Gå til innhold

Noen som er gode på bløtkake her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikset det ikke helt første gang jeg prøvde. Oppskriften sa 2 ss dynk, og bunnen ble da veldig tørr synes jeg. I tillegg hadde jeg nok altfor tynt lag med fyll inni, men jeg var redd et tykt lag med fyll ville få kaken til å klappe sammen. Så  jeg har noen spørsmål som jeg håper noen erfarne bløtkakebakere kan hjelpe med 😄 

1. Hvor mange bunner dele du sukkerbrødet inn i? 

2. Hvor mye dynk bruker du per bunn?

3. Hva er det beste å bruke som dynk? Er det noen som har prøvd Tine sin nye vaniljemelk som dynk?

4. Ditt beste fyll, og hvor tykt lag? Like tykt som bunnene liksom? 

Anonymkode: e2532...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Deler bunnen i 2, aner ikke hvor mye jeg dynker faktisk, tar det på feelingen, kanskje så mye som 1-2 dl🙈 det kommer an på hvor tørr jeg føler at bunnen ble 

 

Anonymkode: 63b95...358

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler bunnen i 3. 

Dynker med champagne brus, omtrent en kaffekopp i mengde. 
Fyller med bær og krem, eller et lag med vaniljekrem så krem. Ca like høyt som bunnen. 
og du....... om den skulle «klappe sammen» gjør det ikke noe, den smaker like godt😁

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Jeg bruker denne oppskriften som gir høyt og fint sukkerbrød som alltid er vellykket.

4 egg
140 g sukker
140 g hvetemel
1 ts bakepulver

Pisk egg og sukker til en stiv og luftig eggedosis. Vend inn siktet mel og bakepulver. Hell i en smurt og bakepapirkledt 24 cm springform og stek på nederste rille ved 165 grader i 30-35 minutter. En kakepinne som stikkes inn skal komme ut helt tørr og sukkerbrødet skal ha trukket seg litt inn fra kanten. Avkjøl på rist.

 

Jeg deler alltid sukkerbrødet i tre, synes det gir bedre bunn til fyll-ratio enn å bare dele i to. Jeg vet ikke hvor mye jeg dynker med, men tipper det er omtrent 1 dl til sammen, ikke mer enn det. Jeg liker ikke når bløtkaker blir for bløte heller. Jeg bruker vanligvis juice som dynk, har jeg ikke det blir det vanlig melk.

Av fyll bruker jeg stort sett alltid fløte pisket til krem sammen med melis og litt vanilje. Dette blandes med enten bringebærsyltetøy eller rørte bringebær + hakkede valnøtter. Like mye fyll som bunn ja. Jeg foretrekker marsipankake framfor ren bløtkake, men hvis jeg ikke skal ha marsipan på dekker jeg kaken med bare pisket fløte (uten bær og nøtter) siden jeg synes det gir et bedre grunnlag for pynting til slutt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvor mange bunner dele du sukkerbrødet inn i? 

Vanligvis 3

2. Hvor mye dynk bruker du per bunn?

Mye. Jeg bruker en skje og heller på til den ser ganske våt ut. 

3. Hva er det beste å bruke som dynk? Er det noen som har prøvd Tine sin nye vaniljemelk som dynk?

Har ikke prøvd det. Men jeg bruker melk, juice, eller kaffe. 

4. Ditt beste fyll, og hvor tykt lag? Like tykt som bunnene liksom?

Masse fyll! Jeg hater nøtter i kaker, så jeg ville ikke brukt det selv. Men favoritten min er banan, jorbær, sjokolade og vaniljekrem(pavlova krem).  Jeg tar å smører hvertlag med jordbær syltetøy, kutter tynne skiver med banan, bruker en sprøyepose til å ha over tykt lag vaniljekremen og strør på et godt lag med sjokolade. Blir ca like tykt som bunnen delen. Dekker med tykt lag krem rundt hele kaken og oppå. Pynter med sjokolade og friske bær 😊 dette er min personlige favoritt. Og kan ikke uttale meg om andre liker det like godt som meg 🤭

Så unnskyld meg, men nå må jeg hjem og bake meg en bløtkake! 😂

Anonymkode: 92121...d6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden: Har ofte opplevd at den nederste bunnen er for "soggy" ved hjemmelagde bløtkaker, så vil anbefale å ikke dynke denne for mye siden det gjerne siver litt nedover uansett.

Anonymkode: 9199e...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Favoritten er marsipankake. Da bruker jeg rom til dynking. Marsipan, rom og valnøtter er en uslåelig kombinasjon. Her deles alltid bunnen i tre deler, men lager den selv så antagelig litt tykkere enn om man deler opp en slik man kan kjøpe. Lager ofte med en egen nøttebunn nederst.  Denne kalles ofte for hvit dame. Oppskrifter på nett.

Endret av skrue
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Hvor mange bunner dele du sukkerbrødet inn i? 

Som regel 3. 

2. Hvor mye dynk bruker du per bunn?

Liker at øverste ikke er overdynket, for da er det lett den blir for bløt og bunnen dras med når man smører krem over. De to andre bruker jeg en spiseskje og heller litt over her og der, men ikke en hel ss per "hell". Da blir det mye på en plass.

3. Hva er det beste å bruke som dynk? Er det noen som har prøvd Tine sin nye vaniljemelk som dynk?

Bruker gjerne appelsinjuice da jeg liker det frisk. Eller om jeg pynter med mandariner i laje så bruker jeg laken.

4. Ditt beste fyll, og hvor tykt lag? Like tykt som bunnene liksom? 

Nederste: bringebærkrem, så vaniljekrem (litt hakkede nøtter i kan være godt), gjerne med litt finrevet sitron eller appelsin som friskhet og øverst krem. Ca 2cm fyll. Topper med bringebær,jordbær,blåbær, rips og gjerne revet sjokolade. 

Anonymkode: 4c64b...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan virkelig anbefale en kombinasjon av bringebærfyll og Daim🥳

Anonymkode: 69f9d...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her deler jeg bunnen i 3, bruker appelsinjuice, og bruker ca 3 ss på hver del. Som fyll bruker jeg på den ene vaniljekrem og masse blåbær og bringebær, neste er med jordbær og vaniljekrem. Så lager jeg jordbærkrem til og ha på topp og rundt. Lager marsipankake, og på toppen store mengder med bær.

Anonymkode: 4d1d3...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler i to, dynker med sitronbrus. Ca 1 dl til sammen, liker ikke at kaken flyter på fatet. Fyller den med pisket krem og hele bringebær. Ingen tilsatt sukker, da bunnen i seg selv er søt nok. 

Anonymkode: a5e9a...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler i tre deler, dynker med appelsinjuice. Aner ikke hvor mye, men det er ganske mye, spesielt langs kantene der det ofte er tørt synes jeg. 

Fyll er krem blandet med litt vanilje- eller romkrem, jordbærsyltetøy, banan og raspet sjokolade. 

Anonymkode: 5e460...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler i 3, og snur hele bunnen opp ned, for da blir den rettere på toppen. 

Dynker med appelsinjuice, tipper 1-2 dl per del. 

Liker tykke lag med krem, ihvertfall like mye krem som bunn. 

Pleier å ha ett lag vaniljekrem, og ett lag vanlig krem og bringebærsyltetøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bunn jeg kjøper fra det lokale bakeriet deles i to, hjemmebakt er høye nok til å dele i tre. Dynker med juice eller melk. Vaniljemelk funker fint!

Mitt favorittfyll: smører jordbærsyltetøy på bunnen, har på en blanding av krem, vaniljekrem og jordbærbiter, har over raust med Freia sjokoladesaus på flaske (sånn som stivner på isen). Den gir perfekt konsistens på sjokoladen inni (synes ofte hakket sjokolade kan bli litt «kleimete» sammen med kremen). Har jeg to lag fyll varierer jeg ofte med vaniljekrem i ett lag og fløtekrem i det andre, i stedet for å blande dem.

Anonymkode: 5af25...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...