være så streng med tidspunktet. Man kan være 12 timer forsinket og fortsatt være sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med Cerazette i forhold til andre østrogenfrie piller er at man ikke må være så streng med tidspunktet.  Man kan være 12 timer forsinket og fortsatt være sikker.

det høres bra ut faktisk :)

takk for du lettet dagen min ... gleder meg bare å begynne med den,

håper den funker på meg fra den første mens-dagen min :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...