Gå til innhold

Svigerinne serverer alltid kjip middag, skal jeg ta igjen med samme mynt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil ikke be deg heve deg over det, for dersom du lager god mat til dere, og ender opp med å bruke mye mer tid, penger og innsats på dette dem, da går du på akkord med deg selv, og du kommer til å bebreide dem for å være gjerrige og frekke, og få et dårlig forhold. Du irriterer deg allerede over ubalansen. Så fram til dere kommer fram til en bedre løsning hadde jeg kjøpt inn mye enklere mat enn dere pleier, men kanskje nivået over dem. Jeg tenker at i en relasjon kan man ikke konsekvent gi mer enn man får, det blir man lei av med tiden.

Det aller beste måtte vært å ikke være der samtidig eller hatt en felles pengepott dere spytter inn i, samt at dere avtaler meny på forhånd. Men det er jo ikke enkelt å si fra om dette. Men bedre enn å bli passiv-aggressiv og gi dem makaroni og ketchup tilbake. Jeg ville sagt noe ala at «dere har forskjellige mattradisjoner, og at dere syns det er mer realt om alle får noe de liker. Så hva med en felles pott og avtalt meny?»

Anonymkode: 21331...0d0

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kanskje ikke til dem du slår på stortromma med hummer eller reinsdyrfilet. Ikke for å straffe dem, men fordi de tilsynelatende ikke går så opp i gastronomi. 
Server noe du synes er godt, men ikke ekstravagant. 

Anonymkode: 0ac80...c67

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp spagetti rimini eller sodd på boks. Joikaboller. Og posepoteter 

Anonymkode: 6c8e1...8e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke være på hytta hver deres gang, da kan de spise det de liker og omvendt uten misnøye fra noen parter.

Kjenner jeg er så glad for å ikke dele hytte med søsken og det av flere årsaker til tross for godt forhold med mitt søsken.

Anonymkode: 3a96a...2f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke er flink på kjøkkenet, så er det ennå vanskeligere å lage noe litt mer avansert for det ender bare opp med å smake helt forferdelig uansett.

Enten blir smaken feil eller så ser det helt forferdelig ut og ikke noe man vill servere andre.

Anonymkode: 64402...4d7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere bør gjøre maten anerledes?

Svogeren og dama kjøper inn og lager mat til seg og dere kjøper inn og lager mat til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lager hun normal mat hjemme? Lager hun kjip mat til dere for å være slem? Og nå vil du lage kjip mat tilbake for å være slem? Isåfall skjønner jeg ikke at dere gidder å tilbringe tid på hytta sammen. Hvis dere misliker hverandre så sterkt, så må det vel være kjekkere å gafle i seg de first price pølsene hjemme?

Hvis hun lager slik mat hjemme også, så synes jeg du skal lage enkel og god mat som ikke er altfor dyr, og som ikke tar altfor lang tid å lage. Så koser dere dere uten hevnaksjoner og barnsligheter.

Anonymkode: 0a1aa...685

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amberleaf skrev (9 timer siden):

Hadde kjøpt inn god mat nå. Men ville tatt opp på turen at enten planlegger dere maten i fellesskap til seinere turer, eller at hver familie får kjøpe det de selv vil ha. Jeg hadde ikke giddet å spise drittmat når jeg er på hyttetur for å kose seg. Jeg hadde heller ikke giddet å kjøpe god mat til dem når ikke bidrar med tilsvarende.

Det hun sa ☺️

Anonymkode: b1e80...b78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Lager hun normal mat hjemme? Lager hun kjip mat til dere for å være slem? Og nå vil du lage kjip mat tilbake for å være slem? Isåfall skjønner jeg ikke at dere gidder å tilbringe tid på hytta sammen. Hvis dere misliker hverandre så sterkt, så må det vel være kjekkere å gafle i seg de first price pølsene hjemme?

Hvis hun lager slik mat hjemme også, så synes jeg du skal lage enkel og god mat som ikke er altfor dyr, og som ikke tar altfor lang tid å lage. Så koser dere dere uten hevnaksjoner og barnsligheter.

Anonymkode: 0a1aa...685

Gode spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet å bruke masse penger, tid og energi på noen som serverer meg billig søppel. Da hadde jeg også servert noe billig (men spiselig, så det ikke går ut over meg selv). Risgrøt, eller hjemmelaget tomatsuppe f.eks. Billig og enkelt, men ikke nasty sånn som pølsegryte med ketchup er.

Evt hadde jeg blitt nødt å si at det er bedre at vi lager hver vår mat, for jeg kan seriøst ikke spise pølsegryte med makaroni og ketchup engang for å være høflig, og ønsker heller ikke at barna skal spise noe sånt.

Vi har et vennepar som er sånn. De lager kjip, billig mat, i små mengder (siden maten er så vond blir det jo aldri spist opp, så de ser vel ikke at mengden er teoretisk sett for liten). Jeg gidder ikke lenger å spandere biff, kveitefilet, viltgryte eller kyllingfilet når de kommer på besøk. De tjener mye bedre enn oss, så føles helt feil at vi bruker 500 pluss på middag til dem og de bruker under en 100-lapp på oss. Det er dog ikke fordi de er slemme, de bare er elendige kokker, og er vant med at man fyller opp med godis etter middag i stedet for å spise seg mette på god mat. 

Anonymkode: 09f57...f19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være hun ikke er flink til å lage mat? Eller ikke trives på kjøkkenet? Men hvorfor lager bare ikke noen andre mat da, hvis dere er der sammen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten være passiv aggressiv og kjip - lage kjip mat og fortsette å irritere deg over svigerinne... 

Eller du kan være voksen og invitere til dialog for å finne løsninger. Spør om dere kan handle inn sammen og heller dele på kostnaden. Foreslå at dere kan samarbeide om middagene. 

Ikke alle er like opptatt av mat. Noen er mindre kresne enn andre, og er kanskje ikke så glade i å lage mat selv. 

Jeg har familiemedlemmer som tilhører sistnevnte. Fordi vi har snakket sammen om det vet jeg at de enten ikke er så opptatt av det eller at de rett og slett får litt prestasjonsangst av å skulle kokkelere for en som meg, som er kresen OG kan bruke timesvis på kjøkkenet fordi jeg syns det er kos. 

Så da samarbeider vi heller. Og så er det ingen som sturer i etterkant. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp spaghetti a la capri ... eller noe skikkelig ræva, tilsett masse vann for å ‘øke volum’ slik at den ikke smaker noe. 
 

se på henne med glimt i øyet og vær skikkelig happy, dette er ditt kulinariske høydepunkt dette året. Ikke si noe om at det er hermetikk. Lat som at du har stått på kjøkkenet i flere timer. 

Anonymkode: bc91f...cee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp spaghetti a la capri ... eller noe skikkelig ræva, tilsett masse vann for å ‘øke volum’ slik at den ikke smaker noe. 
 

se på henne med glimt i øyet og vær skikkelig happy, dette er ditt kulinariske høydepunkt dette året. Ikke si noe om at det er hermetikk. Lat som at du har stått på kjøkkenet i flere timer. 

Anonymkode: bc91f...cee

Det er bare barnslig🤦🏼‍♀️

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuttifrutt skrev (1 minutt siden):

Det er bare barnslig🤦🏼‍♀️

Det er kun barnespråk de forstår, tydeligvis. 

Anonymkode: bc91f...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er kun barnespråk de forstår, tydeligvis. 

Anonymkode: bc91f...cee

Men gjør de det for å vær kjipe eller er det fordi de er elendige på matlaging?

Det må da gå an å snakke sammen, ts?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan dere ikke bare gå på butikken sammen før dere drar på hytta da, og dele kvitteringen på to? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med flere. 
Dropp "ta igjen" holdningen, og gå heller i dialog. 

Ta opp med dem at dere opplever at dere har forskjellig holdning til det med felles mat, og at dagens ordning ikke fungerer godt for dere. 
Foreslå andre ordninger der begge parter kan påvirke, og arbeidsmengden fordeles, men det koster like mye for alle. 

Et eksempel er at dere blir enige om en "standardmeny" som dere har når dere er på hytta. Der middager for alle dagene er avtalt, med tilhørende handleliste (Som er mer eller mindre lik hver gang). 
Og avtal arbeidsfordelingen fra gang til gang. (Hvem handler hva, og hvem lager hvilken middag?) 
Kanskje skal det ene paret handle alt av melkeprodukter og grønnsaker, mens det andre handler inn kjøtt og brus/godteri? (Etter avtalt liste) 
Kanskje skal de som handlet kjøtt stå for flere frokoster enn middager? Altså slik at det ikke blir "deres og våre" råvarer, men en felles mathandel. 

Og så blir man enige om nivået. 

"Vi foretrekker å kose oss med god mat når vi er på hytta. Vi føler det dere har bidratt med så langt ikke er ting som gir oss den gode matopplevelsen.  Kunne vi funnet alternativer som alle liker, og som verken er særlig mye dyrere eller er mer arbeid å lage? " 

Alternativt får dere ha dager med hver deres middag. Hvis de faktisk gleder seg til de tingene dere ikke har noen glede av. (I så fall kan vel dere ha "luxusmiddag" de dagene, uten at de blir misunnelige, siden de faktisk gleder seg til det de selv har.) 

Snakk sammen og finn løsninger. Det blir bare gradvis dårligere stemning at dere "holder det inne" og går og irriterer dere.

Anonymkode: ad87a...c2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU er interessert i at maten er fancy, dyr og smaksfull, HUN er nok ikke det. Jeg er mer enig med deg, spesielt når man er på hytta og skal kose seg i godt selskap. Men skal dere nå gjøre det til tradisjon å bare spise drittmat når dere er der? 😅 Syns du skal lage god mat, gjerne extra fancy for å vise hvor stor forskjellen er. Så kanskje de innser at dette gir jo stemningen et løft. Fokuser på å lage en bra stemning, for all del ikke fokuser på alt du ikke liker å att på til gå til 'hevnaksjon'. Det blir bare barnslig av deg. Vær voksen og inspirerende 😉 Lag en flott middag, og kos deg😃

Anonymkode: cbb49...30b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...