Gå til innhold

Samfunnets utseendefokus…

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, HarryDotter said:

Ja oppdragelsen har endret seg radikalt de siste 40 årene. Hvordan mine foreldre ble oppdratt, kontra hvordan jeg ble oppdratt. Og nå ser jeg hvordan mine barns generasjon blir oppdratt. Det er snart ikke lov å irettesette sine egne barn.

Alle er så opptatt med å peke på hva skolen og alle andre folk generellt må forandre for å bedre verden. Så forstår de ikke at det kun er dem selv de kan forandre.

Og ja refleksjonsevnen forsvinner samtidig som oppdragelse uteblir. Refleksjonsevne vokser i takt med å møte motstand og lære og å feile i livet. Ingen oppdragelse betyr liten livslærdom.

Virker som du forveksler disiplin med refleksjonsevne. At barna før i tiden hørte mer på foreldrene og læreren før i tiden betyr ikke at barna var mer reflekterte. Før i tiden kunne man få juling om man trosset far. Man ble sikkert mer lydig, men man blir ikke mer reflektert av å få juling, man lærer kun at man ikke skal trosse far så lenge man er fysisk svakere enn han. 

Anonymkode: 8abdd...2cf

Videoannonse
Annonse
Gjest HarryDotter
Skrevet
Rainstorm skrev (36 minutter siden):

Du svarte ikke på det jeg undret over, hva er det, tror du, som gjør at oppdragelsen har endret seg? 

Det er nok heftig sammensatt. Jeg tror det går litt på at trender og sosiale normer sakte endrer seg over tid og at folk flest bare glir med uten å reflektere over det. Så har det også kommet inn lovverk som gjør at man ikke har lov å fysisk irettesette barna sine (noe jeg personlig er svært glad for btw). Også føler man det presset fra samfunnet og gradvis blir vi litt mer liberale.

Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virker som du forveksler disiplin med refleksjonsevne. At barna før i tiden hørte mer på foreldrene og læreren før i tiden betyr ikke at barna var mer reflekterte. Før i tiden kunne man få juling om man trosset far. Man ble sikkert mer lydig, men man blir ikke mer reflektert av å få juling, man lærer kun at man ikke skal trosse far så lenge man er fysisk svakere enn han. 

Igjen tar du det jeg skriver alt for bokstavlig. Jeg mener ikke at veien til refleksjon er å gi barna en knyttneve. Det har jeg aldri sagt. Jeg bruker ordene disiplin, omsorgsfull og oppdragelse sammen. Oppdragelse omfavner mye. Og disiplin er ikke ensbetydende med juling.

Etter mitt skjønn er en god oppdragelse en god blanding av å ha klare rammer, en streng far og mor som krever mye, men som også er full av kjærlighet til barna.

AnonymBruker
Skrevet

Masse penger å tjene på at folk skal vedlikeholde utseendet. Mange som tjener seg rike på at folk ikke er fornøyde med seg selv. Å siden det er så mye fokus på det, så blir en enten om en vil eller ei påvirket av det. Det blir et press, at en må se bra ut for å passe inn. Synd når en tenker på hvor mye annet en kunne brukt penger og ressurser på😐 Men jeg også er påvirket av dette, i større grad enn jeg ønsker.  Det påvirker helsen psykisk, siden det er sånt press.. Er drittlei!!!! Kan ikke grådigheten nå toppen nå, å så kan vi fokusere på annet enn kapitalisme, status, likes og followers... Hva med det som egentlig betyr noe? Som det å ha en god helse, være modig, sterk og smart. Det å være snill og samhold mellom mennesker. Håper vi er på vei mot en endring. Tror folk flest er lei nå, det finnes jo ikke en ordentlig mening eller dybde bak forfengelighet og fasade, bare tomme skall. 

Anonymkode: e50ff...661

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, HarryDotter said:

Igjen tar du det jeg skriver alt for bokstavlig. Jeg mener ikke at veien til refleksjon er å gi barna en knyttneve. Det har jeg aldri sagt. Jeg bruker ordene disiplin, omsorgsfull og oppdragelse sammen. Oppdragelse omfavner mye. Og disiplin er ikke ensbetydende med juling.

Etter mitt skjønn er en god oppdragelse en god blanding av å ha klare rammer, en streng far og mor som krever mye, men som også er full av kjærlighet til barna.

Nei, jeg tar ikke det du skriver alt for bokstavelig. Det er du som aldri forklarer hvordan oppdragelsen før i tiden ga bedre refleksjonsevne. Alt du skriver er at før i tiden så var det mer disiplin og det ble stilt høyere krav, men du skriver aldri hvordan dette skal gi barne bedre evner til å reflektere. Du tror at barna før i tiden var flinkere til å reflektere og du tror at det kom av oppdragelsen, men du bygger jo dette kun på din egen magefølelse og ikke på fakta. 

• Liker 1
Skrevet

Penger kanskje. Tror ikke folk før i tiden verken hadde penger eller tid på sånt "jåleri". 

• Liker 1
Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg tar ikke det du skriver alt for bokstavelig. Det er du som aldri forklarer hvordan oppdragelsen før i tiden ga bedre refleksjonsevne. Alt du skriver er at før i tiden så var det mer disiplin og det ble stilt høyere krav, men du skriver aldri hvordan dette skal gi barne bedre evner til å reflektere. Du tror at barna før i tiden var flinkere til å reflektere og du tror at det kom av oppdragelsen, men du bygger jo dette kun på din egen magefølelse og ikke på fakta. 

Nei jeg skriver om flere faktorer, som du hopper elegant over. Du bet deg merke i disiplin og krav og satt deg fast der. Du glemte at jeg skrev trygge rammer, masse kjærlighet og støtte, samt å lære å reise seg etter å ha feilet osv. Det er sammensatt. Så kaldt fri oppdragelse er et fenomen som har kommet inn de senere årene. Fruktene av det ser vi nå.

Man trenger ikke doltorgrad i noe for å klare å se at respekt for voksne, å tåle andres meninger og generell god og sund tankegang er værre stillt idag enn for 20-30 år siden. Og trenger du forskere til å fortelle deg det, så vet jeg ikke hvilke stein du har bodd under de siste årene.

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, HarryDotter said:

Nei jeg skriver om flere faktorer, som du hopper elegant over. Du bet deg merke i disiplin og krav og satt deg fast der. Du glemte at jeg skrev trygge rammer, masse kjærlighet og støtte, samt å lære å reise seg etter å ha feilet osv. Det er sammensatt. Så kaldt fri oppdragelse er et fenomen som har kommet inn de senere årene. Fruktene av det ser vi nå.

Man trenger ikke doltorgrad i noe for å klare å se at respekt for voksne, å tåle andres meninger og generell god og sund tankegang er værre stillt idag enn for 20-30 år siden. Og trenger du forskere til å fortelle deg det, så vet jeg ikke hvilke stein du har bodd under de siste årene.

Annen ab.

Jeg er enig i mye av det du skriver, for det er store forskjeller i dagens oppdragelse. Før i tiden var barnet en del av det som fikk familien til å gå rundt, man "krevde" ting av barnet. Man var ikke bare barn og gjorde som man ville, man deltok. Deltok i matlaging, høsting, gårdsarbeid (om man var på gård) osv. Barn er barn mye lenger i dag.

Men det er en sykdom i samfunnet, oppdragelsen er ikke det som har gjort dette, men hele samfunnet er sykt. Vi lever mer og mer unaturlig, glede er målt i suksess, men det er falskt og unaturlig. Det gir en rus, men dette er midlertidig. Glede kommer fra relasjoner, de små tingene i livet, følet at det man gjør direkte livnærer en (gro sine egne poteter vs. jobbe på kontoret en time så man kan kjøpe poteter) osv. På toppen av dette har vi den ekstreme globaliseringen, og den konstante kontakten og meningene fra hele verden. Man har ikke lenger bare lov til å være et menneske, et dyr, man skal følge alle normer og regler i dette merkelige samfunnet vi lever i. Mennesker lever i dag under konstant stress, bare det å bo i en by omgitt av ukjente mennesker skaper en ekstrem stressreaksjon i kroppen, selv om du ikke merker det selv. Biologisk er vi ment å leve i små grupper der man, ukjente mennesker = fare.

Dagens mennesker er ikke late, men de lever for noe som ikke er naturlig, og hva er da meningen med livet? Det vi blir lært opp til: utseende, suksessfull jobb, akseptere alt og alle, men samtidig dømme alt og alle. Derfor er vi så ekstremt utseendefokuserte, vi har ikke noe å leve for lenger.

Anonymkode: 29d9e...c11

Skrevet
Gjenferdet skrev (På 27.4.2021 den 16.12):

Samfunnet blir bare mer og mer utseendefiksert. Masse krav til hvordan folk skal se ut og en hel del kroppspress. Folk som bruker titusenvis av kroner på kosmetiske operasjoner. Rumper, pupper, underliv, kjeven, fettsuging av mage, fillers. Masse forventninger til den og den kroppen. Høydekrav, krav til penisstørrelse og kjønnslepper, og det tar jo aldri slutt. Folk får mer og mer dårlig selvtillit, og stadig flere tar kosmetiske operasjoner. Og bloggere i frontlinjen, med et unaturlig utseende i monitor. Og masse fans blir gjort oppmerksom på og påført en hel rekke komplekser. Generasjon-kroppspress, vil jeg si.

Jeg synes det har gått helt over stokk og stein. Det blir bare verre og verre, og unge føler seg mer og mer ulykkelig, og flere og flere tror at de er for stygge til å få kjæreste og føler press på å operere seg. Det er fryktelig trist, og jeg har egentlig aldri forstått hvorfor folk ikke bare er opptatt av hvordan de selv ser ut, men også stiller en hel del krav til andre om at de må ha store pupper, brede hofter, stor rumpe, små indre kjønnslepper, stor penis og muskuløs kropp. Og lista fortsetter.

Jeg holder på å spy, jeg, av alt fokus på utseende i samfunnet. Det finnes da vitterlig viktigere ting å bry seg om i verden? Hva folk velger å bruke egne penger på er én ting, men dette himla kroppspresset i samfunnet har tatt helt av. Selv har jeg ikke tatt et eneste kosmetisk inngrep, og jeg blåser helt ærlig i hvordan jeg ser ut så lenge jeg er stelt og har kledd meg noenlunde anstendig. Jeg er et helt vanlig menneske med en vanlig kropp. Jeg har falt helt av dette kroppspress-lasset, og går heller litt mot strømmen når jeg ikke gidder å sminke meg og drar på kjøpesenteret i onepiece. Men hvem bryr seg? Jeg gjør ikke. Utseende er virkelig ikke alt. Samfunnet har bare tatt en altfor trist vending i det utseende legges mer merke til enn personlighet. Stopp verden, jeg vil av.

100% enig!

Gjest HarryDotter
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Annen ab.

Jeg er enig i mye av det du skriver, for det er store forskjeller i dagens oppdragelse. Før i tiden var barnet en del av det som fikk familien til å gå rundt, man "krevde" ting av barnet. Man var ikke bare barn og gjorde som man ville, man deltok. Deltok i matlaging, høsting, gårdsarbeid (om man var på gård) osv. Barn er barn mye lenger i dag.

Men det er en sykdom i samfunnet, oppdragelsen er ikke det som har gjort dette, men hele samfunnet er sykt. Vi lever mer og mer unaturlig, glede er målt i suksess, men det er falskt og unaturlig. Det gir en rus, men dette er midlertidig. Glede kommer fra relasjoner, de små tingene i livet, følet at det man gjør direkte livnærer en (gro sine egne poteter vs. jobbe på kontoret en time så man kan kjøpe poteter) osv. På toppen av dette har vi den ekstreme globaliseringen, og den konstante kontakten og meningene fra hele verden. Man har ikke lenger bare lov til å være et menneske, et dyr, man skal følge alle normer og regler i dette merkelige samfunnet vi lever i. Mennesker lever i dag under konstant stress, bare det å bo i en by omgitt av ukjente mennesker skaper en ekstrem stressreaksjon i kroppen, selv om du ikke merker det selv. Biologisk er vi ment å leve i små grupper der man, ukjente mennesker = fare.

Dagens mennesker er ikke late, men de lever for noe som ikke er naturlig, og hva er da meningen med livet? Det vi blir lært opp til: utseende, suksessfull jobb, akseptere alt og alle, men samtidig dømme alt og alle. Derfor er vi så ekstremt utseendefokuserte, vi har ikke noe å leve for lenger.

Anonymkode: 29d9e...c11

Meget gode poeng! Tror du treffer mye riktig her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2021 den 15.16):

Vi bombarderes av bilder av perfekte kropper hver eneste dag, skal du sjekke snapchat er det bilder av masse perfekte kjendiser, samme på Instagram. 

Anonymkode: 034ca...aac

På snap og insta får du bare det du selv har valgt. 

Anonymkode: 66f92...5c9

• Liker 1
Skrevet

Enig med Gjenferdet og TheCatLady:

Ja, det er mye kroppspress gjennom film, TV serier og reklame, skjønt det tror jeg var mye verre på 90-tallet. Delen av samfunnet som har mest skyld nå, er sosiale media. Og det er jo noe man kan kontrollere selv, og er man for ung til å ta fornuftige valg der, er det foreldre som skal steppe inn, og der skjer det mye feil i dag. 

Jeg hadde en fin samtale om trådens emne med en venninne i går; samfunnet før i tiden (sånn 50 år tilbake) vs. samfunnet i dag. Før var man mer sammensveiset i små samfunn. Nå er mennesker mye kaldere, det er mindre tilknytning mellom mennesker. Selv innen familier. Og det tror jeg har mye med sosiale medier å gjøre, men de kan ikke ta all skylden:

Som voksne mennesker, må vi ta ansvar for våre egne handlinger, og handlingene til våre barn. Vi kan selv styre hvor mye vi ser av sosiale medier. Jeg har valgt å ta total avstand til det, og har det mye bedre med meg selv i dag enn for ti år siden. Skjønt jeg er påvirket av de tingene jeg har blitt utsatt for fra TV da jeg var barn. For meg, er det det som har skapt kroppspress, mer enn sosiale medier. Det vi utsettes for som barn har mye større ringvirkninger enn det vi utsettes for som voksne, og derfor er det så viktig at foreldre er mer påpasselige med hva barna deres ser på. 

Men når man først er der at man har disse kompleksene som voksen, så er det å jobbe med det. Gjenferdet er inne på noe med at vi må hoppe av toget. Dette er et valg vi kan ta og noe de fleste burde. Dessverre kan vi kun bestemme over oss selv og ikke andre, så hva andre driver med er det lite vits i å fokusere på. Men lettere sagt enn gjort. Med andre ord, det er komplisert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...