Gå til innhold

Det sies at tid ikke kan defineres, vi prøver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan ville du definert tid? 

Jeg kommer ikke på noe i farta

Anonymkode: 62bd2...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selveste Hawking dedikerte livet til det. Tviler på at noen her på forumet kan komme med noe fornuftig

Anonymkode: d6200...589

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ingen vet hva tid er

Vi kan klare bedre enn det. 

Noe av det vi vet om tid er:

Tid har retning. 

Vi beveger oss langs denne retningen. 

Vi kan ikke stoppe denne bevegelsen. 

Vi trenger ikke gjøre noe for å bevege oss. 

Vi kan ikke bevege oss i noen annen retning. 

(Kommer du på flere?) 

Fra Einstein vet vi at tid og rom henger sammen. 

Gravitasjon, masse, energi og bevegelse påvirker hvor hurtig tiden går. 

Tid beskrives som en dimensjon. Det hjelper egentlig ikke så mye. De tre andre dimensjonene vi kjenner er romlige, men det er ikke tid. Så da er vi like langt. 

En forklaring er at tiden er en egenskap ved universet. På samme måte som feks rom og energi, disse er også vanskelig å definere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Selveste Hawking dedikerte livet til det. Tviler på at noen her på forumet kan komme med noe fornuftig

Det er derfor det er gøy å reflektere over dette spørsmålet😅
Det var ikke meningen at jeg skulle være anonym her. 

stan skrev (4 timer siden):

Vi kan klare bedre enn det. 

Noe av det vi vet om tid er:

Tid har retning. 

Vi beveger oss langs denne retningen. 

Vi kan ikke stoppe denne bevegelsen. 

Vi trenger ikke gjøre noe for å bevege oss. 

Vi kan ikke bevege oss i noen annen retning. 

(Kommer du på flere?) 

Fra Einstein vet vi at tid og rom henger sammen. 

Gravitasjon, masse, energi og bevegelse påvirker hvor hurtig tiden går. 

Tid beskrives som en dimensjon. Det hjelper egentlig ikke så mye. De tre andre dimensjonene vi kjenner er romlige, men det er ikke tid. Så da er vi like langt. 

En forklaring er at tiden er en egenskap ved universet. På samme måte som feks rom og energi, disse er også vanskelig å definere. 

Mye bra her! 

Det er jo definitivt en bevegelse som går fremover. Man kan jo aldri gå bakover igjen. Det som har vært har vært og kan ikke endre det. 

Det frister å si at tiden er noe klokka viser oss. Og vi har muligheten til å legge opp planer, men det er jo ikke det tid er. Et hjelpemiddel på en måte, men tid er jo noe mye større enn det som oppsto ved big bang 

Endret av Traktorlesba96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tida er en syklus i spiral. På jorda er tidssyklusen på x antall timer (vi har vel skuddår fordi 24 timer ikke stemmer helt). 

Spiralen vil gå på linje, men den vil alltid være i bevegelse (fremover, som noen over nevner), men syklusen vil alltid være den samme. 

Hvordan det kobler tid og rom, vet jeg ikke, men Interstellar er en meget interessant film. 

Anonymkode: 4a3ea...7a9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Traktorlesba96 skrev (18 minutter siden):

Det er derfor det er gøy å reflektere over dette spørsmålet😅
Det var ikke meningen at jeg skulle være anonym her. 

Mye bra her! 

Det er jo definit en bevegelse som går fremover. Man kan jo aldri gå bakover igjen. Det som har vært har vært og kan ikke endre det. 

Det frister å si at tiden er noe klokka viser oss. Og vi har muligheten til å legge opp planer, men det er jo ikke det tid er. Et hjelpemiddel på en måte, men tid er jo noe mye større enn det som oppsto ved big bang 

Ikke vær så sikker på det. Ifølge Einstein er tid vevd inn i rommet. Om man kan bevege seg i rommet er det da mulig å bevege seg i tid. altså bakover. 

Dette er rene spekulasjoner, men det er mulig matematisk. Å husk at også fotoner først bare var matematisk. (E=hf)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det viktigste er ikke nevnt ennå: Entropien i universet som helhet øker alltid med tiden.

Anonymkode: 57104...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tida er en syklus i spiral. På jorda er tidssyklusen på x antall timer (vi har vel skuddår fordi 24 timer ikke stemmer helt). 

Spiralen vil gå på linje, men den vil alltid være i bevegelse (fremover, som noen over nevner), men syklusen vil alltid være den samme. 

Hvordan det kobler tid og rom, vet jeg ikke, men Interstellar er en meget interessant film. 

Interstellar bygger på Einstein sin relativitetsteori. Både i filmen og i teorien tid noe helt annet en det du beskriver her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Interstellar bygger på Einstein sin relativitetsteori. Både i filmen og i teorien tid noe helt annet en det du beskriver her

Interstellar bygger oppunder så utrolig mye mer enn det jeg kan og noen gang vil klare å forstå, derfor er den meget interessant.
Det jeg beskrev, var måten jeg definerer som tid i mitt eget (enkle) hode. Tid er et trappetroll. Det er så langt mine hjerneceller bærer meg. Jeg hadde inntrykk av at ts ønsket å høre hvordan vi definerer tid, men mulig jeg misforsto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Interstellar bygger oppunder så utrolig mye mer enn det jeg kan og noen gang vil klare å forstå, derfor er den meget interessant.
Det jeg beskrev, var måten jeg definerer som tid i mitt eget (enkle) hode. Tid er et trappetroll. Det er så langt mine hjerneceller bærer meg. Jeg hadde inntrykk av at ts ønsket å høre hvordan vi definerer tid, men mulig jeg misforsto.

begge deler er like interessant 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener tid er synonymt med bevegelse, i et tomt univers der ingenting skjer er tid irrellevant, vår tid defineres av at jorda går rundt sola og antall ggr. den har gjort så

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det viktigste er ikke nevnt ennå: Entropien i universet som helhet øker alltid med tiden.

Anonymkode: 57104...322

Entropi er viktig i sammenheng med tid. En egenskap eller størrelse som virker å være veldig tett knyttet til tidens retning. 

Er det kanskje entropien som driver tiden fremover? 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette med sykluser er vel noe vi mennesker har funnet på. Vi bruker riktig nok bevegelsene til himmellegemer som enheter. Men det er ikke egenskaper ved tiden, kun oppdelinger av tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 11.58):

Hahah dette hadde du ike mye greie på skjønner jeg...

Anonymkode: 91c32...14a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Mark Twain sier det fint: Tid er det som forhindrer alt i å skje samtidig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...