Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 minutt siden, Klink said:

Åja. Er nå en gang sånn at det er kvinnen sin kropp ergo hun som bestemmer.

Er det ikke kvinnens kropp etter uke 12?

Hvis ja, hvorfor har vi ikke selvbestemt abort etter uke 12?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Camlon skrev (Akkurat nå):

Er det ikke kvinnens kropp etter uke 12?

Har jo svart deg, men uansett abortgrense kommer man ikke fra at dette med abort blir det kvinnen som bestemmer da embryo/foster vokser i henne. Så vet jeg ikke helt hva jeg syns om grensene. I de fleste tilfeller, som du skriver, er 12 uker nok på å bestemme seg, Jeg syns kanskje den burde vært utvidet til uke 20 ca, da oul er mellom 18 og 20 og det er gjerne da man får svar på om alt er i orden . Da med tanke på om barnet er veldig syk eller noe. Så er det at i uke 20 er det jo virkelig blitt en baby så hadde vært et ekstremt tøft valg å fjerne hvis babyen er frisk og mor er frisk og alt det der.  

• Liker 2
Skrevet
Just now, Klink said:

Har jo svart deg, men uansett abortgrense kommer man ikke fra at dette med abort blir det kvinnen som bestemmer da embryo/foster vokser i henne. Så vet jeg ikke helt hva jeg syns om grensene. I de fleste tilfeller, som du skriver, er 12 uker nok på å bestemme seg, Jeg syns kanskje den burde vært utvidet til uke 20 ca, da oul er mellom 18 og 20 og det er gjerne da man får svar på om alt er i orden . Da med tanke på om barnet er veldig syk eller noe. Så er det at i uke 20 er det jo virkelig blitt en baby så hadde vært et ekstremt tøft valg å fjerne hvis babyen er frisk og mor er frisk og alt det der.  

Uansett om du mener den bør være uke 20, så er den uke 12 i Norge. Dette burde si klart ifra at "kvinnens kropp" er et svadaargument fra USA som har ingen relevanse i Norge. Selv i USA så er det bare de aller rikeste som kan gå til et sykehus og få hvilken som helst behandling de ønsker.

Staten/sykehuset bestemmer om du har lov til å få en behandling og personen kan da velge å takke ja eller nei. Det er også tilfellet her. Grunnen til at den er 12 uker, er fordi det ansees som nok til til å bestemme om man skal beholde barnet. For fosterskader så er den 18 uker, fordi det ansees som nok tid å finne ut om fosteret er friskt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Camlon skrev (4 minutter siden):

Uansett om du mener den bør være uke 20, så er den uke 12 i Norge. Dette burde si klart ifra at "kvinnens kropp" er et svadaargument fra USA som har ingen relevanse i Norge. Selv i USA så er det bare de aller rikeste som kan gå til et sykehus og få hvilken som helst behandling de ønsker.

Staten/sykehuset bestemmer om du har lov til å få en behandling og personen kan da velge å takke ja eller nei. Det er også tilfellet her. Grunnen til at den er 12 uker, er fordi det ansees som nok til til å bestemme om man skal beholde barnet. For fosterskader så er den 18 uker, fordi det ansees som nok tid å finne ut om fosteret er friskt. 

Da må man betale selv for tidligere ultralyd. Jeg bryr meg ikke så hardt om hva du mener om argumentet, resultatet blir det samme. Kvinnen sin kropp kvinnen bestemmer om det blir abort eller ikke. 

Endret av Klink
  • Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, Klink said:

Da må man betale selv for tidligere ultralyd. 

Om du opplever fosterskader så er grensen på 18 uker, så man trenger ikke å betale selv for tidligere ultralyd. Det er også andre tester som er mer effektivt til å oppdage fosterskader, og de kan ikke tas lenge før uke 12.

Det jeg prøver å si er at abort handler ikke om å bestemme over din egen kropp. Hvis vi skal snakke om rettigheter, så handler abort om rettigheten til å kunne velge å ikke bli gravid.

Men jeg vil argumentere at det handler mer om praktiske hensyn. Mange kvinner ønsker å kunne velge å ikke bli gravid, og det er fint for samfunnet å slippe at barn blir født til uegnete mødre, så staten har gitt kvinner den tiden som kreves for å finne ut om de vil beholde barnet (12 uker) og litt lenger hvis de oppdager fosterskader (18 uker).

Jeg bryr meg ikke så hardt om hva du mener om argumentet, resultatet blir det samme. Kvinnen sin kropp kvinnen bestemmer om det blir abort eller ikke. 

ja, det er fortsatt kvinnen som bestemmer om hun skal ta abort, hvis hun får lov av sykehuset/staten.

Men hvis hovedårsaken til selvbestemt abort er at kvinner har rett til å ikke føde og bli mor mot sin vilje, kan vi ikke da spørre om menn også har en rett til å ikke bli far mot sin vilje?

Endret av Camlon
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Camlon skrev (14 minutter siden):

Om du opplever fosterskader så er grensen på 18 uker, så man trenger ikke å betale selv for tidligere ultralyd. Det er også andre tester som er mer effektivt til å oppdage fosterskader, og de kan ikke tas lenge før uke 12.

Det jeg prøver å si er at abort handler ikke om å bestemme over din egen kropp. Hvis vi skal snakke om rettigheter, så handler abort om rettigheten til å kunne velge å ikke bli gravid.

Men jeg vil argumentere at det handler mer om praktiske hensyn. Mange kvinner ønsker å kunne velge å ikke bli gravid, og det er fint for samfunnet å slippe at barn blir født til uegnete mødre, så staten har gitt kvinner den tiden som kreves for å finne ut om de vil beholde barnet (12 uker) og litt lenger hvis de oppdager fosterskader (18 uker).

ja, det er fortsatt kvinnen som bestemmer om hun skal ta abort, hvis hun får lov av sykehuset/staten.

Men hvis hovedårsaken til selvbestemt abort er at kvinner har rett til å ikke føde og bli mor mot sin vilje, kan vi ikke da spørre om menn også har en rett til å ikke bli far mot sin vilje?

Og jeg mener at far kan fint velge å ikke være far. Bare å reise det. 
videre tenker jeg at blir et barn født så er man far uansett. Abort betyr å avbryte et svangerskap, du kan ikke abortere et barn som allerede er født. 

Endret av Klink
  • Liker 1
Skrevet
Just now, Klink said:

Og jeg mener at far kan fint velge å ikke være far. Bare å reise det. 

Han må fortsatt betale barnebidrag så han er fortsatt far. 

Skrevet
Camlon skrev (1 minutt siden):

Han må fortsatt betale barnebidrag så han er fortsatt far. 

Farskap er mye mer enn å betale en sum penger. 

• Liker 2
Skrevet

Dessuten syns jeg heller menn burde kjempe om rettigheter til å være i sitt eget barns liv enn å krangle om det motsatte. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Klink said:

Farskap er mye mer enn å betale en sum penger. 

I denne sammenhengen så betyr farskap at staten anseer deg som faren til en unge og har da rettigheter og forpliktelser relatert til det.

Juridisk abort er at staten slutter å anse deg som far til en unge, på samme måte som hvis en kvinne adopterte bort en unge.

5 minutter siden, Klink said:

Dessuten syns jeg heller menn burde kjempe om rettigheter til å være i sitt eget barns liv enn å krangle om det motsatte. 

Begge deler er viktig. 

Det samme gjelder kvinner, vi tilbyr ikke bare abort men vi tilbyr også hjelp til de som sliter å bli gravid.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Skrevet (endret)
linsejesus skrev (13 timer siden):

Jeg tenker at når kvinner nå faktisk har denne muligheten til å velge også etter at graviditeten er et faktum, og ganske langt ut i svangerskapet, bør mannen også ha noe han skulle ha sagt, og like rettigheter i den grad det er mulig.

Nettopp. Og i dette tilfellet er det rett og slett ikke mulig med like rettigheter for menn og kvinner pga biologiske forskjeller vi ikke kommer utenom.

Endret av semperflorens
  • Liker 3
Skrevet
Camlon skrev (3 timer siden):

I denne sammenhengen så betyr farskap at staten anseer deg som faren til en unge og har da rettigheter og forpliktelser relatert til det.

Juridisk abort er at staten slutter å anse deg som far til en unge, på samme måte som hvis en kvinne adopterte bort en unge.

Begge deler er viktig. 

Det samme gjelder kvinner, vi tilbyr ikke bare abort men vi tilbyr også hjelp til de som sliter å bli gravid.

Både menn og kvinner får hjelp til det siste der. Vi mangler at enslige menn får hjelp i Norge, det håper jeg kommer snart. 

• Liker 1
Skrevet
someone_here skrev (På 5.5.2021 den 12.21):

Hvor mye er litt? 1-1,5 mln kroner i løpet av 18 år? Og hvorfor skal de betale? Gjelder det ikke prinsippet om retten til privatliv, autonomi over egen kropp?

At det var???

• Liker 2
Skrevet
Camlon skrev (4 timer siden):

Vel, hvorfor trekker du frem USA`?

Skrevet
8 minutter siden, O.G. said:

Vel, hvorfor trekker du frem USA`?

Fordi argumentet er lånt fra USA hvor de ihverfall har en illusjon om medisinsk frihet over egen kropp.

Skrevet
Camlon skrev (Akkurat nå):

Fordi argumentet er lånt fra USA hvor de ihverfall har en illusjon om medisinsk frihet over egen kropp.

men vi har da det? Jeg bestemmer over hva som skal skje med min kropp. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Klink said:

men vi har da det? Jeg bestemmer over hva som skal skje med min kropp. 

Kan du det?

Kan man ta narkotika eller dope seg i Norge?
Kan man få tak i sterk kosttilskudd i Norge?
Kan man gå til sykehuset og bare be om medisinsk behandling?
Er trippeltest, dna-test, eggdonasjon og lignende fult tilgjengelig i Norge?
Er abort fritt tilgjengelig etter uke 12?

Så nei, den rettigheten eksisterer ikke i Norge.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Camlon skrev (16 minutter siden):

Kan du det?

Man kan ta narkotika og dope seg, bare å gå på gata. personlig mener jeg det er en dårlig ide å ødelegge kroppen sin, men feel free. 
 Kosttilskudd kan man vel ta? Ellers er det sikkert noen som regnes som skadelige du ikke kan ta. 
Du kan gå til et privatklinikk og få utført det du vil. 
Eggdonasjon er vel ikke helt i gang , resten av testene vet jeg ikke, men har vel ikke så mye med å bestemme over kroppen sin å gjøre. DNA test kan man vel ta? 
abort er lov til uke 12 og det er vel godt nok? 

juridisk abort handler hverken om kropp eller abort. Et barn som er født er ikke abortert vekk. 

og forresten... hvis du ikke får gjort det i Norge, står du fritt til å dra til utlandet og gjøre hva enn du vil og komme tilbake hit. 

Endret av Klink
  • Liker 1
Skrevet
Camlon skrev (46 minutter siden):

Kan du det?

Det der eksisterer kun i USA for de som har penger til å kjøpe det.

Skrevet (endret)
someone_here skrev (23 timer siden):

Et barn mister retten til å ha en mannsfigur i bildet. 

Du er jo ikke bekymret for det når det kommer til "juridisk abort".

Endret av O.G.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...