Gå til innhold

Svigerinne serverer alltid kjip middag, skal jeg ta igjen med samme mynt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje de tenker at det å være sammen er viktigere enn å stå timesvis å lage middag. Når jeg får middag tillaga synes jeg det er godt uansett hva det er. Det er bare deilig og slippe og lage middag.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rorodinbåt skrev (2 minutter siden):

Kanskje de tenker at det å være sammen er viktigere enn å stå timesvis å lage middag. Når jeg får middag tillaga synes jeg det er godt uansett hva det er. Det er bare deilig og slippe og lage middag.

Og mange tenker som deg, og legger ikke noe mer i det. 
Dermed bør TS åpne for dialog, for å informere om at hun ikke har det sånn. 

Det finnes jo mange bra, sunne og smakfulle middager som også er raske og enkle å lage, bare man kan det. Og hvis TS har slike tips svigerinna kan bruke, så vinner jo begge parter på det. 

Anonymkode: ad87a...c2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er dere og er der barn der. Hvor famle er barna. Kan det være at hun lager mat som hun het at evt barn spiser? 
 

Jeg ville voktet meg vel for å kritisere hennes/deres mat. 
 

Hva sier din mann? 
 

Går det å gjøre om på ordningen og snike inn at det hadde vært hyggelig om dere kunn tatt maten opp et par hakk i kvalitet? Laget mat sammen og kost dere med det? Kanskje laget nye retter sammen? Iallfall en av kveldene? Så kunne ankomst og avreisemiddag vært litt enklere. 
 

I utgangspunktet har jeg ikke noe imot FP. Men en del av maten er ikke hyggelig hyttetur mat etter min smak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg helt garantert ikke svigerinna, men jeg er nok mest lik henne. Og synes også at det er veldig relevant her om det er med barn (og hvor gamle de er).

Min mann er litt som TS, glad i dyr og fancy mat, kan godt stå på kjøkkenet i flere timer. 

Jeg er glad i mat selv, men jeg har vokst opp med "typisk norsk toro-mat" og synes at det kan være godt det også. Og så har vi 3 små barn, og de er KRESNE - "feil vei". Når mannen min lager paella eller pad thai eller risotto fra bunnen av, med egenkokt kjøttkraft, italiensk pancetta eller et utvalg ferske skalldyr, en klank med vin og spesialimportert ris - da kan jeg garantere at alle ungene rynker på nesa og nekter å smake. Så da tar jeg med mine elendige husmorgener frem en kjele og koker pasta og pølser i samme vannet og serverer det med en klatt idun ketchup, og de sluker det mens de utbryter "nam, nam!".

Og på ferie vil jeg ha mette og fornøyde unger, ikke sloss om mat, så da er det JEG som bestemmer menyen. Det blir vafler, pølser, pizza og fiskekaker. Og alle koser seg. Kanskje hadde de voksne kost seg mer med fancy mat, men jeg kan love deg at sultne og grinete unger ikke er mye kos. Og JEG hadde ikke kost meg mye dersom jeg måtte passe alle ungene i timesvis alene mens mannen sto på hytta og lagde mat. 

 

 

Anonymkode: 1bb02...21e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

jeg ville heller ha servert noe skikkelig godt, så de kanskje merker forskjellen på maten som serveres. 

Anonymkode: 7981a...2cf

Enig i denne. Men gjør det uten å si noe, og la handlingen tale for seg selv ;) 

Anonymkode: b889f...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier kan det være lurt å lodde stemningen for om de selv er fornøyde med ordningen/nivået på maten.

Et alternativ er at mannfolkene lager en middag og damene en middag? Da kan dere avtale meny sammen, og enten dele handlelisten så begge familier handler omtrent for sanne beløp, eller dere kan handle sammen og dele totalen på to. 

Dersom de ikke ser problemet med det de serverer nå, må du bare forholde deg til det. Jeg hadde nok valgt å lage mat jeg selv syntes var god, men uten å bruke veldig dyre ingredienser. Evt at hver familie ordner mat selv, men det er ikke sikkert at det er praktisk gjennomførbart om det er et lite kjøkken.

Anonymkode: fc01c...0de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i denne. Men gjør det uten å si noe, og la handlingen tale for seg selv ;) 

Anonymkode: b889f...0bc

Er det ikke det de har gjort frem til nå da? 

Anonymkode: fc01c...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått ned på et så lavt nivå. Hvis dere har hver deres uke blir det aldri en løsning på dette. Foreslå, som andre her har sagt, at dere lager maten sammen, inkludert mennene, og bestemmer menyen og deler på regningen. Det trenger ikke være super-fancy mat, hva nå det er. Eventuelt kan du lage tilbehør hvis det er pølse i brød en dag? Pølser med makaroni? Kremt. Kan du lage en versjon der du også har i grønnsaker, krydder og fløte- eller tomatsaus toppet med ost, laget i stekeovnen? 

Kjenner bare en person som ville servert pølser med makaroni, vil ikke si mer fordi det kan røpe hvem det er og virke sårende, og alt har sin forklaring. 

Kommer argumentet at barna ikke spiser xxx og xxxx, server alternativer alle kan velge i. Eller barna kan ta seg en skive og frukt senere de dagene de ikke liker. Veldig synd at enkelte lager mat tilpasset barna når de er så store at det er unødvendig. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert at de gjør det for å være kjip? Kan jo være at de bare ikke er interessert i matlaging, og synes det er kjipt å bruke hyttehelga på å stå på kjøkkenet. 

Selv hater jeg å lage mat, og jeg spiser fordi jeg må det for å holde meg oppegående. 90% av det jeg spiser er helt enkel mat. For eksempel kan jeg koke fisk, og da spiser jeg det, ikke noe fancy tilbehør eller noe. Eller pasta med sånn Toro-saus på; også helt fin mat i mine øyne. Jeg hadde nok gjort en liten innsats om jeg skulle laget mat til andre, men noen stor kulinarisk opplevelse hadde det neppe blitt uansett. 
 

Det er ikke alle som MÅ spise noe for å kunne kose seg. 

Anonymkode: daa72...89e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå er jeg helt garantert ikke svigerinna, men jeg er nok mest lik henne. Og synes også at det er veldig relevant her om det er med barn (og hvor gamle de er).

Min mann er litt som TS, glad i dyr og fancy mat, kan godt stå på kjøkkenet i flere timer. 

Jeg er glad i mat selv, men jeg har vokst opp med "typisk norsk toro-mat" og synes at det kan være godt det også. Og så har vi 3 små barn, og de er KRESNE - "feil vei". Når mannen min lager paella eller pad thai eller risotto fra bunnen av, med egenkokt kjøttkraft, italiensk pancetta eller et utvalg ferske skalldyr, en klank med vin og spesialimportert ris - da kan jeg garantere at alle ungene rynker på nesa og nekter å smake. Så da tar jeg med mine elendige husmorgener frem en kjele og koker pasta og pølser i samme vannet og serverer det med en klatt idun ketchup, og de sluker det mens de utbryter "nam, nam!".

Og på ferie vil jeg ha mette og fornøyde unger, ikke sloss om mat, så da er det JEG som bestemmer menyen. Det blir vafler, pølser, pizza og fiskekaker. Og alle koser seg. Kanskje hadde de voksne kost seg mer med fancy mat, men jeg kan love deg at sultne og grinete unger ikke er mye kos. Og JEG hadde ikke kost meg mye dersom jeg måtte passe alle ungene i timesvis alene mens mannen sto på hytta og lagde mat. 

 

 

Anonymkode: 1bb02...21e

Åååhh hahahahha!!!!! Spot on her også 🤣🤣🤣🤣 pasta med pølse eller kjøttboller og ketchup er favoritten til 9-åringen, mens 5-åringen er enda særere og bare skal ha kjøtt uten noe om han får velge selv 😬😳 Kjøper vi ekstra gode pølser er det krise for minste for de smaker PEPPPER, CHILI eller er OSTEPØLSE (Gud forby) 🤢 Håper de vokser litt av dette av seg når de blir større altså...

Her er det ikke noen som gidder bruke halve ferien på matlaging og oppvask når vi er på hytta - så har ofte noe enkelt som meksikansk gryte, grillmat med salat og ferdigkjøpt potetsalat (og vi liker best den fra first price), lapskaus som holder til 3 dager, en diger gryte med pastasaus (eldstemann vin hellere ha ketchup)  og lignende mat der.

Hjemme har vi oppvaskmaskin, så da er det litt mer avansert.

Anonymkode: 83b45...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er mer glad i å lage mat enn andre.. Selv har jeg bare et kjøkken fordi det fulgte med leiligheten (jada folkens ikke ta alt så innmari blodseriøst her nå da..) 😉point is; jeg synes mat er en pokler så kjedelig greie.. Jeg liker ikke å lage mat! Er ikke så vrang i matveien når jeg er hos andre men folk kjenner meg godt vet at jeg vil heller vaske badet enn å lage mat.. Folk, alle av oss faktisk har ting vi er gode på og ting vi ikke er så gode på..

Jeg gjør mye annet på en hyttetur der jeg får vist meg på de gode sidene jeg innehar, men setter folk absolutt meg på kjøkkenet fordi "alle skal rullere på oppgavene" eller noe i den duren kan det godt hende det blir ostepølser i hotdogsbrød eller en toro suppe altså til middag fordi det simpelthen kan være ganske digg I følge meg! 

Er du missfornøyd så får du vel være voksen nok til å ta dette opp på en oppegående og grei måte, antar at det faktisk er en løsning fremfor å irritere deg så grønn som du nå gjør eller servere mat hun og de tydeligvis er veldig fornøyd med meg ikke deg.. Men by all means, ønsker du å være barnslig her er det jo bare deg det går ut over så vinn-vinn til din svigerfamilie:nigo:

Det må da kunne gå an å bruke bittelitt vett og forstand, blandet med litt logikk her:vetikke:Samt kommunikasjon.. Bare et forslag altså..

Det går an å lage mat hver for dere, at det spleiser litt på maten, at dere snakker om hva dere lager, ønsker og liker. Tror dette er ganske vanlig i en oppegående familie. Og ikke minst sette pris på de ulike kvalitetene familiemedlemmene innehar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3pk med first price tomatsuppe er middag for en hel helg det. 

Anonymkode: a9c70...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Min svigerinne og svoger (mannens bror og hans kone), serverer alltid dritkjip mat hver gang vi er på hytta til svigers eller på besøk hos dem. Hytta til svigers er stor, men de orker ikke å være der selv. Derfor har det vært tradisjon at vi "barna " bruker den og når vi er der så spleiser vi på maten. Vi har en ordning der vi gjør det på omgang, sist vi var der stod svigerinne og svoger for maten, det var ekstremt kjipt. Her snakker vi tørt ekkelt brød av billigste sort, middag var "pølsegryte" ketchup og makaroni stuet sammen med pølser fra FP. Jeg har ingenting imot å spise FP eller billigst mulig, men det er måten hun gjør det på. Legger ingen innsats i dette, og det går sport i å gjøre det billigst og raskest mulig. 

Jeg bruker gjerne FP ingredienser jeg også, men jeg legger mer innsats i matlagingen. Kan fint serverer husmannskost, men da er det laget fra bunn. Også når det gjelder brød og  pålegg passer jeg på å kjøpe inn noe godt.

Denne gangen er det vår tur til å ordne med maten. Jeg har lyst til å ta igjen med samme mynt, vil gjøre det dritkjipt og servere noe billig og lite tidkrevende.  Gi blaffen I smaken slik hun gjør. Bør jeg gjøre det? Eller burde jeg ta meg sammen og vøre voksen? 

Før noen tar den,  svigerinne og svoger har veldig god økonomi,  tjener godt over snittet og har det veldig flott. Det legger de ikke skjul på for å si det pent 😏 Men de velger å gjøre det på den måten. Jeg og mannen har middels økonomi og sparer til hus, men vi greier likevel å legge litt innsats og penger i middagene våre.

Anonymkode: cd4b6...ba1

Ikke alle er flinke til å lage mat. 😂

Anonymkode: da2c1...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at du kan bruke Smileys oppskrift og servere den retten til din svigerinne og svoger :)

 

 

 

 

Anonymkode: 98a1f...8b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ikke alle er flinke til å lage mat. 😂

Anonymkode: da2c1...3ef

Ikke alle tenker så langt tydeligvis 😅

Ts, du trenger ikke bevise at du er barnslig, du er det! Skjerp deg og bruk noe så vanlig så kommunikasjon her i dette tilfellet, ikke så vanskelig i grunn; du bruker munnen din til å lage ord, da helst forståelige ord som vedkommende forstår og du klarer, til å si at dette er noe dere fint klarer å samarbeide om. Jizz familiekonflikter i 2021🙄

Anonymkode: e0feb...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det ingen som snakker sammen mer?

TS, du reiser på hytta for å kose deg med god mat. For alt du vet kan svigerinnene reise på hytta for å slappe helt av, og ikke styre med mat og matstell.

Du kan ikke ta for gitt at andre tenker og føler som deg, eller oppfatter at dette er et problem for deg.

Hvorfor snakker dere ikke sammen, og planlegger meny for helga i fellesskap? Det er da helt naturlig, når en skal reise to familier på hytta sammen?

Og gjør det helt uten å rakke ned på deres matvalg fram til nå. Du trenger ikke forklare eller gjøre noe nummer ut av det - hvor er oppdragelsen til folk i tråden?

Anonymkode: 8dda7...6a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er verken glade eller flinke til å lage mat. 
Og det er ikke alle som bryr seg om mat.

Anonymkode: c749a...d6f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva blir det til ts? :) 

Anonymkode: 98a1f...8b9

Det blir jeg som står for middagen, kan ikke  melde avbud nå, de kommer til å ta det ille opp. Men det blir den siste gangen jeg drar på hytta med den gjengen. 

Menyen blir chilli con carne fra bunnen av med ris og salat. Ellers kjøper vi inn brød, egg og 3-4 typer pålegg. Melk, kaffe og juice til drikke. Dette er helt OK mat, som smaker godt og er rimelig. Klarer ikke å servere noe kjipt og dårlig.

Jeg orker ikke å gå i detalj her, men  svoger og svigerinne er typen som forsyner seg grovt av det som de får tilbudt og kniper igjen når det er deres tur å betale. Merker det rundt juletider også, vi pleier å spise før vi drar til dem på juleaften.  Det går også på omgang hos svigers. 

Anonymkode: cd4b6...ba1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker med en gang at de ikke er glade i å lage mat. Jeg er sånn selv. Fort og gæli, blir mett. Fikk har forskjellige interesser rett og slett. Jeg synes pølsegryte hørtes fantastisk godt ut. Du er litt kravstor.

Anonymkode: cb396...dab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...