Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #1041 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (37 minutter siden): Ja, vi vet hvordan det går når kvinner overlater ansvaret for prevensjon til andre: 11 000 aborter. Altså mine og dine skattepenger. Vel, og hadde mennene brukt kondom så hadde vi hatt kun 3% av tallet du gir oss, hva er 3% av 11000 tror du?¨
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1042 Skrevet 9. mai 2021 1 hour ago, semperflorens said: Ja, selvfølgelig bør kvinner ta ansvar for egen seksualitet. Det er derfor vi har kjempet for abortrettigheter, P-piller og annen prevensjon. Er uhellet ute, har kvinner en ekstra nødløsning som ikke er tilgjengelig for menn. Sånn er det bare. Sånn er det bare, ja. Akkurat slik det bare var sånn før kvinner fikk lov til å ta abort. Quote Derfor er det veldig merkelig for meg at menn ikke kjemper for å få P-piller de også og ikke er ekstremt opptatt av å bruke kondom. Like merkelig som at kvinner insisterer på å få ta abort i stedet for å bare bruke prevensjon? Quote Forskjellen på abort og "juridisk abort" - som er et helt håpløst navn på det, forresten, all den tid det faktisk finnes et menneske som ikke forsvinner på magisk vis bare fordi faren har "juridisk abortert" barnet - forskjellen er at ved abort forsvinner fosteret, mens med "juridisk abort" finnes det et barn. Som trenger mat og klær og tak over hodet og omsorg. Og en farsfigur. Jeg tipper at hvis man lager et venn-diagram over menn som er for "juridisk abort" og menn som mener at gutter har for få mannlige forbilder i hverdagen, så vil de to gruppene overlappe i stor grad... Jeg vet ikke så mye om hvem som mener det ene eller det andre, men det er strengt tatt irrelevant. Spørsmålet er om argumentene er gode. Og igjen, alt du sier mot juridisk abort er like gyldig mot vanlig abort. Og juridisk abort handler ikke om å ta fra barn omsorg og tak over hodet. Det handler om at menn får rettigheter, og kvinner et reelt ansvar - når det er kvinner som har kjempet til seg full suverenitet over hvorvidt både de og andre skal bli foreldre, får de vel se til å ta det ansvaret også. Det kan de gjøre ved å opplyse om graviditet så fort som mulig, så har mannen f.eks 12 uker på å bestemme om han har lyst til å ha et barn. Hvis ikke, så blir det opp til kvinnen om hun vil velge å lage et barn uten (juridisk) far. Den rettigheten har hun for øvrig allerede siden hun kan få assistert befruktning som enslig. Men når menn altså ikke lenger kan bestemme at en kvinne skal bli forelder, må det jo gjelde andre veien også. Kampen for fri abort er, i tillegg til andre ting, kampen for å kunne ha fri sex uten å måtte ta de naturlige konsekvensene av det. Hvorfor skal ikke den rettigheten gjelde alle?
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1043 Skrevet 9. mai 2021 1 hour ago, semperflorens said: Jo, hvis de ikke oppdager at de er gravide før etter uke 12, er de like stuck med ungen som en mann er. Ja, det er klart man kan være uheldig og prevensjonen svikter og man oppdager det for sent. Men det betyr ikke at kvinner ikke har valget. I tillegg til prevensjon kan de jo velge å ta en graviditetstest. Quote Altså bør menn komme på banen og ta litt ansvar de også. I stedet for å sitte og surve over at kvinner er så forferdelige som ikke bruker prevensjon, bør de bruke energien sin på å kjempe for å få bedre prevensjonsmuligheter for menn. Vi trenger ikke bedre prevensjonsmuligheter, vi trenger at folk faktisk gidder å bruke dem.
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1044 Skrevet 9. mai 2021 1 hour ago, O.G. said: Vel, og hadde mennene brukt kondom så hadde vi hatt kun 3% av tallet du gir oss, hva er 3% av 11000 tror du?¨ Poenget her er at kvinner kan frasi seg alt ansvar og alle konsekvenser av ubeskyttet sex, og staten betaler. Og deres valg går direkte ut over menn. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 9. mai 2021 #1045 Skrevet 9. mai 2021 Klink skrev (3 timer siden): du har aldri vært gravid mao. Nei det skulle tatt seg ut. Men det skal være likhet for loven. Annie1990 skrev (3 timer siden): Er en grunn til at det er ulovlig å være surrogat i Norge. Nå er det en lov en kan fjerne med et pennestrøk. Blir fort tvang om fruetimret vil beholde barnet også. Som du kanskje skjønner så er det en vanskelig sak,da det er 2 parter i den. Det beste hadde kanskje vært å kjørt sånne tvister igjennom rettsapparatet.
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1046 Skrevet 9. mai 2021 (endret) linsejesus skrev (2 timer siden): Fordi det er en rettighet som ikke er relevant for kvinner. De har 100% valgfrihet i om de skal bli foreldre eller ikke uansettt. Det er absolutt en rettighet som er relevant. Ikke alle ønsker å ta livet av et barn, men kan ønske seg å ikke ha ansvar for ett. Endret 9. mai 2021 av Klink 2
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1047 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (14 minutter siden): Poenget her er at kvinner kan frasi seg alt ansvar og alle konsekvenser av ubeskyttet sex, og staten betaler. Og deres valg går direkte ut over menn. Men det hadde ikke trengt det om mannen brukte kondom. 2
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #1048 Skrevet 9. mai 2021 (endret) linsejesus skrev (55 minutter siden): Poenget her er at kvinner kan frasi seg alt ansvar og alle konsekvenser av ubeskyttet sex, og staten betaler. Og deres valg går direkte ut over menn. Det der er ikke noe svar på spørsmålet mitt. Endret 9. mai 2021 av O.G.
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1049 Skrevet 9. mai 2021 8 minutter siden, O.G. said: Det der er ikke noe svar på spørsmålet mitt. OK. Svaret på spørsmålet ditt er at det hadde vært færre aborter om folk hadde brukt prevensjon. Nøyaktige tall finnes neppe.
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #1050 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (Akkurat nå): OK. Svaret på spørsmålet ditt er at det hadde vært færre aborter om folk hadde brukt prevensjon. Nøyaktige tall finnes neppe. Men mange av disse abortene er pga uhell skjedde med kvinnenes prevensjon, men de uhellene hadde ikke skjedd hvis mann hadde brukt prevensjon i tillegg. Så hvorfor bruker ikke menn prevensjon? Hvorfor er ikke menn mere på barikadene for p-piller for menn?
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1051 Skrevet 9. mai 2021 54 minutter siden, Klink said: Det er absolutt en rettighet som er relevant. Ikke alle ønsker å ta livet av et barn, men kan ønske seg å ikke ha ansvar for ett. Hvis du mener fosteret er et barn vil du sannsynligvis mene at abort er galt uansett. Uansett blir ikke en rettighet mindre viktig av at enkelte ikke får seg til å benytte seg av den.
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1052 Skrevet 9. mai 2021 51 minutter siden, Klink said: Men det hadde ikke trengt det om mannen brukte kondom. Kvinner trenger tilgang til abort fordi menn ikke bruker kondom?
Gibralfaro Skrevet 9. mai 2021 #1053 Skrevet 9. mai 2021 54 minutter siden, Klink said: Men det hadde ikke trengt det om mannen brukte kondom. Ei heller om kvinner bruker prevensjon, bare for å fortsette denne tråden i samme stil som den har kjørt seg fast i.
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1054 Skrevet 9. mai 2021 1 minutt siden, O.G. said: Men mange av disse abortene er pga uhell skjedde med kvinnenes prevensjon, men de uhellene hadde ikke skjedd hvis mann hadde brukt prevensjon i tillegg. Så hvorfor bruker ikke menn prevensjon? Hvorfor er ikke menn mere på barikadene for p-piller for menn? Jeg vet ikke hvorfor menn og kvinner ikke bruker prevensjon. Men det er uansett helt meningsløst å legge ansvaret for en graviditet på bare den ene parten. 1
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #1055 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hvorfor menn og kvinner ikke bruker prevensjon. Men det er uansett helt meningsløst å legge ansvaret for en graviditet på bare den ene parten. Du er en mann og du vet ikke hvorfor menn ikke trekker på seg kondomet, men overlater alt ansvaret over til kvinnen?
linsejesus Skrevet 9. mai 2021 #1056 Skrevet 9. mai 2021 Just now, O.G. said: Du er en mann og du vet ikke hvorfor menn ikke trekker på seg kondomet, men overlater alt ansvaret over til kvinnen? Nei, jeg vet ikke de individuelle grunnene til at hundretusenvis av kvinner og menn velger å ikke beskytte seg. 1
Gibralfaro Skrevet 9. mai 2021 #1057 Skrevet 9. mai 2021 3 minutter siden, linsejesus said: Jeg vet ikke hvorfor menn og kvinner ikke bruker prevensjon. Men det er uansett helt meningsløst å legge ansvaret for en graviditet på bare den ene parten. Akkurat dette er jeg helt enig i.
Gjest someone_here Skrevet 9. mai 2021 #1058 Skrevet 9. mai 2021 Annie1990 skrev (6 timer siden): Mer forkastelig at barn skal miste en forelder kun fordi far ikke var klar for å bli far. Så du er en aktiv motstander av assistert befruktning?
Gjest O.G. Skrevet 9. mai 2021 #1059 Skrevet 9. mai 2021 linsejesus skrev (3 minutter siden): Nei, jeg vet ikke de individuelle grunnene til at hundretusenvis av kvinner og menn velger å ikke beskytte seg. Hadde hundretusenvis av kvinner ikke beskyttet seg hadde det vist på abortstatistikken. Statistikken skjuler også mørketallene av menn som ikke tar ansvar for eiga seksualitet og bruker kondom når de ikke vil ha barn.
Klink Skrevet 9. mai 2021 #1060 Skrevet 9. mai 2021 someone_here skrev (2 minutter siden): Så du er en aktiv motstander av assistert befruktning? Hvem mister en far som ikke var klar for å bli far med assistert befruktning? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå